جاباما
۱۳۲۳۴۸
۳ نظر
۵۰۰۵
۳ نظر
۵۰۰۵
پ

رمزگشایی از زمین‌ لرزه‌های زنجیره‌ای ایلام

در مناطق زلزله‌خیز یک گسل وجود ندارد. مجموعه گسل در اطراف گسل اصلی قرار دارند که با شکسته شدن گسل اصلی موج انرژی به گسل‌های فرعی تزریق می‌شود. انرژی منتقل‌شده به گسل‌های راست و چپ موجب پس‌لرزه‌هایي با ابعاد کوچک و بزرگ می‌شود. تا زمانی که این گسل‌های فرعی انرژی خود را تخلیه نکنند پس‌لرزه‌های پی‌در‌پی در منطقه ایلام خواهیم داشت.

روزنامه شهروند: پروفسور بهرام عکاشه استاد زلزله‌شناسی کشور و پدر علم ژئوفیزیک ایران درباره زلزله‌های سریالی در ایلام گفت: زلزله‌های سریالی در ایلام طبیعی است. در مناطق زلزله‌خیز یک گسل وجود ندارد. مجموعه گسل در اطراف گسل اصلی قرار دارند که با شکسته شدن گسل اصلی موج انرژی به گسل‌های فرعی تزریق می‌شود. انرژی منتقل‌شده به گسل‌های راست و چپ موجب پس‌لرزه‌هایي با ابعاد کوچک و بزرگ می‌شود. تا زمانی که این گسل‌های فرعی انرژی خود را تخلیه نکنند پس‌لرزه‌های پی‌در‌پی در منطقه ایلام خواهیم داشت.

از آن‌جایی که ایلام خوزستان بندرعباس لرستان و کرمانشاه در مسیر گسل زاگرس قرار دارند شهرهای هم‌مرز ایلام نیز در معرض پس‌لرزه‌های سریالی قرار گرفته‌اند. به همین علت است که هر روز شاهد زلزله‌هایی در شهر‌های اطراف ایلام هستیم. با شکسته شدن گسل اصلی ٣٠ تا ٤٠‌درصد انرژی به صورت موج به گسل‌های فرعی منتقل می‌شوند. هیچ‌وقت تک‌گسل با یک زلزله نمی‌شکند و صدها‌هزار گسل دارد.

وی در ادامه افزود: من معتقدم تا چند هفته آینده انرژی زمین در ایلام تخلیه می‌شود و زمین آرام می‌گیرد. درحال حاظر گسل اصلی فعال نیست و گسل‌های فرعی درحال شکست است. این درحالی است که اگر همین زمین‌لرزه با اهمین ابعاد در دی‌ماه در نیمه‌های شب رخ می‌داد فاجعه‌ای مرگبارتر از بم انتظارمان را می‌کشید.

او همچنین در مورد زلزله‌های کوچک در تهران گفت: اگر روزی در تهران زلزله نیاید عجیب است. زلزله در تهران هر روز با ابعاد کوچك و بزرگ زمین پایتخت‌نشینان را می‌لرزاند. منطقه البرز استعداد زلزله ٨ ریشتری را دارد. درواقع گسل فیروزکوه در زمان زلزله ٢ شعبه می‌شود. شعبه اول به سمت شمیرانات و کن و کرج می‌رود و شعبه دیگر از تهران به سمت قزوین تا سیمان آبیک ادامه دارد. بیش از ٤٠ کیلومتر فعال است. اگر گسل البرز فعال شود دربرگیری زیادی دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علیرضا

      همین کارشناسای عزیز برای زلزله بم هم همین حرفا رو میزدن درحالیکه 2000 سال بود که در بم زلزله نیومده بود و اصلا منطقه زلزله خیزی نیست. بعدها همون کارشناسا اعتراف کردن که آزمایشهای اتمی بوده. گند همین زلزله ها هم دیر یا زود در میاد. به امید اون روز.

      پاسخ ها

      • samane

        حال شما خوبه ؟!

      • علیرضا

        حال من خوبه سمانه خانم ولی حال شما خوب نیست که هر دروغ سیاسیو زود باور میکنید. البته با وجود کسایی مث شما مسئولین هم میتونن راحت هر چیزیو به خورد ملت بدن. موفق باشی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج