جاباما
۱۲۷۰۳۷
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

تغییر ۶۳۰۰ شماره تلفن تا دو ماه دیگر

طبق مصوبه دولت، شرکت مخابرات ایران مکلف شده تا مهرماه امسال حدود ۱۳ هزار شماره تلفن در سراسر کشور را ۸ رقمی کرده و کدهای درون شهری این خطوط را حذف کند؛ تاکنون نیمی از این تکلیف، محقق شده است.

خبرگزاری مهر: طبق مصوبه دولت، شرکت مخابرات ایران مکلف شده تا مهرماه امسال حدود ۱۳ هزار شماره تلفن در سراسر کشور را ۸ رقمی کرده و کدهای درون شهری این خطوط را حذف کند؛ تاکنون نیمی از این تکلیف، محقق شده است.

شرکت مخابرات ایران از اردیبهشت امسال طرح یکسان سازی کدهای استانی را در دستور کار قرار داد که با اجرای این طرح، مشترکان تلفن ثابت برای ارتباط بین شهرهای داخل استان، دیگر نیازی به گرفتن پیش شماره نخواهند داشت.

طرح هم کدی تلفن ثابت با هماهنگی میان شرکت مخابرات ایران، ارتباطات زیرساخت و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به اجرا درآمده است و این شرکت موفق شده است این طرح را در ۱۴ استان کشور شامل تهران، البرز، قم، مرکزی، زنجان، سمنان، همدان، قزوین، اصفهان، آذربایجان غربی، مازندران، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه و خراسان رضوی به اجرا درآورد.

تاکنون حدود ۵۵۰۰ پیش شماره در شهر های مختلف کشور تغییر یافته و ۸ رقمی شده است که پیش بینی می شود با اجرای این طرح در ۱۶ استان باقیمانده و تا مهرماه جاری، حدود ۶۳۰۰ پیش شماره دیگر نیز تغییر یابند.

تغییر در قبوض تلفن های ثابت در ۱۴ استان

با اجرای مصوبه یکسان سازی کدهای مخابراتی، شرکت مخابرات ایران مجاز است در استانهایی که این طرح را اجرا می کند کارکرد مشترکان را براساس نرخ های جدید مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات محاسبه کند.

براساس نرخ های جدید، کارکرد صورتحساب مشترکان از زمان یکسان سازی کدها براساس نرخ های جدید یعنی به ازای هر دقیقه مکالمه ثابت به ثابت داخل استانی ۳۰ ریال، هر دقیقه مکالمات ثابت به ثابت بین استانی ۳۳۰ ریال، هر دقیقه مکالمات تلفن ثابت به همراه شرکت ارتباطات سیار ۶۲۵ ریال و هر دقیقه مکالمه تلفن ثابت به سیار اپراتورهای تلفن همراه ۶۲۵ ریال محاسبه می شود؛ همچنین مبلغ آبونمان ماهیانه خط تلفن ثابت در استانهایی که هم کد شده اند تغییر می یابد.

جدول آبونمان ماهیانه هر خط تلفن ثابت

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در این مصوبه مبلغ آبونمان ماهیانه خطوط تلفن ثابت را بر مبنای منطقه و شهر مشترکان و نیز میزان کارکرد ماهیانه آنها تعیین کرده است.

شهرهای تهران، اصفهان، مشهد، تبریز، کرج، اهواز، شیراز

سایر شهرهای مراکز استان

سایر شهرها

بخش ها و روستاها

آبونمان ماهیانه خط تلفن ثابت (ریال )

۳۶۰۰

۳۰۰۰

۲۱۰۰

۱۰۰۰

آبونمان متغییر براساس مبالغ کارکرد ماهیانه خط تلفن

کارکرد تا ۱۰ هزار ریال

۲۴۰۰

۲۰۰۰

۱۹۰۰

۰

کارکرد بیشتر از ۱۰ هزار ریال تا ۱۰۰ هزار ریال

۵۴۰۰

۵۰۰۰

۳۹۰۰

۰

کارکرد بیشتر از ۱۰۰ هزار ریال

۸۴۰۰

۷۰۰۰

۴۹۰۰

۰


این آبونمان برای اعمال در سال ۹۳ و به صورت ماهیانه است که صرفاً پس از اجرای طرح یکسان سازی که در سطح هر استان و از آغاز اولین دوره صورتحساب پس از اجرای طرح مذکور محاسبه خواهد شد و آبونمان قابل دریافت از مشترکین تلفن ثابت، مجموع آبونمان ثابت و متغیر است.

اجرای بزرگترین طرح هم کدسازی در کشور

با یکسان سازی کدهای درون استانی در استان خراسان رضوی، بزرگترین طرح هم کدسازی کشور به اجرا درآمد. با عملیاتی شدن طرح هم کدی در خراسان رضوی، از اول مردادماه جاری، شماره تلفن‌های این استان از هفت رقم به هشت رقم افزایش و کد استان به ۰۵۱ تغییر یافت که به گفته مسئولان با توجه به تعداد شماره و حجم عملیات صورت گرفته، اجرای این طرح بزرگترین طرح هم کدی در کشور بود.

همچنین با اجرای هم کدسازی تلفن ثابت در استان تهران، کد مخابراتی همه شهرستانهای این استان به ۰۲۱ تغییر یافته است؛ در البرز نیز کد مخابراتی استان ۰۲۶ شده و تلفن های شهرستانهای این استان ۸ رقمی شده است.

در استان قم کد مخابراتی به ۰۲۵ و در استان مرکزی به ۰۸۶ تغییر یافته و تلفن های ثابت در این شهرستانها نیز ۸ رقمی شده است.

با اجرای همكدسازي تلفن هاي ثابت در قزوین، كدهاي بين شهري ۰۲۸۱ و ۰۲۸۲ این استان به ۰۲۸ تغيير یافت و شماره مشترکان در سطح استان ۸ رقمی شد.

در زنجان نیز با اجرای طرح هم کدسازی تلفن ثابت، کد استان به ۰۲۴ تغییر کرد؛ در اصفهان نیز با اجرای این طرح کدهای بین‌شهری به ۰۳۱ و کد استان همدان نیز به ۰۸۱ تغییر یافت. همچنین در سمنان نیز همه شماره تلفن‌های ثابت استان ۸ رقمی و کد استان به ۰۲۳ تغییر پیدا کرد.

در این طرح، کد مخابراتی استان مازندران پس از عملیات یکسان سازی کد به ۰۱۱، کد آذربایجان غربی به ۰۴۴، کد کهگیلویه و بویراحمد به ۰۷۴ و کد کرمانشاه به ۰۸۳ تغییر یافت.

عدم اطلاع رسانی مناسب برای هم کدی و سردرگمی مشترکان

به گزارش مهر، با وجود اجرایی شدن طرح هم کدی مخابراتی در حدود نیمی از استانهای کشور، به دلیل تغییر شماره تلفن های مشترکان، تغییر نرخ ها و نحوه محاسبه آن پس از هم کدی و نیز تغییر کدهای استانی، بسیاری از مشترکان تلفن ثابت به ویژه در شهرهای کوچک و روستاها با سردرگمی مواجه شده اند که به نظر می رسد این مشکل به دلیل عدم اطلاع رسانی کامل از سوی مخابرات ، ستاد هم کدی رگولاتوری و شرکت ارتباطات زیرساخت رخ داده است.

به نحوی که بسیاری از مشترکان مخابرات در استانهای هم کد شده، از زمان اجرای این طرح برای خطوط خود با خبر نبوده و پس از انجام آن مطلع شده اند؛ همچنین در بسیاری از شهرستانها سامانه اطلاع رسانی پاسخگوی مشترکان نبوده و مردم اطلاعات کاملی از تغییر شماره های خود نداشتند؛ در سایت اینترنتی برخی از شرکتهای مخابراتی استانی نیز جزئیات تغییر شماره مشترکان و نحوه اطلاع یافتن از اجرای این طرح دیده نمی شود.

این درحالی است که مهندس معدنی پور مدیر کل کنترل و هماهنگی مدیریت شبکه و مهندسی عملیات سوئیچ شرکت ارتباطات زیرساخت گفته است: با توجه به حجم انبوه تغییرات، تلاش می شود اجرای این طرح با کمترین افت در کیفیت و با سرعت مناسب به انجام رسد؛ همچنین بری پخش پیام صوتی مناسب، گویا و نگهداری کدهای قبلی در شبکه تا اطمینان از میرا شدن میل ترافیک به سوی کدهای قدیم، با شرکت های مخابراتی استانی هماهنگی های لازم صورت پذیرفته است .

وی با اشاره به اینکه یکی از جنبه های مهم این طرح ها اعمال دو تعرفه متفاوت برای ارتباطات شهری و برای ارتباطات بین شهری است ابراز امیدواری کرد: با اعمال سیاست جدید نحوه محاسبه مکالمات برحسب ثانیه به جای ثبت پالس شارژینگ که در گذشته در تهیه صورتحساب شرکت های مخابراتی اعمال می شد ، رضایت مشترکان مخابرات تامین شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج