جاباما
۱۳۶۸۷۳
۱۹ نظر
۵۰۰۴
۱۹ نظر
۵۰۰۴
پ

چرا قیمت پراید ۳۰۰ میلیون تومان نیست؟

مدیرعامل سایپا با اشاره به اینکه "در سال ۷۳ و ۷۴ دستمزد یک کارگر ما حدود ۱۰ هزار تومان و قیمت پراید ۵ میلیون تومان بود، یعنی قیمت یک پراید معادل ۵۰۰ برابر دستمزد یک کارگر بود"، گفت: الان قیمت پراید ۲۰ میلیون تومان شده و حداقل حقوق کارگر ۶۰۰ هزار تومان است.

خبرگزاری ایسنا: مدیرعامل سایپا با اشاره به اینکه "در سال ۷۳ و ۷۴ دستمزد یک کارگر ما حدود ۱۰ هزار تومان و قیمت پراید ۵ میلیون تومان بود، یعنی قیمت یک پراید معادل ۵۰۰ برابر دستمزد یک کارگر بود"، گفت: الان قیمت پراید ۲۰ میلیون تومان شده و حداقل حقوق کارگر ۶۰۰ هزار تومان است.

سعید مدنی در گفت‌وگو با صدای صنعت، گفت: از هزینه‌های تولید هر خودرو حدود ۱۳ درصد هزینه پرداختی بابت انواع مالیات و عوارض‌ها و پرداختی‌های دیگر و ۱۷ درصد بابت بار مالی به ما تحمیل می‌شود که در نهایت ۳۰ درصد قیمت خودرو در اختیار ما نیست و به جیب خودروساز نمی‌رود.

وی با بیان این مطلب، در واکنش به اظهارات سعید امامی دبیر انجمن مدیریت کیفیت مبنی بر اینکه قیمت تمام شده پراید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است، گفت: قیمت تمام شده پراید حدود ۱۷ میلیون تومان است که از این مبلغ حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بابت هزینه تولید زیر ۴۰۰ هزار دستگاه به ما تحمیل می‌شود و حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نیز شامل مالیات بر ارزش افزوده تعلق می‌گیرد که مبلغ ۳ میلیون تومان هزینه مازاد داریم که اگر به این مبالغ هزینه‌هایی چون شماره‌گذاری، بیمه و عوارض را نیز اضافه کنیم، در مجموع حدود ۴ میلیون تومان هزینه‌های تحمیلی به هر دستگاه پراید است.

مدیرعامل سایپا با بیان اینکه "بابت کم شدن تیراژ تولید حداقل یک میلیون تومان هزینه به قیمت نهایی خودرو افزوده می‌شود"، اظهار کرد: با حساب تمام این هزینه‌های تحمیلی، اگر قیمت واقعی و تمام‌شده پراید در کارخانه ۱۵ میلیون تومان باشد، حدود ۵ میلیون تومان به قیمت خودرو اضافه می‌شود.

مدنی با اشاره به اینکه "در سال ۷۲ که اولین پراید وارد ایران شد و در سال ۷۳ و ۷۴ در داخل کشور به مرحله تولید رسید، دستمزد یک کارگر حدود ۱۰ هزار تومان بود و یک مهندس فنی ۲۵ الی ۳۰ هزار تومان حقوق می‌گرفت"، افزود: همان وقت قیمت پراید ۵ میلیون تومان بود یعنی قیمت یک پراید برابر با ۵۰۰ برابر دستمزد یک کارگر بود که در شرکت آن را تولید می‌کرد. الان قیمت پراید ۲۰ میلیون تومان شده و حداقل حقوق کارگر ۶۰۰ هزارتومان است؛ یعنی قیمت یک پراید ۳۳ برابر حقوق یک کارگر است.

مدیرعامل سایپا با تاکید بر اینکه "اگر الان یک دستگاه پراید را به قیمت ۵ هزار دلار صادر کنیم، سود هم می‌کنیم"، گفت: اگر الان تمام ظرفیت موجود را به صادرات اختصاص دهیم، به سودآوری نیز می‌رسیم زیرا دیگر آن ۳۰ درصد تحمیلی موجود را پرداخت نمی‌کنیم.

وی تاکید کرد: هم‌اکنون با فروش حدود ۲۰ میلیون تومان، نه تنها سودی نمی‌بریم بلکه با توجه به شرایط کسب و کار کشور، زیان هم می‌دهیم.

مدیرعامل سایپا با ابراز تأسف از اینکه "مالکیت در امور خودروسازان دخالت می‌کند و برایشان مشغله ایجاد می‌کند"، افزود: باید قوانین و دستورالعمل‌ها را بدهند و اجازه دهند خودروسازان روی پای خود بایستند. ما اعلام کردیم که تعرفه‌ها را بردارید، ما خودمان می‌دانیم چگونه شرکت را به اوج برسانیم در حالی که مراعات خیلی از چیزها را نیز می‌کنیم.

مدنی با اشاره به اینکه "۱۰ سال بود که قیمت خودرو به‌روز نشده بود"، گفت: البته تلاش‌هایی صورت گرفت ولی همواره با سرکوب قیمتی مواجه بودیم تا آنکه در سال ۸۵ افزایش ۳۰ - ۲۰ درصدی تولید، تاحدی جبران تورم را می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه "بین سال‌های ۸۰ تا ۹۰ قیمت‌ها حدود ۷۰۰ درصد رشد کرد ولی قیمت خودرو ۴۴ درصد افزایش یافت"، یادآور شد: از سوی دیگر از سال ۸۵ به بعد حاشیه سود قیمت خودرو پایین آمد و به منفی کشیده شد. خب، این کاهش سود باعث کاهش تولید شد و عملاً برنامه‌های توسعه‌ای ما را متوقف کرد.

مدیرعامل سایپا با اشاره به اینکه "از سال ۸۰ تا ۹۳ طبق آمار بانک مرکزی قیمت تمامی اجناس بین ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است"، خاطرنشان کرد: این در حالی است که قیمت خودرو نسبت به سال ۸۰ که ۷ میلیون تومان بود، ۲.۲ برابر شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهدی پ

      توجیه الکی ...

    • نوشا

      ماشالا رو که نیست.....

      پاسخ ها

      • همت

        سنگ پای...

    • ترسو

      با این اوضاع و احوالی که ما میبینیم !!! ناراحت نباشین .... 300 میلیونم میشه !

    • هم وطن

      باید پرسید ایا حقوق ودستمزد افرادجامعه نیزبه همان نسبتی که شما امارمیدهید افزایش 500برابری داشته وبعد توجیه کنید.

    • بدون نام

      واقعا" توجیه الکی. اخه سایپا جان کجای دنیا همچین خودروی با این سطح ایمنی و امکانات تولید میشه تازه با هیچ خودروی همسطح خودش یعنی خارجی هیچ حرفی برای گفتن نداره فکر کنم همون سال 72 قیمت پراید وارداتی با پرداخت گمرکیش از پراید تولید داخل ارزونتر بوده.

    • صداقت

      قياس مع الفارق !!!!!

    • حسین

      اینجاست که میگن آب که سر بالا میره قورباغه........

    • بدون نام

      شما با این شرایط چرا صادر نمیکنید و نمیزارید عوارض ورود خودرو به کشور برداشته بشه ؟

    • بدون نام

      قیمت دلار اون سال بوده 880 تومان الان شده 3100 تومان قیمت پراید اون موقع بوده 5 میلیون الان باید باشه 17.6 اون هم با دلار ازاد نه برای شما که دلار 2500 هنوز میگیرین پس قیمت پراید باید الان باشه 14200 خوب بید.

    • جواد

      بخدا آدم شرمش میشه وقتی می بینه که استدلال یک مسئول.....!
      چرا اون موقع که قیمت جهانی قطعات پایین می اومد قیمت های شما سیر صعودی داشت و به جهان ربطی نداشت! این دستمزد کارگران است که عقب مونده و باید به نرخ روز دنیا حساب شود
      ماشین پراید به نرخ روز دنیا چند تمام می شود؟چند دلار؟ کمترین دستمزد توی دنیا چند دلار است؟ اگر به دلار هردو رو حساب کنیم شما باید قیمت رو بیارید پایین و قیمت دستمزد به روزی تقریبا هشتاد هزار تومان میرسه!باید 2/4 میلیون حقوق بگیرند!

    • ممد

      آقا گوش های ما ملت درازه؟؟؟!!!!
      خیلی هم جالبه، نمیدونستم که قیمت تموم شده ماشین رو با حقوق کارگر می سنجند و چیزی دیگری این وسط در تعیین قیمت دخیل نیست.
      آقا از فردا و من و رفقام میایم شرکت براتون مجانی کار میکنیم، اونوقت طبق فرمول خودتون(آقا ما بهتون سخت نمیگیریم و ضریب حقوق رو میگیریم یک میلیون) قیمت ماشین میشه:
      0=1/000/000*0

    • میلاد طاهرنژاد

      واقعا باید به این مدیر عامل سایپا دست مریضا گفت.
      جناب اگه خواسته باشیم تمام قطعات پراید را از مغازه خریداری کنیم 20 میلیون نمیشه.
      شما واقعا چرا پینو کیو نشدید!!!!
      آقای احمدی نژاد راست گفت : که پراید کیلویی چند؟
      واقعا همینه.مگه پراید چی داره؟
      اگر خودمان همه قطعات خودرو رو نو از بازار خریداری کنیم و رو حیاط خانه مونتاژ کنیم این قیمت شما بدست نمیاد.!!!
      اسم خودتان هم گذاشتید مدیر!!!!

    • حکمت

      با این توجیه باید یک کامپوتر خانگی 1 میلیلرد دلار باید باشد به نسبت 40 سال قبل

    • ارشیا

      برگشته میگه "اگر الان یک دستگاه پراید را به قیمت 5 هزار دلار صادر کنیم، سود هم می‌کنیم"! آخه کی میاد این لگنو از شما بخره! این ماشینو فقط ما ایرانی های مظلوم باید سوار شیم. اگه دسته من بود چن تا شرکت بزرگ خودرو سازی رو میاوردم ایران رقابت رو آزاد میکردم اون وخ میدیدین این دوتا کارخونه ی سایپا و ایران خودرو چجوری قیمتاشون رو میاوردن پایین! تا زمانی که رقابتی نباشه و خودرو در انحصار این دوتا کارخونه باشه اینا دلیلی برا کاهش قیمت و افزایش کیفیت ندارن، چون فروششونو دارن. این وسط فقط خون ملت تو شیشه میشه

    • بدون نام

      !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • نوید

      اولا کی گفته اون موقع که قیمت پراید هفت میلیون بوده واقعی بوده؟ثانیا خوب اگه واقعا قیمتش درسته چرا گمرک کاشینهای خارجی را نمیذارید کم شه تا باهاشون رقابت کنید؟

    • احسان

      کجا سال 72 دستمزد ده تومن بود؟ پدر من یه کارگر بود حقوقش شصت تومن بود .یادمه که حساب کردم روزی 2000 تومن میشد.

    • amir

      آخه یکی نیست بگه آقایون به جای مغایسه حقوق برید خودتون رو با کارخانه جات ماشین سازی کره مغایسه کنید اونا الان کجان ما کجاییم کیا ،هیوندا کجاست سایپا ،ایران خودرو کجان
      آقای مدیر عامل مردم ما نفهم و خر نیستند که توجیه الکی میکنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج