۱۳۸۸۹۵
۵۰۴۳
۵۰۴۳
پ

موفقیت به سبک قدرتمندترین ایجنت فوتبال جهان

ژرژ مندز، موفق ترین ایجنت حال حاضر جهان فوتبال است. مردی که سوپراستارهایی چون رونالدو، مورینیو، فالکائو، خامس رودریگز و ... را از این تیم به آن تیم می برد. او تابستان امسال ۳۰ میلیون یورو از بازار فوتبال به جیب زد.

موفقیت به سبک  قدرتمندترین ایجنت فوتبال جهان





هفته نامه تماشاگ ران امروز: حدود 20 سال پیش، در شهر بندری کامینیا در شمال پرتغال و در کلوپ شبانه اش، ژرژ مندز کارش به عنوان کارگزار فوتبال را شروع کرد. او با جذابیت و کارنامه اش به عنوان یک بازیکن نیمه حرفه ای، تنها ابزارهایی که داشت، توانست با نونو اسپیریتو سانتو، دروازه بان محلی دوست شود. این اتفاق مسیر زندگی اش را تغییر داد. مندز تبدیل به ایجنت توتو شد و او را به باشگاه اسپانیایی دپورتیوو لاکرونیا منتقل کرد.

نونو می گوید: «ژرژ حتی یک سنت هم از من نگرفت. هر چند روی یک پاداش توافق کرده بودیم. او چکی را که گرفته بود مقابل چشمان من پاره پاره کرد و گفت هرگز آن را نقد نمی کند.»

بعد از آن پای بازیکنان پرتغالی و اسپانیایی دیگری به این کلوپ شبانه باز شد و مندز درباره پذیرفتن نقل و انتقالات آنها وارد مذاکره شد.

این پرتغالی شیک پوش که برای بیشتر فوتبالدوستان ناشناخته است، احتمالا پرقدرت ترین کارگزار فوتبال جهان باشد. او می تواند در یک روز میلیون ها دلار درآمد به جیب بزند. یکی از تصاویر مهم بازار نقل و انتقالات تابستانی امسال در ورزشگاه موناکو گرفته شد. آقای مندز با کت و شلوار تیره و عینک آفتابی کنار رادامل فالکائو نشسته بود و با یکی از خطوط پرشمار موبایلش انتقال قرضی ستاره کلمبیایی از موناکو به منچستریونایتد را نهایی می کرد.

دو انتقال از سه انتقال بزرگ امسال هم کار مندز بود؛ انتقال دی ماریا از رئال مادرید به منچستریونایتد و خامس رودریگز از موناکو به رئال مادرید. ارزش مجموع انتقال های تابستان امسال که او در آنها نقش داشت به بیش از 250 میلیون یورو می رسد. ارزش بازیکنانی که با او قرارداد دارند، بیش از 500 میلیون یورو است.

ماجرای رشد او نشان دهنده قدرت ایجنت ها در این بازار رابطه گرا ولی به شدت پردرآمد است. او همزمان نماینده بازیکنان و مربیان است و با توجه به اینکه با باشگاه های بزرگ کار می کند، می تواند تعیین کند که بازیکنان بزرگ کجا بازی کنند.

چنین میزانی از نفوذ، این مرد مرموز را به چهره ای قدرتمند تبدیل می کند. مندز 48 ساله در منطقه صنعتی لیسبون بزرگ شد. پدرش در یک کارخانه مرتبط با صنایع نفت و گاز کار می کرد و مادرش سبد و کلاه حصیری می بافت که او در ساحل می فروخت. او در بازار خرده فروش های لیسبون هم نشان داد که فروشنده ای خبره است. دوستانش به یاد دارند که او آلبوم هایی پر از برچسب ستارگان فوتبال داشت.

موفقیت به سبک  قدرتمندترین ایجنت فوتبال جهان

او در ۲۰ سالگی به شمال پرتغال رفت و درآمدی که از ویدیوکلوپش داشت، بیشتر از دستمزدش به عنوان بازیکن فوتبال بود. مندز اعتراف می کند: «بازیکن بزرگی نبودم.» در ۳۰ سالگی او تصمیم گرفت از فوتبال خداحافظی کند و تا آن زمان باشگاه شبانه اش را خریده بود.

فصل ۲۰۰۴-۲۰۰۳ زمان اوج گیری او به عنوان یک ایجنت بود. مندز بخش زیادی از رونق حرفه ای اش را مدیون همان فرمول معروف است؛ اینکه در زمان مناسب در مکان مناسب قرار داشته باشید. او از مدت ها قبل روی استعدادهای جوان برنامه ریزی کرده بود و در سال ۲۰۰۳ یکی از آنها، یعنی کریستیانو رونالدو مورد توجه منچستریونایتد قرار گرفت.

آنها با هم به انگلیس پرواز کردند تا با سر آلکس فرگوسن، سرمربی وقت یونایتد ملاقات کنند. رونالدو که آن زمان انگلیسی نمی دانست، آن روز را اینگونه به یاد می آورد: «مندز برایم توضیح داد که فرگوسن از من خواسته که در منچستر بمانم. من شوکه و عصبی شده بودم.»

رونالدو هم مثل بیشتر بازیکنان، ایجنتش را تقریبا یکی از اعضای خانواده اش می دانست. همه از بازیکنان سهم شان را می خواهند و ایجنت هم که در سود بازیکن سهیم است، مثل یک نگهبان رفتار می کند. رونالدو می گوید: «من کاملا به او اعتماد دارم. از اینکه همه کارهایم را به او سپرده بودم، احساس خوشحالی می کردم.»

کمتر ایجنتی شهرت مندز را در مراقبت از بازیکنش دارد. او و کارمندانش تمام زندگی مشتریانشان را مدیریت می کنند، از سرمایه گذاری گرفته تا سلامتی. سرآلکس درباره او گفته بود: «بی تردید، بهترین ایجنتی است که با او وارد معامله شده ام. او مسئول است و با دقت فوق العاده ای امور بازیکنانش را سر و سامان می دهد. رفتار او با باشگاه ها هم عادلانه است.»

فعالیت مندز فقط در زمینه بازیکن نیست. او در سال ۲۰۰۴ ژوزه مورینیو، سرمربی وقت پورتو را از چنگ ایجنتش درآورد و به چلسی منتقل کرد. مندز حالا به عنوان پردرآمدترین ایجنت فوتبال شناخته می شود. رونالدو، پردرآمدترین بازیکن و مورینیو، دومین مربی پردرآمد با او قرارداد دارند.

او شبکه پرقدرتی به وجود آورده است. مورینیو که حالا به چلسی برگشته، معمولا با بازیکنان ایجنتش قرارداد می بندد. آخرین آنها دیه گو کاستا از اتلتیکو مادرید بود. نونو، اولین مشتری مندز، تابستان امسال به عنوان سرمربی والنسیا انتخاب شد. بازیکنانی که با «ژستیفوت»، شرکت مندز قرارداد دارند، بلافاصله به این تیم پیوستند.

باشگاه ها معمولا ایجنت ها را به فریب دادن بازیکنان متهم می کنند ولی خیلی از آنها در خفا دنبال مندز می گردند. تور کریستیان کارلسن، مدیر ورزش سابق موناکو می گوید: «او کاریزماتیک و خوش برخورد است و می تواند با افراد در هر سطحی ارتباط برقرار کند.»

او خیلی خوش پوش و جنتلمن است و این در دنیایی که ظاهر خوب اهمیت زیادی دارد، عامل تعیین کننده ای است. مهمتر اینکه روی کالای اساسی دنیای فوتبال دست گذاشته است؛ استعداد بازیکن یاب هیچ باشگاهی نمی تواند با شبکه بازیکنان او رقابت کند.

مندز بی وقفه کار می کند و معمولا در سفرها همراه همسرش ساندر است که او هم در ژستیفوت کار می کند. نتیجه ازدواج آنها ۳ فرزند است که باید ۲ دختری که مندز از ازدواج اولش دارد را هم به آنها اضافه کرد. او می گوید که می تواند روزی ۲۰ ساعت با تلفن صحبت کند. روبرتو برانکو مارتینز، عضو اتحادیه ایجنت های اروپا می گوید: «او ۴ موبایل دارد. این گوشی هایی بود که او روی میز گذاشته بود.»

تاثیرش بر لیگ پرتغال باورنکردنی است. از اروپا به عنوان ورودی بازیکنان آمریکای جنوبی به اروپا استفاده می کند. فالکائو، رودریگز، دی ماریا و کاستا همگی این مسیر را طی کرده اند. به لطف مندز، دو باشگاه این کشور کوچک اروپایی، یعنی پورتو و بنفیکا جزو ۱۱ تیم برتر اروپا هستند.

البته گاهی نقشه هایش عملی نمی شوند.ظاهرا تابستان امسال او و رونالدو به باشگاه رئال مادرید فشار آوردند که با فالکائو قرارداد ببندد. حتی ستاره کلمبیایی در حساب توئیترش نوشت: «هالا مادرید» (شعار مشهور هواداران رئال). با وجود این باشگاه اسپانیایی مقاومت کرد.

گسترش اقتصادی فوتبال، مندز را هر روز ثروتمندتر می کند. تابستان امسال ۵ لیگ معتر اروپا بیش از ۱.۸ میلیارد پوند در بازار نقل و انتقالات هزینه کردند. یک رکورد جدید. بازیکنان او درآمد زیادی بابت قراردادهای تجاری دارند. مایک فورد، موسس شرکت مشاوره ورزشی اینجنیو در نیویورک می گوید: «ژرژ مندز توانسته دنیای فوتبال را به دنیای تجارت متصل کند. او به مدیریت بازیکنان فوتبال شکلی حرفه ای بخشیده است.» شما می توانید او را دست نامرئی بازار نقل و انتقالات بنامید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج