۱۴۰۱۷۶
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

عکس: چشمه‌های اسرارآمیز باداب سورت

از نزدیک دیدن آثار طبیعی ملی کشور را نباید از دست داد. خصوصا آنهایی که در خطر انقراضند و هنوز برای حفاظت از آنها فکری نشده است.

فرارو: از نزدیک دیدن آثار طبیعی ملی کشور را نباید از دست داد. خصوصا آنهایی که در خطر انقراضند و هنوز برای حفاظت از آنها فکری نشده است.

مجموعه زيبا و ديدني چشمه هاي آب معدني "باداب سورت" که از شگفت انگيزترين شاهکارهاي طبيعت محسوب می شود یکی از آثار طبیعی ملی ایران است که به دلیل عدم حفاظت درست در سال های گذشته و همچنین رفتار نامناسب گردشگران در معرض تخریب قرار دارد.

عکس: چشمه‌های اسرارآمیز باداب سورت

چشمه هاي اسرار آمیز باداب سورت مشتمل بر سه چشمه با آب هاي کاملاً متفاوت از لحاظ رنگ، بو و مزه است. يکي از این چشمه ها داراي آبي بسيار شور است و داراي دریاچه ای کوچک است که عمدتاً در تابستان براي شنا و آب درمانی استفاده مي شود.

در کناره های این دریاچه رسوبات سیاه رنگی وجود دارد که همراه با آب دریاچه جهت درمان دردهاي کمر و پا٬ امراض پوستی٬ روماتيسم و میگرن سودمند است. همچنین به علت شوری زیاد این دریاچه و دارا بودن املاح و مواد معدنی فراوان به هیچ عنوان در فصل زمستان یخ نمی زند و هیچ جانوری نیز در آن زیست نمی کند.

عکس: چشمه‌های اسرارآمیز باداب سورت

دو چشمه ديگر که در مجاورت اين چشمه قرار دارند، بسیار کوچکتر هستند و به اکسیر حیات معروف اند. همچنین داراي آبي به رنگ نارنجي و کمي ترش مزه اند که به صورت دائمي و نشتي همانند نوشابه ایی گاز دار از دل زمین می جوشند.

همچنین در اطراف دهانه چشمه ها کمي رسوب اکسيد آهن نشسته است. آب هاي رسوبي چشمه های باداب سورت در مسير جريان خود از بالاي کوه به پائين طي هزاران سال مانند آبشاری پلکانی با هنرنمایی خود دهها حوضچه کوچک بسيار زيبا در رنگ هاي نارنجي، زرد، قرمز و طلایی در اندازه هاي مختلف ايجاد کرده است که اسراري از دنياي مستور و پوشيده طبيعت بکر و دل انگيز را به نمايش گذاشته است.

چشمه‌های باداب سورت در سال ۱۳۸۷ به عنوان اثر طبیعی ملی ایران به ثبت رسید. در سال ۱۳۸۷، کوه دماوند، چشمه‌های باداب سورت و سرو ابرکوه به عنوان سه اثر طبیعی به‌وسیله سازمان میراث فرهنگی ثبت شدند. چشمه های باداب سورت بعد از چشمه پامو کاله ترکیه به عنوان دومین چشمه آب شور جهان ثبت جهانی شده است.

چشمه های باداب سورت از نوع ژئوپارک محسوب شده و همزمان با آخرین چین خوردگی البرز درپلیوستوسن و پلیوسن (دوران چهارم زمین شناسی) شکل گرفته است.

عکس: چشمه‌های اسرارآمیز باداب سورت

عکس: چشمه‌های اسرارآمیز باداب سورت

عکس: چشمه‌های اسرارآمیز باداب سورت

موقعیت جغرافیایی

چشمه های اورست در جنوب شرق شهر ساری٬ در ارتفاع ۱۸۴۱ متری از سطح دریا و طبق جغرافیای سیاسی وزارت محترم کشور در محدوده روستاي اروست واقع شده است.

این اثر زیبا و دیدنی که حدود سه هکتار را در بر می گیرد، از شمال به ارتفاعات و تپه‌هاي پوشيده ‌‌‌‌‌از جنگل‌هايي با درختان سوزني برگ مي‌رسد، از جنوب مشرف به دره‌هاي پايين دست و از شرق در مجاورت ارتفاعات پوشيده از گياهان بوته‌اي و درختچه‌ها است. غرب آن را نيز روستای اروست احاطه كرده است.

عکس: چشمه‌های اسرارآمیز باداب سورت

راههای دسترسی

روستای اروست از تهران از جاده های استان سمنان یا مازندران قابل دسترس است. البته جاده های استان سمنان مسافت کمتری دارد و ایمن تر است اما جاده های استان مازندران به مراتب زیباتر است.

برای سفر از جاده سمنان از تهران به سمت سمنان و بعد مهدیشهر و از مهدیشهر به سمت شهمیرزاد، فولادمحله از فولاد محله از سه راه تلمادره می توان به روستای اروست و چشمه های باداب سورت رفت.

از مسیر جاده مازندران نیز می توان از تهران به سمت ساری، از ساری به سمت کیاسر، سه راه تلمادره، روستای اروست رفت. در هر دو مسیر شهرهای سمنان و ساری تا روستای اروست جاده کاملا آسفالت است و از این روستا تا چشمه های شگفت انگیز باداب سورت که در یک کیلومتری شرق این روستا واقع است جاده خاکی است.

عکس: چشمه‌های اسرارآمیز باداب سورت

اثری در دست تخریب

اگر چه دیدن چشمه باداب سورت به عنوان یکی از آثار طبیعی ملی توصیه می شود اما گردشگران باید رفتاری از خود بروز دهند که از ادامه روند تخریب این اثر تاریخی طبیعی جلوگیری شود.

متاسفانه این چشمه ها با وجود آنکه به ثبت رسیده است هنوز برای حفاظت و مراقبت از آن هیچ متولی پیش قدم نشده است. به طوری که در طول سال های گذشته که نام این چشمه بر سر زبان ها افتاده است، بدون هیچ حفاظی در معرض بازدید گردشگران قرار گرفته است.

همین امر سبب شده است که عموم گردشگرانی که از رفتارهای مخرب و خطرآفرین برای این چشمه آگاهی ندارند، بر روی پله های آبشار چشمه قدم بگذارند و بخش های از آن را تخریب کنند. در فصول گرم برخی از گردشگران نه تنها روی پله های آبشار قدم می زنند بلکه بخش های از چشمه را به منظور جمع شدن آب کور می کنند که این اقدام مسیر طبیعی عبور آب را مسدود و حتی چشمه های کوچک را خشک کرده است.

به این ترتیب اگر در تعطیلات نوروز قصد سفر به چشمه های باداب سورت را کردید این نکته را در نظر داشته باشید که هنوز برای حفاظت از چشمه ها هیچ متولی پیدا نشده است و این خود گردشگران هستند که باید از آن حفاظت کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج