جاباما
۱۳۹۳۵۱
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

عراقچی: درباره داعش با آمریکا صحبت نکردیم

عراقچی گفت: ما با آمریکائی ها درباره داعش، عراق و یا هیچ چیز دیگری به جز موضوع اتمی مذاکره و گفتگو نکرده ایم.

خبرگزاری مهر: معاون حقوقی وامور بین المللی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه فضا خوب و مذاکرات بسیار صریح است گفت: اختلاف نظرات و خلاء میان دو طرف هنوز هم وجود دارد.

سید عباس عراقچی، معاون حقوقی و امور بین المللی وزارت امور خارجه کشورمان فضای حاکم بر مذاکرات جاری در نیویورک را بسیار خوبی ارزیابی کرد و گفت: اختلافات ما در موضوعات وجود دارد ولی هم فضا خوب و سازنده است و هم اراده و جدیت لازم در همه طرف ها وجود دارد.

عضو ارشد گروه مذاکره کننده کشورمان در مذاکرات هسته ای از ادامه جلسات دو جانبه ایران و پنج بعلاوه یک خبر داد و گفت: در این نشست همچنین طراحی هایی صورت گرفت که جلساتی به صورت دو جانبه داشته باشیم و بعد که موضوعاتی مشخص شد، کارشناسان فنی تیم ها در آن خصوص بحث و مذاکرات را شروع کنند.

وی با ابزار امیدواری به اینکه در روزهای آینده یک جمع بندی به دست آید و اگر امکان پذیر شد، پیشرفتی را در مذاکرات شاهد بود، افزود: بر همین اساس کارشناسان، کارشان را شروع کردند و شنبه بحث های کارشناسی ادامه می یابد و همزمان گفتگوهای دو جانبه را ادامه خواهیم داد.

معاون حقوقی و امور بین المللی وزارت امور خارجه به دیدارهای دوجانبه اخیر اشاره کرد و گفت: در دو روز گذشته با هیئت های آمریکایی، روسی، فرانسوی و انگلیسی مذاکره داشتیم و با بقیه هم مذاکره خواهیم داشت.

وی افزود: این مذاکرات دو جانبه، به طور قطع کمک می کنند که بحث ها در قالب پنج بعلاوه یک راحت تر پیش رود و ما امیدواریم در روزهای آینده بتوان از فرصتی که اینجا وجود دارد و همه وزیران و مقامات حضور دارند و احتمال رایزنی ها بیشتر، بتوان بیشتر استفاده کرد و ان شاء الله پیشرفتی در مذاکرات صورت گیرد.

عراقچی در پاسخ به اینکه شما قبل از اینکه به نیویورک بیائید، زیاد خوشبین نبودید ولی بعد از دیدارها احساس ها بهتر شد و خانم وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا هم گفته است که شما مصمم تر بودید، آیا اتفاقی در این دیدارهای دو جانبه افتاد که فکر می کند کمی به خوشبینی ها اضافه شده است؟ پاسخ داد: می توانم بگویم در مجموع فضای بسیار خوبی بر مذاکرات حاکم است، اختلافات ما در موضوعات وجود دارد ولی هم فضا، خوب و سازنده است و هم اراده و جدیت لازم در همه طرف ها وجود دارد.

وی افزود: این به طبع امیدواری را ایجاد می کند که بشود بحث ها را پیش برد ولی این که در محتوای بحث ها بتوان پیشرفتی را داشته باشیم، منوط بر این است که مذاکرات چگونه پیش رود و چگونه خواسته های دو طرف تامین شود.

عراقچی گفت: درباره همه موضوعاتی که در حال مذاکره هستیم مشکلاتی وجود دارد و هنوز تفاهمی به دست نیامده است.

وی غنی سازی و ظرفیت آن را از موضوعات کلیدی نامید و گفت: در مورد اینکه تحریم ها چگونه برداشته خواهد شد، یکی از موضوعات دیگر است زیرا طبق توافق ژنو، تحریم ها به صورت جامع و کامل همه باید برداشته شود.

معاون حقوقی و امور بین المللی وزارت امور خارجه گفت: البته با توجه به تنوع تحریم ها و اقتضائاتی که وجود دارد و همینطور اقداماتی که ایران باید انجام دهد، یکی از موضوعات مورد بحث ما هست.

وی درباره بخش دیگر اختلافات نیز گفت: در خصوص اراک و فوردو نیز اختلاف نظر داریم ولی گزینه های مختلفی مطرح و بحث های خوبی انجام و مواضع طرفین خیلی دقیق و روشن شده است.

مذاکره کننده ارشد هسته ای کشورمان ابراز امیدواری کرد با توجه به حضور مقامات ارشد کشورها در نیویورک، در روزهای آینده پیشرفت محسوسی در مذاکرات هسته ای حاصل شود.

سید عباس عراقچی درباره اینکه آیا وزیران خارجه پنج بعلاوه یک نیز در نیویورک دیدار مشترکی خواهند داشت یا خیر، گفت: اگر بحث ها پیشرفت خوبی داشته باشد، ممکن است آخر این هفته بتوانیم جلسه وزیران را هم داشته باشیم ولی این مورد منوط به این است که در مذاکرات پیشرفت خوبی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: هر مذاکره ای که لازم باشد، در طول مذاکرات پنج بعلاوه یک انجام خواهیم داد و این بستگی به آن دارد که در روند مذاکرات چه ملاقات دو جانبه ای و در چه سطحی انجام شود.

معاون حقوقی و امور بین المللی وزارت امور خارجه باردیگر یادآور شد که حضور مقامات و وزیران، ایجاب می کند که از این فرصت استفاده شود.

عراقچی درباره موضوع داعش و توافق احتمالی ایران برای مواجهه با این گروهک تروریستی گفت: هنوز هیچ چیزی در جزئیات مورد توافق واقع نشده است و همه گمانه زنی هایی که صورت می گیرد، صحت ندارد.

عراقچی درباره اینکه آیا احساس می شود که با متحدان غربی بتوان در مورد مبارزه با داعش کار کرد و آیا در پس اینکه آقای ظریف در نشست عصر جمعه شورای امنیت با موضوع عراق و داعش حضور نیافت، پیامی وجود دارد گفت: ما با آمریکائی ها درباره داعش، عراق و یا هیچ چیز دیگری به جز موضوع اتمی مذاکره و گفتگو نکرده ایم.

وی به سخنرانی عصر جمعه خود در نشست شورای امنیت اشاره کرد و گفت: قرار بود آقای ظریف سخنرانی کند ولی وی مذاکرات دو جانبه بسیاری دارد که بسیار پرمشغله بود و نتوانست شرکت کند.

معاون حقوقی و امور بین المللی وزارت امور خارجه افزود: راهبرد و سیاست ما درباره داعش بسیار واضح است، فکر می کنیم همه نیروها در داخل و خارج منطقه باید به منظور مبارزه با این گروه تروریستی دست همکاری به یکدیگر دهند.

وی افزود: ما همچنین فکر می کنیم که باید در این باره مداومت وجود داشته باشد و هیچ فرقی میان عراق و سوریه وجود ندارد و ما باید به هر دو دولت و هر مکان دیگری که داعش در آنجا فعال است، کمک کنیم.

سید عباس عراقچی تاکید کرد: باید در مبارزه با این گروه تروریستی، به دولت های عراق و سوریه حمایت کنیم و فکر می کنیم هر نوع حمله ای ضد این گروه تروریستی، باید منطبق با قانون بین المللی و منشور سازمان ملل صورت گیرد.


وی گفت: مشخص است که وقتی دیپلمات ها در مکانی هستند، احتمال دارد درباره موضوعات گوناگون صحبت کنند ولی این به آن معنا نیست که مذاکراتی صورت گرفته است.

عراقچی با اشاره به اینکه فضا خوب و مذاکرات بسیار صریح است ولی اختلاف نظرات و خلاء میان دو طرف هنوز هم وجود دارد ادامه داد: در سطوح گوناگون به شدت کار می کنیم تا ببینیم چگونه می توان به نتیجه رسید و امیدواریم که در فرصت هایی که در روزهای آینده پیش خواهد آمد، پیشرفت هایی صورت گیرد ولی این امر بستگی به برخورد طرف مقابل هم دارد.

عراقچی درباره احتمال دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا در حاشیه شصت و نهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل گفت: برای چنین دیداری هیچ برنامه ریزی نشده است و فکر نمی کنم چنین دیداری صورت گیرد.

معاون حقوقی و امور بین المللی وزارت امور خارجه در پایان تاکید کرد: سعی ما، تمرکز بر مذاکرات درباره موضوع اتمی است و ما جدی و مصمم هستیم و اراده خوبی هم داریم تا پیشرفتی در مذاکرات صورت گیرد امیدواریم برخورد مشابهی را نیز در طرف مقابل خود شاهد باشیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج