جاباما
۱۳۶۲۳
۵۱۵۳
۵۱۵۳
پ

راهنماي انتخاب بهترين مرطوب كننده در پاییز و زمستان

در زمستان به پوست خود آب بدهید!

آبرساني پوست از آن اقدام‌هايي است كه در زيبايي و سلامت پوست نقش اساسي دارد به‌خصوص در پاييز و زمستان كه پوست بيش از هر زمان ديگري خشك مي‌شود. پوست همه افراد به اين مرطوب‌كننده نياز دارد اما متاسفانه اين تصور غلط جا افتاده است كه...

در زمستان به پوست خود آب بدهید!
در زمستان به پوست خود آب بدهید!

آبرساني پوست از آن اقدام‌هايي است كه در زيبايي و سلامت پوست نقش اساسي دارد به‌خصوص در پاييز و زمستان كه پوست بيش از هر زمان ديگري خشك مي‌شود. پوست همه افراد به اين مرطوب‌كننده نياز دارد اما متاسفانه اين تصور غلط جا افتاده است كه پوست‌هاي چرب و مستعد آكنه نيازي به مرطوب‌كننده ندارد، اما بايد بدانيد پوستي كه به درستي آبرساني نشده‌است كاملا مستعد آكنه مي‌شود، همچنين روي پوست بدون آب و رطوبت خيلي زود چروك‌ها و خطوط پيري به‌وجود مي‌آيند.


براي بدن چه مرطوب‌كننده‌اي مناسب است؟

در اين فصل سال گاهي خشكي پوست بدن نيز آزاردهنده مي‌شود و بايد فكري به حال آن كرد. افراد با پوست‌هاي خشك بهتر است از لوسيون‌هاي روغني براي بدن‌شان استفاده كنند، اين لوسيون‌ها را مي‌توان به راحتي روي سراسر بدن پخش كرد و ضمن آبرساني پوست، روغن موجود در آن‌ها نيز مانع از دست رفتن آب بدن مي‌شود. البته روي برچسب لوسيون را حتما نگاه كنيد تا درون آن الكل وجود نداشته باشد، چون الكل پوست‌هاي خشك را خشك‌تر هم مي‌كند.


چه كرم‌هايي ايجاد جوش نمي‌كنند

هنگام خريد مرطوب‌كننده نخستين كاري كه بايد بكنيد خواندن برچسب آن است، به‌خصوص اگر پوستي چرب يا مستعد آكنه داريد، چون هر ماده نابه‌جايي مي‌تواند به راحتي جوش‌هاي شما را بيشتر كند، به همين دليل دقت كنيد كه ۲ عبارت بدون چربي oil-free و كنترل‌كننده چربي پوست noncomedogenic حتما روي برچسب كرم مرطوب‌كننده نوشته شده باشد. در محصولات بدون چربي، روغن اضافي وجود ندارد و در نتيجه بعد از استفاده از آن‌ها روي پوست‌تان احساس سنگيني و چربي نمي‌كنيد و محصولاتي هم كه مواد كنترل‌كننده چربي پوست دارند، منافذ پوستي را مسدود نمي‌كنند و در نتيجه باعث ايجاد جوش نمي‌شوند.


مرطوب‌كننده‌هايي كه جوش‌ها را بهبود مي‌دهند

مرطوب‌كننده‌هايي در بازار وجود دارند كه حاوي مواد لايه‌بردار هستند. روي برچسب مرطوب‌كننده را بخوانيد، اگر در آن موادي چون آلفا هيدروكسي اسيد، رتينول، اسيد ساليسيليك و. . . وجود داشته باشد مي‌تواند در بهبود جوش‌هاي شما تاثير زيادي داشته باشد، چون موجب لايه‌برداري مختصري از روي پوست مي‌شوند، به‌خصوص اگر پوست‌تان جوش‌هاي كمي داشته باشد به راحتي با اين كرم‌ها بهبود مي‌يابند. البته توجه كنيد كه اگر در حال درمان موضعي آكنه‌هاي‌تان هستيد و از كرم‌هاي ديگر استفاده مي‌كنيد، اين مرطوب‌كننده‌ها مي‌توانند حسابي پوست شما را تحريك كنند و حتي در مواردي آزاردهنده نيز شوند. به همين دليل درصورت استفاده از كرم‌هاي ضدجوش ديگر تنها به استفاده از يك مرطوب‌كننده بدون چربي و فاقد مواد لايه‌بردار اكتفا كنيد.


آيا پوست‌هاي چرب هم به مرطوب‌كننده نياز دارند؟

مرطوب‌كننده‌ها نقش آبرساني به پوست را برعهده دارند و بيشتر با توجه به ميزان آبي كه در آن‌ها وجود دارد درنظر گرفته مي‌شوند، نه ميزان چربي و روغن موجود در آن‌ها. در واقع تبخير آب از روي پوست را كند كرده و به پوست كمك مي‌كنند آب خود را حفظ كند و ميزان آب اپيدرم پوست را افزايش مي‌دهند. همچنين آن‌ها با يك لايه محافظت‌كننده روي پوست را مي‌پوشانند و در نتيجه شما احساس صافي و نرمي بيشتري روي پوست‌تان مي‌كنيد. به‌دنبال يك مرطوب‌كننده با پايه آب باشيد، اين نوع مرطوب‌كننده‌ها چربي نداشته و در نتيجه نقشي در افزايش چربي پوست شما ندارند.


اگر مي‌خواهيد پوست‌تان تحريك نشود!

معمولا كساني كه پوست‌هاي حساس دارند هميشه در انتخاب كرم و محصولات مربوط به پوست مشكل دارند، چون هر محصولي مي‌تواند به راحتي پوست آن‌ها را تحريك كند. اگر پوست حساس داريد بايد 2 عبارت حتما روي برچسب كرم مرطوب‌كننده شما وجود داشته‌باشد، يكي غيرحساسيت‌زا (hypo-allergenic) و ديگري بدون مواد معطر( fragrance-free)مواد معطر به راحتي پوست را تحريك مي‌كنند و حتي گاهي با ملتهب كردن پوست موجب تشديد جوش‌ها مي‌شوند.گاهي نيز به خاطر استفاده از محصولات ضدجوش پوست حساس شده‌است، در اين مواقع نيز به هيچ‌وجه نبايد كرم‌‌مرطوب‌كننده حاوي مواد معطر باشد، چون مي‌تواند موجب سوختگي پوست شوند. البته دقت كنيد كه بدون بو بودن يك كرم نمي‌تواند نشان‌دهنده وجود نداشتن مواد معطر باشد بلكه بايد حتما اين عبارت روي برچسب نوشته‌شده‌باشد.


چه داروهايي استفاده از مرطوب‌كننده را ضروري مي‌كنند؟

اگر به خاطر درمان جوش‌ها و آكنه‌هاي‌تان از رتين‌آ، آكوتان، بنزوئيل پروكسايد و... استفاده مي‌كنيد، حتما بايد از مرطوب‌كننده استفاده كنيد. اين درمان‌ها معمولا باعث خشكي پوست مي‌شوند اما استفاده روزانه از مرطوب‌كننده شما را از خشكي و پوسته‌پوسته‌شدن آزاردهنده تا حدي آسوده مي‌كند. ولي حواس‌تان باشد كه فقط از مرطوب‌كننده‌هاي بدون چربي استفاده كنيد، البته توصيه مي‌كنيم حتما از پزشك متخصص‌تان براي انتخاب كرم مرطوب‌كننده راهنمايي بخواهيد تا در روند درمان شما اختلالي به‌وجود نيايد.


بهترين مرطوب‌كننده براي پوست‌هاي خشك

مرطوب‌كننده‌هاي كرمي معمولا سنگين و بسيار غليظ بوده و بيشتر براي افرادي با پوست‌هاي خشك مناسب هستند، البته اين نوع كرم‌ها براي فصول سرد سال نيز مناسب‌تر هستند. اگر پوست خيلي خشك داريد بهتر است به‌دنبال مرطوب‌كننده‌اي باشيد كه در آن موادي چون گليسيرين، دائميتيكون، هيالورونيك اسيد باشد، اگر هم پوست‌تان خيلي خشك است حدود 20 درصد اوره مي‌تواند حسابي خشكي آن را برطرف كند.


روي پوست نم‌دار، مرطوب‌كننده بزنيد

نقش كرم‌هاي مرطوب‌كننده، حفظ آب و رطوبت طبيعي پوست شماست اما شما مي‌توانيد با استفاده به موقع اثربخشي آن را افزايش دهيد. بهترين زمان استفاده از كرم مرطوب‌كننده بعد از حمام است. بعد از حمام يا هر شست‌وشو پوست را خيلي ملايم با حوله خشك كنيد اما تمام نم پوست را نگيريد و اجازه دهيد پوست كمي مرطوب باقي بماند، حالا روي پوست نم‌دارتان مرطوب‌كننده بزنيد، مرطوب‌كننده روي رطوبت سطح پوست شما را مي‌پوشاند و به آن اجازه تبخير نمي‌دهد و در نتيجه ميزان رطوبت بيشتري به پوست مي‌رسد. وقتي روي پوست نم‌دار مرطوب‌كننده بزنيد، مرطوب‌كننده آب روي پوست را به دام مي‌اندازد و بنابراين آب بيشتري روي پوست باقي مي‌ماند. علاوه‌بر اين، اگر پوستي نرمال يا خشك داريد حتما شب‌ها هنگام خواب از مرطوب‌كننده استفاده كنيد اما چنين توصيه‌اي را به پوست‌هاي مستعد آكنه نمي‌كنيم.


مرطوب كننده‌ها چگونه پوست را آبرساني مي‌كنند؟

پوست در لايه‌هاي مختلف نيازمند آب است، وقتي آب به‌طور مستقيم روي پوست قرار مي‌گيرد مثل حمام كردن، بلافاصله تبخير مي‌شود و بنابراين آبي در پوست نمي‌ماند كه رطوبت پوست را تامين كند. مرطوب كننده‌ها علاوه بر اين‌كه فاكتورهاي آبرسان دارند داراي مقداري چربي نيز هستند. اين چربي درون آن‌ها مثل يك لايه محافظ آب مرطوب‌كننده را روي سطح پوست نگه مي‌دارد.


در زمستان به پوست خود آب بدهید!

چگونه همراه آرايش، كرم مرطوب‌كننده استفاده كنيد؟

قدم اول: بايد با يك پاك‌كننده مناسب با نوع پوست‌تان، صورت خود را كاملا تميز كنيد. به مناطق چرب‌تر پوست مثل روي بيني، پيشاني، زير ابروها و... دقت بيشتري كنيد بعد با آب گرم پوست‌تان را آب بكشيد تا منافذ پوستي باز شوند. حالا حوله‌اي را آرام روي پوست بگذاريد تا خيسي آن را بگيرد ولي كاملا پوست را خشك نكنيد. حواس‌تان باشد كه دست‌هاي‌تان كاملا تميز باشند چون آلودگي‌ها به راحتي مي‌توانند همراه با مرطوب‌كننده روي پوست بنشينند.

قدم دوم: حالا زدن مرطوب‌كننده را از پيشاني آغاز كنيد. ۳ نقطه كوچك از كرم را روي پيشاني بگذاريد (وسط ابروها فراموش نشود)، با حركات دوراني كرم را روي پوست پخش كنيد، فراموش نكنيد كه روي ابروها و پلك‌ها را نيز كرم بزنيد.

قدم سوم: يك نقطه كوچك از مرطوب‌كننده را روي بيني بگذاريد و دوباره با حركات دوراني روي آن را ماساژ دهيد. روي هر گونه و چانه نيز نقاطي را بگذاريد و با حركات دوراني آن‌ها را جذب پوست كنيد، در نهايت مقداري كرم نيز به گردن‌تان بزنيد.

قدم چهارم: اگر قصد آرايش داريد، صبر كنيد تا مرطوب‌كننده كاملا جذب پوست‌تان شود چون در صورتي كه هنوز جذب نشده باشد مي‌تواند لوازم آرايش شما را آلوده كند. براي جذب كامل مرطوب‌كننده بايد حدود ۱۰دقيقه به آن زمان دهيد. توجه داشته باشيد كه وقتي روي مرطوب‌كننده آرايش مي‌كنيد، آرايش كمي تيره‌تر از هميشه به‌نظر خواهد رسيد، به همين خاطر شايد مجبور شويد كمي كرم‌پودر استفاده كنيد.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

در زمستان به پوست خود آب بدهید!



پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج