۱۴۳۱۴۸
۲ نظر
۵۴۰۹
۲ نظر
۵۴۰۹
پ

سفر به «پلور»، فرزند مازندران

روستای پلور و گنج های پنهانش نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند در این گزارش با پلور که نزدیک تهران است اما فرزند مازندران نام گرفته بیشتر آشنا شوید.

بازارخبر: پلور منطقه ای کوهستانی است. تابستان آن بهاری بهشتی است. از آنجا که روستای پلور در بالای ارتفاع ۲۳۰۰ متر قرار دارد، هوای خنکی دارد.در حدود فروردین ماه برفها آب میشوند و تدریجا گل های وحشی رویش می کنند. در اردیبشت ماه همه جا گل های زرد همه جا دیده میشوند و درختان شکوفه می کنند. در اواخر خرداد و اوایل تیر شقایق ها شکفته می شوند.

طبق تقسیمات جغرافیایی، پلور فرزند استان مازندران است، اما پاخور تهرانی ها درآنجا آنقدر زیاد است که خیلی از آنها این روستا را جزئی از تهران میدانند که البته این طرز تلقی همیشه صدای اعتراض مازندرانی ها را به آسمان برده است.

سفر به «پلور»، فرزند مازندران

بجز آب و هوای خوش و پاک این منطقه که یکپای ثابت جذب گردشگر در آن محسوب می شود،باورهای قدیمی مبنی بر وجود گنج های پنهان و نشستن پای صحبت ریش سفیدان پلور- که بیشترشان به دلیل یافت شدن سفالینه، آبگینه های کهنسال و وجود حجاری هایی به شکل ماهی و...روی دیواره قلعه دختر گمان میبرند زیر خاک پلور،گنجهایی خفته اند.و خیلی از آنها از تلاش هایشان برای یافتن این دفینه ها خاطره ها ساخته اند می تواند به عنوان بخشی از تاریخ شفاهی و سینه به سینه، گردشگران زیادی را به این محل بکشاند.

سفر به «پلور»، فرزند مازندران

البته پر بیراه هم داستانگویی نمیکنند چون چشم خیلی ها تا به حال به سفالینه ها و آبگینه های فراوان متعلق به دوران پارت، ساسانی و اوایل ظهور اسلام در اینجا روشن شده است. کافی است ازجاده هراز عبور کنید تا این چشمه را ببینید. درهمین جا کوه سنگی با ویرانه های یک بنای تاریخی هم با نگاهتان بازی میکند.

سوراخی که در نزدیکی این ویرانه ها، داخل یک صخره وجود دارد، شاید نشان از این داشته باشد که روزگاری مسیر گذر آب از کنار این ویرانه امروزی بوده است.بومی ها در روستای پلور،قصه های متفاوتی میگویند که ریشه در اسطوره و باورهای کهن آنها دارد. روستاییان پلور بر این باورندکه در گذشته های خیلی دور در بالای این کوه و دورن قلعه، دخترانی بودند در خدمت یک پادشاه افسانه ای بی نام که آب را پرستش میکرده اند.

این قلعه باستانی شباهت زیادی با قلعه دخترفیروزآباد (شیراز) دارد و برخی مستندات تاریخی موجود نشان می دهد که در این قلعه مراسم آیینی برگزار می شده است.

سفر به «پلور»، فرزند مازندران

سفر به «پلور»، فرزند مازندران

مرتفع ترین آبشار مازندران

صدای ریزش آب از بالای آبشار ۵۰ متری شاهاندشت در دل روستایی به همین نام ۶۵ کیلومتر مانده به آمل، توجه مسافران را به خود جلب می کند. قلعه ملکه قلاع یا ملک بهمن یا قلعه فرشته که ازبزرگ ترین قلاع کوهستانی البرز به شمار می رود، درکنار آبشار شاهاندشت قد برافراشته و سال ۱۰۰۵ هجری به دستور شاه عباس صفوی فتح شده،استحکامش را مدیون سنگ و ساروج و مخلوطی از شیر، تخم مرغ و نوعی خاک خاص است.

دریاچه امامزاده علی(ع) در نزدیکی آب اسک درجاده هراز است ، این دریاچه حدود۸۰ کیلومتر با تهران فاصله دارد، وقتی به پلور رفتید، بازدید از این گزینه را فراموش نکنید. هم به تماشای ماهی ها بنشینید، هم کف دریاچه را که پر از گیاهان خاص دریایی است، نظاره گر باشید.

برای ورزشکارها هم جایی در پلور فراهم شده تا حوصله شان سر که نرود هیچ، بشاش و سرحالب رگردند سر خانه و زندگی شان. دیواره های صخره نوردی در مجتمع کوهستانی پلور با مساحتی بیش از ۹۰۰ مترمربع در ۳ بخش سرطناب،بولدرینگ و سرعت، اوقات خوشی را برای این دسته از گردشگران تدارک می بیند.

سفر به «پلور»، فرزند مازندران

بلندترین قله ایران در همسایگی پلور است. دماوند، کوهی که سر از افسانه های اساطیری و دیوان شعرا در آورده در دوران چهارم زمین شناسی موسوم به دوران هولوسین تشکیل شده، از این نظر جوان محسوب می شود و از ۳۸۵۰۰ سال پیش که فوران کرد، تا امروز خفته است.

این آتشفشان لقب بلندترین آتشفشان خاورمیانه را هم یدک می کشد. همه که پای فتح کردن این قله۵ هزار و خرده ای متری را ندارند؛ بنابراین ما به نقل از آنهایی که دستی در کار دارند، می نویسیم که قطر دهانه آتشفشان حدود ۴۰۰ متر است، دریاچه های یخی، مرکز آن را پوشانده و در حاشیه آن دو دخانهایی وجود دارد که باعث زرد شدن رنگ زمینهای اطراف شده است.

آبشار یخی بلندترین آبشار خاورمیانه ارتفاع ۵۱۰۰ متری در مسیر جنوبی واقع است تنها در تابستان ها آب دارد. در پناهگاه گوسفندسرا واقع در کوهپای هدر ارتفاع ۲۹۵۰ متری) بارگاه سوم درجنوبی (در ارتفاع ۴۱۵۰ متری) پناهگاه سیمرغ در یال غربی (در ارتفاع ۴۱۵۰ متری) پناهگاه تخت فریدون در یال شمال شرقی (در ارتفاع ۴۳۶۰ متری) و جان پناه فلزی در جبهه شمالی در ارتفاع۴۰۰۰ متری به روی کوهنوردانی که از سنگ و صخره و سرما نترسیده و خود را به کوهستان سپرده اند، باز است. یخچال های معروف دماوند ، یخچال سیوله (جبهه شمالی)، یخچال دوبیسل(جبهه شمالی)، یخچال عروسک ها(جبهه شمالی) ، یخچال دره یخار (شمال شرقی)، یخچال شمال غربی و یخچال غربی است.

سفر به «پلور»، فرزند مازندران

هزینه تور

۴۰ هزار تومان

لوازم ضروری سفر

کوله‌پشتی کوچک یک‌روزه، کفش کوه‌پیمایی سبک، لباس مناسب طبیعت‌گردی، کاپشن بادگیر و لباس گرم اضافه، زیرانداز انفرادی، قمقمه آب پرشده، لیوان شخصی، یک وعده ناهار قابل‌حمل، داروی مصرفی شخصی، کارت شناسایی.

لوازمی چون پشت گردنی بادی برای استراحت داخل ماشین، پانچو، باطوم کوه‌پیمایی. فلاکس کوچک چای (پرشده)، کلاه و عینک آفتابی، جوراب اضافه، کرم ضد آفتاب، دوربین عکاسی، کتاب اطلس راه‌های ایران، هد لمپ سفر بهتری را برای شما رقم می‌زند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      سلام.منطقه پلور واقعا زیباست.هر چهار فصل سال هم زیبایی خاص خودش ر و داره.اینجا پر از روح زندگیه حتی در زمستان.

    • essi

      یه سال زمستون که پلور زندگی کنی دیگه نمیگید پر از روح زندگیه سرمايي که اینجا داره هیجا نداره
      البته زيبا هم هست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج