۱۳۸۸۵۵
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

حمله داعش به تجارت ایران و عراق

ارقام نشان می دهد در چهار ماهه نخست سال جاری پنج میلیون و ۳۳۴ هزار تن کالا به عراق صادر شده است که ارزش آن با یک میلیارد و ۸۴۲ میلیون دلار برابری می‌کند.

خبرآنلاین - بهاره چراغی: آمارهای رسمی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی نشان می دهد حضور گروه تروریستی داعش در خاک عراق، روابط تجاری ایران و عراق را دچار اخلال کرده است. عراق در حالی رتبه دوم را در دریافت صادرات ایران در سال ۱۳۹۳ به خود اختصاص داده است که میزان صادرات به این کشور نسبت به سال گذشته بیش از ۹ درصد کاهش داشته است.

ارقام نشان می دهد در چهار ماهه نخست سال جاری پنج میلیون و ۳۳۴ هزار تن کالا به عراق صادر شده است که ارزش آن با یک میلیارد و ۸۴۲ میلیون دلار برابری می‌کند که به این ترتیب میزان صادرات به این کشور حدود ۱۷ درصد از کل صادرات کشور است.

میزان صادرات غیرنفتی ایران به کشور عراق در پنج ماهه اول امسال در مجموع حدود ۲ میلیارد و ۲۱۱ میلیون دلار اعلام شده است. این در حالی است که وزن صادرات غیر نفتی به کشور عراق در سال ۹۲ عددی برابر با ۵ میلیارد و ۹۴۹ میلیون دلار را نشان می دهد.

حمله داعش به تجارت ایران و عراق

همچنین طبق آمارهای منتشر شده وزن واردات غیرنفتی به کشور عراق در سال گذشته به ۶۸ میلیون ۴۶۶ هزار دلار رسید و وزن واردات غیر نفتی در ۵ ماهه نخست امسال تاکنون حدود ۲۹ میلیون و ۴۸ هزار دلار اعلام شده است.

این در حالی است که دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق چند وقت پیش در خصوص روابط تجاری ایران و عراق گفته بود که عراق بعد از چین دومین شریک تجاری ایران است؛ به گونه‌ای که در پنج ماهه ابتدایی امسال حجم معاملات با عراق دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار صادرات بوده است که اگر درآمد توریستی و صادرات برق و نفت را اضافه کنیم به رقم ۵.۵ میلیارد دلار خواهیم رسید.

جهانبخش سنجابی شیرازی بر این باور است که صادرات به عراق با توجه به ورود گروهک داعش به عراق با افت مواجه شده است اما تراز تجاری ایران و عراق ۹۸.۵ درصد مثبت به نفع جمهوری اسلامی ایران است.

همچنین رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر در خصوص فعالیت گروه تروریستی داعش در عراق و تاثیر آن بر روند صادرات گفته است که فعالیت این گروه تروریستی با توجه به فاصله ۹۳۹ کیلومتری تا جنوب عراق تاثیری بر روند صادرات ایران از مرز شلمچه به عراق نداشته است.

سیداحمد حسینی فر به افزایش ۹۰ درصدی صادرات کالا از مرز شلمچه به کشور عراق اشاره کرده و در ادامه گفته است که در سه ماه نخست سال جاری، روزانه ۵۰۰ کامیون کالا از مرز شلمچه به مقصد عراق صادر می شد ولی در روزهای اخیر صادرات از این نقطه مرزی روزانه به ۹۰۰ کامیون رسیده است.

با این حال آمارهای منتشر شده، از تاثیرات حضور داعش در روابط تجاری ایران و عراق خبر می دهند و هنوز هم مشخص نیست که در ماه های آینده ممکن است این روابط سر از کجا درآورند. قطعا برای حضور در بازار عراق با توجه به ناامنی‌های اخیر باید تدابیر جدی اتخاذ شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج