۱۳۶۶۹۹
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

مرد هسته ای ایران به آمریکایی ها چه گفت؟

«سید عباس عراقچی» عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای، در ارتباط با تحریم های تازه آمریکا علیه افراد و شرکت های ایرانی گفت: در جریان مذاکرات با آمریکایی ها به صراحت اعلام کرده ایم که در آینده این اقدامات را تحمل نمی کنیم .

خبرگزاری ایرنا: «عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه ایران در گفت وگو با «جان اسنو» خبرنگار کانال ۴ تلویزیون انگلیس در تهران افزود: چنین تحریم هایی خلاف اصل حسن نیتی است که باید بر فضای مذاکرات حاکم باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تحریم هایی که آمریکا اخیرا اعلام کرده برخلاف توافقات صورت گرفته است، گفت: «قطعا همین طور است، آن ها قطعا بر خلاف اصل حسن نیتی هستند که باید بر فضای مذاکرات حاکم باشد. این چیزی است که هر دو طرف به یکدیگر قول داده اند. دو روز قبل هم زمانی که با آمریکایی ها ملاقات کردیم، به صراحت به آن ها گفتیم که ما دیگر در آینده افزایش تحریم ها را تحمل نمی کنیم. ما قطعا آن ها را نقض توافق ژنو سال گذشته به حساب می آوریم.

معاون وزیر خارجه همچنین در مورد تعامل حاکم بر مذاکرات میان ایران و آمریکا، گفت: در بحث فضای مذاکرات، تعامل خوبی برقرار است، اما این بدان معنا نیست که ما همه مشکلات و مسائلی که بین ما وجود دارد را حل کرده ایم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای، درباره آینده مذاکرات گفت: ما خوش بین هستیم، همانطور که باید باشیم. همه دیپلمات ها باید خوش بین باشند. ما زمان کوتاهی داریم، زمان به سرعت می گذرد.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه همچنین گفت: درصدد هستیم که از امکانات ایجاد شده در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک بدین منظور استفاده کنیم.نیویورک مکان خوبی برای مذاکرات وزرای خارجی است و ما به این مذاکرات امیدوارهستیم .

آقای عراقچی در پاسخ به «جان اسنو» خبرنگار کانال ۴ تلویزیون انگلیس درمورد انتظارات ایجاد شده درباره مذاکرات هسته ای ایران و گروه پنج به علاوه یک گفت: همه انتظارات زیادی از این مذاکرات و توافق احتمالی دارند. اما در عین حال آنچه که ما از همه، مردم عادی، مقامات و هرکس دیگری می شنویم، این است که همه توافقی خوب می خواهند. یک توافق خوب برای ما، توافقی است که جایگاه و شان ما را حفظ کند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای رعایت شان و جایگاه جمهوری اسلامی ایران را منوط به احترام به منافع اقتصادی کشورمان، لغو تحریم های اعمال شده، به رسمیت شناختن و احترام به حق جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به فناوری صلح آمیز هسته ای دانست.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه در پاسخ به سئوالی درباره شکست احتمالی مذاکرات گفت: بگذارید اصلا به این موضوع فکر نکنیم. گزینه جایگزین مذاکرات بسیار وحشتناک است چرا که منبع تازه ای برای تنش به این منطقه پیچیده می افزاید. چون اگر ما به توافق نرسیدیم شرایط به وضعیت پیش از توافق بازمی گردد.

وی در پاسخ به سووالی درباره موضع ایران در قبال گروه «داعش» درعراق گفت: گروه به اصطلاح 'دولت اسلامی ' دقیقا یک گروه تروریستی است که یک تهدید برای برای تمام منطقه و خارج از آن شمرده می شود.

'این گروه تروریستی یک تهدید برای ایران، عراق، کشورهای منطقه، اروپایی ها و تمام دنیا بشمار می آید و بر این اساس تمامی کشورها مسوولیت دارند که علیه این گروه مبارزه کرده و آن را شکست دهند.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه افزود: ما هر آنچه را می توانیم برای امنیت خودمان و منطقه، دوستانمان در عراق، سوریه و سایر اماکن، انجام می دهیم. کمک به دولت عراق را انکار نمی کنیم. خجالتی از بیان این مسأله نداریم که به دولت سوریه در مبارزه با این تروریست ها کمک کرده ایم و به این کار ادامه می دهیم.

عراقچی درباره نقش آمریکا در مبارزه با گروه تروریستی داعش گفت: فکر می کنم آمریکا نیز مسئولیت بزرگی دارد. بخش زیادی از هرج ومرج ایجاد شده در منطقه به دلیل سیاست های آن در گذشته و نیز مداخلات شان به وجود آمده است.

وی با رد ضرورت همکاری بین ایران و آمریکا برای مبارزه با داعش در عراق گفت: 'آنچه ما انجام می دهیم صرفاً برای کمک به دولت عراق است. اگر دولت عراق از حمایت و کمک دولت دیگری نیز استفاده می کند این یک موضوع دیگر است'.

عراقچی با اشاره به کمک سایر کشورها در عراق گفت: 'ما از دولت عراق به دلیل هماهنگی این کمک ها تشکر می کنیم'.

وی با بیان این که با نابودی کامل داعش فاصله وجود دارد، گفت: نگرانی های مشترک در قبال تهدیدات داعش وجود دارد.

وی در باره مذاکرات ایران و کشور های غربی افزود : در مذاکرات میان ایران و طرف های اروپایی و آمریکا تنها مسایل هسته ای مورد بحث قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: سیاست ما در حال حاضر درخصوص مذاکرات با طرف های آمریکایی، تنها گفت وگو درباره مسایل هسته ای است.

عراقچی در پاسخ به سووال خبرنگار شبکه چهار انگلیس مبنی بر این که در صورت جدا شدن اسکاتلند از انگلیس، آیا ایران با اسکاتلند روابط کامل دیپلماتیک برقرار خواهد کرد یا نه ، گفت: اولویت ما در حال حاضر برقراری روابط کامل دیپلماتیک با انگلیس است .
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج