۱۳۳۷۱۲
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

چرا باشگاه‌های انگلیس گرانتر خرید می کنند؟

در حالیکه باشگاه های اروپایی در فصل نقل و انتقالات سرگرم خریدهای زیر قیمت و تجارت های مناسب هستند، باشگاه های انگلیسی همچنان درگیر خریدن همان بازیکنان ولی با قیمت گرانتر هستند.

آی اسپورت: سرآلکس فرگوسن جمله معروفی داشت که میگفت هیچ ارزش معینی در بازار نقل و انتقالات وجود ندارد. با مقایسه مجموع مبالغ هزینه شده منجمله ۷۵۰ میلیون یورو در لیگ برتر، ۵۰۰ میلیون یورو در اسپانیا و ۲۵۰ میلیون یورو در ایتالیا و آلمان شاید گفته سرمربی سابق یونایتد پر بیراه نباشد.

امثال الیکام مانگالا و شین لانگ که با ارقام بسیار عجیب جذب باشگاه های مدعی در جنگ صدر جدول لیگ برتر شدند، این نتیجه را به ذهن می رساند که تیم های لیگ برتری همچنان به خرید با قیمت های بالاتر ادامه می دهند. این مسئله زمانی بیشتر به چشم می آید که در همین پنجره تابستانی ۱۰ بازیکن با مبالغ بیش از ۲۵ میلیون یورو جذب باشگاه های مدعی قهرمانی لیگ برتر جزیره شدند؛ در حالی که در بوندس لیگا این رقم صفر است!

باشگاه های انگلیسی از عوامل متعددی رنج می برند که آنها را مجبور می کند تا رقم هایی بالاتر از ارزش بازیکنان در بازار خرج کنند. از اهداف بزرگ هر ۲۰ باشگاه حاضر در لیگ برتر گرفته تا ناتوانی در کشف و کنکاش بازارهای کشورهای دیگر که باعث می شود تیمها در موقع نیاز هزینه بیشتری برای یک بازیکن پرداخت می کنند؛ درست زمانیکه بازیکنی شبیه به آن در لیگ های دیگر موجود است.

چرا باشگاه‌های انگلیس گرانتر خرید می کنند؟

این ادعا که باشگاه زمانی که بازیکن مورد نظرش را پیدا کرد باید در سریعترین زمان ممکن بودجه خرید او را مهیا کند وقتی به چالش کشیده می شود که این سیاست با سیاست بقیه تیم های اروپایی مقایسه می شود. در بقیه کشورها، باشگاه ها با یک برنامه ریزی واضح و استراتژی مشخص به سمت خریدهای هدفمند حرکت می کنند.

نمی توان گفت همه تیمها فاقد شم بویایی برای پیدا کردن ارزشمندترین ها در فصل نقل و انتقالات هستند، بطور مثال، محمد بِسیچ از اورتون که با مبلغ ۵ میلیون یورو اضافه شده و چند خرید دیگر در لیگ برتر، ولی در هیچ کشور اروپایی جز انگلستان این شهوت خرید های بیشتر و گرانتر را نمی توان مشاهده کرد. اسکیل گارای این فصل پیش از جام جهانی با مبلغ ۶ میلیون یورو از بنفیکا عازم زنیت سنت پترزبورگ شد. آندره ویلاس بواس بازیکن کلیدی خود برای خط دفاع را پیدا کرد و بی سرو صدا او را برای تیم جدیدش جذب کرد. او حالا از نتیجه این خرید بزرگش را با قرارگرفتن در آستانه صعود به لیگ قهرمان اروپا و قرار گرفتن در کورس قهرمانی لیگ برتر روسیه لذت می برد.

این خرید را در کنار خرید مانگالا برای منچستر سیتی قرار دهید. اقدام بی نتیجه آنها در زمستان برای خرید مدافع فرانسوی رسانه ای شد با این حال آنها در تابستان با خرید او به مبلغ ۴۰ میلیون یورو و با ارزش نهایی نزدیک به ۵۳ میلیون یورو با پورتو به توافق رسیدند. باشگاه پرتغالی جای خالی مانگالا را با خرید برونو مارتینس ایندی دفاع وسط مستحکم تیم ملی هلند از باشگاه فاینورد به مبلغ تقریبی ۷.۵ میلیون یورو پر کرد. هم تیمی هلندی او ، استیفن دی فری نیز با همین مبلغ به لاتزیو پیوست.

چرا باشگاه‌های انگلیس گرانتر خرید می کنند؟

در بوندس لیگا، فابیان جانسون به صورت رایگان از هوفنهایم به مونشن گلادباخ پیوست. عملکرد او در جام جهانی برای ایالات متحده باعث شد تا بسیاری از کارشناسان در مورد کیفیت خرید جدید گلادباخ، تایید کنند که چه معامله هوشمندانه ای از طرف مونشن صورت گرفته است. لیورپول در عوض تنها نزدیک به ۲۰ میلیون یورو به سویا برای خرید آلبرتو مورنو برای دفاع چپ پرداخت کرد. آندر ارره را شاید تا حدودی تجربه بازی در لیگ های اروپایی را داشته باشد ولی او را هنوز نمی توان یکی از بهترین هافبک های اروپا نامید. اتلتیکو بیلبائو یک قیمت ویژه بر روی بازیکنانش قرار داد و یونایتد ها مصرانه ۲ فصل برای خرید ارره را اقدام کردند. قیمتی در حدود ۳۶ میلیون یورو شاید مثل خرید سر گردنه به نظر بیاید؛ زمانی که رئال مادرید با مبلغ ۳۰ میلیون یورو قهرمان جهان و برنده لیگ قهرمانان اروپا تونی کروس را به استخدام خود درآورده است.

همبازی سابق کروس دربایرن مونیخ، ماریو مانژوکیچ، در ازای مبلغ ۲۵ میلیون یورو به اتلتیکو مادرید پیوست و در طرف مقابل ساوتهمپتون برای خرید بازیکن گمنام تری چون شِین لانگ حدود ۱۵ میلیون یورو هزینه کرد. لانگ از شروع بازی در لیگ برتر در سال ۲۰۱۲ تا به حال تنها ۱۵ گل برای تیمش به ثمر رسانده است. خوسِلو که این فصل ۱۴ گل در بوندس لیگا زده بود هافنهایم را به مقصد هانوفر ترک کرد. مبلغ قرارداد؟ کمتر از ۵ میلیون یورو! آدام لالانا برای لیورپول نزدیک به ۳۰ میلیون یورو آب خورد در حالیکه بازیکن معروف و بین المللی چون ماتیو والبوئنای فرانسوی با ۷.۵ میلیون یورو به دینامو مسکو پیوست.

باشگاه های انگلیسی بسیار ثروتمندند و باشگاهی مورد معامله از این حقیقت آگاهند. تیمی که قهرمان لیگ برتر جزیره می شود پاداشی در حدود ۱۲۵ میلیون یورو نصیبش می شود و حتی به تیم آخر مبلغی در حدود ۸۱ میلیون یورو می رسد. ثروت تیم های جزیره اتوماتیک قیمت ویژه ای بر بازیکنان مورد نظر آنها قرار می دهد.

پیشتر استیو بروس، مربی هال سیتی غیر مستقیم تایید کرد که او ترجیح میدهد خریدهایش را از بازار داخلی انجام دهد چرا که ایجنت ها و استعداد یاب های او هنوز نتوانسته اند در بازار اروپا خود را پیدا کنند. هیچ شکی نیست که باشگاه هایی که این فصل از چمپیونشیپ به لیگ برتر پیوسته اند همگی چنین وضعیتی را تجربه می کنند. "زمانی خواهد رسید که من میدانم چه باید از بازار خارجی بخواهم و امیدوارم در سال آینده استعدادیاب های ما این اتفاق را رقم بزنند." بروس اضافه کرد:" برای پیشرفت بیشتر در بازار خرید خارجی ما باید افراد کارشناسی را استخدام کنیم که به طور تخصصی در آلمان، ایتالیا، اسپانیا و فرانسه کار کنند و باشگاه ما هنوز برای این امر آماده نیست.

به همین دلیل بروس و بعضی از مربیان خریدهایشان را به بازار داخلی محدود کرده اند. هماهنگی ها برای خرید روبرت اسنودگرس و جِیک لیورمور تقریبا ۲۱ میلیون یورو آب خورد. اینها بعلاوه لانگ برابر با ارزش کروس بعلاوه گارای در می آید.

چرا باشگاه‌های انگلیس گرانتر خرید می کنند؟

همینطور کمبود استراتژی های پیشرو و برنامه ریزی در خرید کاملا مشهود است. بطور مثال منچستر یونایتد. آنها لوک شاو را برای مبلع ۳۸ میلیون یورو برای دفاع چپ خریدند و تنها ۶ هفته بعد مارکوس روخو را با ۲۰ میلیون یورو به استخدام دراوردند. هر ۲ در یک پست بازی می کنند. آنها ۵۸ میلیون یورو صرف خرید دفاع چپ کردند در حالیکه کل تیم نیازمند خونی دوباره است!

باشگاه ها حالا این را خوب می دانند. رئال مادرید سیاست با دست پس زدن و با پا پیش کشیدن را بصورت عالی برای یونایتد اجرا کزد. آنها دی ماریا را با مبلغی به منچستریونایتد فروختند که که این بازیکن با فاصله ای ۳۰ میلیون یورویی نسبت به نفر قبلی، به گران ترین فروش تاریخ این باشگه تبدیل شد.

این نکته نیز نباید از قلم بیافتد که میانگین دوام مربیان در هر تیم (بدون در نظر گرفتن آرسن ونگر) چیزی در حدود یک سال است و در این زمان اصلا مربی فرصتی برای خو گرفتن با بازیکنان شاغل در باشگاه ندارد پس باید سریعتر به سمت اهداف از پیش تعیین شده در بازار نقل و انتقالات حرکت کند. آمدن مربی جدید معمولاً با یک ریخت و پاش سنگین در اولین فصل نقل و انتقالات ممکن همراه است و یک مشت بازیکن جدید موجود در بازار به تیم اضافه می شوند. آنها برای جبران توازن در سریعترین زمان مبالغ هنگفت را به بدترین شکل اسراف می کنند. باشگاه های معدودی مثل بایرن مونیخ صبوری پیشه می کنند تا بازیکنانی مثل لواندوفسکی یا سباستین روده را که در مدت ها قبل با آنها توافق کرده بودند را بصورت رایگان پس از اتمام قراردادشان در اختیار بگیرند.

این گواهی مستندی از برنامه ریزی محکم در کنار صبر و تحمل است؛ دو عاملی که در های و هوی لیگ برتر گمشده به نظر می رسد. قطعاً خرید با مبالغ بالا نمی تواند منتج به کسب موفقیت شود. گاهی اوقات دلیل شکست، ناامیدی و کمبود دور اندیشی است نه کمبود بازیکنان توانا.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج