۱۳۴۲۸۹
۸۸ نظر
۸۳۵۵
۸۸ نظر
۸۳۵۵
پ

کدام کودکان به گفتاردرمانی نیاز دارند؟

همزمان با رشد زبان، صداهای تولیدشده در گفتار هم دقیق‌تر و مفهومی‌تر می‌شوند. «م»، «ب» و «د» جزو صداهایی هستند که زودتر ظاهر می‌شوند و صداهایی مثل «ک» و «گ» و «س» و «ز» دیرتر ظاهر می‌شوند و آخرین صدا، «ر» هست. رشد این صداها نیز باید مورد توجه قرار گیرد. برخی کودکان صداها را به وضوح بیان نمی‌کنند و گفتار نامفهومی دارند.

سلامت: «خاله سلبال مسکیمو دیدی؟ بابام خلیده!» با تعجب گفتم: «آرتین چی گفتی؟ متوجه نشدم.» آرتین حدودا ۳ سال و نیمه است اما گفتارش واضح نیست و بیشتر مواقع مادرش مجبور است صحبت‌های او را برای اطرافیان ترجمه کند و گفت درباره شلوار جدیدش حرف می‌زند به مادرش گفتم شاید بد نباشد او را نزد گفتاردرمانگر بفرستد... آیا واقعا نیازی به گفتاردرمانی برای کودکی در این سن نیست؟ نباید نگران فردای آرتین و بچه‌هایی مثل او و مدرسه رفتنشان بود؟ با خانم دکتر فریبا یادگاری، آسیب‌شناس گفتار و زبان و عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در این باره صحبت کردیم.
 
کدام کودکان به گفتاردرمانی نیاز دارند؟

کدام کودکان به گفتاردرمانی نیاز دارند؟

کودک یک ساله گفتار را به‌صورت تک‌کلمه شروع می‌کند. وقتی سنش به یک سال و نیم می‌رسد، تعداد کلمات افزایش می‌یابد و در 2 سالگی می‌تواند جمله‌های 2 کلمه‌ای بگوید. به‌تدریج دامنه کلمات و جمله‌ها و گفتار پیوسته کودک کامل‌تر می‌شود. هر کودکی رشد زبان را مثل سایر توانایی‌های رشدی- حرکتی در سن مشخصی پشت سر می‌گذارد و همان‌طور که مثال زدم، در هر مرحله نشانه‌هایی از رشد زبان بروز می‌کند. توجه به این نشانه‌ها مشخص می‌کند کودک تاخیر گفتاری دارد یا نه. مثلا اگر در 2 سالگی هنوز کودکی قادر به بیان تک‌‌کلمه نیست، باید والدین به گفتاردرمانگر مراجعه کنند.

یعنی فقط داشتن گفتار مهم است؟ قابل‌فهم نبودن کلماتی که کودک می‌گوید به گفتاردرمانی نیاز ندارد؟

همزمان با رشد زبان، صداهای تولیدشده در گفتار هم دقیق‌تر و مفهومی‌تر می‌شوند. «م»، «ب» و «د» جزو صداهایی هستند که زودتر ظاهر می‌شوند و صداهایی مثل «ک» و «گ» و «س» و «ز» دیرتر ظاهر می‌شوند و آخرین صدا، «ر» هست. رشد این صداها نیز باید مورد توجه قرار گیرد. برخی کودکان صداها را به وضوح بیان نمی‌کنند و گفتار نامفهومی دارند. متاسفانه زمانی والدین به این موضوع دقت می‌کنند که فرزندشان وارد پیش‌دبستانی شده و اولیای مدرسه متوجه مشکل گفتاری کودک می‌شوند. این تاخیر و بی‌توجهی در تحصیل کودک مشکل‌آفرین خواهد شد.

اگر به دلایلی سن طلایی درمان گفتار گذشت، دیگر اصلاح‌شدنی نیست؟

حتی در بزرگسالانی که مشکلاتی در گفتار و زبان دارند، امکان معالجه وجود دارد اما درمان به مراتب سخت‌تر است چون عادت‌های غلط گفتاری به حدی در زبان نفوذ کرده که فرد قادر به ترک آنها نیست.

آیا بیماری‌های خاصی وجود دارد که به واسطه ابتلا به آنها کودک دچار تاخیر گفتاری شود؟

در برخی شرایط خاص مثلا در کودکانی که نارس متولد می‌شوند، تاخیر گفتار و زبان قابل‌پیش‌بینی است و تمهیداتی وجود دارد که گفتاردرمانی از طریق لمس درمانی و تقویت مهارت‌های مربوط به تغذیه به ایجاد مهارت‌های دهانی ـ حرکتی از همان سنین پایین کمک کند. نشانگان‌های ژنتیکی خاصی هم مثل نشانگان داون یا نشانگان‌هایی که باعث عقب‌ماندگی‌های ذهنی و تاخیرهای روانی-حرکتی یا شناختی می‌شود، وجود دارد که کودک با آن متولد می‌شود و مشکلات گفتاری در این کودکان قابل پیش‌بینی است. اما در برخی موارد تاخیر و آسیب‌های کلامی بدون علت است و کودک در سایر حیطه‌های شناختی و هوشی بدون مشکل است حتی شنوایی سالمی دارد اما در ادای کلمات و جمله‌ها به مشکل برمی‌خورد. در این شرایط مراجعه به گفتاردرمانگر و توجه به برخی تمهیدات به رشد زبان کمک می‌کند.

آیا می‌توان گفت تاخیر کلامی در هر شرایطی نگران‌کننده است؟

تاخیر در رشد زبان اگر درحد چند ماه باشد، نگران‌کننده نیست یعنی اگر کودکی تمام مهارت‌‌های حرکتی-شناختی را داشته و شنوایی‌اش ایرادی نداشته باشد، ارتباط چشمی خوبی برقرار ‌کند و مفاهیم را با رفتارش برساند و ارتباط اجتماعی خوبی داشته باشد، تاخیر چند ماهه کلامی نگران‌کننده نیست اما این کودکان هم باید تا قبل از 3 سالگی به لحاظ گفتاری راه بیفتند. با این حال مشاوره با گفتاردرمانگر برای تشخیص موارد نگران‌کننده توصیه می‌شود. مثلا به‌خصوص برای لکنت زبان به مشاوره نیاز است.

درمان را نیمه کاره رها نکنید

محسن گلریز، کارشناس ارشد آسیب‌شناسی گفتار و زبان

معمولا کودکانی که به‌دلیل اختلال‌های گفتار و زبان همراه والد یا والدین برای اولین بار در کلینیک حضور پیدا می‌کنند، ارزیابی‌ می‌شوند و قرار جلسات منظم هفتگی برای آنها تعیین خواهد شد. ممکن است والدین در جلسه حضور داشته باشند یا خارج از اتاق درمان منتظر بمانند. معمولا بعد از هر جلسه، گفتاردرمانگر توصیه‌های لازم در مورد تمرین‌ها را به والدین می‌دهد و آنها در طول هفته باید سعی کنند تمرین‌ها را در منزل انجام دهند تا یادگیری در محیط واقعی زندگی انجام شود و کودک آنچه می‌آموزد به محیط‌های روزمره زندگی تعمیم دهد.

متاسفانه برخی از والدین بعد از مراجعه اول یا گذراندن چند جلسه گمان می‌کنند نیازی به ادامه درمان نیست و خودشان می‌توانند درمان را انجام دهند اما این باور کاملا نادرست است. والدین به تنهایی و بدون مشاوره آسیب‌شناس گفتار و زبان قطعا نخواهند توانست آموزش‌های لازم را برای کودک خود انجام دهند. آسیب‌شناس گفتار و زبان در طول پروسه درمان هم نقش درمانگر و هم نقش هدایت‌گر والدین را انجام می‌دهد و موثرترین نتایج درمانی از همکاری سه عنصر اصلی درمان یعنی مراجع، درمانگر و والدین به‌دست خواهدآمد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • عراقی

      باسلام پسرم سه سال وسه ماهش کلمات ومیگه جمله نمیتونه لطفاراهنمایی بفرماید

      پاسخ ها

      • هادی بیگی

        باسلام با توجه به سن کودکتون و توضیحاتتون حتما به گفتاردرمانی مراجعه کندی تا به زودی مشکلش حل شود

    • بدون نام

      با سلام کودکم شش ساله است،ولی،اصلا نمی تواند خ روبگه چیکارکنم

    • بدون نام

      با سلام پسری دارم ده ساله که نمیتونه کلمه ی ر رو درست تلفظ کنه من خیلی ناراحتم نمیدونم چکار باید بکنم

    • نازنین زهرا

      باسلام دخترم سه ساله 1 ماهه دارم که اصلاً کلمه ای نمی گوید و به زور کلمه های رو می گوید خیلی ناراحتم لطفاً راهنمایی کنید که چیکار کنم.

    • الهه بخشی

      با سلام پسر هشت ساله دارم توصیفش خوب نیست دست وپا شکسته حرف می زنه خوب می شه یا گفتاردرمانی لازم داره

    • بدون نام

      باسلام خواهشمندم جواب من رابدهیدایاهمه کودکانی که صحبت نمیکنندکم احساسندمن خیلی نگران دخترم هستم هنوزجیشش رانمیگه توراخداراهنماییم کنیدممنون..

    • زهرا

      سلام.پسر 2 سال و 8 ماهه ای دارم که بیشتر حروف را نمی تواند ادا کند و کلمات را نامفهوم و با اشاره میگوید.آیا نیاز به گفتار درمانی دارد؟

    • نفس

      پسر 5/2 ساله ای دارم خوب حرف نمیزنه یعنی تا 4 ماه پیش اصلا حرف نمیزد الان تا 30 کلمه رو میگه اما نسبت به همسالاش عقب تره نیاز به گفتار درمانی داره

    • باسلام پسردوسال ونیم دارم که فقط بابا ومامان واب وچند کلمه دگ را میگویدکه به ده تا کلمه نمیرسد خیلی نگرانشم لطفا راهنمایی کنید

      روغن کبد ماهی بدی به بچه خوب میشه؟

    • منیژه

      سلام من دختر شش ساله دارم که حرف گ را نميتونه تلفظ کنه آیا مشکل ساز ميشه و چگونه میتوانم کمکش کنم که تلفظ کنه ممنون

    • بدون نام

      سلام پسر ی دارم 3سال و8ماهه هنوز کامل نمی تونه جمله درست کنه وبعضی کلمه‌هارا درست بگه چکار کنم

    • باقری

      سلام پسر 20 ماهه دارم بیشتر از سه چهار کلمه با مفهوم کلمات دیگری نمی گه آیا به گفتاردرمانی نیاز داره؟

    • پویا حیدری

      سلام پسر من دو سال وهفتماهه اش کلمات تکی تکی خوب میگوید ولی جمله بندی خوب نمیتوان بکنه و باشتاب صحبت میکند آیا آون به گفتار درمانی نیاز دارد من رالطفا راهنمای کنید

    • جواد

      ایا گفتار در مانی با خوردن دارو همراهه؟

    • بدون نام

      سلام، بچه ام 2سال و6ماه داره و کم شنوا است والان 6ماه که اونو میبرم به گفتار درمانی اما هنوز حرف زدنش مشکل داره لطفا بیشتر راهنمایم کنید

    • بدون نام

      سلام ممنون از برنامتون.سن پسرم3سال و10ماهه شده ولی حرفهایی که میزنه مامان بابا نمیخوام نه دست پا بیشتر نمیگه ولی خیلیم بازی گوش هست اصلا به حرف زدن اهمیت نمیده وی بزرگش در بچگی مین این طور بوده و پسر عموی دیگش هم همین طور بود ولی شش ساله شد پیش دبستانی شد خوب شد لطفاً به من بگین چه کار باید بکنم

    • فرزانه محمدی

      سلام ممنون از برنامتون.سن پسرم3سال و10ماهه شده ولی حرفهایی که میزنه مامان بابا نمیخوام نه دست پا بیشتر نمیگه ولی خیلیم بازی گوش هست اصلا به حرف زدن اهمیت نمیده وعموی بزرگش در بچگی مین این طور بوده و پسر عموی دیگش هم همین طور بود ولی شش ساله شد پیش دبستانی شد خوب شد لطفاً به من بگین چه کار باید بکنم

      پاسخ ها

      • مهدی اسدالهی

        باسلام فرزانه خانم بیشتر روی توجه و دقت کودکان کارکنید زیرا بهتر شدن این موضوع غیر مستقیم می تونه باعث خوب گوش دادن بشه که سبب بهتر شدن کفتار می شه انشالله

    • مرتضی حمیدی فر

      سلام پسر من 5سالش چنتا کلمه رو نمیتونه تلفظ کنه باید پیکار کنم
      گفتار درمانی لازم داره ولی میخام یه گفتار درمانی خوب برام معرفی کنید

    • بدون نام

      بنام خدا
      با سلام
      دختر من تقریباً 4 سالشه تا یک هفته پیش هیچ مشکلی از نظر صحبت کردن نداشت فقط در تلفظ حرف « ر » مشکل داشت که اون رو « ل » تلفظ می کرد الان یک هفته ای هست که دچار لکنت زبان شده و بعضی کلمات را کشیده میگه مثل خاخاخاخاله و یا مامامامان و یا اااالو و .... آیا احتیاج به گفتار درمانی هست؟
      با تشکر

      پاسخ ها

      • آرین

        پسر من هم دقیقا مثل وختر شما سده سما چیکار کردید آیاخوب شدسلام

    • فروزان

      درود
      من و دخترم در رشته مرتبط با روانشناسی و پرستاری کودک تحصیل کردیم و الان با کودکان بی سرپرست در یک پرورشگاه سروکار داریم این کودکان گذشته مجهول دارند و هویت نامعلوم. یک پسر هشت ساله در این مرکز هست که در ادای بیشتر حروف الفبا مشکل داره و موقع حرف زدن آهنگ نامعلومی از کلمات رو ادا میکنه. غیرا ز گفتار درمانی که مدتی هست داره توسط متخصص اجرا میشه، ما چه کارهایی برای کمک موثر به او می تونیم انجام بدیم؟

      پاسخ ها

      • مهدی اسدالهی

        با سلام و قبولی این فعالیت خداپسندانه شما روی توجه و دقت و افزایش مهارت های تمرکزی اش کار کنید انشالله سرعت گفتارش بیشتر شده انشالله

    • لاله

      پسرم سه سالشه هنوز نمیتونه حرف بزنه چند کلمه بیشتر نمیگه خیلی باهاش کار میکنم از لحاظ جسمی مشکلی نداره هر چیزی میخواد نامفهوم میگه

      پاسخ ها

      • مهدی اسدالهی

        لاله خانم برای حرف زدن که حتما با گفتاردرمان خوبی مشاوره کنید اما روی مهارت ها تمرکزی و توجهش نیز حتما کار کن

      • لاله

        سلام پسرم ۵سالش تمام شده واز ۲سالگیش لکنت داره زیادم نیست لطفا راهنمای کنید

    • سارا

      سلام خاهر 14 ساله دارم هنوز تو جمله سازس مشکل داره نمیدونم چرا بهزیستی واس اینا هیچ کاری نمیکرد

    • رضا

      سلام دختری دارم 9 ساله فقط میگه بابا اره پا مو تورو خدا راحل بهم بگین چکار کنم کجا ببرمش ممنون میشم

    • فاطمه

      من یه اپ دانلود کردم دو تا نسخه داره من یکیش خریدم به صورت انیمیشن لغات رو توضیح میده اسمش اپ بگو هست فقط مشکلی که داره اینه که واسه اندرویده و برای گوشی آیفون درست نشده

    • هلیا

      سلام. پسر جونم الان 5 سالشه و تحت گفتار درمانیه. تا حالا 4 تا گفتار درمان عوض کردم. کلمات تکی رو تقریبا می تونه بگه. الان یه ماهه پیش یه درمان گر میریم که هر جلسه 10 دقیقه با نرم افزار روی ای پد باهاش کار می کنه. منم همون نرم افزار نصب کردم. تو خونه هم هر روز 2 بار نیم ساعتی کار می کنیم. حس می کنم بعضی کلمات رو بهتر میگه. اسم نرم افزاره بگو.

    • مریم

      سلام پسر من 2 سالو 5 ماهشه اصلا جمله نمیگه کلمه هم کم میگه ، و بیشتر خواسته هاشو با اشاره ازمون میخواد لطفا راهنماییم کنید ممنونم

    • مامان امیر حسین

      سلام پسر من ۱۷ ماهشه فقط بعضی اوقات بابا میگه. جیغ زیاد میزنه وقتی باش کار میکنم مثلا میگم مامان سعیمیکنه ولی نمیتونه چیکار کنم

    • بدون نام

      سلام من یه پسر دارم که امسال کلاس اول میره کلمات رو خوب ادا میکنه ولی جمله سازی خوبی نداره تو رو خدا راهنماییم کنید چکار کنم

    • بدون نام

      سلام دخترم سه سال و ده ماهشه،حروفی مثل ک ق گ نمیتونه ادا کنه،احتیاج به گفتار درمانی داره یا نه،لطفا لطفا راهنماییم کنید

    • سارینا

      دخترم 5 ساله شه

    • بدون نام

      سلام پسر من شش سالشه خيلى كلمات را نمى تونه تلفظ كنه بايد چكار كنم؟؟

    • ىلدا

      چرانظرهادرباره دادن تخم کبوتربه به بچه اى که لکنت داره متفاوته؟توروخداراهنماىىم کنىد.

    • بدون نام

      دختر من سه سال و چهار ماههدارم کلمه میگه ولی موقع جمله سازی جمله های بی معنی میگه چی کار کنم

    • سحر

      سلام من دختر9 ساله دارم شکاف کام داشت عمل کردیم 16 ماهه بودحالا تودماخی حرف میزنه گفتاردرمانی بردم همه ی حرفارو میزنه ولی تودماخی

    • سحر

      ازشماممنونم راهنمای کنید

    • سحر

      توروخداجوابم بدی دخترم نه ساله دارم شکاف کام داشته شانزده ماهه عمل کردم گفتاردرمانی بردم هنوزهمه حرفاش تودماغیه ممنونم

    • فاطمه

      سلام من پسرم شش سالشه ولی درست حرف نمیزنه میگم بگو این جا بیگه ایزا س رو ش میگه و خیلی کلمات دیگه اشتبا میگه باید حتما گفتار درمانی ببرمش لطفا جوابم بدید

    • کوروش

      سلام پسرم سه سالشه حتی یک کلمه هم نمیگه از لحاظ شنوایی هم مشکلی نداره

    • امیر

      سلام من یه پسر ۲ سالو نیمه دارم که فقط دو سه کلمرو میتونه بگه یعنی هیچ علاقه ای به حرف زدن نشون نمیده ولی همه چیزو کامل متوجه میشه و هر کاری بگم انجام میده الانم دو سه روزه داره شربت پیراستام میخوره به نظرتون به گفتار درمانی احتیاج داره؟

    • نگین

      سلام بردارم ۱۹ سالشه از ۶ سالگی لکنت گرفته ایا درمان میشه ببرم گفتار درمانی؟ میشه یه دکتر خوب معرفی کنین

    • زهرا

      سلام . پسري دارم دو سال و هفت ماه .خيلي شيطون و بازيگوش .ازز لحاظ جسماني و شنوايي و .هيچ مشكلي نداره .كلمات و ميگه.ولي جمله در حد دو جمله بيان ميكنه .همه چيزو كامل متوجه ميشه علاقه به حرف زدن نداره .حرفاشو كاملا. نامفهوم بيان ميكنه .خواهشميكنم راهنماييم كنيد .

    • بدون نام

      سلام دختر 2 سال پنج ماه دارم کلمه می گه وبیشتر حرفها شو با اشاره می زنه چکار کنم

    • مریم

      سلام من ۱۷ سالمه مدتی میشه حرف ش و س رو جابه جا میگم برام خیلی آزار دهنده اس لطفا کمک کنید ممنون میشم

    • سمیرا قاجار

      سلام من یه پسر 2 سال و 9 ماهه دارم چند کلمه بیشتر حرف نمیزند میخواستم ببینم چکار باید بکنم نگرانش هستم

    • بدون نام

      سلام در سن 30 سالگی گفتار درمان نتیجه میده ؟ قابل درمان هست ؟

    • بدون نام

      سلام پسرم 6 سالشه کلمات پ گ ق ل ر اشتباه تلفظ میکنه لطفآ مراراهنمایی کنید ایشان تقلید از نقاشی ونوشتاری رابه خوبی انجام می دهد .ولی شعر رابه خوبی حفظ نمی کند.ایشان حافظه بلندمدت خیلی خوبی دارد ولی کوتاه مدت ایشان ضعیف است.

    • محمودزاده

      سلام
      من دختردوساله پنج ماهه دارم
      اول همه ی کلمات و میگه بعضی کلمات رو قشنگ میگه اما حرف نمیزنه
      شنواییش خوبه
      بااشاره مشکلی نداره همه اشیای دورشو میشناسه
      ولی نگرانشم به نظرتون چکارباید انجام بدم؟!

    • بهناز

      سلام من دخترم 3سال و3ماهشه امانمیتونه درست حرف بزنه فقط بابا میگه اونم نصفشومیگه مثلابابعضی از کلمات نامفهوم هم میگه که اصلاسردرنمیاریم چی میگه اوایل 1سالگی کم کم میخواست حرف بزنه که بخاطر بعضی از مشکلات خانوادگی دیگه اصلانتونست حرف بزنه من خیلی خیلی ناراحتم خواهش میکنم کمکم کنیدچکارکنم

    • پرستار

      سلام من ۲۰ سالمه و نمیتونم حرف ر رو تلفظ کنم.آیا بهبود میابم؟

    • بدون نام

      سلام دوپسردوقلو دارم تازه رفتن توپنج سال ولی کلماتی مانند س ش ز خ رو نمیتونن درست بگن چیکاربایدبکنم ممنون میشم کمکم کنین

    • بدون نام

      سلام پسرم سه سال دو ماهدارم که فقط چند کلمه میگوید من خیلی نگرانم لطفا راهنمابیم کنید.ممنون

    • مهران

      سلام،پسرم سه سالشه،تا دوهفته پیش خوب حرف میزد،که ناگهانی نمیدونم چه اتفاقی افتاد که دچار لکنت زبان شده،شروع بعضی از جملات رو با لکنت میگه،الان دوهفته هست که اینجوریه،خیلی نگرانشم لطفا راهنمایی کنید چیکار باید کنم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        با سلام
        حتما حتما هرچه سریعتر به گفتاردرمانی مراجعه کنید تا سریعتر مشکلشون برطرف شده و بتونن زودتر به توانایی های قبلی شون برسند

    • ندا

      سلام پسرم ۶سالشه لکنت داره میبرمش گفتاردرمانی توسرش چیزهایی میچسبونن میگن جریان الکتریکی خیلی ضعیفه .ولی تاثیری نداشته فعلا آیا خوب میشه با این روش یانه توروخدا سریع جواب بدید متشکرم

      پاسخ ها

      • هادی بیگی

        با سلام این روش ها اصلا توصیه میشه و فقط و فقط و فقط باید با گفتاردرمانی و بسط دادن تمرینات به بافت های مختلف مشکل برطرف کرد

    • دکتر شکوهی

      سلام .
      دختر من 5 سالش هست و اختلال لکنت کمی داشت . به سفارش یکی از همکاران واسش نرم افزار گفتاردرمانی ایده رو تهیه کردم . خداروشکر تونست باهاش کار کنه و مشکلش رو برطرف کنه . من هم به یکی دیگه از دوستان معرفی کردم اونم داره کار میکنه و راضی هست

      پاسخ ها

      • عسل

        دخترم تازه رفت توی5سالگی بعض از کلمها را نمیونه بگه چکار کنم خخیلی نگرانم چکار کنم

    • بدون نام

      سلام پسر من سه سال هست بعضی از کلمتاتش مفهوم نداره فقط خودم متوجه میشم چی میگه باید چکار کنم راهنماییم کنید لطفا

    • خانم شمس

      سلام وقتتون بخیر.پسرم پیش دبستانیه .حرف (ق)و(ر)رو نمیتونه درست تلفظ کنه .بیشتر حروف رو تکی خوب تلفظ میکنه ولی داخل کلمات اگه بخش بخش بکنه خوب تلفظ میکنه ولی توی حرف زدن طوری میگه که برای دیگران نا مفهومه.میشه راهنماییم کنید .از نظر ضریب هوشی جز شاگردان باهوش کلاسش هس .فقط مشکل تلفظه که بعضی از بچه ها مسخره اش میکنن وخودشم ناراحت میشه.لطفا راهنماییم کنید .ممنون میشم.بهترین راهکارو بهم نشون بدین.

    • سينا

      سلام من پسر كلمه س رو ش ميگه ايا درماني براي اين هست؟

    • مهناز

      سلام پسرم سه ساله شه از یک سالگی یه حرکاتی داشت که بردمش پیش متخصص اعصاب کودکان بیمارستان بستری شد فهمیدن صرع داره ازا ون موقع تا حالا دارو بهش میدم حرف نمیزنه جیش شو هم نمیگه آیا نگران تکلمش باشم یا طبیعی هست...

    • محمود محمدی

      سلام، پسر من دو سال و نه ماهش است. تا دوهفته پیش خیلی خوب حرف میزد ولی جدیدا بعضی از کلمات را میکشد مثل خ، ر، ب و دچار لکنت شده. ممنون میشوم راهنمایی کنید

    • زهرا

      سلام.پسرم شش و نیم سالشه.خیلی خوب صحبت می کنه و به موقع شروع به صحبت کرد فقط هنوز در تلفظ کلماتی که با ق شروع میشن دچار مشکل میشه.لطفا راهنمایی بفرمایید .با تسکر

    • بدون نام

      سلام پسر من ۳ساله ونیمه شه خیلی واضع وقشنگ حرف میزد ولی الان حدودسه ماهه لکنت زبان کرده بردمش گفتار درمانی چند جلسه خوب شد بعد دوباره برگشت ب لکنت زبان تو روخداراهنماییم کنید خیلی ناراحتم

    • حنانه

      سلام.درد دل ها ومشکلات همه عزیزان رو خوندم .در رابطه با مشکلات اکثرا مادرها خلاصه بگم مشکل گفتار درمانی به دلایل زیادی بستگی داره اعم از تولد زود رس.عمل .مشکلات شنوایی و.....تنها راه حلی که میتونم بهتون پیشنهاد بدم تمرین با عزیزانتون در خونه کلمه به کلمه تا جمله به جمله.اینقدر تمرین کنید تا عضلات فک وصورت و....عادت کنه به هجاها و...کلمات.ان شالله با تمرین که همراه با کارت وعکس همراه باشه نتیجه خواهدداد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باسلام پسرمن ۹ سالشه هنوز هیچی حرف نمیزنه و چشم هاش نمیبینه باید چیکارکنم خیلی نگرانم که هنوز هیچی حرف نمیزنه

    • فاطمه غفاری

      سلام پسر من دوسالو هفت ماهشه امانمیتونه خوب صحبت کنه فقط میگه مامان بابا اب نه ،مشکل شنوای نداره همه چیز خوب میفهمه کاری که ازش میخایم رو خوب انجام میده ارتباط برقرار کردنش باهم سن وسالاش خوبه چیزی که میخاد باایمه اشاره میفهمنه. شوهرم ودختر برادر شوهرم هم دیر به حرف اومدن راستی کار های دیگشو هم دیر انجام داده مثل نشستن چهار دستو پای کردن وراه رفتنشو میشه به من بگید باید چیکار کنم نیاز به گفتار درمانی داره؟

    • مریم اذری

      سلام دخترم ۶ ساله است وهنوز نه میتونه بعضی از کلمات وبیان کنه ونه قادر به یادگیری است

    • علي

      سلام خسته نباشيد من يه كودك ٣ ساله دارم كلماترو بيان ميكرد اما الان نميتونه كلماترو بگه ميشه راهنمايي كنيد

    • طاهره

      سلام پسرم 3سال 3ماهش است .کلماتی مثل مامان و بابا را بیان میکند اما متاسفانه هنوز نمیتوند جملات ویا هر کلمه دیگر مثلا خاله وغیره را بیان کند .دکتر شربت پیراستام براش تجویز کرده .ایا مشکلش با پیراستام حل میشود

    • اتنا

      سلام دخترم 4 سالو دوماهشه تمام حرفاش مفهومه فقط ک. و گ رو نمیتونه بگه
      مشکلیه ؟ببرمش گفتاردرمانی

    • امیرحسین

      پسرم من لکنت زبان داره ۳سالگی داره چکار کنم درست بشه به حرف من گوش نمیده

    • امیری

      سلام دخترم ۲و شش ماهه دارم حرف میزنه ولی وقتی عجله میکنه نامفهوم و تند حرف میزنه باید چکارش کنم

    • بدون نام

      سلام دختر۷ساله دارم وقتی املا میگم کلمات رااشتباه می نیویسد چ راج مینوسد

    • بدون نام

      سلام دختر۷ساله دارم وقتی املا میگم کلمات رااشتباه می نیویسد چ راج مینوسد

    • ترسا

      سلام من ۳۰ سالمه از بچگی نمیتونستم حرف ر رو تلفظ کنم آیا با گفتار درمانی نتیجه میگیرم؟

    • ساغر

      پسرم دو سال و نيمشه الان حدود ٧٠كلمه بهش ميگم تكرار ميكنه،اما خودش حرف نميزنه،مثلا ماما و بابا رو واضح ميگه اما وقتي كاري داري اصلا صدامون نميكنه و دستمونو ميكشه ميبره

    • ایلیا

      سلام پسرم۳سال ۴ماهشه اصلا صحبت نمیکنه فقط گاهی ماما بابا میگه هرچی بخوادبااشاره ویابردن مابه محل میفهمونه چی میخادبخاطرتولددخترم هنوزفرصت نکردن گفتاردرمانی ببرم همه میگن ارثیه حرف میزنه نگران نباش چون خاهرم وبرادرزاده شوهرم ه دیرحرف زدن نگرانم لطفاراهنمایی کنید

    • ایلیا

      سلام پسرم۳سال ۴ماهشه اصلا صحبت نمیکنه فقط گاهی ماما بابا میگه هرچی بخوادبااشاره ویابردن مابه محل میفهمونه چی میخادبخاطرتولددخترم هنوزفرصت نکردن گفتاردرمانی ببرم همه میگن ارثیه حرف میزنه نگران نباش چون خاهرم وبرادرزاده شوهرم ه دیرحرف زدن نگرانم لطفاراهنمایی کنید

    • دلارام

      ببخشید من دخترم پنج سال و چهار ماهه زودم شروع به حرف زدن کرد درست و قشنگ صحبت میکرد ولی الان یک سالی هست که کلمه ش رو به س تلفظ میکنه ژ رو به ز تلفظ میکنه خواستم بدونم مشکلش چیه چکار کنم که خوب بشه تو رو خدا راهنمایی کنید

    • بدون نام

      سلام من یه پسر ۳ ساله دارم حرف نمیزنه بهش میگم بگو بابا میگه مامان لج بازه کلمه های دیگه مثل چیه،مامان،دد،دایی،میگه چی کار کنیم به گفتار درمانی نیاز داره لطفا راهنمایی کنید

    • فاطمه

      سلام من خواهرم شش سالشه و اصلا نمیتونه حرف بزنه میشه راهنماییم کنین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج