۱۳۳۸۴۵
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

آغاز موج مخالفت‌ ها با «چالش آب يخ»

بسياري از چهره‌هاي معروف در سراسر جهان اين چالش را پذيرفته و به جز ريختن ظرف آب يخ روي سر خود صد دلار كمك لازم را نيز پرداخت كردند. چهره‌هایی همچون بیل گیتس، مارک زاکربرگ، مورینیو و کریستین رونالدو از پذیرندگان این چالش بودند. براساس اخبار غيررسمي منتشر شده از همين رهگذر رقمي چندين ميليون دلاری تاكنون جمع شده است.

روزنامه دنیای اقتصاد - دنيا سهرابي: شايد پرحاشيه‌ترين اخبار حوزه فرهنگ و هنر در اين هفته را بتوان به دو بخش مهم خلاصه كرد: «اكران شهر موش‌ها» و «چالش سطل آب يخ»!

بخش دوم مهم‌ترين فعاليت‌ دسته‌جمعي هنرمندان، فوتباليست‌‌ها و بسياري از چهره‌هاي معروف در سراسر جهان در هفته گذشته بوده است. اين كمپين به قصد كمك به بيماران مبتلا به بيماري عصبي اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) و اطلاع‌رساني عمومي درباره اين بيماري بسيار نادر آغاز شد. بيماري كه باعث تحلیل بافت عصبی مغز طي مدت زمان طولاني مي‌شود و بيمار مبتلا را ذره ذره به فلج كامل بدني مبتلا مي‌كند آن‌هم در شرايطي كه مغزش بدون هيچ عيب و نقصي به كار خود ادامه مي‌دهد. معروف‌ترين شخص مبتلا به اين بيماري استيفن هاوكينگ است.

حالا اين بيماري ناشناخته و خاص به كمك کوری گرفین جوان آمریکایی ابداع كننده «چالش آب يخ» به مردم جهان معرفي شده است. اين چالش به اين شكل طراحي شده كه در ابتدا فرد به چالش كشيده شده بايد ظرف كمتر از 24 ساعت يك سطل آب يخ را روي سر خودش خالي يا صد دلار به مبتلايان به اين بيماري كمك كند و پس از آن سه نفر ديگر را نيز به اين چالش دعوت كند. به همين خاطر و به ياري شبكه‌هاي اجتماعي اين چالش كه از آمريكا شروع شده بود به سرعت در تمام جهان فراگير شد.

بسياري از چهره‌هاي معروف در سراسر جهان اين چالش را پذيرفته و به جز ريختن ظرف آب يخ روي سر خود صد دلار كمك لازم را نيز پرداخت كردند. چهره‌هایی همچون بیل گیتس، مارک زاکربرگ، مورینیو و کریستین رونالدو از پذیرندگان این چالش بودند. براساس اخبار غيررسمي منتشر شده از همين رهگذر رقمي چندين ميليون دلاری تاكنون جمع شده است.

همراهان چالش در ايران

اين كمپين جهاني به سرعت راه خود را ميان چهره‌هاي معروف ايراني باز كرد و نخستين و معروف‌ترين ايراني كه سطل آب يخ را روي سر خود خالي كرد، علي كريمي، فوتباليست محبوب بود كه رضا عطاران، علي دايي و مازيار فلاحي را به این چالش دعوت كرد و سطل آب يخ و كمك را نيز پذيرفت. رضا عطاران و مازيار فلاحي هم به دعوت او لبيك گفته و در زماني كمتر از 24 ساعت خود را به آب يخ سپردند. علي دايي هم چالش را پذيرفت اما زمان انجام آن را به بعد از بازي پرسپوليس با تيم پديده شانديز موكول كرد كه در نهايت انجام نشد.

رضا عطاران به نوبه خود ترانه عليدوستي، عادل فردوسي‌پور و كلاه قرمزي را دعوت كرد كه ترانه عليدوستي نيز در زمان تعيين شده سطل آب يخ را روي سر خود خالي كرد. اين بازي در ميان ستاره‌هاي ايراني همين‌طور ادامه پيدا كرد و مهدي مهدوي‌كيا نيز فرهاد مجيدي را به آن فراخواند. همايون شجريان هم كه به دعوت رامبد جوان به چالش وارد شده بود از كريم باقري، حامد بهداد و تهمورس پورناظري خواست تا يك سطل آب يخ روي سر خود خالي كنند. پیمان معادی بازیگر، کارگردان و نویسنده سینما از اصغر فرهادي و هديه تهراني براي پيوستن به اين چالش دعوت كرد.

مخالفان و دلايل قابل تاملشان

سلبريتي‌هاي ايراني مانند بقيه كشورها واكنش يكدستي را در مقابل اين كمپين نشان ندادند و برخي از چهره‌ها نظراتي كاملا متفاوت و مخالف راجع به آن داشتند. علي ضيا، مجري معروف صدا و سيما كه پيش از اين با تراشيدن موهاي سر خود با پسربچه‌اي كه بيماري خاص داشت همراهي و همدردي كرده بود در ابتدا دعوت سهراب پاكزاد و فرزاد فرزين براي شركت در چالش آب يخ را پذيرفت و طي آن دكترمحمدجواد ظريف، احسان عليخاني و حبيب كاشاني را به چالش فراخواند اما روز بعد با انتشار نامه‌اي چالش خود را پس گرفت.

او در اين نامه كه در خبرگزاري‌ها منتشر شد عنوان كرد كه اشتباه كرده است و گفت: «فكر مي‌كنم بايد به جاي آب روي سرم خاك بريزم؛ براي همدردي با كودكاني كه ميان خون و دود و آتش زندگي مي‌كنند. من چالش آب را پس می‌گیرم و برای همدردی با کودکان غزه همه کار می‌کنم.» نيكي كريمي، بازيگر و كارگردان سينما نيز با انتشار متني در صفحه اينستاگرامش گفت: «ميشه تو اين كم آبي يك سطل آب رو به هدر نديم و اگه قراره كمك كنيم خودمون يواشكي بريم به اين همه مراكزي كه تو كشورمون به كمك احتياج دارن رسيدگي كنيم؟»

رضا كيانيان و ايده‌هاي خاصش

در ادامه اين داستان پرماجرا رضا کیانیان هم به دعوت مهناز افشار پاسخ گفت و به کمپین «چالش سطل آب یخ» پیوست اما به سرعت اعلام كرد كه قصد دارد با یک برنامه‌ریزی متفاوت این کار را انجام بدهد. رضا کیانیان درباره این برنامه که شکل متفاوتی خواهد داشت گفت: روز یکشنبه 9 شهریور ماه ساعت 14 در بیمارستان «محک» یک سطل آب یخ روی سر خودم می‌ریزم اما به جز آن سطل آب، چند سطل دیگر که حاوی مواد دیگری هستند، هم بر سر افراد دیگری ریخته خواهد شد. او از مهناز افشار خواسته كه خودش سطل آب يخ را روي سرش بريزد و اعلام كرد كه قرار است كودكان «محك» هم دو سطل ديگر با مواد ديگر را بر سر دو شخص ديگر بريزند.

او نام دو شخص دعوت شده و جريان مواد خاصي كه در سطل‌هاي كودكان محك هستند را فاش نكرد اما درست فرداي همان روز موسسه محك طي بيانيه‌اي ضمن تحسین حرکت جهانی انجام‌شده اعلام كرد كه همه حقوق مادي و معنوي چالش آب يخ متعلق به بيماران ALS است و هدايت و تخصيص اين آثار به موسسه خيريه محك و كودكان مبتلا به سرطان خارج از اصول حاكم بر اين موسسه است. پس‌از انتشار این بیانیه رضا کیانیان نیز با اعلام لغو برنامه خود در محک از دعوت شدگان خواست که به منظور آرامش کودکان معصوم مبتلا به سرطان به محک مراجعه نکنند.

مصدومان، مجروحان و كما رفتگان!

طي چند روز گذشته ويدئوي ديگري از فيلم‌هاي شركت‌كنندگان در اين چالش كه دچار آسيب‌ديدگي شده‌اند در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر و بارها ديده شد. اين ويدئو بيش از 50 فرد مختلف را نشان مي‌دهد كه هنگام خالي كردن ظرف آب يخ روي سرشان دچار صدماتي اندك يا حتي بسيار جدي شده‌اند. حالا به نظر مي‌رسد تعداد افرادي كه با اين چالش دچار آسيب جسمي شده‌اند از تعداد مبتلايان به اين بيماري (احتمال بروز بیماری 2 نفر در هر صد هزار نفر است) در جهان بيشتر شده باشد.

چالش سطل خاك

در ادامه اين داستان سه روز قبل و با انتشار تصويري كه در آن كودكي غزه‌اي در حال خالي كردن سطل آب بر روي سرش بود به سرعت كمپين آب يخ را تحت الشعاع قرار داد به طوري كه به سرعت تعداد زيادي تصوير از افرادي كه در حمايت از كودكان غزه سطل خاك روي سر خود خالي مي‌كردند منتشر شد و به كمپيني تبديل شد. در سراسر جهان نيز كمپين‌هاي مختلفي در مخالفت با اين چالش به وجود آمد كه يكي ازآنها «با يك سطل آب چه مي‌توان كرد؟» نام دارد كه به سرعت طرفداراني هم در صفحات دنياي مجازي پيدا كرده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج