۱۲۸۱۴
۷ نظر
۵۱۲۷
۷ نظر
۵۱۲۷
پ

فیلم‌های انیمیشن‌ و تاثیر پذیری کودکان

بن‌تن و اسپایدر من ممنوع است یا مجاز؟!

کودکان علاقه زیادی به دیدن کارتون‌های مختلف از خود نشان می‌دهند. با پدر و مادر‌ها که صحبت کنید و از کارتون‌های مورد علاقه بچه‌ها كه بپرسید، متوجه می‌شوید از بین این همه کارتون و برنامه ساخته شده برای کودکان که در شبکه‌های تلویزیونی و فروشگاه‌های عرضه محصولات صوتی و تصویری ارائه ‌می‌شود، چندتایی بیشتر از بقیه، دل بچه‌ها را برده‌اند.

بن‌تن و اسپایدر من ممنوع است یا مجاز؟!
بن‌تن و اسپایدر من ممنوع است یا مجاز؟!

کودکان علاقه زیادی به دیدن کارتون‌های مختلف از خود نشان می‌دهند. با پدر و مادر‌ها که صحبت کنید و از کارتون‌های مورد علاقه بچه‌ها كه بپرسید، متوجه می‌شوید از بین این همه کارتون و برنامه ساخته شده برای کودکان که در شبکه‌های تلویزیونی و فروشگاه‌های عرضه محصولات صوتی و تصویری ارائه ‌می‌شود، چندتایی بیشتر از بقیه، دل بچه‌ها را برده‌اند. اگر در گذشته بچه‌ها به تام و جری و دختر به نام نل و بچه‌های آلپ علاقه نشان می‌دادند، امروز کارتون‌هایی مثل بن‌تن و اسپایدرمن بیشتر مورد علاقه پسران هستند و کارتون‌هایی مثل سیندرلا و زیبای خفته بیشتر مورد علاقه دختر بچه‌ها. جالب این‌که کارتون‌های دخترانه انگار نسل به نسل جذابیت خود را حفظ می‌کنند. تاثیر این کارتون‌ها بر بچه‌ها هم به گونه‌ای است که آنها در بازی‌های خود از شخصیت این کارتون‌ها الگوبرداری می‌کنند، حتی وسایل و اسباب‌بازی‌هایی که مرتبط با شخصیت این کارتون‌هاست بیشتر مورد توجه آنها قرار می‌گیرد. ممکن است والدین دلیل علاقه زیاد کودکان به این کارتون‌ها و جنبه‌های مثبت و منفی که شخصیت‌های کارتونی بر کودکان می‌گذارند، ندانند و اطلاعی از این‌که آیا دیدن این کارتون‌ها برای کودکان مفید یا مضر هستند، نداشته باشند. از این رو با خانم دکتر خوشابی، روانپزشک و فلوشیپ روانپزشکی کودک درباره اين مسائل صحبت كرديم تا به والدين كمك بيشتري در انتخاب‌هاي مناسب كرده باشيم.


دلیل علاقه کودکان به کارتون‌هایی مثل بن‌تن و اسپایدر من و تاثیر آنها بر کودکان

فیلم‌های انیمیشنی مثل اسپایدرمن و بن‌تن که بیشتر مورد علاقه پسر بچه‌ها هستند، معمولا با استفاده از جلوه‌های 3بعدی زیبا و خلاقانه تهیه می‌شوند و درصد جذب مخاطب را بالا می‌برد. به لحاظ روان‌شناختی انسان‌ها معمولا قهرمانان را دوست دارند و به گونه‌ای با آنها همذات پنداری مي‌كنند. مثلا در مورد کودکان دیرجوش که محتاط و حتی ترسو هستند دیدن این انیمیشن‌ها به کودک کمک می‌کند خودش را جای قهرمان اصلی داستان بگذارد و در تخیل، خود را همانند شخصیت کارتونی شجاع، نترس و فداکار بپندارد. این فیلم‌ها ذهن خیال‌پرداز کودکان را به تخیل بیشتر وا می‌دارد و ساعاتی از روز که سرگرم تماشای آنها هستند و ساعات دیگری که با فکر این شخصیت‌ها روز خود را به بازی با خود یا همسالان می‌گذرانند، آنها را به خوبی سرگرم مي‌كند و احساس لذت و تفریح و خوشی را در آنها تقویت مي‌كند. بنابراين طبیعی است کودکان جذب این فیلم‌ها می‌شوند. در مورد دختران هم فیلم‌هایی مثل سیندرلا، زیبای خفته، باربی‌ها و.... تقریبا همین نقش را برای آنها ایفا مي‌كند.

این الگوپذیری‌‌ از شخصیت‌های فیلم‌های انیمیشن‌گاه تاثیر مثبت و‌گاه منفی دارد.

جنبه‌های مثبت اين فيلم‌ها در تقویت رفتارهای مطلوب مانند مهربانی کردن به دیگران، ایثار و همدلی کردن با سایر انسان‌هاست. از سوي دیگر جنبه‌های منفی به خصوص در مورد فیلم‌های خشن، تقویت رفتارهای پرخاشگرانه به ویژه در پسر بچه‌هاست که آنها سعی می‌کنند الگوی رفتاری مشاهده شده در فیلم‌ها را در ارتباط با همسالان خود در مهدکودک یا مدرسه اجرا کنند.


چه رفتاری باید با کودکان داشت که کمتر این فیلم‌ها را ببينند و چه چیزهایی را می‌توان جایگزین کرد؟

با توجه به اثرات مثبت و منفی تماشای فیلم‌های انیمیشنی، نقش والدین در کمک به کودک براي انتخاب درست این فیلم‌ها بسیار مهم است. از‌‌ همان ابتدای دوران کودکی بهتر است والدین سعی کنند از خرید فیلم‌هایی با محتوای خشن خودداری کنند و به عنوان یک قانون از آن یاد کنند. کودکان را می‌توان از‌‌ همان دوران کودکی يعني ۵/۲ تا ۳ سالگی به بعد با قوانین موجود در خانواده آشنا كرد تا آنها یاد بگیرند در منزل آنها فیلم‌های ترسناک و خشن وارد نمی‌شود. مدت زمان تماشای این فیلم‌های کارتونی نیز بسیار مهم است. در بسیاري از خانواده‌ها کودکانی که به مهدکودک نمی‌روند ساعات زیادی از روز را صرف تماشای این فیلم‌ها می‌کنند و والدين هم از این فرصت استفاده مي‌كنند و به کارهای منزل خود رسیدگی می‌کنند، اما قاعدتا در هر خانه‌ای بايد ساعات مشخصی را برای دیدن این فیلم‌ها به کودکان داد و معمولا بهتر است از ساعات دیدن یک تا ۲ فیلم بیشتر نباشد. کودکان بهتر است ساعات صبح را در مهد بگذرانند تا آموزش‌های ویژه سنین خود را دریافت کنند و از طرف دیگر تعاملات اجتماعی آنها با گروه همسالان تقویت شود و در ساعات عصر زمان کوتاهی به تماشای این فیلم‌ها بپردازند و در کنار آن زمانی را برای بازی‌های جسمی و فکری داشته باشند. طبیعی است برای انجام بازی‌های فیزیکی و فکری مشارکت والدین و سایر فرزندان با هم لذت‌بخشی بیشتری دارد. وقتی کودکان برنامه منظمی داشته باشند، بدیهی است به طور خود به خود زمان کمتری برای تماشای فیلم‌های کارتونی خواهند داشت. این مسئله از این نظر حائز اهمیت است که بسیاری از کودکان تا قبل از مدرسه به دیدن تلویزیون و انواع سی‌دی‌ها به شدت عادت می‌کنند و این در سنین مدرسه برای انجام تکالیف اختلال ایجاد می‌کند. از آنجا که ترک این امر کار مشکلی است بهتراست در منزل، تلویزیون و سایر رسانه‌های تصویری در ساعت‌هاي خاصي برای دیدن برنامه روشن شود نه این‌که از صبح تا شب روشن باشد و کودک یاد بگیرد می‌تواند هر برنامه‌ای را تماشا کند. کودکانی که طی روز برنامه‌های مختلفی از جمله شرکت در کلاس‌های ورزشی، نقاشی، خلاقیت و..... دارند، ساعات کمتری را صرف تماشای انواع رسانه‌های تصویری مي‌كنند.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

بن‌تن و اسپایدر من ممنوع است یا مجاز؟!


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • sansiz

      سلام بن تن هستم خواهشا منو از کودکان خود دور نکنید من خطری براشون ندارم:d

      پاسخ ها

      • علی

        i love yuo pmc نگفتی!!!!!!

    • marmar

      وقتی کارتون های درپیت میسازین،خب معلومه که میرن دنبال این کارتون ها....

    • یه مادر

      من دوست ندارم پسرم بن تن رو ببینه چون بن تن یه پسر احمق و نادونه و بی عرضه است که فقط به خاطر وجود یک ساعت قدرتمند میشه
      در حالیکه که من از نوزادی روی تربیت پسرم خیلی کار کردم تا عاقل و قوی بشه

    • پوریا

      واقن توبن تنی جان من راست بگو من تورو قبول دارم

    • کسی که نظر خونده

      چرا از بچه ها بن تن دور می کنید

    • بدون نام

      به نزر من درست است فقط در خواب ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج