۱۳۷۳۷
۶ نظر
۵۰۶۳
۶ نظر
۵۰۶۳
پ

آیا با اکران این فیلم مردم سینماها را منهدم می کنند؟

فیلم شیرین کیارستمی و ژولیت بینوش ایرانی!

درحالی که از مدت ها قبل قرار بود فیلم شیرین ساخته عباس کیارستمی در گروه سینمایی آزاد اکران شود، علی سرتیپی پخش کننده فیلم شیرین کیارستمی از منتفی شدن اکران این فیلم خبر داده است.

درحالی که از مدت ها قبل قرار بود فیلم شیرین ساخته عباس کیارستمی در گروه سینمایی آزاد اکران شود، علی سرتیپی پخش کننده فیلم شیرین کیارستمی از منتفی شدن اکران این فیلم خبر داده است.

پخش کننده فیلم سینمایی «شیرین» در تازه ترین مصاحبه خود گفته: «مشکلاتی برای اکران این فیلم وجود داشت و از آنجا که آقای عباس کیارستمی در ایران حضور ندارند ترجیح دادیم فعلا در اکران های مخاطب خاص نمایش داده نشود».

علی سرتیپی در گفت و گو با سینماپرس عنوان کرده: «مدتی صبر می کنیم تا در طرح اکران مخاطب خاص، اولین فیلم ها اکران شوند تا با این نوع اکران بیشتر آشنا شویم سپس برای نمایش فیلم اقدام می کنیم». به گفته سرتیپی: «تنها دلیل عدم اکران فیلم «شیرین» به عنوان اولین فیلم اکران مخاطب خاص عدم تمایل خود ما و برخی مشکلات فنی فیلم برای ارکان بود».

فیلم شیرین کیارستمی و ژولیت بینوش ایرانی!

قراردادی که ثبت شده بود

این در حالی است که در اوایل ماه اخیر «حبیب کاوش» سخنگوی شورای صنفی نمایش در گفت و گو با فارس خبر داده بود که قرارداد نمایش فیلم سینمایی «شیرین» در گروه سینمایی آزاد ثبت شد.

کیارستمی در ژاپن، شیرین پا در هوا

عباس کیارستمی این روزها مشغول فیلمبرداری فیلم جدیدش «پایان» در ژاپن است. فیلم سینمایی «شیرین» ساخته عباس کیارستمی در سال ۱۳۷۸ خورشیدی (۲۰۰۸ میلادی) تولید شده است. فیلم تصویرگر نگاه ۱۱۳ بازیگر زن، بدون هیچ سخنی به دوربین فیلمبرداری است، در حالی که صداهایی از قرائت منظومه خسرو و شیرین نظامی گنجوی به گوش می رسد. همه بازیگران فیلم به جز ژولیت بینوش، ایرانی و همگی از هنرپیشگان حرفه ای سینما هستند. در فیلم شیرین، زنان هنرپیشه تک تک در برابر دوربین ظاهر شده و نگاه ها و واکنش های خود را به نمایش گذاشته اند.

مردم سینماها را منهدم خواهند کرد؟

فیلم شیرین کیارستمی از زمان که خبرهایی منتشر شد که این فیلم در جنشواره ونیز هو شده، مخالفان و موافقان بسیاری داشته. بسیاری معتقدند که درصورت اکران عمومی این فیلم در ایران، مردم استقبال خوبی از این فیلم نخواهند کرد. امید روحانی از منتقدان مطرح سینمای ایران دو سال پیش در گفت و گویی با یکی از روزنامه های آن زمان حرف های جالبی درباره شیرین زده و گفته بود: «اگر فیلم شیرین کیارستمی در ایران اکران شود قطعا مردم همه سینماها و صندلی ها را منهدم خواهند کرد».

روحانی در ادامه گفته بود: «فیلم شیرین مخاطب خاص خودش را دارد شاید مخاطبش بیشتر اهل سینما باید باشد».

فیلم شیرین کیارستمی و ژولیت بینوش ایرانی!

شیرین تجربه شفت انگیزی است

روحانی در عین حال تاکید کرده بود: «من به شخصه معتقد به تقدس سینما و آدم گذشته پرستی نیستنم. دوست ندارم به نظر متنحجر بیایم. موسیق یراک هم گوش می دهم. به نظرم هنر پویاست. سینما هم رو به رشد و رو به جلو و تعالی دارد و فیلم شیرین هم در ادامه مسیر سینما تجربه شگفت انگیزی است».

ماجرای هو شدن فیلم شیرین در ونیز چه بود؟

شهریور سال ۸۷ و همزمان با حضور فیلم شیرین در ونیز، خبرگزاری فارس در خبری به نقل از گزارش رویترز مدعی شد عده زیادی از معترضان به فیلم شیرین در بیرون از محل برگزاری جشنواره ونیز، با در دست داشتن پلاکاردهای مختلف، نارضایتی خود از این فیلم را نشان دادند که در این میان روی یکی از این پلاکاردها نوشته شده بود: پولمان را پس بدهید و روی پلاکارد دیگری کاریکاتور مردی کشیده شده بود که در حال تماشای فیلم شیرین خود را حلق آویز کرده است.

نظرات نه چندان مثبت منتقد گاردین درباره شیرین

آندرو پولور، منتقد روزنامه گاردین در نقدی بر این فیلم نوشته: «واقعا ناراحت کننده است که در سالن سینمای بنشینی و واکنش عده ای دیگر از تماشارگان سینما را روی پرده تماشا کنی. این موضوع اصلی فیلم جدید عباس کیارستمی، فیلمسازی کهنه کار ایرانی است». این منتقد در بخش های دیگری از نقد خود نوشته: «مشقت های شیرین سیل اشک را بر دیدگان تماشاگران فیلم جاری می سازد و صحنه های دیگر چون گاز گرفتن لب ها، بازی با روسری و توجه محض، همگی بیانگر روایت کلامی فرعی دیگرند. اما آیا شیوه کار می کند؟ در نیمه اول فیلم زنان کیارستمی واقعا افسون کننده اند: اینها کی هستند؟ آیا آنها آزادند از آنچه می بینند لذت ببرند؟

اما ادامه یافتن نماهای بسته ثابت، تماشاگر را خسته می کند. حقیقت این است که فیلمسازی کیارستمی در طی این سال ها دائما تقلیل یافته و در سال های اخیر او بیشتر به صورت یک هنرمند اینستالیشن عمل کرده تا فیلمساز».

نمایی نزدیک از ۱۱۳ بازیگر ایرانی

در زمان نمایش یرین در جشنواره دبورا یانگ، منتقد نشریه هالیوود ریپورتر هم تجربه تماشای «شیرین» را این گونه توصیف کرده است: «یک چرخش جالب توجه دیگر در کارنامه فیلمسازی کیارستمی... فیلم تصویری ساده از نمای نزدیک ۱۱۳ بازیگر ایرانی است که بسیار به تجربه اخیر وی «تعزیه» شباهت دارد تا فیلم هایی چون طعم گیلاس و باد ما را خواهد برد».

آهسته ترین فیلم کیارستمی

نویسنده ایرانی سایت خبری بلومبرگ نیز «شیرین» عباس کیارستمی را دیده و آن را «آهسته ترین فیلم وی» توصیف کرده است. منتقد بلومبرگ به «شیرین» دو ستاره و نیم داده و نوشته است: «فیلم ادای دین کیارستمی به جمعیت سینمارو و نتیجه پایانی آن پیروزی فرم و بر محتوا و وسیله بر هدف است».

خود کیارستمی از هو شدن ناراحت نشد

جالب است بدانید هوشنگ گلمکانی، سردبیر ماهنامه فیلم در آن زمان به حواشی ماجرای فیلم کیارستمی واکنش نشان داده و در این باره گفته: «خود کیارستمی هم از اینکه فیلمش (شیرین) موردتوجه تماشاگران قرار نگرفته ناراحت نیست».

از هوشدن آنتونی تا پرتاب کیک به ژان لوک گدار

گلمکانی ماجرای هوشدن آنتونیونی را تعریف کرده و گفته بود: «آنتونیونی سر یکی از فیلم هایش که بعدها بسیار مشهور شد، از سوی تماشاگران به شدت هو شده است. یا گدار که سر یکی از فیلم هایش با پرتاب کیک از سوی تماشاگران مواجه شده. البته این دو فیلم بعدا به عنوان شاهکارهایی از سوی منتقدان شناخته شدند».

ژولیت بینوش ایرانی تر از همه ایرانی های فیلم

منتقد نشریه ورایتی هم می نویسد: «چهره زنان در «شیرین» در مقایسه با فیلم مینی مالیستی «پنج» یک داستان تاثیرگذار می گوید که روایتی نادیده را غیرمستقیم تفهیم یا بازسازی می کند... ژولیت بینوش بدون کمترین آرایش و درحالی که سر خود را با یک روسری معمولی پوشانده است، تقریبا ایرانی تر از تمام ایرانی های فیلم به نظر می رسد.»

منبع: روزنامه تماشا

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

فیلم شیرین کیارستمی و ژولیت بینوش ایرانی!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • marmar

      میگم این آقای سرتیپی عجب دقیق گفته ها نه؟
      (عدم تمایل خود ما و برخی مشکلات فنی فیلم)
      خسته نباشی با این توضیح دادنت.

      پاسخ ها

      • مهشید

        موافقم مرمر....بی صبرانه منتظر اکران این فیلمم

    • نیما

      این فیلم شاهکار سینماست من توصیه میکنم هرکی ندیده بره ببینه

      پاسخ ها

      • ناشناس

        ما که جز چندتا سکانس از بازیگرا که حرفم نمی زنن چیزی ندیدیم.......شاهکارسینماس..
        برو بابا....

    • مرتضی

      سال دیگه این فیلم برترین فیلم تاریخ سینمای ایران میشودچهل ی

    • re

      فیلم خاصیه و البته تا چند دقیقه ای جالب! اما بهتر بود بصورت فیلم کوتاه ساخته میشد. شاید کیارستمی حرفهایی داره که بعدها متوجهش میشیم شایدم نه!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج