۱۳۴۴۷۱
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

نگاهي به فوتبال ايران در بازي‌هاي آسيايي

تيم ملي فوتبال ايران در بازي‌هاي آسيايي ۴ مدال طلا داشته که دو طلا با مربيگري پورحيدري و علي پروين کسب کرده است.

خبرگزاری فارس: هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی از ۲۸ شهریور به میزبانی اینچئون آغاز می‌شود که تیم ملی فوتبال ایران در این بازی‌ها با ویتنام و قرقیزستان همگروه شده است.

فوتبال از آغاز بازی‌های آسیایی که در سال ۱۹۵۱ در هند برگزار شد جزو رشته‌های شرکت‌کننده بود و تیم ملی ایران هم غیر از یک دوره در سال ۱۹۷۰ در تمامی دوره‌ها شرکت داشته که در مجموع توانسته ۷ مدال (۴طلا، ۲ نقره و یک برنز) به دست آورد.

در طول برگزاری این بازی‌ها ایران در سال ۱۹۵۸ که در ژاپن برگزار شد بدترین نتیجه را کسب کرد و چهاردهم شد.

ایران در این مدت مربیان خارجی و ایرانی زیادی را تجربه کرده و امسال هم با هدایت وینگادا در مسابقات شرکت می‌کند. ملی‌پوشان بعد از سال ۲۰۰۲ بازی‌های آسیایی که در بوسان کره برگزار شد دیگر نتوانستند به عنوان قهرمانی دست پیدا کنند.

نتایج ایران در بازی‌های آسیایی به شرح زیر است:

۲۰۱۰:

تیم ملی فوتبال ایران در بازی‌های آسیایی گوانگجو در گروه B با تیم‌های ترکمنستان، بحرین و ویتنام همگروه بود که هر ۳ مسابقه را با پیروزی پشت سر گذاشت و به عنوان تیم اول راهی مرحله یک‌هشتم شد. ملی‌پوشان ایران در این مرحله مقابل مالزی با نتیجه ۳ بر یک پیروز شدند و در یک چهارم مقابل عمان یک بر صفر به برتری رسیدند. ایران در مرحله نیمه‌نهایی ۲ بر یک مقابل ژاپن شکست خورد و از صعود به فینال بازماند و برای مقام سومی مقابل کره‌جنوبی قرار گرفت، اما با نتیجه ۴ بر ۳ شکست خورد و چهارم شد. هدایت تیم برعهده غلامحسین پیروانی بود.

۲۰۰۶:

این دوره از بازی‌های به میزبانی دوحه برگزار شد که تیم ملی امید ایران به مدال برنز دست پیدا کرد. ملی‌پوشان در مرحله مقدماتی این بازی‌ها با مالدیو، هنگ‌کنگ و هند همگروه بودند که با پیروزی در هر ۳ دیدار به عنوان تیم اول به یک چهارم راه پیدا کردند. فوتبالیست‌ها مقابل چین به میدان رفتند که با تساوی ۲ بر ۲ در ضربات پنالتی با نتیجه ۸ بر ۷ پیروز شدند.

ایران در مرحله نیمه‌نهایی با نتیجه ۲ بر صفر مقابل میزبان شکست خورد و برای کسب برنز مقابل کره‌جنوبی قرار گرفت و یک بر صفر پیروز شد و در جایگاه سوم قرار گرفت. سیموئز از برزیل هدایت ایران را برعهده داشت.

۲۰۰۲:

بازی‌های ۲۰۰۲ بوسان برای فوتبال ایران خوش‌یمن بود و ملی‌پوشان در این دوره به مدال طلا دست پیدا کردند. ایران در مرحله مقدماتی با نتیجه پر گل ۱۰ بر صفر افغانستان را شکست داد و در ادامه با نتیجه ۲ بر صفر لبنان را مغلوب کرد و با تساوی یک بر یک مقابل قطر به عنوان تیم اول گروه خود به یک‌چهارم صعود کرد. در این مرحله نیز موفق شد با نتیجه یک بر صفر کویت را شکست دهد. ملی‌پوشان در مرحله نیمه‌نهایی مقابل میزبان قرار گرفتند که این دیدار در وقت‌های معمول با تساوی بدون گل به پایان رسید، اما کشورمان در ضربات پنالتی ۵ بر ۳ کره را شکست داد و راهی فینال شد. ایران با برتری ۲ بر یک مقابل ژاپن صاحب گردن‌آویز طلا شد. برانکو ایوانکوویچ سرمربی ایران بود.

در این دوره پدر علی دایی درگذشت و وی مجبور شد در مرحله گروهی مسابقات کره جنوبی را ترک کند. وی همچنین پرچمدار ایران در بازی‌های آسیایی بوسان بود.

۱۹۹۸:

هدایت تیم ملی امید در این دوره بر عهده منصور پورحیدری بود. شاگردان وی در بازی‌های بانکوک در دو دیدار مقابل قزاقستان و لائوس پیروز شدند و در مرحله دوم نیز مقابل چین و تاجیکستان به برتری رسیدند، اما مقابل عمان ۴ بر ۲ بازی را واگذار کردند و به عنوان تیم دوم راهی یک‌چهارم شدند. تیم ملی فوتبال امید ایران در این مرحله ۴ بر صفر ازبکستان را از پیش رو برداشت و حریف چین در نیمه‌نهایی شد که این بازی را نیز با نتیجه یک بر صفر پیروز شد. ایران در فینال این بازی‌ها مقابل کویت قرار گرفت و با برتری ۲ بر صفر صاحب مدال طلا شد.

۱۹۹۴:

یکی از بدترین نتایج فوتبال ایران در بازی‌های آسیایی در هیروشیما رقم خورد که تیم ملی ایران نهم شد. تیم ملی امید در مرحله مقدماتی با دو شکست مقابل چین و یمن و دو تساوی مقابل بحرین و ترکمنستان نتوانست به دور دوم صعود کند. هدایت تیم برعهده استانکو پوکلپوویچ از کرواسی بود.

۱۹۹۰:

یازدهمین دوره بازی‌های آسیایی به میزبانی چین برگزار شد و هدایت تیم امید برعهده علی پروین بود. ملی‌پوشان در این دوره با مالزی و کره شمالی همگروه بودند که در هر دو دوره به برتری رسیدند. ملی‌پوشان با پیروزی مقابل ژاپن و کره جنوبی راهی فینال شدند که در این مرحله مقابل کره‌شمالی در ضربات پنالتی با نتیجه ۴ بر یک پیروز و قهرمان شدند و طلا گرفتند.

نسل طلایی فوتبال ایران در این دوره حضور داشت. درخشش عابدزاده در این دوره را نمی‌توان نادیده گرفت. وی در فینال این بازی‌ها مقابل کره‌شمالی ۳ پنالتی حریف را مهار کرد. همچنین سیروس قایقران در وقت اضافه در مرحله نیمه‌نهایی مقابل کره جنوبی ایران را صاحب پیروزی کرد که این خاطره سال‌ها در ذهن فوتبال دوستان باقی خواهد ماند.

۱۹۸۶:

تیم ملی ایران در این دوره نتوانست به مدال دست پیدا کند. ملی‌پوشان فوتبال کشورمان در مرحله مقدماتی مقابل ژاپن، بنگلادش و نپال به پیروزی رسیدند، اما در دیدار با کویت یک بر صفر مغلوب شدند و به عنوان تیم دوم به دور بعد صعود کردند. شاگردان پرویز دهداری در مرحله یک‌چهارم در ضربات پنالتی مقابل کره‌جنوبی که میزبانی این دوره را برعهده داشت با نتیجه ۵ بر ۴ شکست خوردند و در نهایت پنجم شدند.

۱۹۸۲:

این دوره از بازی‌ها در هند برگزار شد و باز هم فوتبال ایران سهمی در مدال نداشت. تیم ملی فوتبال امید با ۲ پیروزی مقابل یمن و کره‌جنوبی و یک شکست مقابل ژاپن به دور دوم راه پیدا کرد، اما در این مرحله با نتیجه یک بر صفر مغلوب کویت شد و به عنوان پنجمی رسید. در این دوره هدایت تیم برعهده جلال چراغپور بود.

۱۹۷۴:

این دوره از بازی‌ها در تهران برگزار شد و تیم ملی امید موفق شد با هدایت فرانک اوفارل به مدال طلا دست پیدا کند. ملی‌پوشان با برتری مقابل میانمار، پاکستان، بحرین، مالزی، کره‌جنوبی و عراق راهی فینال شدند که در این مرحله نیز با نتیجه یک بر صفر مقابل رژیم صهیونیستی پیروز شدند و به مدال طلا دست پیدا کردند.

۱۹۷۰:

فوتبال ایران حضور نداشت.

۱۹۶۶:

گیورگی سوچ اهل مجارستان هدایت تیم ملی امید را برعهده داشت. ایران در این مرحله مقابل هند و مالزی پیروز شد و در دیدار با ژاپن شکست خورد. در مرحله دوم این بازی‌ها ایران با برتری مقابل اندونزی و شکست مقابل میانمار حریف ژاپن در نیمه‌نهایی شد و که با برتری یک بر صفر در فینال دوباره مقابل میانمار قرار گرفت و با شکست یک بر صفر نقره گرفت.

۱۹۵۸:

تیم ملی ایران در این دوره از بازی‌ها که به میزبانی ژاپن برگزار شد چهاردهم شد و در واقع بدترین نتیجه کشورمان رقم خورد. ایران در این دوره در مرحله مقدماتی مقابل رژیم صهیونیستی و کره جنوبی شکست خورد و از صعود به مرحله بعد بازماند.

۱۹۵۱:

تیم ملی فوتبال ایران در نخستین دوره این بازی‌ها که در دهلی‌نو برگزار شد با دو پیروزی مقابل میانمار و ژاپن و یک شکست مقابل هند نایب‌قهرمان شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج