جاباما
۱۳۴۷۳۰
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

محبوبیت «خاتمی» در این ۸ سال بیشتر شد

زیباکلام در پاسخ به سئوالی در مورد رأی نیاوردن هاشمی در سال ۸۴ بیان کرد: به صراحت باید اعتراف کرد که شیوه‌های ناامیدکننده اواخر سال ۸۴ از سوی دولت خاتمی سبب شد تا اصولگرایان و احمدی‌نژاد با ۱۰ میلیون رأی برنده شوند اما اگر موضوع محبوبیت خاتمی را در آن مقطع با الآن مقایسه کنیم به خوبی درمی‌یابیم که در این هشت سال او از محبوبیت بیشتری برخوردار بود.

خبرگزاری ایلنا: یک استاد دانشگاه با تاکید براینکه بازنده اصلی استیضاح وزیر علوم، اصولگرایان معتدل بودند، گفت: در این استیضاح این بدنه اعتدال اصولگرایان بودند که رای نیاوردند و نه دولت اعتدال و وزیر علوم.

صادق زیباکلام طی سخنانی در همایش «چالش‌های دولت اعتدال با مجلس اصولگرا» که به همت خانه‌کارگر اردبیل برگزار شد، گفت: اقلیت مجلس که پشتوانه رای ۱۰ درصدی حوزه‌های انتخابی خود را هم ندارند با دولتی تقابل می‌کند که مردم در سال گذشته به آن رای بالایی دادند.

وی ادامه داد: دموکراسی یعنی رای اکثریت و رای نصف بعلاوه یک. وقتی حزب و گروهی به اعتبار این اکثریت در انتخابات پیروز می‌شود باید دید وضعیت ۴۹ درصد مخالف در چنین فضایی چه خواهد بود؟

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در توضیح وضعیت و حقوق آن ۴۹ درصدی که در انتخابات شکست خورده‌اند، اظهار داشت: این گروه باید چهار سال سیاست‌های گروهی که به آن رای از سوی ملت داده‌ شده را تحمل کنند. در نظام لیبرال دموکراسی، اقلیت باید از حق ابراز نظر و عقیده در رابطه با عملکرد اکثریت برخوردار باشد و آقایان هنوز مفهوم دموکراسی را نفهمیده‌اند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به استیضاح وزیر علوم از سوی مجلس تصریح کرد: در استیضاح وزیر علوم، اصولگرایان معتدل نتوانستند همراهی تندرو‌ها را با خود داشته باشند و در جریان استیضاح برخی از اعتدالیون نیز به جمع استیضاح‌کنندگان پیوستند که بنده معتقدم بازنده اصلی در این ماجرا بدنه اعتدالی اصولگرایان بود که قطعاً این فرآیند ادامه پیدا می‌کند و در انتخابات پیشروی مجلس شورای اسلامی امکان همراهی دولت با اصولگرایان اعتدالی بیش از گذشته است.

زیباکلام افزود: اصولگرایان در انتخابات ۲۴ خرداد سال گذشته با اقلیت رأی نتوانستند ریاست دولت را برعهده بگیرند اما باید براساس نظام دموکراسی از حقوق اظهارنظر، نقد‌ها و بیان مطالب برخوردار باشند چراکه دولت روحانی این حق و حقوق را برای آن‌ها از لحاظ قانونی قائل است.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی با اشاره به سنگ‌اندازی افراطیون یادآور شد: این‌ها در مقابل سیاست‌های فردی با ۱۹ میلیون رای ایستادند، دموکراسی هرطور تحلیل شود نباید نظر کسانی که کمتر از ۱۰ درصد مردم حوزه‌های انتخابی خود را دارند به نظر رئیس جمهوری که بیش از ۵۰ درصد مردم کشور به وی رای داده‌اند، دیکته شود.

وی در خصوص نحوه تعامل دولت با مجلس اصولگرا بیان کرد: توافقی بین دولت با بدنه اصولگرایان میانه‌رو مجلس با محوریت علی لاریجانی شکل گرفته بود تا کار‌ها پیش برود و در راستای همین توافق وزیر کشوری اصولگرا و از نزدیکان لاریجانی انتخاب شد اما نگه داشتن این توافق ساده نیست و در موضوع فرجی دانا یکی از اصولگرایان سر‌شناس از این وزیر حمایت نکرد.

زیباکلام اضافه کرد: با وجود اینکه ممکن است وضعیت ائتلاف نانوشته با لاریجانی ادامه پیدا کند اما معتقدم در موضوع استیضاح باخت اصلی با بدنه اصولگرایان میانه‌رو مجلس بود. در واقع در این استیضاح این بدنه اعتدال اصولگرایان بودند که رای نیاوردند و نه دولت اعتدال و وزیر علوم.

وی تاکید کرد: البته عدم حضور رئیس جمهور در مجلس برای دفاع از وزیر علوم نیز عامل مهمی در عدم رای اعتماد مجدد به ایشان از سوی مجلس بود.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه از سال ۸۸ به این طرف دانشگاه‌ها به گورستان تبدیل شده بود و دانشجویان درگیر کمیته‌های انضباطی و فضای امنیتی بودند، ابراز داشت: در‌‌ همان مقطع، اساتید بسیاری برای پاسخگویی احضار شدند و دانشجویانی از یک ترم و یا کل دوره تحصیل محروم شدند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه فرجی دانا زمینه فعالیت و احیای مجدد دانشگاه را فراهم کرد، تاکید کرد: دلیل مخالفت اصولگرایان با فرجی دانا در این بود که از ۴. ۵ میلیون دانشجوی کشور بیش از ۹۰ درصد آنان با اصولگرایان مخالف هستنند.

زیباکلام با بیان اینکه در دولت دهم تمامی تشکل‌های دانشجویی از جمله انجمن دانشجویان عدالتخواه و انجمن دانشجویان مستقل همگی به دولت و قدرت وابسته بودند، خاطرنشان کرد: اگر فضای دانشگاه باز شود، این مسئله بر علیه اصولگرایان خواهد بود.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی ادامه داد: مخالفان دولت و تندرو‌ها درصددند برنامه فرجی دانا را نیز برای علی جنتی و محمدجواد ظریف تکرار کنند.

وی در ادامه صحبت‌های خود به نقد برنامه‌های فرهنگی دولت قبل پرداخت و گفت: مدتی در برخی تربیون‌ها به مشکلات فرهنگی به بار آمده توسط دولت فعلی تاکید می‌شد. در ادامه طرح این مسئله که فرهنگ و حجاب و عفاف از دست رفته است نامه سرگشاده‌ای به امام جمعه موقت تهران حجت‌الاسلام سیداحمد خاتمی نوشتم و از وی در خصوص دستاوردهای فرهنگی دولت قبل سوال کردم.

زیباکلام با اذعان به اینکه فرهنگ، خم رنگرزی نیست، اظهار داشت: سوال کردم چه تحول بنیادی در نتیجه عمر دولت قبل در حوزه فرهنگ اتفاق افتاده است. من در آن نامه شش سازمان متولی فرهنگی را در این نامه لیست کردم. بودجه سالانه این تعداد از سازمان‌ها سه هزار میلیارد تومان و برابر با پنج برابر بودجه وزرات ارشاد است، در عین حال که وزرات ارشاد تا ریال هزینه‌های خود را به ذی‌حسابان و سازمان بازرسی توضیح می‌دهد این سازمان‌ها به هیچ دستگاهی پاسخگو نبوده‌اند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران تاکید کرد: امروز اگر از فرهنگ و دغدغه‌های آن گفته می‌شود باید سازمان‌های فرهنگی نسبت به نحوه هزینه‌کرد خود پاسخگو باشند.

وی با اشاره به تحریم‌های صورت گرفته در دولت قبل یادآور شد: معتقدم در حوزه سیاسی نیز تحریم‌ها به دلیل نحوه عملکرد دولت قبل شدت گرفت و اینکه گفته می‌شد برنامه هسته‌ای با سرعتی که می‌خواهیم بی‌توجه به ۱+۵ پیش خواهد رفت موجب تشدید تحریم‌ها شد.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی با بیان اینکه دولت یازدهم به دنبال جلب اعتماد اروپا و آمریکاست، ابراز داشت: بر همین اساس برنامه‌های هسته‌ای خود را پیش می‌برد. این دولت به این نتیجه رسیده که در خصوص موضوع هسته‌ای اعتمادسازی را جایگزین ستیز کند، هرچند که ایران و آمریکا که ۳۵ سال است به هم بی‌اعتماد بودند و این اعتمادسازی به سادگی امکانپذیر نیست.

زیباکلام با طرح این سوال که باید از اصولگرایان پرسید که آیا به مردمسالاری دینی که در انتخابات مردم مخالفت خود با دولت قبل را نشان دادند اعتقاد ندارند؟، عنوان کرد: چرا حداقل امکانات از دولت دریغ می‌شود؟ اگر معنی مردمسالاری احترام به رای مردم است پس حرف حساب اصولگرایان در چیست؟

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه که اگر تندروهای اصولگرا در انتخابات مجلس ببازند چه تریبونی برای طرح عقاید خود دارند؟ اظهار داشت: میزان دسترسی این گروه‌ها به رسانه بسیار است. این افراد تعداد رسانه‌های قابل توجهی در اختیار دارند اما همراهی مردم را نه.

زیباکلام در پاسخ به سوالی در خصوص کم توجهی دولت یازدهم به اقلیت‌های مذهبی و قومی خاطرنشان کرد: بنده مخالف پان‌ترکسیم، پان‌کردسیم و پان‌عربسیم هستم.

وی یادآور شد: مسئله ما دموکراسی است و با آمدن دموکراسی، اقلیت‌ها نیز از حقوق لازم برخوردار می‌شوند.

این استاد علوم سیاسی در پاسخ به سئوالی در مورد رأی نیاوردن هاشمی در سال ۸۴ بیان کرد: به صراحت باید اعتراف کرد که شیوه‌های ناامیدکننده اواخر سال ۸۴ از سوی دولت خاتمی سبب شد تا اصولگرایان و احمدی‌نژاد با ۱۰ میلیون رأی برنده شوند اما اگر موضوع محبوبیت خاتمی را در آن مقطع با الآن مقایسه کنیم به خوبی درمی‌یابیم که در این هشت سال او از محبوبیت بیشتری برخوردار بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج