۱۳۸۸۳۶
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

هزینه ۱۰ میلیاردی برای جلوگیری از خودکشی

مدیر کل دفتر آسیب های اجتماعی وزارت رفاه از اختصاص ۱۰ میلیارد تومان بودجه برای کنترل خودکشی در کشور خبرداد. دکتر کردونی تاکید کرد این اولین بار است که ردیف بودجه مستقل برای کنترل و کاهش خودکشی در نظر گرفته شده است.

مجله مهر: مدیر کل دفتر آسیب های اجتماعی وزارت رفاه از اختصاص ۱۰ میلیارد تومان بودجه برای کنترل خودکشی در کشور خبرداد. دکتر کردونی تاکید کرد این اولین بار است که ردیف بودجه مستقل برای کنترل و کاهش خودکشی در نظر گرفته شده است.

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی خودکشی در جهان افزایش پیدا کرده و به میزان یک میلیون نفر در سال رسیده است. تعداد افراد اقدام کننده به خودکشی نیز تا ۲۰ برابر افزایش پیدا کرده اند. همچنین طبق این آمار خودکشی به رده سیزدهم علل مرگ در جهان رسیده است.

اما در گروه سنی ۱۵ تا ۴۴ سال خودکشی سومین عامل مرگ ذکر شده است. خودکشی از مواردی است که یک مورد آن هم زیاد است. حالا وزرات بهداشت تصمیم گرفته است که فکری به حال مناطق آسیب پذیر کشور کند تا مردم این مناطق را از فکر انجام این عمل ناخوشایند دور نگه دارد. اتفاقی که برای اولین بار است در کشور می افتد. این خبر بهانه ای است تا آمار و ارقام خودکشی در کشور و مقایسه آن با میانگین جهانی را مرور کنیم.

مردان بیشتر از زنان

خودکشی در کشور ما از نصف میانگین جهانی هم پایین تر است اما در ۱۰ سال گذشته میزان خودکشی در کشور ۴برابر افزایش پیدا کرده است. بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت در سال گذشته افزایش آمار اقدام به خودکشی در ایران به شکلی است که میزان اقدام به خودکشی از ۱.۳ در هر ۱۰۰ هزار نفر در سال ۱۳۶۳ به ۶ در‌ ۱۰۰ هزار نفر در سال ۱۳۸۳ رسیده است. همچنین وزرات بهداشت دو سال پیش در آبان ۹۱ اعلام کرد که روزانه در کشور ۱۳ خودکشی با میانگین سنی ۲۹ سال اتفاق می افتد. همچنین نسبت خودکشی مردان به زنان ۲.۵ به یک یا بعضا ۴.۵ مرد به یک زن است.

۵ سال خطرناک در زندگی

دکتر کاظم ملکوتی رئیس انجمن پیش گیری از خودکشی در ایران در گفتگو با ایرنا گفت: «آمارها نشان می دهد در ایران خودکشی در مردان مجرد بیشتر از مردان متاهل و برخلاف آمارهای جهانی در زنان متاهل بیش از زنان مجرد است، به ویژه نرخ خودکشی در ۵ سال ابتدایی زندگی مشترک بیش از دیگر سالهاست.» همچنین آمارها نشان می دهد بیشتر نرخ خودکشی در ۵ سال ابتدایی زندگی مشترک بیشتر از باقی سالهاست.

دلایل خودکشی در کشور متفاوت است

به گفته دکتر کردونی اگرچه میزان خودکشی در کشور افزایش پیدا کرده است اما ایران در زمره کشورهای بحرانی در این زمینه نیست. اما برخی مناطق کشور متاسفانه در وضعیت بحرانی قرار دارند. متاسفانه مناطق غربی و محروم کشور مانند ایلام، همدان، لرستان و شهرهایی مانند سرپل ذهاب نرخ خودکشی حتی بالاتر از اروپا است.

در شهرهایی مانند خرم آباد، کوهدشت، نهاوند، کرج و ساوجبلاغ نرخ خودکشی ۱۱ درصد در هزار نفر و ۱۵ درصد در هزار نفر می رسد؛ که دو تا سه برابر میانگین کلی کشور است و باید هرچه سریع تر ارزیابی و علل آن مشخص شود.

فرزند بیشتر خودکشی کمتر

بسیاری از تحقیقات بین المللی نشان می دهد که در جوامع مذهبی اقدام به خودکشی کمتر بوده است. در جامعه مسلمانان، یهودیان، کاتولیک ها و در کل جوامعی که اعتقادات مذهبی ریشه محکمتری دارد میزان خودکشی کمتر بوده است. به گفته مدیر کل دفتر آسیب های اجتماعی وزارت رفاه تحقیقات نشان داده که میان گرایش به دین اسلام و خودکشی ارتباط منفی وجود دارد و در کشورهای مسلمان پایین ترین نرخ خودکشی را به نسبت دیگر کشورها دارند. همچنین میزان خودکشی در افراد مجرد بیشتر از متاهل ها و در میان افراد متاهل نیز کسانی که تعداد فرزند بیشتری داشتند کمتر از بقیه اقدام به خودکشی کرده اند.

باتوجه به بودجه اختصاص داده شده برای کنترل و کاهش خودکشی برای مناطق آسیب پذیر امید است میزان این اتفاق ناخوشایند در کشور به پایین ترین حد خودش برسد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج