جاباما
۱۳۲۰۲۱
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

تمساح هایی که برکت می آورند! +عکس

در مناطق جنوبی استان سیستان و بلوچستان حیوانی زندگی می کند که مردم آن را نماد برکت و آبادانی سرزمین خود می دانند. حیوانی که برخلاف ظاهر ترسناکش خجالتی است و مردم این مناطق زندگی خوب و خوشی را کنارشان می گذرانند.

مجله مهر: در مناطق جنوبی استان سیستان و بلوچستان حیوانی زندگی می کند که مردم آن را نماد برکت و آبادانی سرزمین خود می دانند. حیوانی که برخلاف ظاهر ترسناکش خجالتی است و مردم این مناطق زندگی خوب و خوشی را کنارشان می گذرانند.

همزیستی مهربانانه با یک حیوان درنده. این، حکایت اهالی چند روستا در سیستان و بلوچستان است که زندگی خوبی کنار تمساح‌های پوزه کوتاه ایرانی دارند. همسایه‌های به‌ظاهر ترسناکی که البته با اهالی مهربانند و نماد برکت در منطقه شناخته می‌شوند.تمساح پوزه کوتاه که در زبان بلوچی « گاندو» نامیده می شود. باقیمانده‌ای از راسته کروکودیل‌هایی است که خود خزندگانی بودند که در دوره مزوزوئیک در ۲۲۵ تا ۲۶۵ میلیون سال قبل می زیسته‌اند. این حیوان عظیم الجثه در رودخانه‌های باهوکلات، کاجو و سرباز و محدوده های آبی شهرهای راسک، چابهار، نیکشهر و سراوان به زندگی می کند و مجموعه‌ای جذاب در حیات وحش ایران به وجود آورده است که هر ساله مسافران زیادی را راهی این منطقه می کند.

تمساح هایی که برکت می آورند! +عکس

با این‌که این حیوان ظاهر ترسناکی دارد و مدت هاست هم‌جوار روستاییان جنوب سیستان و بلوچستان زندگی می کند اما در طی ۱۰ سال گذشته فقط دو حادثه از حمله و یا آسیب گاندوها به روستاییان گزارش شده است.

روستاییان، حسابی هوای گاندوها را دارند و به گفته «خسرو افسری» مدیرکل حفاظت از محیط زیست سیستان و بلوچستان مردم محلی این منطقه بهترین محیط بانان برای این حیوان هستند. به طوری که در هنگام ورود این خزنده به درون روستاها در نخستین اقدام از محیط بانان سازمان محیط زیست برای زنده‌گیری تمساح درخواست کمک می کنند و تاکنون اتفاق نیفتاده است که مردم محلی تصمیم به قتل این حیوان بگیرند.

تمساح هایی که برکت می آورند! +عکس

برعکس خیلی از مناطق که حتی حیوانات در حال انقراض از دست شکارچیان محلی هم در امان نیستند. اما گاندوها برای مردم محلی این منطقه بسیار با ارزش و مورد احترام هستند. در چند سال گذشته که خشکسالی عرصه را برای زندگی این حیوان تنگ کرده بود مردم محلی برای نجات این حیوانات حتی نسبت به انتقال آب به برکه‌ها و زیستگاه این حیوان اقدام می‌کردند. زیرا معتقد بودند با مرگ این حیوان خشکسالی بر منطقه حاکم می شود
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج