۱۳۵۴۷۶
۵۰۴۳
۵۰۴۳
پ

ایران‌گردی با راهنمای گردشگری برترین‌ها (۳)

در این مطلب سریالی تصمیم داریم جاهای دیدنی و گشتنی ایران را برایتان معرفی کنیم. در هر مطلب، دو تا سه مکان که به هم نزدیک هستند را معرفی می کنیم که بتوانید در عرض یک یا دو روز از آنها دیدن کنید.

ایران‌گردی با راهنمای گردشگری برترین‌ها (3)

برترین ها: در این مطلب سریالی تصمیم داریم جاهای دیدنی و گشتنی ایران را برایتان معرفی کنیم. در هر مطلب، دو تا سه مکان که به هم نزدیک هستند را معرفی می کنیم که بتوانید در عرض یک یا دو روز از آنها دیدن کنید و از زیبایی های ایران زیبایمان غرق در لذت بشوید.


سراب گاماسیاب - همدان

سراب گاماسیاب همدان رودخانه جادویی است که در نزدیکی شهر نهاوند از میان سنگ ها بیرون آمده است. شاید با شنیدن نام «سراب» به یاد کویر، عطش و بی آبی بیفتید اما این سراب سراب دیگری است؛ پر آب ترین چشمه ایران که در 20 کیلومتری شهر نهاوند قرار گرفته است.

ایران‌گردی با راهنمای گردشگری برترین‌ها (3)

مسیر دسترسی

برای رسیدن به سراب گاماسیاب، شهر نهاوند را به سمت سراهی «نهاوند-ملایر-بروجرد» طی می کنیم، پس از ۱۰ کیلومتر به پاسگاه قلعه قباد می رسیم. از این محل یک راه آسفالته فرعی منشعب می شود که نهایتا به نوراباد می رسد. با طی مسافت ۱۰ کیلومتر و گذشتن از روستاهای قلعه قباد و وراینه، به راه فرعی خاکی در سمت چپ می رسید که تابلویی با عنوان «پارک جنگلی گاماسیاب» در ابتدای آن قرار دارد. از این نقطه تا سرچشمه گاماسیاب کمتر از ۵۰۰ متر فاصله است.

ایران‌گردی با راهنمای گردشگری برترین‌ها (3)

شهر نهاوند یکی از شهرهای استان همدان است که در فاصله تقریبی ۴۰۰ کیلومتر از تهران واقع شده است . فاصله سراب گاماسیاب از نهاوند نیز ۲۰ کیلومتر است.

سراب گاماسیاب بزرگ ترین چشمه ایران است. این چشمه به قدری بزرگ است که نام چشمه برای آن کوچک است چرا که با شنیدن نام چشمه، حفره کوچکی در کوه در ذهن تداعی می شود اما میزان آبدهی این چشمه به قدری زیاد است که در بدو ورود خود به سطح زمین رودخانه ای عظیم پدید می آورد.

ایران‌گردی با راهنمای گردشگری برترین‌ها (3)

در هر دقیقه چیزی در حدود ۶۰ تانکر ۵۰۰۰ لیتری آب از این چشمه خارج می شود.

پارک جنگلی گاماسیاب شامل مجموعه چشمه های اصلی، غار گاماسیاب، دریاچه، کانال های انتقال آب و محدوده جنگلی است.

چشمه های اصلی که در کنار یکدیگر و به هم چسبیده اند در حدود ۱۰۰ متر مربع وسعت دارند که توسط نرده هایی محصور شده اند. ساخت این نرده های فلزی احتمالا به دلیل جلوگیری از تخریب و همچنین آلوده شدن آب خروجی از چشمه ها است. بخشی از آب چشمه در این محل احتمالا برای مصارف آشامیدنی منتقل می شود.

بخش عظیم آب خروجی هم در نزدیکی آن ایجاد دریاچه ای کرده است که چشم انداز دریاچه و همچنین درختانی که در کنار آن روییده اند منظره ای زیبا را پدید می آورد.

ایران‌گردی با راهنمای گردشگری برترین‌ها (3)

شنا کردن در این دریاچه ممنوع است. کنار دریاچه و در میان جنگل های گامسیاب مکان مناسبی برای برپایی چادر و اقامت است.

در بالادست چشمه ها، دهانه زیبای غاری طبیعی به چشم می خورد. فضای داخل غار شامل دهلیز ها و راهروهای به هم پیوسته ای است که حرکت در آنها نیازمند ابزار روشنایی و غار نوردی است. در کنار غار نیز نقش کتیبه ای به چشم می خورد که به دستور ناصرالدین شاه حک شده است.

ایران‌گردی با راهنمای گردشگری برترین‌ها (3)

این غار احتمالا مسیر قدیمی عبور آب های چشمه های گاماسیاب بوده است.

آب این چشمه ها توسط کانال هایی برای مصارف کشاورزی و پرورش ماهی منتقل می شود. در کنار سراب گاماسیاب هم عملیات عمرانی ساخت سد مخزنی ۱۲۰ میلیون متر مکعبی در حال اجرا است.

آبشار کندر - البرز

آبشار کندر یکی از زیبایی های کشور ایران است که در نزدیکی شهر کرج قرار دارد. آبشار کندر در شمال شرقی شهر کرج در استان البرز واقع شده است. نام این آبشار از نام روستایی در همان نزدیکی گرفته شده است. روستایی به همین نام هم در جنوب کرمان قرار دارد. همچنین کندر نام صمغ گیاهی است که خاصیت درمانی زیادی دارد.

ایران‌گردی با راهنمای گردشگری برترین‌ها (3)

مسیر دسترسی :

• مسیر اول (مسیر کوتاه تر،از روستای پورکان)

برای رسیدن به این آبشار باید از شهر کرج وارد مسیر جاده چالوس شوید .اگر روستای بیلقان (میدان امیر کبیر) که در ابتدای جاده چالوس قرار دارد را مبدا در نظر بگیرید بعد از طی حدود ۸ کیلومتر به روستای پورکان می رسید،کمی بعد از روستای پورکان جاده ای فرعی به سمت راست (شرق) منشعب می شود که در نقشه زیر با رنگ سبز مشخص شده است. این جاده آسفالت است و سربالایی تندی دارد، اگر حدود ۳.۵ کیلومتر در این جاده طی کنید در یک پیچ به آبشار کندر می رسید.

ایران‌گردی با راهنمای گردشگری برترین‌ها (3)

• مسیر دوم (با گذشتن از روستای کندر)

چنانچه همان روستای بیلقان (میدان امیر کبیر) را مبدا حرکت در نظر بگیرید دقیقا بعد از ۱۳۰۰ متر به یک مسیر فرعی به سمت راست (شرق) میرسید که با گذشتن از یک پل فلزی وارد جاده دسترسی روستای کندر می شوید. مسیر دوم در نقشه زیر با رنگ آبی نشان داده شده است. این جاده نسبت به جاده قدیم کندر کیفیت بالاتر و امنیت بیشتری دارد. اگر این جاده را ۸ کیلومتر ادامه دهید به روستای سرسبز کندر می رسید. با ادامه مسیر ۱۲ کیلومتری از این روستا در سرازیری به آبشار کندر خواهید رسید.

ایران‌گردی با راهنمای گردشگری برترین‌ها (3)

در مجموع برای رسیدن به آبشار از میدان امیر کبیر کرج در مسیر اول باید حدود ۱۲ کیلومتر و در مسیر دوم حدود ۲۱ کیلومتر را طی کنید.

آبشار از جاده قابل رویت است و با راهپیمایی کوتاهی می توانید به زیر آبشار برسید. چنانچه بخواهید به بالادست آبشار هم برسید باید مسیر کوتاهی را کوهپیمایی کنید.در کل رسیدن به این آبشار خیلی سخت نیست.

منطقه کندر طبیعت زیبایی دارد،کوه های زیبایی از رشته کوه های البرز در این منطقه کنار هم قرار گرفته اند،گونه های گیاهی هم هر جا که خبری از آب باشد خودی نشان می دهند.

ایران‌گردی با راهنمای گردشگری برترین‌ها (3)
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج