جاباما
۱۴۴۱۷۴
۳ نظر
۵۳۷۲
۳ نظر
۵۳۷۲
پ

با کلک های پمپ بنزینی آشنا باش!

«می‌گویند بنزین زدیم اما آمپر بنزین خودرو تکان نخورده است، برخی هم می‌گویند: در تعدادی از جایگاه‌های سوخت با ترفند‌های مختلف اقدام به فروش مکمل یا اکتان افزای بنزین می‌کنند و در مواردی هم کارگران شاغل در جایگاه‌ها به‌ویژه در هنگام سوخت‌گیری برای خودروهایی که راننده حاضر نیست خودش بنزین بزند، اقدام به کم‌فروشی می‌کنند.»

همشهری: «می‌گویند بنزین زدیم اما آمپر بنزین خودرو تکان نخورده است، برخی هم می‌گویند: در تعدادی از جایگاه‌های سوخت با ترفند‌های مختلف اقدام به فروش مکمل یا اکتان افزای بنزین می‌کنند و در مواردی هم کارگران شاغل در جایگاه‌ها به‌ویژه در هنگام سوخت‌گیری برای خودروهایی که راننده حاضر نیست خودش بنزین بزند، اقدام به کم‌فروشی می‌کنند.»

با کلک های پمپ بنزینی آشنا باش!

اینها بخشی از انتقادها و شایعات مردم درباره ترفندها و کلک‌ها و دردسرهای بنزین زدن در برخی جایگاه‌های سوخت‌گیری است. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اما در واکنش به این انتقادها و شایعه‌ها اعلام کرده که شماره تلفن ۰۹۶۲۷ در سراسر کشور برای دریافت انتقادها فعال است و مردم می‌توانند درصورت شائبه کم‌فروشی بنزین، نام و نشانی جایگاه مربوطه و ساعت سوخت‌گیری را اطلاع دهند.

در سامانه نظارتی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران این امکان وجود دارد که موجودی بنزین مخازن جایگاه‌ها کنترل شود و حتی از طریق دوربین‌های مداربسته نصب شده در جایگاه‌های سوخت، می‌توان خطاهای احتمالی را کنترل کرد. پیش از این هم بارها شایعه فروش هوا به جای بنزین در برخی جایگاه‌های سوخت مطرح بوده و پاسخ شرکت فرآورده‌های نفتی کشور این است که با توجه به کنترل دوره‌ای جایگاه‌ها از سوی مؤسسه استاندارد و شرکت یادشده، امکان کم‌فروشی و فروش هوا به جای بنزین منتفی است.

مشاهدات خبرنگار همشهری از وضعیت عرضه بنزین در جایگاه‌های سوخت و گزارش‌های مردمی نشان می‌دهد که نارضایتی از عملکرد نیروهای شاغل در جایگاه‌ها کم و بیش وجود دارد. به‌ویژه اینکه برخی شهروندان ازجمله خانم‌ها گلایه دارند که کارگران جایگاه‌ها کلاه سرشان می‌گذارند و از اعتماد آنها سوءاستفاده می‌کنند. یک راه‌حل این است که این افراد برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی، قبل از سوخت‌گیری دقت کنند که مانیتور نمایش وضعیت سوخت‌گیری صفر باشد و بعد اقدام به سوخت‌گیری کنند.

ناصر رئیسی‌فر، رئیس انجمن پمپ‌بنزین‌داران کشور در گفت‌وگو با همشهری درباره فروش مواد اکتان‌افزا و مکمل بنزین در جایگاه‌های سوخت می‌گوید: در تمام دنیا، جایگاه‌داران حق دارند خدماتی به مردم ارائه کنند که این خدمات شامل فروش برخی فرآورده‌های نفتی ازجمله مکمل بنزین یا اکتان‌افزاست و همین مکمل‌ها در برخی فروشگاه‌های عرضه‌کننده اقلام مرتبط با خودرو هم عرضه می‌شود، هرچند استاندارد مشخصی درباره کارایی این مکمل‌ها وجود ندارد و این حق انتخاب برای مشتری است که تصمیم بگیرد از مکمل‌ها استفاده کند یا نه. او تأکید می‌کند: هیچ جایگاه‌دار و کارگر شاغل حق فروش اجباری و یا تبلیغ این مکمل‌ها را ندارد و تنها می‌تواند نسبت به عرضه آن نظیر عرضه ضد‌یخ و روغن و... اقدام کند.

رئیس انجمن پمپ‌بنزین‌داران کشور هرگونه شایعه فروش هوا به جای بنزین را رد می‌کند و می‌گوید: سیستم سوخت‌گیری حاکم بر پمپ‌بنزین‌های کشور به‌گونه‌ای است که حتما باید شناور بنزین در مخزن غرق شده باشد تا امکان سوخت‌گیری فراهم شود در غیراین صورت، سوخت‌گیری غیرممکن خواهد بود. وی می‌افزاید: البته در بیش از ۹۹درصد شکایت‌های مرتبط با فروش هوا، به این نتیجه رسیده‌ایم که یا آمپر بنزین خودروهای شاکی خراب است یا اینکه به واسطه گاز زیاد در بنزین‌های تحویلی به پمپ‌بنزین‌ها، سنسور موجود در باک‌های خودرو، تا دقایقی پس از سوخت‌گیری فعال نمی‌شود و با گذشت دقایقی و طی مسافت کوتاه، آمپر بنزین به حالت عادی برمی‌گردد.

رئیسی‌فر وجود گاز زیاد در بنزین‌ را موجب زیان مالی جایگاه‌داران می‌داند و درباره کم‌فروشی و شیطنت برخی کارگران جایگاه‌ها به‌ویژه در ارتباط با فروش بنزین سهمیه‌ای با نرخ آزاد توضیح می‌دهد: متأسفانه چندنرخی بودن بنزین در کشور باعث بروز برخی ناهنجاری‌ها و مفسده‌های خرد شده که البته برای جایگاه‌داران هم دردسرساز است. هرچند فروش بنزین سهمیه‌ای به نرخ آزاد به‌عنوان یک علقه مالکیتی برای دارندگان بنزین مازاد سهمیه‌ای این حق را برای آنها ایجاد کرده که اقدام به فروش بنزین مازاد خود با همکاری برخی کارگران جایگاه‌ها کنند. وی بروز این رفتار را به فروش اقلام کوپنی در سال‌های اخیر تشبیه می‌کند و می‌گوید: به هر حال مشکلات معیشتی کارگران انگیزه همکاری با دارندگان بنزین مازاد را تقویت می‌کند و دردسر آن به هنگام اختلاف نظر برای جایگاه‌دار خواهد بود.

این مقام مسئول در پاسخ به این سؤال که برای جلوگیری از کم‌فروشی بنزین به برخی افراد ازجمله خانم‌هایی که خودشان اقدام به سوخت‌گیری نمی‌کنند، چه باید کرد؟ می‌گوید: تنها اقدام ممکن این است که به این افراد توصیه می‌کنیم حتما به هنگام سوخت‌گیری، مانیتور نشان‌دهنده را نگاه کنند که صفر شده باشد و بعد دستور سوخت‌گیری را صادر کنند.

وی می‌افزاید: راهکار دیگر استفاده از سازوکار پرداخت الکترونیکی و عدم‌پرداخت نقدی هزینه سوخت‌گیری است. رئیسی‌فر درباره علت غیرفعال شدن پرداخت الکترونیکی در برخی جایگاه‌های سوخت می‌گوید: واقعیت این است که در مواقعی شبکه شاپرک به‌ویژه در ترافیک بالای تراکنش‌های بانکی، نظیر برداشت یارانه نقدی، کند شده و عملا پرداخت الکترونیکی هزینه سوخت‌گیری غیرفعال می‌شود که البته ضرر آن باز هم متوجه جایگاه‌داران خواهد بود.

او با اشاره به تجهیز حدود ۱۶جایگاه بنزین در تهران به امکان پرداخت الکترونیکی از طریق پایانه‌های فروش نصب شده روی سکوهای پمپ‌بنزین‌ها می‌گوید: با این سازوکار، هرگونه سوءاستفاده و کم‌فروشی بنزین از بین خواهد رفت، هرچند کتمان نمی‌توان کرد که به‌دلیل چند نرخی بودن بنزین و پرداخت نقدی ممکن است برخی کارگران جایگاه‌ها، با هدف کسب درآمد بیشتر، شیطنت‌های خاصی از خود بروز دهند.

فروش مکمل بنزین:

دقت کنید برای بنزین زدن ممکن است کارگران جایگاه‌های سوخت با این عنوان که بنزین کیفیت ندارد، به شما پیشنهاد کنند که از مکمل بنزین یا اکتان‌افزا استفاده کنید. اولا این مکمل‌ها و اکتان‌افزاها مورد تأیید استاندارد نبوده و دوم اینکه در برخی موارد، به‌جای مکمل، بنزین معمولی در داخل باک‌ها ریخته می‌شود!

اعتماد بیجا موجب کم‌فروشی است:

شما می‌خواهید بنزین بزنید و نمی‌خواهید از خودروی خود پیاده شوید. در این صورت کارگر جایگاه می‌گوید ماشین را کمی جلوتر ببرید. وقتی به حرف او گوش دادید و دیدید که نمی‌توانید از داخل خودرو، نمایشگر پمپ مربوطه را ببینید راه برای کم‌فروشی بنزین فراهم می‌شود. پس حتما قبل از سوخت‌گیری به نمایشگر نگاه کنید که عدد صفر را نشان دهد.

احتمال هوا فروشی ضعیف است:

اگر احساس کردید پس از بنزین‌زدن، آمپر خودروی شما هنوز پایین‌تر از حد انتظار است، چند کار را انجام دهید؛ اول مطمئن باشید آمپر بنزین شما درست کار می‌کند، دوم پس از طی مسافتی آمپر شما به حالت عادی برمی‌گردد یا نه و سوم درصورت برطرف نشدن مشکل، با مراجعه به مسئول جایگاه و یا تلفن زدن به شماره ۰۹۶۲۷، مشکل را پیگیری کنید.

دقت هنگام درخواست بنزین آزاد از متصدی جایگاه:

دقت کنید که حتما کارت آزاد مخصوص جایگاه استفاده شود و به جای آن از کارت بنزین مازاد خودروهای دیگران استفاده نشود، به‌ویژه اینکه ممکن است قبل از شما فرد دیگری از کارت بنزین متفرقه استفاده کرده باشد، اما شماره نمایشگر صفر نشده باشد، در این صورت بنزین فروخته شده به‌خودروی قبلی بار دیگر با شما حساب خواهد شد.

پرداخت الکترونیکی به جای نقدی:

درصورت مجهز بودن جایگاه به سیستم پرداخت الکترونیکی حتما سعی کنید از پرداخت پول نقد خودداری کنید، البته با این احتمال که ممکن است سیستم پرداخت الکترونیکی در برخی مواقع، مختل باشد، حتما پول نقد به همراه داشته باشید ولی با این تأکید که قرار است سیستم جدید پرداخت الکترونیکی در جایگاه‌های سوخت فعال شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • استوار

      بنده با افتخار به استحضار میرسانم که چندی پیش توفیق حاصل شد که در باک 7 لیتری موتور سیکلت خویش در حالی که هنوز خالی نشده بود 9 لیتر بنزین وارد کردم!!!!!

    • یکی بود یکی نبود

      من توو باک 206 با یک خط بنزین 51 لیتر بنزین جا دادم .

    • شهروند

      من در ال ٩٠ كه دو خط بنزين داشت ٥٢ ليتر بنزين زدم
      متاسفم براى كشورم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج