۱۳۲۲۱۰
۴۶ نظر
۵۰۱۱
۴۶ نظر
۵۰۱۱
پ

حاشیه‌ های مراسم تشییع سیمین بهبهانی

مراسم تشییع پیکر سیمین بهبهانی با حضور جمعی از مردم و هنرمندان در تالار وحدت در حالی برگزار شد.

مراسم تشییع پیکر سیمین بهبهانی با حضور جمعی از مردم و هنرمندان در تالار وحدت در حالی برگزار شد که شرکت کنندگان در این مراسم با امتناع از خواست مجری این برنامه برای حفظ حرمت شرعی مراسم تشییع و فرستادن صلوات و قرائت فاتحه، در حرکتی عجب تنها باکف زدن و نیز بیان عبارت «درود بر سیمین بهبانی» پیکر وی را به سمت بهشت زهرا مشایعت کردند!

مراسم تشییع پیکر سیمین بهبهانی شاعر معاصر صبح امروز با حضور چهره‌هایی همچون علی مرادخانی (معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، بهمن فرمان‌آرا، جعفر پناهی، نسرین ستوده، ضیاء موحد، فرهاد فخرالدینی، علی دهباشی، اکبر زنجانپور، علی میرزائی، علی باباچاهی، یغما گلرویی، محمد نوری‌زاد، فاطمه راکعی، محمود معتقدی، ناصر فیض، ساعد باقری، عبدالحسین مختاباد، گوهر خیراندیش، رویا نونهالی، مهناز افشار، سیروس ابراهیم‌زاده، مریم بوبانی، محمد متوسلیان، منوچهر حسن‌زاده، ناهید توسلی در مقابل تالار وحدت برگزار شد.

ابوالحسن تهامی داماد سیمین بهبهانی در این مراسم در سخنان خود با تشکر از مردم به خاطر بدرقه سیمین بهبهانی گفت: امروز آغاز زندگی جاودان غزل بانوی شعر پارسی است. چند روز پیش تنها پیکر او بود که زوال گرفت اما آن چه که از گذرگاه ذهن او تراویده است تا جاودان، جاوید با ما است. او امروز باحضور شما زندگی جاویدش را آغاز خواهد کرد.

وی ادامه داد: سیمین از رهگذر داستان و غزل و گفتارش همیشه مانند حافظ و مولانا و سعدی، لامارتین و شکسپیر زنده خواهد ماند پس پیکر او را که خدا آفریده است تا به خاک برود را چه باک که در این گورستان به خاک سپرده شود یا تربت گورستان دیگری.

تهامی افزود: او در وصیتش گفته بود مرا یا در امامزاده طاهر کنار شوهر و نوه ام و یا در آرامگاه خانوادگی ام کنار گور پدرم در بهشت زهرا به خاک بسپرید و فرزندانش گزینه دوم را انتخاب کردند.

وی در پایان گفت: خداوند به او هوش و استعدادی فراتر از مردم داده بود و در عین حال سیمین بهبهانی همیشه درمقابل آن فروتنی می کرد و خودش را پایین تر از جایگاهش می‌دانست.

در ادامه این مراسم جواد مجابی نویسنده و شاعر در سخنانی اظهار داشت: شاعر را نمی بینیم، شاعر رفته و به تن غایب است، شیرینی از دل ما رفته اما نه؛ شاعر در شعر خودش نهان است. شعرش همه جا به زبان است، شاعر در ما و جان اوست.

وی ادامه داد: غزل از رودکی تا شهریار عمر کرده و به دوران پیری رسیده بود که سیمین بهبهانی توانست شاخه ای تازه بر درخت کهن آن اضافه کند و غزل را که در برابر شعر نیمایی منزوی بود دوباره ظاهر کرد.

مجابی ادامه داد: شاعری ماندگار است که هم سرنوشت ملت خود باشد و سرگذشت او سرگذشت ملتش و مردم جهان ونیز روایتگر شادی‌ها و رنج‌ها وترس‌های آنها باشد. شاعر باید بتواند رویای مردم وطنش را درک کند و با آنها مطرح کند و سپس رویاهای مشترک و پرسش‌های ابدی جهان را مطرح کند و این مساله همواره در شعر بهبهانی تکرار شده است. او از تقویم امروز در شعرش می‌گذرد و آن را به تاریخ می‌سپارد اما شعرش سند روزگار ملتش است. آن چه بر ملت ایران رفته و شعر او و شاعری چون شاملو قابل رویت است.

این شاعر ادامه داد: سیمین در امروز زیست و فردا را دید و در عین حال از گذشته آگاه بود. تاریخ به او آموخت که همواره حقیقت پیروز است در عین حال خودش نیز هیچگاه مصلحت اندیش نبود و همواره به فرهنگ و مردم خودش احساس بدهکاری می کرد. او توانست سد شعر محفلی و نخبه گرا را بشکند و از مسایل اصلی زمان خودش راز بگشاید.

وی در پایان تاکید کرد: بهبهانی غم انسان را خورد و به محرومان دنیا فکر کرد و هر جا که ظلمی دید با شعرش به آن اعتراض کرد به همین خاطر است که او به عنوان یک شاخصه فرهنگی مهم ایران باقی خواهد ماند.

سخنران بعدی این مراسم صدیق تعریف خواننده ایرانی بود که به خواندن دو قطعه آواز از جمله تصنیف «از نگاه یاران به یاران ندا می رسد» بسنده کرد.

در ادامه این مراسم محمود دولت آبادی نویسنده برای سخنرانی به جایگاه دعوت شد.

وی سیمین بهبهانی را انسانی زیسته و درگذشته با کار و عزت معرفی کرد و گفت: بهبهانی انسانی پیروز میان دو عدم است. او مانند همه آدم ها لحظات گوناگون و متنوعی در زندگی خود داشته و در آنها آثار متنوعی آفریده است. از آثاری صریحاً اجتماعی تا صریحاً تنهایی، آثاری مشخصاً درباره آزادی زنان و مشخصاً در اعتراض به ستم اجتماعی و آثاری درباره لحظات ناب انسانی.

محمدرضا شجریان رئیس شورای عالی خانه موسیقی نیز سخنران دیگری بود که به پشت تریبون در این مراسم دعوت شد.

وی در ابندای سخنان خود گفت: سلام و درود به شما مردمان حق‌شناس، ما شرمنده‌ایم که در این هوای آفتابی و زیر این گرما ایستاده‌اید. روز گذشته معاونت هنری می‌گفتند که برای حضور مردم در مراسم تشییع‌جنازه سیمین بهبهانی سایه‌بانی را در نظر بگیریم تا مردم خسته نشوند اما بنده گفتم تحمل مردم ما بیشتر از اینها است.

وی با اعلام ای که از جانب هنرمندان خانه موسیقی به ساحت مادری و زنیت بهبهانی که در ادب و غزل ایران تاریخ ساز شده است تسلیت می‌گوید، گفت: بهبهانی زنی بود که همه جهان را به شکل خانواده خود دید و آنها را به صلح و صفا دعوت کرد. او با پشتکار به خود پشتوانه حقوق زن و مادری شد.

وی ادامه داد: من سخنی به نقل از استاد «دادبه» عرض می‌کنم و آن این که جهان را مردان می‌سازند ومردان را زنان. ملتی که بی‌بهره از این زندگی باشد مردنی است. من آمده ام امروز بگویم که سیمین برای همیشه زنده است و زندگی می‌کند هرچند که امروز مادری پر از مهر از میان ما رفته است اما می‌شود امید داشت که بیش از این قدردان مادران و زنان سرزمین مان باشیم.

در ادامه این مراسم همایون شجریان نیز به خواندن تصنیف (کولی) از تازه‌ترین آلبوم خود پرداخت. همچنین شهرام ناظری نیز با حضور به روی سن به خوانش غزل «دوباره می‌سازمت وطن» از سیمین بهبهبانی پرداخت. همچنین علی بهبهانی فرزند ارشد سیمین بهبهانی نیز در سخنان کوتاهی مادر خود را مادری تیپیک معرفی کرد گفت: او به معنای واقعی وطن و مردمش را بسیار دوست داشت و به همین خاطر تصمیم گرفت که یک متر و هفتاد سانت گورش از خاک وطنش باشد.

در پایان این مراسم پیکر سیمین بهبهانی در حالی از تالار وحدت به سمت بهشت زهرا تشییع شد که جمعیت حاضر علیرغم تاکید و درخواست چندین باره عباس سجادی مجری مراسم، به جای بیان عبارت مرسوم در مراسم تشییع همانند «لاالله الا الله» و نیز قرائت فاتحه به بیان عباراتی چون «درود بر سیمین بهبهانی» و «سیمین بهبهانی در قلب ما می‌مانی» بسنده کرده و در حین مراسم تشییع نیز به خوانش سرود «ای ایران، ای مرز پرگهر» پرداختند.

یادآوری می شود بنا بر اعلام خانواده بهبهانی پیکر وی امروز در مقبره خانوادگی بهبهانی واقع در بهشت زهرا به خاک سپرده خواهد شد و مراسم ترحیم وی نیز روز یکشنبه از ساعت ۱۱ تا ۱۲:۳۰ در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می‌شود.

سیمین بهبهانی بامداد سه‌شنبه،۲۸ مردادماه در سن ۸۷ سالگی بر اثر ایست قلبی و تنفسی در بیمارستان پارس تهران درگذشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خدا رحمتش کند بانوی ازاده ای بود و بدهکار هیچ حزب و گرو هی نبود برای همین در قلب مردم است

      پاسخ ها

      • رضا

        برای همین تو مراسم دفنش روز شهادت امام صادق کف زدند

      • بدون نام

        خب كف زدن ك زدن.گناه ك نكردن!!

      • سهیل

        آقارضا افراد حاضر دست زدند ولی سیمین بنده خدا اصلا دست و سوت نزد همه شاهدن. پس گناه دیگران را به گردن سیمین نگذار. او انسان والائی بود.

    • بهبهان

      خدا رحمتش کند.

    • مردم

      بیشترمردم و مسئولین بخاطراشعارانسان ساز ازانقلاب تاکنون مدیون گلبرگهای ابن لاله پرپرودیگرشاعران هستند

    • Malek

      درود بر فوق شاعر ايران
      خداوند به او هوش و استعداد زيادى خوشا به سعادتش

    • مردم

      بیاییدظاهر خدایی این شاعره رامثل خداپروردگارکه هیچگاه ظاهرش راعیان نکردنادیده بگیریم وتمام دغدغه ها،آشوبها،تلاشهایش رامثل تمام بزرگان، فرهیختهگان ودانشمندان که باوجودتمام خیرهایشان به بشریت حتی ظاهرشان هم ندیدیم درنظربگیریم وبفکرجامعه وآینده کشورمان باشیم تادیگران درصورت سوءاستفاده راه برگشتی هم داشته باشند

    • بدون نام

      عالی

    • ماری جون

      خدارحمتش کنه

    • میلاد

      خوبه امروز سالگرد شهادت امام جعفر صادق(ع) بود وگرنه بعید نبود که برخی از افراد تشیع کننده ساز و دغل هم بزنند!! بیچاره سیمین با این مشایعت کنندگان.

    • بدون نام

      خوب شد جای این مرحوم نیستیم یک صلوات هم نثارش نشده

      پاسخ ها

      • مژگان

        نگران نباشید برای شما صلوات میفرستن.مهم اینه که چقدر مثل این خانم تو یادها بمونید...

      • حسین

        تو یاد من که نمی مونه !!!

      • کاربر

        حسین جان تو یاد شما نمی مونه چون اهل مطالعه و ادبیات نیستی دادا

      • مهرانی

        مهم نام نیکه

      • حمید

        تو بمیر من 1000 تا صلوات برات میفرستم.

      • علي

        اگه انسان عمل نيك نداشته باشه همه دنيا هم كه براش صلوات بفرستن و دعا كنن هيچ سودي براش نداره .

      • hamid

        به نظر شما صلوات هم مي بايست حتما عربي باشد . ضمنا شما نگران خودت باش اين شير زن ايراني بيش از خودش صلوات مي برد .

    • MAHBOOB

      روحشان شاد

    • بهروز منفرد

      از رفتن چنین شاعره بزرگی متاسفم ولی از گفتار ورفتار اقای جواد مجابی متاسف ترم که چطور به خود اجازه داده سیمین بهبهانی را با ادمی همچون نویسنده کتاب کوچه شاملو تشبیه کرده است اقای مجابی یا با شاملو هم عقیده وهم مرام است ؟ یا سخنان کفر امیز شاملو را ندیده یا نفهمیده که رندانه واقعه کربلارا منکر شده و ابن ملجم ملعون را به شکلی خاص تطهیر میکند واز سخنان متفلسفانه -فیلسوف مابانه-اقای دولت ابادی که بانو سیمین
      بهبهانی را پیروز میان دو عدم معرفی کرده است . من که متوجه منظور ایشا ن چیست؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اول جمله پردازیت را اصلاح و بعد در معقولات دخالت فرما

      • بدون نام

        شما متوجه خیلی چیزها نیستی و مملکت چوب ادم هایی مثل شما را می خورد.

      • بدون نام

        فازت چیه تو؟

      • hamid

        پدر جان و يا پسر جان يك شاعره بزرگ ملي به ملكوت اعلا پيوسته است جنابعالي توي اين شلوغي چي رو ميخواي ثابت كني .در ضمن شاملو خود به حق يك فرد ملي محسوب مي شود و به من و شما نمي رسد كه در باره شخصيت او نظريه صادر كنيم.

    • حسین

      خیلی خوب شد که نگذاشتند در امامزاده طاهر دفن بشه

      پاسخ ها

      • من

        جابرای شما هست ناراحت نباش

      • بدون نام

        بدبختی ما اینه که فکر میکنیم اگر تو امام زاده دفن بشیم دیگه جاودانه ایم و غافل از اینکه توشه حسابه نه ظاهر

      • ناشناس

        اشتباهی منفی زدم. می خواستم از شما بپرسم برای چی خوب شد؟ !!!!!

    • یه زن

      روحش شاد...هیچ کدوم از این حاشیه ها به دردش نمیخوره دیگه
      +سیمین جان آن دنیا به کامت

    • بدون نام

      خدارا شکر که امثال شما جای سیمین نیستید . خدارا.شکرکه خون سیمین یه خون ایرانی.بود و به روش ایرانی به خاکسپرده شد نه به روش شما

      پاسخ ها

      • حمید

        دمت گرم. ایول

    • بدون نام

      خدارحمتش کنه اینقدر مرده پرستی نکنید

    • moradi

      لابد شرکت کنندگان درمراسم ،مسلمان نبودندویا مرحومه مقفوره لیاقت فاتحه وصلوات رانداشته،والا مسیحیها هم موقع دفن میت شان دعا میخوانندکف وصوت نمیزنند،واقعاًبرای مرحومه خیلی متآسف شدم ،لازم به ذکراست من بصورت اتفاقی آنجا حضور داشتم.ولی برایش فاتحه فرستادم.

    • سعادت

      باعرض سلام یادرودبه شماتشییع کنندگان و به روح انشاالله مرحومه مغفوره.پرسشی دارم چنانچه بدون طعنه وکنایه وپاسخی منطقی عنایت فرمایید بسیار متشکرم.:آیا چه منافاتی داشت چنانچه تشییع پیکر ایشان با فاتحه همراه میبود این سوره ی قران وکلام خداوند متعال است که ازو میخواهید ایشان را مورد رحمت قراردهد.البته قبول دارم برحسب استفاده ی نقابداران ازکلام الهی حساسیت ایجاد شده درمردم ولی صورت مساله را نباید اینگونه پاک کردبقول معروف کور ازخدا چه میخواهد؟؟؟!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خودت خوب متوجه هستی،درود بر تو!

    • میلاد

      به نظرم اگر در روز شهادت امام جعفر صادق برایش کف زدند و به جای عبارات قرآنی کا در مراسم تشعیع بکار می رود سرود خواندند معلوم می شود که دنیایش که خراب بود آخرتی هم ندارد ولی ما قضاوت نم یکنیم
      از خدا طلب بخشش و مغفرت برایش داریم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به نظرم شما قضاوت کردین.

      • کاربر

        شما برای خودت طلب بخشش کن

      • بدون نام

        برو بابا....

    • جابر

      روحش شاد

      حالا دست زدن شعر خوندن سرود خوندن کف زدن هر کاری کردن و به روش ایرانی به قول بعضیا خاک سپاری شده بعدش چی ؟
      بعدش دوباره همون مردم ، من تو میتونیم مثل یه ایرانی که دارای فرهنگ چند هزار ساله هستش زندگی کنیم ؟
      یا مرتب سر هم شیره میمالیم جیب همو خالی میکنیم و هزار تا کار دیگه ؟

      بهتر تا زنده هستید مثل یه ایرانی با فرهنگ چند هزار ساله باشید و زندگی کنید نه اینکه تظاهر به خوب بودن و به جا آوردن یه سری رسم و آیین بشین که خودتونم فرداش یادتون میره

      کلا مرده پرستیم و تظاهر میکنیم ادعامون ... خر پاره میکنه

      خبر فارسی اون سری خبر منو یه سری حذف کردی این سری هم حذف میکنی ؟ خدا کنه اینطوری نباشه

    • علی

      خانم سیمین یک انسان بود که در مردم را می دانست که در چه دردی گرفتارند او توشه ی قیامت خود را گرفته زفته

    • علی

      دوباره می سازمت وطن

    • بدون نام

      زنده باد سیمین...خدایش ییامرزد

    • کیارش

      خدا بیامرزدش و انشالله قرین رحمت خداوندی قرار بگیرند.اما ای کسانی که کف وسوت زدند حالا حرمت امام جعفرصادق رو نگه نداشتین بهتر نبود حرمت اون مرحوم رو نگه میداشتین؟؟مرحوم مسلمان بود و در اداب دفن یک مسلمان کف وسوت جایی ندارد.اونهایی که کف وسوت زدند مطمعن باشید هیچ شناختی از سیمین نداشتند و فقط برای تخریب ولاابالی گری اونجا رفتن.چرا همه چیز رو زیرپا میذارین و دنیا واخرت خودتون رو میسوزنید.حالا خودتون هیچی چرا روح اون مرحوم رو مورد عذاب دادین؟؟

    • همایون

      کسانی که سوت زدند سیمین نبودند.
      کسانی که صلوات فرستادند هم سیمین نبودند.
      هر دو گروه مردمی بودند که بر حسب فرمان عقل خود کاری کردند ولی هیچکدام از اعمال این گروه مسئولیتش با سیمین نیست.
      سیمین شاعری آزادمنش بود که پاک زیست و پاک مرد و افکار زیبایش را در قالب اشعاری زیبا برای ما به یادگار گذاشت. شاید بعضی از اشعارش به مذاق برخی خوش نیاید. ولی یاد و خاطره سیمین در دل مردم شعردوست فارسی زبان جاویدان خواهد ماند. خدایش رحمت کند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج