فراز و فرود اندک قیمت خودرو در بازار
فصل خريد خودرو در حالي رو به اتمام است كه بحث قيمتگذاري خودرو همچنان مانعي براي افزایش خرید و فروش بازار خودرو است.
روزنامه دنیای اقتصاد: فصل خريد خودرو در حالي رو به اتمام است كه بحث قيمتگذاري خودرو همچنان مانعي براي افزایش خرید و فروش بازار خودرو است.
اگرچه نزديك به دو ماه از تعيين رسمي قيمت خودرو ميگذرد، اما ادامه پيدا كردن بحثها و اعتراضها پيرامون قيمتهاي جديد باعث شد تا بازار خودرو در بلاتكليفي باقي بماند.
بلاتكليفي در بازار خودرو طي ماههاي اخير حتي با اعلام كاهش سه درصدي قيمت خودرو از سوي رئيس شوراي رقابت نيز از بين نرفت و حالا با وارد شدن بحث قيمتگذاري به فضايي جديد، به نظرميرسد به اين زوديها تغييري در شرايط بازار ايجاد نشود.
با كاهش سه درصدي قيمت خودرو كه خودروسازان از آن با عنوان «تخفيف به مشتریان» ياد ميكنند، بازار خودرو كه پيش از آن در انتظار روشن شدن تكليف قيمتها بود، وارد فاز جديدي از انتظار شد. اين بار مشتريان براي بازتاب «كاهش سه درصدي» در قيمتهاي بازار، به انتظار نشستهاند؛ حالا اما اتفاق جديدتري در رابطه با قيمتگذاري خودرو در حال رخ دادن است، اتفاقی كه اميد فعالان بازار براي جان گرفتن معاملات تا پايان فصل خريد خودرو (تابستان امسال) را نا اميد ميكند. با اعلام كاهش سه درصدي قيمت خودرو اگرچه به نظر ميرسيد توافقي بر سر قيمت ميان خودروسازان، نمايندگان مجلس و شوراي رقابت براي پايان دادن به بحثهاي «قيمتگذاري» صورت گرفته است، اما نمايندگان با رو كردن «طرحي» جديد قيمتگذاري خودرو را با چالش تازهاي مواجه كردهاند.
بر همين اساس نمایندگان مجلس در حالي از تهیه و تدوین طرحی با نام «ساماندهی نحوه قیمتگذاری خودروی داخلی» خبر ميدهند كه به نظر مي رسد هدف از اين طرح كنار گذاشتن شوراي رقابت از قيمتگذاري خودرو و آزاد كردن قيمتها باشد. هرچند مشخص نيست اين طرح تا چه حد قابليت اجرايي خواهد داشت، اما همین مطرح شدنش نیز میتواند بازار را تحتتاثیر خود قرار دهد. طرح جدید نمایندگان مجلس در حالي مطرح شده كه به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، بلاتکلیفی بازار تا روشن شدن چگونگی و سرانجام اين طرح ادامه خواهد داشت.
از سويي فعالان بازار عقيده دارند مشخص شدن تاثير كاهش سه درصدي در قيمت خودروها در بازار نيز كمي زمان خواهد برد؛ زيرا خودروهاي فعلي بازار، مربوط به پيش از كاهش سه درصدي قيمتها هستند. بر همين اساس تا تمام شدن اين خودروها و وارد شدن خودروهايي كه سه درصد ارزانتر هستند، بازار بايد كمي انتظار پيشه كند.
با تمام اين تفاسير بايد منتظر ماند و ديد نتيجه طرح جديد نمايندگان مجلس چه خواهد بود و اين طرح مسير بازار را به كدام سمت تغيير خواهد داد؟
فراز و فرود اندک داخليها
به گفته فعالان بازار خودرو روند معاملات در اين بازار «كند و خالي از رونق» است، اما در عين حال نگاهي به تغييرات قيمتها در بازار نشان ميدهد كه بازار اين هفته نسبت به هفتههاي قبل با اندكي نوسان همراه بوده است. در حالي كه طي هفتههاي گذشته اغلب محصولات خودروسازان با ثبات يا كاهش قيمت همراه بودهاند، اما در اين هفته چند مدل از خودروهاي داخلي اندكي بازگشت قيمت داشته و حتی رشد را نیز تجربه كردهاند. همچنین در بین خودروهای داخلی رانا تنها خودرويي است كه با كاهش قيمت همراه بوده است.
قیمت اين محصول از خانواده ايرانخودرو، با ۴۰۰ هزار تومان كاهش قيمت در هفته جاري به ۳۲ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان رسيد. اما پژو ۲۰۶ تيپ ۵ خودرويي است كه در هفته جاري ثبات قيمت داشته؛ اين خودرو همچنان روي ۳۷ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان باقي مانده است. مدل صندوقدار اين خودرو؛ يعني V۸ نيز در اين هفته بدون تغيير بوده و ۳۷ميليون و ۹۰۰ هزار تومان قيمت داشته است. ديگر فرانسويهاي بازار؛ يعني تندرهاي دندهاي نيز نسبت به هفته گذشته تغييري نداشتهاند.
تندر ايرانخودرو همچنان با ۳۸ميليون و ۲۰۰ هزار تومان قابل معامله است و تندر پارس خودرو نيز ۳۹ ميليون و ۶۰۰هزار تومان قيمت دارد. اما برخلاف تندرهاي دندهاي، مدل اتومات اين خودرو نسبت به هفته گذشته ۳۰۰ هزار تومان رشد قيمت داشته تا به قيمت ۴۶ ميليون و ۸۰۰هزار تومان برسد. توليد تندر ۹۰ كه به دليل فشار تحريمها با افت شديدي همراه شده بود، طي ۴ ماه گذشته با رشد ۲/۴۹درصدي همراه بوده است. اين ميزان رشد توليد پس از توافق اوليه ژنو و رفع نسبي تحريمها عليه صنعت خودرو حاصل شد تا با عرضه مجدد اين خودرو، روند صعودي قيمت آن در بازار متوقف شود.
آنطور كه از ديگر فرانسويهاي بازار خبر ميرسد، پژو ۴۰۵ در هفته جاري با ثبات قيمت همراه بوده است؛ اما پژو پارس سال، با يك خيز كوچك، افزايش قيمت را تجربه كرده است.
پژو ۴۰۵ بنزيني در بازار اين هفته همچنان ۳۰ ميليون و۴۰۰ هزار تومان قيمت داشته و مدل دوگانهسوز اين خودرو نيز روي ۳۲ميليون تومان ثابت بوده است. قیمت پارس سال اما با رشدي ۲۰۰ هزار توماني به ۳۸ ميليون و ۲۰۰هزار تومان رسيد تا در كنار تندر اتومات، ديگر فرانسویي باشد كه رشد قيمت داشته است. پارس دوگانهسوز نيز طي هفته جاري ثبات پيشه كرده و بدون تغيير روي قيمت ۳۷ميليون و ۵۰۰ هزار تومان باقي مانده است.
سمند ال.ايكس هم ديگر محصولي است كه در هفته جاري روي قيمت پيشين خود ثابت بوده و همچنان با ۳۰ ميليون تومان قابل معامله است.
اما نگاهي به خانواده پرايد و تیبا نشان ميدهد كه قيمت در اين خانواده روندي صعودي داشته است. پرايد ۱۱۱ و ۱۳۱ دو مدلي هستند كه در اين خانواده ثبات قيمت داشتهاند و به ترتيب روي ۲۰ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان و ۱۹ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان باقي ماندهاند، اما بر خلاف اين دو مدل، پرايد ۱۳۲ با ۳۰۰هزار تومان رشد قيمت به ۱۹ميليون و ۵۰۰ هزار تومان رسيد و تيبا نيز بهعنوان نخستين خودروي ملي سايپا با ۱۰۰ هزار تومان رشد قيمت، رقم ۲۴ ميليون تومان را براي خود به ثبت رساند.
مگان نيز كه حالا مدتها است توليد آن متوقف شده در بازار اين هفته با قيمت ۱۰۲ ميليون تومان قابل معامله بوده و نيسان تيانا نيز كه سرنوشتي مشابه مگان دارد، همچنان روي ۱۵۴ ميليون تومان ثابت مانده است.
اگرچه نزديك به دو ماه از تعيين رسمي قيمت خودرو ميگذرد، اما ادامه پيدا كردن بحثها و اعتراضها پيرامون قيمتهاي جديد باعث شد تا بازار خودرو در بلاتكليفي باقي بماند.
بلاتكليفي در بازار خودرو طي ماههاي اخير حتي با اعلام كاهش سه درصدي قيمت خودرو از سوي رئيس شوراي رقابت نيز از بين نرفت و حالا با وارد شدن بحث قيمتگذاري به فضايي جديد، به نظرميرسد به اين زوديها تغييري در شرايط بازار ايجاد نشود.
با كاهش سه درصدي قيمت خودرو كه خودروسازان از آن با عنوان «تخفيف به مشتریان» ياد ميكنند، بازار خودرو كه پيش از آن در انتظار روشن شدن تكليف قيمتها بود، وارد فاز جديدي از انتظار شد. اين بار مشتريان براي بازتاب «كاهش سه درصدي» در قيمتهاي بازار، به انتظار نشستهاند؛ حالا اما اتفاق جديدتري در رابطه با قيمتگذاري خودرو در حال رخ دادن است، اتفاقی كه اميد فعالان بازار براي جان گرفتن معاملات تا پايان فصل خريد خودرو (تابستان امسال) را نا اميد ميكند. با اعلام كاهش سه درصدي قيمت خودرو اگرچه به نظر ميرسيد توافقي بر سر قيمت ميان خودروسازان، نمايندگان مجلس و شوراي رقابت براي پايان دادن به بحثهاي «قيمتگذاري» صورت گرفته است، اما نمايندگان با رو كردن «طرحي» جديد قيمتگذاري خودرو را با چالش تازهاي مواجه كردهاند.
بر همين اساس نمایندگان مجلس در حالي از تهیه و تدوین طرحی با نام «ساماندهی نحوه قیمتگذاری خودروی داخلی» خبر ميدهند كه به نظر مي رسد هدف از اين طرح كنار گذاشتن شوراي رقابت از قيمتگذاري خودرو و آزاد كردن قيمتها باشد. هرچند مشخص نيست اين طرح تا چه حد قابليت اجرايي خواهد داشت، اما همین مطرح شدنش نیز میتواند بازار را تحتتاثیر خود قرار دهد. طرح جدید نمایندگان مجلس در حالي مطرح شده كه به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، بلاتکلیفی بازار تا روشن شدن چگونگی و سرانجام اين طرح ادامه خواهد داشت.
از سويي فعالان بازار عقيده دارند مشخص شدن تاثير كاهش سه درصدي در قيمت خودروها در بازار نيز كمي زمان خواهد برد؛ زيرا خودروهاي فعلي بازار، مربوط به پيش از كاهش سه درصدي قيمتها هستند. بر همين اساس تا تمام شدن اين خودروها و وارد شدن خودروهايي كه سه درصد ارزانتر هستند، بازار بايد كمي انتظار پيشه كند.
با تمام اين تفاسير بايد منتظر ماند و ديد نتيجه طرح جديد نمايندگان مجلس چه خواهد بود و اين طرح مسير بازار را به كدام سمت تغيير خواهد داد؟
فراز و فرود اندک داخليها
به گفته فعالان بازار خودرو روند معاملات در اين بازار «كند و خالي از رونق» است، اما در عين حال نگاهي به تغييرات قيمتها در بازار نشان ميدهد كه بازار اين هفته نسبت به هفتههاي قبل با اندكي نوسان همراه بوده است. در حالي كه طي هفتههاي گذشته اغلب محصولات خودروسازان با ثبات يا كاهش قيمت همراه بودهاند، اما در اين هفته چند مدل از خودروهاي داخلي اندكي بازگشت قيمت داشته و حتی رشد را نیز تجربه كردهاند. همچنین در بین خودروهای داخلی رانا تنها خودرويي است كه با كاهش قيمت همراه بوده است.
قیمت اين محصول از خانواده ايرانخودرو، با ۴۰۰ هزار تومان كاهش قيمت در هفته جاري به ۳۲ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان رسيد. اما پژو ۲۰۶ تيپ ۵ خودرويي است كه در هفته جاري ثبات قيمت داشته؛ اين خودرو همچنان روي ۳۷ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان باقي مانده است. مدل صندوقدار اين خودرو؛ يعني V۸ نيز در اين هفته بدون تغيير بوده و ۳۷ميليون و ۹۰۰ هزار تومان قيمت داشته است. ديگر فرانسويهاي بازار؛ يعني تندرهاي دندهاي نيز نسبت به هفته گذشته تغييري نداشتهاند.
تندر ايرانخودرو همچنان با ۳۸ميليون و ۲۰۰ هزار تومان قابل معامله است و تندر پارس خودرو نيز ۳۹ ميليون و ۶۰۰هزار تومان قيمت دارد. اما برخلاف تندرهاي دندهاي، مدل اتومات اين خودرو نسبت به هفته گذشته ۳۰۰ هزار تومان رشد قيمت داشته تا به قيمت ۴۶ ميليون و ۸۰۰هزار تومان برسد. توليد تندر ۹۰ كه به دليل فشار تحريمها با افت شديدي همراه شده بود، طي ۴ ماه گذشته با رشد ۲/۴۹درصدي همراه بوده است. اين ميزان رشد توليد پس از توافق اوليه ژنو و رفع نسبي تحريمها عليه صنعت خودرو حاصل شد تا با عرضه مجدد اين خودرو، روند صعودي قيمت آن در بازار متوقف شود.
آنطور كه از ديگر فرانسويهاي بازار خبر ميرسد، پژو ۴۰۵ در هفته جاري با ثبات قيمت همراه بوده است؛ اما پژو پارس سال، با يك خيز كوچك، افزايش قيمت را تجربه كرده است.
پژو ۴۰۵ بنزيني در بازار اين هفته همچنان ۳۰ ميليون و۴۰۰ هزار تومان قيمت داشته و مدل دوگانهسوز اين خودرو نيز روي ۳۲ميليون تومان ثابت بوده است. قیمت پارس سال اما با رشدي ۲۰۰ هزار توماني به ۳۸ ميليون و ۲۰۰هزار تومان رسيد تا در كنار تندر اتومات، ديگر فرانسویي باشد كه رشد قيمت داشته است. پارس دوگانهسوز نيز طي هفته جاري ثبات پيشه كرده و بدون تغيير روي قيمت ۳۷ميليون و ۵۰۰ هزار تومان باقي مانده است.
سمند ال.ايكس هم ديگر محصولي است كه در هفته جاري روي قيمت پيشين خود ثابت بوده و همچنان با ۳۰ ميليون تومان قابل معامله است.
اما نگاهي به خانواده پرايد و تیبا نشان ميدهد كه قيمت در اين خانواده روندي صعودي داشته است. پرايد ۱۱۱ و ۱۳۱ دو مدلي هستند كه در اين خانواده ثبات قيمت داشتهاند و به ترتيب روي ۲۰ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان و ۱۹ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان باقي ماندهاند، اما بر خلاف اين دو مدل، پرايد ۱۳۲ با ۳۰۰هزار تومان رشد قيمت به ۱۹ميليون و ۵۰۰ هزار تومان رسيد و تيبا نيز بهعنوان نخستين خودروي ملي سايپا با ۱۰۰ هزار تومان رشد قيمت، رقم ۲۴ ميليون تومان را براي خود به ثبت رساند.
مگان نيز كه حالا مدتها است توليد آن متوقف شده در بازار اين هفته با قيمت ۱۰۲ ميليون تومان قابل معامله بوده و نيسان تيانا نيز كه سرنوشتي مشابه مگان دارد، همچنان روي ۱۵۴ ميليون تومان ثابت مانده است.
پ
ارسال نظر