۱۴۱۹۹۱
۳ نظر
۵۰۰۴
۳ نظر
۵۰۰۴
پ

مصرف نان و بنزین در ایران ۶ برابر جهان!

یک آسیب شناس اجتماعی و متخصص علوم رفتاری گفت: اطلاعات بدست آمده نشان می دهد مصرف نان و بنزین ایرانیها ۶ برابر مردم جهان است.

خبرگزاری مهر: یک آسیب شناس اجتماعی و متخصص علوم رفتاری گفت: اطلاعات بدست آمده نشان می دهد مصرف نان و بنزین ایرانیها ۶ برابر مردم جهان است.

دکتر مجید ابهری با بیان این مطلب افزود: یکی از عوارض تغییر سبک زندگی در جامعه امروز ما، فاصله گرفتن از ساده زیستی و مصرف منطقی و گرایش به زیاده روی و اسراف است که متاسفانه در کشور ما این رویه نادرست باعث تحمیل هزینه به سبد اقتصادی خانواده و زیان به کشور شده است.

وی تاکید کرد: سرانه مصرف سالیانه نان مردم ایران ۱۶۰ کیلو گرم در مقایسه با سرانه ۲۵ کیلوگرم در جهان است. این آمار به این معنی است که ایرانیان ۶ برابر مردم نقاط دیگر نان استفاده می کنند.

این آسیب شناس اجتماعی اظهار داشت: در مصرف بنزین با توجه به سرانه مصرف روزانه ۹۰ لیتر در ایران و ۱۵ لیتر در جهان بازهم مصرف ایرانیان ۶ برابر میانگین مصرف جهانی است.

ابهری با اشاره به اینکه در نوشابه ۴ برابر و در شکر ۶ برابر مصرف جهانی رکورددار هستیم، گفت: در مصرف برنج و انرژی سه برابر و آب دو برابر میانگین جهانی پیشتاز هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه لوازم آرایش مصرفی جامعه ما ۷ برابر مصرف جهانی است ملاحظه می‌کنیم در استفاده از اقلام زیان آور در سکوی اول دنیا هستیم اما در مصرف اقلامی مانند شیر، یک سوم سرانه جهانی و میوه و سبزیجات نیز یک چهارم مصرف استاندارد جهانی متعلق به ایرانیان است. همچنین مصرف ما در سویا نیز یک بیستم مصرف جهانی است.

این متخصص علوم رفتاری گفت: زیاده روی و اسراف هم از نظر باورهای دینی خلاف محسوب می شود و هم از نظر فرهنگ مصرف و رفتار اجتماعی باعث بی توجهی به سرمایه های ملی می شود ؛

از همین رو نهادها و سازمانهای فرهنگی و رسانه ها باید علاوه بر ارائه الگوهای مصرف درست، مردم را به سبک زندگی اسلامی و ایرانی دعوت کنند .

به گفته وی، صرفه جویی از نگاه رفتاری به معنای مصرف نکردن نیست بلکه مصرف درست قلمداد می شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سارا

      به جان خودم اگر به من گوشت بدهند که سیر بشم عمرا " که نان بخورم یا برای مصرف نوشابه اگر بهم آبمیوه بدهند قول میدم که نوشابه نخورم

    • سارا

      اسراف چیه بابا.مردم پول ندارن گوشت و میوه بخرن مجبورن نون بخرن گشنه نمونن

    • بدون نام

      آب و یادشون رفت بگن، ملت اصلا درک نمی کنن بی آبی بیداد میکنه، با آب شرب ماشین می شورن، فرش می شورن، حیاط می شورن اونم نه معمولی در حد یه آدم وسواس، اون وقت تلویزیون میاد چی توز تبلیغ می کنه به جا فرهنگ سازی در زمینه اسراف نکردن در همه موارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج