۱۳۹۰۷۸
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

اولتیماتوم جدی دولت به تهرانی ها

نشست روز گذشته هیات دولت تحت تاثیر بحران آب برگزار شد تا دولتمردان گزارش تامل برانگیز وزیر نیرو را درباره وضعیت ذخایر و منابع آبی استان تهران بشنوند. سه‌شنبه شب نیز شورای عالی آب به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد و اسحاق جهانگیری در این جلسه، بحران آب در کشور را موضوعی جدی و حائز اهمیت توصیف کرد و از همه آحاد جامعه خواست تا در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

روزنامه دنیای اقتصاد: نشست روز گذشته هیات دولت تحت تاثیر بحران آب برگزار شد تا دولتمردان گزارش تامل برانگیز وزیر نیرو را درباره وضعیت ذخایر و منابع آبی استان تهران بشنوند. سه‌شنبه شب نیز شورای عالی آب به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد و اسحاق جهانگیری در این جلسه، بحران آب در کشور را موضوعی جدی و حائز اهمیت توصیف کرد و از همه آحاد جامعه خواست تا در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

آمارها نشان می‌دهد تهرانی‌ها حدود ۲۵درصد از کل آب شرب کشور را مصرف می‌کنند. این در حالی است که آنها تنها ۱۲درصد کل جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. این آمار را نیز روز گذشته وزیر نیرو به تایید رساند و در حاشیه جلسه هیات دولت به سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهور آمد و در جمع خبرنگاران اعلام کرد که پایتخت‌نشینان دوبرابر متوسط کل کشور آب مصرف می‌کنند.

حمید چیت چیان گفت: «مصرف آب شرب تهران یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب برآورد شده که دبی آن در فصل تابستان حتی به ۳۸ مترمکعب در ثانیه نیز رسیده است.»

چیت‌چیان افزود: «با اینکه نرخ رشد جمعیت در تهران ۸/۱ درصد است، مصرف آب ۳ درصد افزایش داشته است.» او با بیان اینکه آب تهران از سه سامانه شرق، غرب و جنوب شهر تامین می‌شود، گفت: «در سامانه شرق، سدهای لار و لتیان و در سامانه غرب، سدهای طالقان و کرج و در سامانه جنوب چاه‌ها این آب را تامین می‌کنند که با توجه به کاهش بارندگی، ذخایر این سدها کاهش یافته است و برداشت از چاه‌ها بیشتر شده است.»

او گفت: «در چهار سد اطراف تهران در شهریورماه سال گذشته حدود ۷۱۶ میلیون مترمکعب آب ذخیره داشته‌ایم که امروز این رقم به ۳۵۵ میلیون مترمکعب رسیده است.»

وزیر نیرو با بیان اینکه در تهران بارندگی‌ها ۳۵ درصد کاهش داشته است، افزود: «تهران از نظر منابع آبی در تنگنا و محدودیت جدی قرار گرفته است و دیگر نمی‌توان انتقال آب را از نقاط دیگر به این شهر انجام داد. چون ظرفیت بیشتری برای انتقال آب وجود ندارد و مردم باید آب را با مدیریت در نحوه مصرف آن استفاده کنند.»

وزیر نیرو گفت: «تهرانی‌ها باید خودشان را با طبیعت این شهر وفق دهند و با نقاط دیگر کشور مصرف‌شان را تطبیق دهند. تهرانی‌ها به ازای هر نفر روزانه ۳۲۵ لیتر آب مصرف می‌کنند در حالی که این میزان در کل کشور کمتر از ۲۰۰ لیتر است.» چیت‌چیان با اشاره به اختصاص ۳۰ میلیارد تومان بودجه اضطراری برای آبرسانی به تهران افزود: «به غیر از چهار سدی که در اطراف تهران قرار گرفته، تنها سدی که در اطراف تهران برای انتقال آب باقی‌‌مانده است، سد ماملو است که سامانه انتقال آب از این سد در حال انجام است و امروز نیز هیات دولت اعتبار مناسبی برای اجرای سریع این پروژه به‌صورت اضطراری اختصاص داد.»

اولتیماتوم به پرمصرف‌ها

او درباره سیاست‌های دولت برای مدیریت مصرف آب در کشور گفت: «مصوب شد، در نخستین اقدام آب، مشترکان پرمصرف قطع شود و در صورت ادامه، تجهیزاتی نصب شود تا آن مشترکان نتوانند بیش از حد مجاز آب مصرف کنند.» او همچنین افزود: «نظام تعرفه‌ای پلکانی در شهر تهران آغاز شده است، که بر این اساس مشترکان پرمصرف باید پول بیشتری برای مصرف آب بپردازند تا از طریق ابزار قیمتی بتوانیم مصرف زیاد آب را کنترل کنیم. از این رو جدولی در این خصوص تهیه شده که اوایل هفته‌ آینده منتشر خواهد شد.»

بحران آب جدی است

در همین رابطه نیز معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه شورای عالی آب که سه‌شنبه شب برگزار شد بحران آب در کشور را موضوعی جدی و حائز اهمیت توصیف و بر لزوم مشارکت همه آحاد جامعه در صرفه‌جویی از منابع آب تاکید کرد. اسحاق جهانگیری گفت:‌ «هر چه زمان را از دست بدهیم، وضع بدتر می‌شود؛ بنابراين علاوه بر اقدامات فوری، نیازمند تهیه برنامه‌های کوتاه و بلند مدت هستیم، بر این اساس موضوع آب باید در برنامه ششم توسعه به عنوان یک موضوع محوری مطرح باشد و توسعه سایر بخش‌ها منوط به تامین آب و استفاده صحیح و بهره‌وری از این منابع شود.»

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، معاون اول رئیس‌جمهور همچنین صدور مجوز از سوی رهبر معظم انقلاب را برای برداشت ۱۰میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به عنوان تسهیلات برای طرح‌های آب و خاک کشور، فرصتی طلایی برای وزارت نیرو دانست و افزود: «دستگاه‌های اجرایی مرتبط با طرح‌های آب و خاک و به‌خصوص وزارت نیرو باید با برنامه‌ریزی مناسب بتوانند از این اعتبارات به بهترین وجه استفاده کنند.»

در این جلسه، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از افت بارش و کاهش شدید منابع آبی سدهای اطراف تهران خبرداد و با اشاره به تشدید بحران در شرايط نبود بارش‌های مناسب در فصل پاییز، برلزوم صرفه‌جویی جدی ازسوی مردم تاکید کرد. معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو گزارشی از وضعیت منابع آب‌های زیرزمینی کشور ارائه کرد و با بیان اینکه درطول سال‌هاي گذشته نسبت به منابع آب زیرزمینی غفلت شده، خواستار احیا و توجه ویژه به آب‌ها و سفره‌های زیرزمینی شد.

او از بحران در منابع آبی زیرزمینی به‌عنوان بحرانی خاموش یاد کرد و با اشاره به میزان برداشت‌های غیرمجاز و بیش از حد از این منابع، بر ضرورت ایجاد نگرشی کلان برای مدیریت منابع آب‌های زیرزمینی کشور تاکید کرد.

در ادامه جلسه، نماینده وزارت نیرو به ارائه گزارشی درباره برنامه احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی کشور پرداخت که موضوعاتی همچون نقش آب زیرزمینی در تامین نیازهای کشور، وضعیت موجود منابع آب زیرزمینی، تبعات ادامه وضع موجود و الزامات قانونی حفاظت از منابع آب از محورهای اصلی این گزارش بود. در گزارش وزارت نیرو همچنین ضمن اشاره به اقدامات انجام شده در سال‌های اخیر و نتایج حاصل از این اقدامات، توضیحاتی درخصوص آسیب‌شناسی ودلایل عمده بروز مشکلات فعلی بیان شد.

وزارت نیرو همچنین پیشنهادهایی را در ۱۳بند برای احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی، برخورد با برداشت‌های غیرمجاز و مازاد از منابع آب، نصب کنتورهای هوشمند و کنترل برداشت از چاه‌ها، آبخیزداری و آب‌خوانداری و در کل اقدام برای صیانت و حفاظت از منابع آبی و نجات کشور از وضعیت بحران آب ارائه کرد که پس از گفت‌وگو و بحث و تبادل‌نظر، بخشی از آنها با اصلاحاتی به تصویب رسید.

اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان

در همین رابطه مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل طرح آبرسانی از سد ماملو خبر داد این در حالی است که دولت روز گذشته تصویب کرد که ۳۰ میلیارد تومان به آبرسانی از سد ماملو اختصاص داده شود.

آن‌گونه که پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو گزارش داده، حمیدرضا جانباز روز گذشته در حاشیه بازدید از سد لار با اشاره به وضعیت کم‌آبی حاکم بر تهران در سال جاری، گفت: «در زمان حاضر سامانه آبرسانی شرق تهران شامل سدهای لار و لتیان با کمبود جدی آب مواجه هستند به‌طوری که سد لار هم اکنون فقط ۱۸ میلیون مترمکعب آب قابل استحصال دارد.»

او با اشاره به لزوم تکمیل سریع طرح آبرسانی از سد ماملو، افزود: «با نظر هیات دولت، امروز مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل تصفیه‌خانه هفتم و خط انتقال ماملو اختصاص یافت و ۳۰ میلیارد تومان برای تسریع این طرح به آب و فاضلاب استان تهران تخصیص فوری یافت و به حساب واریز
شده است.»

جانباز با بیان اینکه پاییز سختی را در تهران خواهیم داشت، افزود: «بخش عمده این مشکل در شرق تهران خواهد بود و در همين راستا، شرکت آب و فاضلاب استان تهران طرح‌های لازم را برای انتقال آب از سامانه غرب به شرق در برنامه‌های خود دارد که یکی از آنها حفر 70حلقه چاه است.»

او با تاکید بر لزوم صرفه‌جویی حداکثری توسط مردم، گفت: «طی چند روز گذشته طرح قطع هفت ساعته انشعاب مشترکان پرمصرف در شهر تهران اجرایی شد و هم اکنون نیز شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به‌دنبال مصوب کردن قوانین مربوط به جریمه مشترکان پرمصرف است.»

جانباز از درنظر گرفتن جریمه برای مشترکان پرمصرف آب خبر داد و گفت: «در شرایط سخت خشکسالی به صلاح نیست که برخی مشترکان چندبرابر الگوی مصرف، آب مصرف کنند و در همین راستا، طرح درنظر گرفتن جریمه برای مشترکان پرمصرف یک ماه پیش به دولت تقدیم شده است.»

وزير نيرو:

مصرف آب شرب تهران یک میلیارد و 300 میلیون مترمکعب برآورد شده که دبی آن در فصل تابستان حتی به 38 مترمکعب در ثانیه نیز رسیده است. با اینکه نرخ رشد جمعیت در تهران 8/1 درصد است، مصرف آب 3 درصد افزایش داشته است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج