۱۳۴۱۹۱
۳ نظر
۵۰۰۳
۳ نظر
۵۰۰۳
پ

کوکائین چه بلایی بر سر مغز می‌آورد؟

محققان برای نخستین بار بلایی را که مصرف کوکائین بر روی جریان خون در مغز می‌آورد، نشان داده‌اند.رای نخستین بار بلایی را که مصرف کوکائین بر روی جریان خون در مغز می‌آورد، نشان داده‌اند.

خبرگزاری ایسنا: محققان برای نخستین بار بلایی را که مصرف کوکائین بر روی جریان خون در مغز می‌آورد، نشان داده‌اند.

تیمی از محققان دانشگاه استونی بروک در نیویورک و موسسه‌های ملی بهداشت آمریکا یک روش مبتنی بر لیزر را برای اندازه‌گیری چگونگی مختل کردن جریان خون مغز موشها توسط کوکائین ابداع کردند.

تصاویر بدست آمده توسط این روش برای اولین بار بطور واضح و مستقیم نشان داد که مصرف این ماده مخدر چگونه بر مغز تاثیر می‌گذارد.

این دستاورد بزرگ می‌تواند به پزشکان و محققان در درک بهتر تاثیرات مواد مخدر بر مغز کمک کرده و شاید بتواند در ارتقاء جراحی‌های سرطان مغز و مهندسی بافت و همچنین گزینه‌های درمانی بهتر برای بازپروری معتادان به مواد مخدر مورد استفاده قرار بگیرد.

کوکائین چه بلایی بر سر مغز می‌آورد؟

مواد مخدری مانند کوکائین می‌توانند منجر به خونریزی مانند آنوریسم و سکته مغزی شوند اما جزئیات دقیق تاثیر آنها بر روی رگهای خونی مغز تا کنون ناشناخته باقی مانده که بخشی به دلیل محدود بودن ابزارهای تصویربرداری کنونی است.

اما محققان با استفاده از روشهای جدید و ارتقاء یافته خود توانستند بطور دقیق تاثیرات کوکائین را بر رگهای خونی ریز در مغز موشها مشاهده کنند.

این تصاویر نشان دادند که پس از ۳۰ روز تزریق مزمن یا حتی تزریقات حاد مکرر، کاهش چشمگیری در سرعت گردش خون بوجود می‌آید. محققان برای نخستین بار توانستند ایسکمی خرد ناشی از کوکائین را شناسایی کنند که در آن گردش خون متوقف می‌شود.

دانشمندان روش دیگری موسوم به توموگرافی انسجام نوری داپلر(ODT) را ابداع کردند که در آن، نور لیزر به سلولهای خونی برخورد کرده و بازتابیده می‌شود.

آنها با اندازه‌گیری تغییر در فرکانس نور بازتابی توانستند سرعت جریان خون را تعیین کنند.

به گفته محققان، این روش می‌تواند میدان به ارائه دید وسیع با وضوح بالا بپردازد. روش ODT می‌تواند یک الی ۱.۵ میلیمتر زیر سطح را مشاهده کند بنابراین در حال حاضر تنها بر روی حیوانات کوچکتر قابل استفاده است، اما به ادعای محققان، می‌توان از آن در زمان جراحی مغز که جمجه سر باز شده، برای کمک به جراحی تومورها بهره برد.

نتایج این پژوهش در مجله Optical Society منتشر شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بنظرم اينايي كه استفاده از مواد مخدر ميكنند رويهم رفته ازاون اول مغزشون مشكل داره وبعدش هم مشخصه كه چه بلايي به مغزشون مياد!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ماشالا شما که مواد نزده تعطیلی ، "به نظرم اینایی که استفاده از مواد مخدر میکنن!!" / "چه بلایی به مغزشون میاد" !!! / حالا اینارو میگیم اشتباه تایپی ، شما چجوری به همچین نتیجه ی جامع و کاملی رسیدی ؟

      • شناس

        ایول به نظر13:04 راست میگه واقعا. داداش این مشکلات فقط برای همسایه نیست حواست خیلی به خودت باشه!!!!!!!!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج