جاباما
۱۳۲۲۲۵
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

وزیر نفت: به مدیران قبلی اهانتی نکردم

وزیر نفت گفت: در خصوص پرونده بابک زنجانی گفته بودم که هشت هزار میلیارد تومان نمی‌تواند کار یک شخص باشد و احتمالا افراد دیگری هم در این کار دخیل بوده‌اند.من در اینجا تصریح می‌کنم به هیچ شخصی به خصوص مدیران بالادستی نفتی و مدیران قبلی وزارت نفت اهانت نکردم.

خبرگزاری ایسنا: وزیر نفت در تشریح عملکرد یک ساله وزارتخانه‌اش با دفاع از خود بیان کرد: در خصوص پرونده بابک زنجانی گفته بودم که هشت هزار میلیارد تومان نمی‌تواند کار یک شخص باشد و احتمالا افراد دیگری هم در این کار دخیل بوده‌اند. اما سوء برداشت‌هایی صورت گرفته است. من در اینجا تصریح می‌کنم به هیچ شخصی به خصوص مدیران بالادستی نفتی و مدیران قبلی وزارت نفت اهانت نکردم.

بیژن نامدار زنگنه شب گذشته (۳۰ مرداد) دربرنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به تشریح عملکرد یک ساله وزارتخانه‌اش پرداخت و در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی را در وزارتخانه نفت انجام داده‌اید گفت: مهم ترین و فوری‌ترین کارها را در زمان تصدی خودم در وزارت نفت افزایش صادرات و تولید گاز می‌دانم.

وی با اشاره به اینکه، تولید گاز نیز بسیار حائز اهمیت است ادامه داد: توانستیم بدون مشکل مردم را از زمستان سرد سال گذشته عبور دهیم به طوری که علاوه بر این ادامه طرح‌ها از مهم ترین کارها به شمار می‌آید.

زنگنه با بیان اینکه، طرح‌های بسیار بزرگی را با حداقل ۶۰ میلیارد دلار در دست اجرا داریم خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم قدم مهمی برای هوای پاک در سال گذشته برداشته شد.

وی با اشاره به اینکه، توزیع بنزین یورو ۴ آغاز شد گفت: بنزین یورو ۴ را به همین شکل برای شهرهای بزرگ اضافه خواهیم کرد به گونه‌ای که شاهد تغییر محسوس در هوای تهران هستیم.

زنگنه در ادامه گفت: تصمیم ما این است که تمام میعانات گازی را در داخل کشور پالایش کنیم. بخشی از آن در پالایشگاه خلیج فارس، قسمتی از آن در مجموعه‌ای به نام فراگیر پالایشی سیراف در سایت دو عسلویه پالایش می‌شود که هشت پالایشگاه ۶۰ هزار بشکه‌ای توسط بخش خصوصی احداث می‌شود. ۱۰۰ هزار بشکه برای پالایشگاه پارس در نظر گرفته‌ایم و برنامه‌ی ما این است که این پالایشگاه‌ها تا چهار سال آینده به بهره‌برداری برسند.

وی افزود: پالایشگاه سیراف ۲۰ مشارکت‌کننده و تقاضا‌کننده دارد که بررسی‌ها تا پایان شهریورماه انجام می‌شود و هشت مشارکت‌کننده را انتخاب می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مهمترین اقدامات صورت گرفته در حوزه پالایشگاه خلیج فارس در طی یک سال گذشته چیست گفت: پالایشگاه ستاره خلیج فارس مهمترین طرح راهبردی کشور در صنعت نفت پس از پارس جنوبی است.

وزیر نفت افزود: این پالایشگاه به علت مشکلاتی که داشت مدتی متوقف شده بود در حالی که اهمیت فوق العاده‌ای برای کشور دارد.

وی میزان تولید روزانه بنزین در این پالایشگاه را ۳۶ میلیون لیتر دانست و عنوان کرد: با به مدار آمدن این پالایشگاه ما برای حدود ۱۲ تا ۱۳ سال از نظر حجم بنزین مورد نیاز داخلی خودکفا می شویم در حالی که از نظر کیفیت هم بنزین تولید استاندارد یورو ۵ را خواهد داشت.

زنگنه پیشرفت فیزیکی این طرح را ۷۵ درصد ذکر کرد و گفت: با پیگیری‌ها، تغییرات مدیریتی و رفع مشکلات هم اکنون کار به خوبی در حال انجام است.

وی گفت: هدف کوتاه مدتی را برای نیمه اول ۱۳۹۴ تعریف کردیم که بر مبنای آن واحد اول حتی نه به طور کامل بلکه در زمان تعیین شده نفت گاز، نفت سفید، گاز مایع و نفتا تولید کند و سپس هر چند ماه واحدهای بعدی وارد مدار شوند.

زنگنه با اشاره به اینکه با همه پیمانکاران برنامه‌ها را مورد بررسی قرار داده‌ایم افزود: سال آینده تصور می‌کنم بیش از ۱۲ میلیون تولید بنزین از آنجا اضافه شود، شاید شروع راه اندازی خط دو را هم داشته باشیم.

وی ادامه داد: سال ۱۳۹۵ ان‌شا‌الله همه مجموعه وارد مدار می‌شود و ما صادر کننده گازوئیل و نفت سفید و عمده دیگر محصولات این پالایشگاه خواهیم بود و با اتکا به این تولیدات می‌توانیم به همه کشور بنزین یورو ۴ و در برخی شهرها یورو ۵ را بدهیم.

وزیر نفت گفت: در این پالایشگاه‌ها ارزش افزوده به نحو خوبی تامین می‌شود. ما نیز امکاناتی مثل آب خنک‌کن و برق این پالایشگاه‌ها را تامین می‌کنیم. کار دیگر ما مربوط به پالایش نفت بسیار سنگین است که علاقه‌ داریم در جاسک و بندر‌عباس انجام شود، البته بستگی به تقاضای سرمایه‌گذاران دارد.

زنگنه بیان کرد: مهم‌ترین کاری که برای جلوگیری از خام‌فروشی باید انجام دهیم، توسعه پتروشیمی‌هاست که بتوانیم گاز مایع را به خوراک پتروشیمی که اتان و گاز طبیعی است تبدیل کنیم. اگر بتوانیم این مسیر را در صنایع بالا‌دستی پتروشیمی ادامه دهیم صنایع پایین‌دستی نیز توسعه پیدا می‌کند. همچنین شش الی هشت پالایشگاه پتروشیمی که می‌تواند گاز طبیعی را به پلاستیک تبدیل کند در دست طراحی داریم. انجام این قبیل کارها موجب کاهش خام‌فروشی، ایجاد اشتغال، ایجاد ارزش افزوده و تولید محصولات نهایی و عرضه به بازار می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: تا به حال محصولات بالا‌دستی پتروشیمی را می‌فروختیم و اقدامات دیگر در جاهای دیگر انجام می‌شد.

وزیر نفت گفت: ما برای همکاری با بخش خصوصی دو مسیر را در پیش گرفته‌ایم مسیر اول این است که بخش خصوصی مراجعه می‌کند و در صورتی که حداقل‌های مورد نظر ما را داشته باشد و مطمئن باشیم که می‌توانیم پولمان را پس بگیریم، به آنها نفت می‌فروشیم. مسیر دوم که سالم‌ترین و منطقی‌ترین راه است عرضه کالا در بورس انرژی است. وزارت نفت امکان این را فراهم آورده است که میعانات گازی به‌طور نامحدود با پشتوانه پالایشگاه بندر‌عباس در بورس ارائه شود. این روش به‌طور نمونه‌ای عرضه شده و باید مشکلاتش حل شود تا اضافه شود.

زنگنه در خصوص قیمت نفت و گاز در بورس گفت: اگر ما مطمئن شویم کالای ارائه شده در پالایشگاه داخلی پالایش می‌شود، به قیمت قانونی یعنی ۹۵ درصد فوب خلیج فارس به فروش می‌رسانیم در غیر این صورت نمی‌توانیم ارزان‌تر بدهیم.

وی درباره‌ی اقتصاد دانش‌بنیان گفت: یکی از برنامه‌هایی که ما با وزارت علوم دنبال می‌کنیم این است که دانشگاه‌ها در افزایش ضریب بازیافت نفت از میدان‌های نفتی مشارکت کنند. دانشگاه‌هایی مثل دانشگاه تهران، شریف، شیراز، سهند و پژوهشگاه نفت در این زمینه فعالیت می‌کنند. پیشنهاد ما این بود که به هر کدام از این دانشگاه‌ها تعدادی از میادین نفتی را به مدت ۱۰ سال به طور توافقی بدهیم تا مسائل این میدان‌ها را به‌طور کامل دنبال کنند و بتوانیم افزایش برداشت داشته باشیم. وقتی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا در این میدان‌ها کار کنند پس از مدتی افرادی را داریم که تخصص و تمرکز فعالیت‌شان در یک میدان نفتی است.

وزیر نفت همچنین افزود: در زمینه‌ی شرکت‌های دانش‌بنیان ۱۰ خانواده کالایی را مشخص کرده‌ایم. تقاضای ما این است که اگر کارخانه‌ها می‌خواهند وارد کار شوند پیشرفت تکنولوژی انجام دهند و تولید با استاندارد‌های لازم انجام شده و گواهی استاندارد به ما بدهند تا هم تولید داخلی و اشتغال راه بیفتد و هم بتوانیم به روش ساده‌تری در تامین نیاز‌های کشور خودکفا شویم.

زنگنه گفت: نکته‌ی مهم دیگر بحث بهینه‌سازی است. وزارت نفت فعالیت‌های زیادی در این زمینه انجام داده که مهم‌ترین آنها گازرسانی به شهرهای کوچک و روستاهایی است که گاز‌رسانی نشده‌اند و تقریبا هشت هزار میلیارد تومان صرف این بخش کرده‌ایم.

وی افزود: کمک به توسعه مترو در شهرهای بزرگ فعالیت دیگر ما در این بخش است به این صورت که به ازای هر مسافر که به حمل‌ونقل مترو اضافه شود مبلغی را پرداخت می‌کنیم تا به واسطه‌ی این تعهد دستگاه‌ها و امکانات لازم خریداری شود و بازپرداخت آن توسط دولت و به واسطه بند «ق» صورت پذیرد.

وزیر نفت گفت: تعویض تاکسی‌های فرسوده با تاکسی‌های گازسوز و همچنین خارج شدن اتوبوس‌های فرسوده از چرخه‌ی حمل‌ونقل باعث صرفه‌جویی در مصرف نفت و گاز می‌شود. همچنین طی توافقی که با شهرداری تهران انجام دادیم ۴۰ هزار موتورسیکلت برقی قرار است وارد تهران شود که در بهبود هوای تهران نیز تاثیر به‌سزایی دارد.

زنگنه گفت: اکتشافات در مرحله‌ای نیست که خبر بدهیم و تا به حال اکتشاف جدیدی صورت نگرفته است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج