جاباما
۱۴۴۳۹۹
۳ نظر
۵۰۰۵
۳ نظر
۵۰۰۵
پ

در پاییز از این مکان ها دیدن کنید (۴)

در پاییز که هوا کمی سرد می شود، نمی توان به مکان های کوهستانی رفت. درختان هم تقریبا بی شاخ و برگ می شوند و به واسطه بارش باران، زمین خیس و گِل‌آلود است و نمی توان به باغ و جنگل هم رفت.

در پاییز از این مکان ها دیدن کنید (4)

برترین ها: در پاییز که هوا کمی سرد می شود، نمی توان به مکان های کوهستانی رفت. درختان هم تقریبا بی شاخ و برگ می شوند و به واسطه بارش باران، زمین خیس و گِل‌آلود است و نمی توان به باغ و جنگل هم رفت. پس شاید بهترین گزینه برای سفر و تفریح، بازدید از مکان های تاریخی و بناهای باستانی باشد.


کاخ گلستان در تهران

در دوران سلطنت شاه عباس اول صفوی، باغ بزرگی که چهارباغ نامیده می‌شد در کنار کاخ گلستان ساخته شده بود. پس از آن کریم خان زند (۱۷۴۹-۱۷۷۹میلادی) دستور داد که یک قلعه نظامی، یک بارو وتعدادی برج در همین منطقه بسازند. در دوران قاجاربتدریج برخی ازبناهای سلطنتی دربین قلعه نظامی برپا شدند، به عنوان مثال در سال ۱۸۱۳ میلادی که همزمان با پنجمین سال سلطنت ناصرالدین شاه بود، قسمت شرقی باغ سلطنتی امتداد پیدا کرده بود و کاخهایی دراطراف آن ساخته شده بودند که کاخهای باغ گلستان نامیده می‌شدند و تعدادی از آنها درقسمت شمالی باغ گلستان احداث شدند، این بنا شامل تعدادی موزه نیز با نامهای تالار برلیان و تالار نارنجستان می‌شود. در سال ۱۸۷۳ناصرالدین شاه با توجه به آنچه که در نخستین سفرش به اروپا دیده بود، موزه‌ای بزرگ با دیوارهای آینه کاری وجواهرات گرانبها در باغ گلستان ایجاد کرد. مراسمهای تاج گذاری دو پادشاه آخرسلسله پهلوی در این کاخ انجام می‌شد و جشنها و مراسمهای وﻳﮋه و با شکوه دیگر دربار نیز دراین مکان برپا می گشت.

در پاییز از این مکان ها دیدن کنید (4)

آرامگاه شعرا در آذربایجان شرقی

آرامگاه شعرا مکانی است که بسیاری از شاعران، متصوفان و دانشمندان معروف ایرانی در آن آرمیده اند. افرادی چون :خاقانی شروانی، زهیر فریابی، قطران تبریزی، محمد شیرین، مغربی، همام تبریزی، سلمان ساوجی، فلکی شروانی، قاضی بیضوی و بسیاری از شاعران تبریزی معروف معاصر چون محمد حسین شهریار در این مکان بخاک سپرده شده اند.

در پاییز از این مکان ها دیدن کنید (4)

آتشکده آذر گشنسب در تکاب (آذربایجان غربی)

این بنا در سال ۱۳۸۲ به عنوان چهارمین اثر باستانی کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. یکی از سه آتشکده ی بزرگ ایران، آتشکده ی آذرگشنسب است که نماد اقتدار حکومت ساسانیان بوده و در شیز واقع است. در ايران پيش از اسلام سه آتشكده معروف و بزرگ وجود داشت كه هر كدام از آن ها مختص گروه ويژه اي بود.اين آتشكده ها عبارت بودند از آتشكده برزين مهر مختص روحانيون در خراسان ، آتشكده آذر فرنبغ ويژه ستايش كشاورزان در فارس و آتشكده آذر گشنسب كه بزرگ ترين آتشكده ايران و از آن ستايش شاهان و فرماندهان سپاه بود. همچنانكه پاسارگاد و تخت جمشيد جلال و عظمت هخامنشيان را مـي نـماياند تخت سليمان نيز ياد آور شكوه ايران دوران ساساني و توجه به آيين زرتشت در اين دوران است.

در پاییز از این مکان ها دیدن کنید (4)

اين مجموعه كه در منطقه اي كوهستاني و سرشار از جاذبه هاي طبيعي و تاريخي واقع شده با وسعتی معادل ۵/۱۲ هکتار يكي از محوطه هاي باستاني ارزشمند كشور است. در قلب اين مـجمـوعه ، بـقاياي آتشكده آذرگشنسب آتشكده پادشاهان و جنگاوران بر پيرامون درياچه اي هميشه جوشان و بر روي سنگي ، با آثار معماري خاص مانند چهار طاقي آتشكده و تأسيسات و بناهاي مذهبي وابسته به آن ، معبد منسوب به آناهيتا ، كاخ هاي دوران ساساني و بناهاي مربوط به سلاطين ايلخاني قراردارد. نام آذرگشنسب در متون اوستایی، کتاب های تاریخ ایران قدیم و نوشته های مورخان یونانی، رومی و ارمنی بارها آمده است. در شاهنامه ی فردوسی نیز حدود ۷۰ بار نام آتشکده آذرگشسب ذکر شده است. این آتشکده از زمان ایلخانیان به بعد تخت سلیمان نام گرفته است. قلعه بلقیس در ۵ کیلومتری تخت سلیمان در قله کوهی واقع است و تا قلعه جاده ماشین رو وجود دارد. این قلعه در دوره هخامنشی به منظور دیده بانی ساخته شده بود.

موقعيت جغرافيايي :ويرانه هاي تخت سليمان در آذربايجان در جنوب شرقي درياچه اروميه در ۴۲ كيلومتري شمال شرقي شهرستان تكاب در يك دره سر سبز در ارتفاع ۳۰۰۰ متري دامنه ي جنوب كوه هاي بالكاش واقع شده كه قله ۳۲۰۰ متري كوه بلقيس در آن قد علم كرده است. صفه و تخت سليمان بر روي يك بلندي طبيعي به ارتفاع ۲۰ متر از سطح دشت واقع شده است كه اين صفه بر اثر رسوبات آب درياچه اي كه در ميان آن وجود دارد بوجود آمده است. محدوده ي تخت سليمان به وسيله ي حصاري عظيم كه دو دروازه دارد محصور شده است. طول اين حصار۱۲۰/۱ كيلومتر است و به شكل يك بيضي نا منظم و به طور مستحكم از لاشه سنگ و ساروج و ضخامتي حدود ۳۸۰ سانتيمتر بنا شده است.

سی و سه پل (اصفهان)

سی و سه پل در (اصفهان) پل الله وردی خان که در روی زاینده قرار گرفته ادامه چهار باغ (خیابان اصلی اصفهان ) است. این پل که در اوایل قرن ۱۷ به دستور شاه عباس و برای یکی از جنگهایش ساخته شد و به نام یکی از سرداران اصلی اش الله وردی خان نام گرفت. این پل همچنین ۳۳ قوس یا ۳۳ پل هم نامیده می‌شود. این بنا ۴۵ فوت عرض و ۱۷۵ یارد طولش می‌باشد. اگرچه این پل نمای بسیار زیبایی دارد اما از نظر قدمت تاریخی و زیبایی همچون ۲ پل پایین رودخانه نمی‌باشد. این پل در انتهای جنوبی خیابان چهار باغ در اصفهان قرار دارد و نام سازنده اش را گرفته است. این پل همچنین پل جلفا هم نامیده می‌شود. این پل از آجر و سنگ ساخته شده است. گفته می‌شود که این بنا در ابتدا دارای ۴۰ طاق بوده که رفته رفته به ۳۳ طاق کاهش یافته است. با رجوع به اسناد معتبر تاریخی که از زمان شاه عباس باقیمانده است اینگونه بنظر می رسد که احداث این پل با احداث چهارباغ در یک زمان (سال ۱۵۹۶) به پایان رسیده است. این پل بخاطر ۳۳ طاقی که دارد ۳۳ پل نامیده می‌شود.

در پاییز از این مکان ها دیدن کنید (4)

مقبره کوروش کبیر در فارس

مقبره کوروش کبیر پادشاه هخامنشی در پاسارگاد فارس در مشهد مرغاب واقع است. ساختمان مقبره عبارت است از اتاق کوچکی که روی یک پایه شش طبقه‌ای قرار گرفته است. هر طبقه بالاتر، کوچکتر از طبقه پائین تر است و به این ترتیب پایه مذکور از هر طرف پله هایی بوجود آورده. تقریبا تمام بنا از سنگی ساخته شده است که شبیه مرمر است و ارتفاع آن به ۱۱ متر می رسد. سابقا بنای مزبور در محوطه‌ای بود که دیواری بلند و دری داشت. از دیوارها فقط آثار مختصری ماند. اطاق مقبره درب کوتاهی داشته که از آن داخل می‌شدند. اهل محل آن را «قبر مادر سلیمان» می نامند.

در پاییز از این مکان ها دیدن کنید (4)

پل سفید اهواز

از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر اهواز پل‌های اهواز هستند. هم اکنون ۷ پل بر روی کارون در اهواز وجود دارد که اولین آنها یعنی پل سیاه مختص عبور قطار میباشد. از ۶ پل دیگر پل سفید (پل اول - پل معلق) و پل هفتم به دلیل سبک خاص معماری و طراحی منحصر به فرد، چشم‌انداز زیبایی به شهر داده‌اند. آخرین و هفتمین پل اهواز با نام پل ششم یا پل فولاد نیز به در ۱۳۸۶ به بهره‌برداری رسیده ‌است. پل سفید اهواز؛ اولین پل معلق ایران و چهارمین پل معلق جهان است. این پل در سال ۱۳۱۵ بر روی رودخانه کارون ساخته شده است. پیمانکار آن را برخی آلمانی و برخی فرانسوی ذکر کرده اند. کمتر از پنجاه سال پس از احداث و افتتاح پل بروکلین (اولین پل فلزی جهان ) در شهر اهواز پایه های احداث چهارمین پل معلق دنیا گذاشته شد که امروز نماد و مظهر زیبایی شهر به شمار می رود. پل سفید در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

در پاییز از این مکان ها دیدن کنید (4)

باغ دولت آباد در یزد

باغ دولت آباد از باغ‌های قدیمی‌شهر یزد در کشور ایران است. اين مجموعه در قسمت شرقي يزد و بين محله هاي چهار منار و نصر آباد قرار دارد. بنای این مجموعه به سال ۱۱۶۰ توسط محمدتقی خان بافقی حاکم يزد در دوره افشاریه که به خان بزرگ معروف بوده ساخته شده و در حدود ۲۶۰ سال قدمت داشته و محل اقامت حاکم وقت و معاصر با شاهرخ میرزا و کریم خان زند بوده‌است. این مجموعه یادگاری است از دوره‌های افشاریه و زندیه که شامل عمارت سردر، ساختمان هشتی و بادگیر، عمارت بهشت آئین و تالار آینه، عمارت تهرانی، آب انبار دو دهانه و باغ ناصر است. فضای سبز باغ درختان میوه مانند انگور و سرو و کاج داشته و همچنین گل‌های محمدی و سرخ نیز در باغ دیده می‌شوند.

در پاییز از این مکان ها دیدن کنید (4)

روشنایی باغ در شب توسط لامپ‌هایی که در داخل فانوس گذاشته شده و به فواصل معین در اطراف قرار گرفته‌اند تامین می‌شود که منظره زیبایی را نیز ایجاد می‌کند. درهای ساختمان اصلی از چوب و به صورت کنده کاری دیده می‌شود و در داخل بنا اتاق‌های متعددی قرار دارد که در اکثر این اتاق‌ها حوضی قرار گرفته و درهای یکی از اتاق‌ها که رو به حیاط و باغ باز می‌شود، با شیشه‌های رنگارنگ با طرح‌های زیبا مزین شده که در هنگام وجود خورشید و پرآب بودن حوض منظره زیبایی از نقاط رنگی منعکس شده را بر روی حوض مرمرین به نمایش می‌گذارد. در یکی دیگر اتاق‌ها بادگیر معروف دولت آباد قرار دارد که با ارتفاع زمین ۳۳ متر از زمین بلندترین بادگیر از نوع خود بوده و به خوبی کولر می‌تواند خنکی ساختمان را تامین کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • shahin

      مجموعه تخت سلیمان هم از لحاظ طبیعی، باستانی و جدا از همه آنها تنها مراکز انرژی کره زمین (چاکرای کره زمین) است که در ایران قرار دارد و از لحاظ ستاره شناسی نیز یکی از بهترین جاهای رصد ستارگان است.
      پیشنهاد میکنم با توجه به سردی این منطقه اردیبهشت و خرداد به این منطقه زیبا بروید.

      پاسخ ها

      • اردیبهشت

        ممنون از تذکرتون!

    • نسیم

      من باغ دولت آباد و مقبره کوروش و سی و سه پل رو تو پاییز رفتم واقعا فوق العاده است...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج