جاباما
۱۳۸۰۷۹
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

توضیح درباره خبر لجبازی مجلس ششمی‌ ها

یکی از متحصنین مجلس ششم تأکید دارد پس از دوازده سال خود ما ممکن است به شکل تحصن و شیوه ادامه دادن و دیگر مباحث پیرامون آن نقدی وارد کنیم؛ اما نباید کسی اطلاعات غلط از آن اتفاق ارائه دهند.

خبرآنلاین: یکی از متحصنین مجلس ششم تاکید دارد بعد از ۱۲ سال خود ما ممکن است به شکل تحصن و شیوه ادامه دادن و دیگر مباحث پیرامون آن نقدی وارد کنیم اما نباید کسی اطلاعات غلط از آن اتفاق ارائه دهند.

«اسم من جزو لیست ۲۶۰ نفری بود که آقای یونسی به آقای خاتمی و کروبی داده بود و این دو نفر هم به مقام معظم رهبری نامه نوشته بودند و ایشان هم به شورای نگهبان ارجاع داده بودند، اما شورای نگهبان می‌گفت گفتند هنوزاین تحصن ادامه دارد. شما این تحصن را تمام کنید تا ما به دستور رهبری عمل کنیم».

این روایتی است که مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب مردمسالاری از تحصن مجلس ششم و حواشی رخ داده پیرامون آن است. او که در آن زمان قائم مقامی حزب همبستگی را برعهده داشته در گفتگویی که با خبرآنلاین داشت {اینجا} به این مساله اشاره کرد و گفت «آن دوران بنده قائم مقام حزب همبستگی بودم و هنوز حزب مردم سالاری را تشکیل نداده بودیم. یک روز برخی از دوستان زنگ زدند که یاالله بلند شوید و بیاید تحصن! من گفتم: ما چنین چیزی را در حزب تصویب نکردیم. گفتند: از فراکسیون همبستگی با ما همراه هستند که من گفتم: ما چنین چیزی را قبول نداریم!»

روایت کواکبیان اما گویی مورد تایید برخی نمایندگان و متحصن کنندگان آن مجلس نیست.

آنگونه که علی تاجرنیا نماینده مجلس ششم در گفتگویی با خبرآنلاین با اشاره به اینکه اطلاعات گفته شده صحیح نیست، با طرح این سوال که «اصلا تحصن به چه دلیل صورت گرفت؟»، اظهار داشت: به این دلیل که بیش از نصف نمایندگان مجلس ششم. بسیاری از چهره‌های مطرحی که برای انتخابات مجلس هفتم کاندیدا شده بودند از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شده بودند. بنابراین اگر اصل رد صلاحیت نبود که تحصنی صورت نمی‌گرفت.

وی تصریح کرد: بحث تحصن و ادامه پیدا کردنش زمانی صورت گرفت که اراده‌ای از سوی شورای نگهبان برای تغییرات صورت نگرفت. معتقدم بحث‌هایی که در حوزه شفاهی گفته می‌شود را نمی‌توان مستند دانست. یعنی حتی آقایان خاتمی و کروبی که این مطالب از طرف آن‌ها مطرح می‌شود هیچکدام این گفته را تایید نمی‌کنند که شورای نگهبان متعهد شده بود که اگر تحصن پایان بپذیرد تایید صلاحیت‌ها صورت می‌گیرد. طبیعتا هر فرد عاقلی از مدیران و مجموعه‌ها و گردانندگان تحصن اگر با چنین پیشنهادی مواجه می‌شدند آن را رد نمی‌کردند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: من حتی به خاطر دارم دوستانی که در آن زمان هیئت رییسه تحصن بودند اعلام کردند که ما حاضریم همه افرادی که غیرقانونی رد صلاحیت شدند تایید شوند اما خودمان چند نفر و برخی چهره‌های شناخته شده‌ای که وجود داشتند حاضرند انصراف بدهند و اگر رد صلاحیت شویم هم مانعی ندارد.

وی با بیان مجدد اینکه اطلاعات مطرح شده از سوی کواکبیان درست نیست، گفت: من به عنوان کسی که در طول تحصن جز برای یکی دو مورد ضروری از تحصن خارج نشدم و در جریان همه مذاکرات و صحبت‌ها بودم می‌گویم این مساله واقعیت ندارد. آنچه در آن زمان مطرح بود و می‌توان عنوان کرد این است که برخی با قطع تحصن و پایان دادن آن به دنبال خرید زمان بودند. اگر این وعده از سوی شورای نگهبان داده می‌شد، حتی اگر از سوی شخص آقای خاتمی یا کروبی مطرح می‌شد قطعا تحصن خاتمه پیدا می‌کرد بهرحال آنقدر این دو چهره برای متحصنین مورد اعتماد بودند که به سخنان آن‌ها اعتماد کنند.

وی ادامه داد: حتی هیئت رییسه تحصن یک قدم جلو‌تر، عنوان کرد ما حاضریم خودمان و چهره‌های شاخص و برجسته مشارکت و مجاهدین انصراف دهند یا رد صلاحیت شوند به شرط اینکه دیگرانی که در سطح کشور غیرقانونی توسط هیئت اجرایی تایید شدند ولی توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شدند، تایید صلاحیت شوند. اما این شرط پذیرفته نشد.

تاجرنیا درخصوص اینکه آیا اصلاح طلبان هزینه تحصن و رفتار آن زمانشان را در مجلس هفتم دادند، گفت: اصلا اینگونه نیست، این اتفاق و این رد صلاحیت در انتخابات افتاده بود و طبیعی بود که مجموعه‌هایی که اینگونه مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند در آن انتخابات ورود نکنند. نتیجه انتخابات هم از قبل معلوم بود.

معتقد بودیم که در آن انتخابات از قبل طراحی‌هایی صورت گرفته بود، انتخابات در کشور ما یک انتخابات حزبی نیست که اگر فلان فرد کنار گذاشته شود و رد صلاحیت شود و فردی دیگر معرفی شود الزاما آن فرد به اندازه نفر اول بتواند رای بیاورد. بنابراین برای ما کاملا قابل تحلیل بود که قرار است چه اتفاقی بیفتد و این روند هم شکل گرفت و دیدیم آن بخشی از اصلاح طلبان هم که مخالف تحصن بودند و در انتخابات شرکت کردند آن‌ها هم مورد اقبال مردم قرار نگرفتند و چون بخش عمده مردم در انتخابات حضور پیدا نکردند.

نماینده مردم مشهد در مجلس ششم با بیان اینکه الان بعد از ۱۲ سال خود ما ممکن است به شکل تحصن و شیوه ادامه دادن و دیگر مباحث پیرامون آن نقدی وارد کنیم، بحث درستی است، گفت: این نقد اشکالی ندارد، ما ممکن است امروز بگوییم که برخی از این حرکت‌ها اگر صورت نمی‌گرفت اگر اعتمادسازی بهتری شکل می‌گرفت ما همچین فرآیندی را طی نمی‌کردیم. این امر درستی است و هر فردی از جمله آقای کواکبیان و دیگران می‌توانند این را بگویند و تحلیل کنند ولی اطلاعات غلط نباید داده شود.

تاجرنیا در بخشی دیگر از گفتگوی خود درخصوص مقایسه تندروهای اصلاح طلب مجلس ششم با تندروهای اصولگرا، ابراز عقیده کرد: یک نکته را باید تاکید کنم، اگر قرار است تندرو‌ها در مجلس نباشند این باید توسط مردم و افکار عمومی صورت گیرد، این بحث که شورای نگهبان خودش را قیم مردم بداند و تندروهای اصلاح طلب یا مجموعه دیگر مثل اصولگرایان را بخواهد رد کند، دو مرحله‌ای کردن انتخابات است.

وی تصریح کرد: گردش آزاد اطلاعات و این فراهم آوردن امکان برای همه سلایق قطعا مردمی را که در انتخابات ریاست جمهوری اخیر به سمت آقای روحانی به عنوان یک چهره معتدل رفتند به سمت انتخاب افراد معتدل در انتخابات مجلس آینده سوق می‌دهد. اینکه الان بخواهیم با این عنوان و تحلیل افراد جبهه پایداری را ردصلاحیت کنند اشتباهی است که در گذشته هم تکرار شده است و نباید تکرار شود. اینکه بخواهیم برای مردم تجویز کنیم که در مجلس بعدی چه اتفاقی باید بیفتد کار درستی نیست. این‌ها آماده ساختن ذهن مردم است که می‌خواهیم چهره‌های افراطی را از مجلس دور نگه داریم.

این چهره سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: مردم قیم نمی‌خواهند، اگر مردم روزی احساس کردند حضور جبهه پایداری در مجلس لازم است چون مردم حس کردند باید به رای آن‌ها احترام گذاشت لذا من با این شکل و شیوه مخالفم و باید همه سلایق حضور داشته باشند. روند طبیعی آن اما قطعا در مجلس دهم به گونه‌ای خواهد بود که چهره‌های تند و افراطی حضور پیدا نخواهند کرد.

تاجرنیا مقایسه کردن اعضای جبهه پایداری با نمایندگان مجلس ششم را درست ندانست و گفت: در مجلس ششم دغدغه‌های نمایندگان توسط یک نامه محرمانه مطرح شد و ما این همه بابتش هزینه دادیم. امروز از زبان اعضای جبهه پایداری مسائلی که با منافع ملی مردم مربوط است و در گذشته هیچوقت به صحن عمومی کشیده نمی‌شده، به اینگونه طرح می‌شود. امروز مذاکرات هسته‌ای توسط نمایندگان تندروی مجلس نهم با قرارداد ترکمنچای و مسائلی از این قبیل مقایسه می‌شود. این‌ها قابل مقایسه با مجلس ششم نیست و قیاس مع الفارغ است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج