جاباما
۱۴۴۸۷۳
۳۷ نظر
۵۰۰۲
۳۷ نظر
۵۰۰۲
پ

انتشار فیلمی از اتاق عمل خنده‌ دار است؟!

فیلم کسی از اتاق بیمارستان دست به دست می‌چرخد و همه می‌بینند، برایش جوک می‌سازند و به آن می‌خندیم، بدون آنکه فکر کنیم، دردهای مردم، چه جسمانی باشد چه روانی، خنده‌دار نیست! این درد خود ماست و حال و آینده‌ی ما.

خبرگزاری ایسنا: فیلم کسی از اتاق بیمارستان دست به دست می‌چرخد و همه می‌بینند، برایش جوک می‌سازند و به آن می‌خندیم، بدون آنکه فکر کنیم، دردهای مردم، چه جسمانی باشد چه روانی، خنده‌دار نیست! این درد خود ماست و حال و آینده‌ی ما.

حدود هفت سال از ماجرای انتشار فیلم خصوصی منسوب به یکی از بازیگران سینما و تلویزیون می‌گذرد. فیلمی که دست به دست می‌چرخید و با همان سرعتی که منتشر می‌شد، شایعاتی هم پیرامونش ساخته و پرداخته می‌شد. آن روزها به هر کوی و برزنی که می‌رسیدی، سخن از این فیلم بود و احتمالاتی که آیا فردی که در فیلم دیده می‌شود، ‌فلان بازیگر هست یا خیر!

البته آن زمان حداقل از این واقعه‌ی تلخ جوک ساخته نمی‌شد، شاید به این دلیل که وسایل ارتباط جمعی، گستردگی امروز را نداشتند. وگرنه هیچ بعید نبود که اتفاق غم‌انگیز انتشار لحظه‌های خصوصی یک فرد که در جامعه‌ی اعتقادی ما می‌تواند یک عمر زندگی‌اش را به تباهی بکشاند،‌ اسباب خنده‌ی برخی از ما را هم فراهم می‌کرد!

آن سال‌ها بازار پخش فیلم‌های خصوصی هنرمندان و ورزشکاران داغ بود. یک روز صحبت انتشار فیلم عروسی فلان هنرمند بود و ‌روز دیگر موضوع پخش فیلم تولد یک خواننده نقل مجالس بود. در واقع آَش آنقدر شور بود که دست‌فروش‌هایی که امروز با فروش فیلم‌های بدون مجوز و البته در مواردی برنده‌ی اسکار مشتری جذب می‌کنند، آن روزها با پول فروش فیلم‌های زندگی چهرهای شناخته شده امرار معاش می‌کردند. وقتی از کنارشان رد می‌شدی می‌دیدی مه زیر لب می‌گفتند فیلم عروسی فلانی را دارم؛ تازه آمده!

شاید به همین دلیل است که عده‌ای بخشی از فواید ظهور شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و توییتر و اینستاگرام را این می‌دانستند که با تکثر استفاده از این شبکه‌ها و البته امکان استفاده‌ی عموم افراد از این شبکه‌ها و امکان انتشار تصاویر مختلف از خودشان، اندکی از جذابیت تماشای تصاویر شخصی دیگران کاسته شده است. شاید به همین دلیل است که امروز نسبت به آن سال‌ها انتشار فیلم خصوصی دیگران کم‌رنگ‌تر شده است،‌ اگر چه هنوز وجود دارد...

کمتر از یک هفته‌ی پیش کاربران شبکه‌هایی مانند وایبر و واتس‌آپ با سیلی از جوک‌هایی مواجه شدند که کلید واژه‌ای مشخص داشت و البته مفهومش برایشان روشن نبود. ولی کافی بود که کلید واژه‌ی این جوک‌ها را در گوگل جست‌وجو می‌کردند تا بفهمند ماجرا از چه قرار است. این جست‌وجو به آنجا می‌رسید که موجی از مطالب و جوک به همراه فیلم مورد نظر برای کلیک کردن به آن‌ها پیشنهاد می‌شد. فیلمی که توسط پزشکان یا پرستاران یکی از بیمارستان‌های ایران گرفته شده است و...

موضوع قابل توجه در این میان دو نکته است؛ نخست آن‌که انتشار فیلم از داخل یکی از اتاق‌های بیمارستان مخالف اصل رازپوشی پزشکی است و باید مشخص شود که با بانیان این موضوع چه برخوردی خواهد شد و دیگر آن‌که انتشار دست به دست این فیلم در سطح گسترده‌ و بروز نبوغ عده‌ای با رویاندن جوک‌های رنگارنگ و مطالب فکاهه برای این این اتفاق نا‌خوش‌آیند، ‌ما را در مسیر توسعه‌ی اجتماعی، در چه نسبتی از وضعیت مطلوب قرار می‌دهد.

و البته این‌بار نیز مثل همیشه بازار شایعات داغ بود.

مزدک دانشور - عضو انجمن جامعه‌شناسی پزشکی ایران درباره‌ی انتشار این فیلم اظهار کرد: انتشار این فیلم صد در صد مغایر اصل رازپوشی پزشکی است.

او درباره‌ی برخورد کشورهای پیشرفته‌ی دنیا با انتشار چنین فیلمی اظهار کرد: چند سال پیش در بیمارستانی مشهور در آمریکا، یک پزشک، خودنویسی داشت که این خودنویس مجهز به یک دوربین بود. یکی از کارکنان بیمارستان بعد از مدتی متوجه شد که این خودنویس مشکوک است و این موضوع را به اطلاع مسوولان بیمارستان رساند و مسوولان بیمارستان هم این موضوع را پی‌گیری کردند و فایل‌های کامپیوتر شخصی این دکتر را باز کرده و متوجه شدند که این پزشک از قسمت‌های عریان بدن‌ بیمارانش در بیمارستان فیلم می‌گرفته و آن‌ها را در هارد کامپیوتر خود ذخیره کرده است.

دانشور ادامه داد: بعد از افشای این موضوع این فرد در دادگاه با محکومیت سنگینی روبه‌رو شد و به خاطر فشارهای فراوانی که به او شده بود خودکشی کرد و بیمارستانی که این پزشک در آنجا کار می‌کرد نیز ضمن عذرخواهی از تک‌تک بیماران مبلغ صد و نود و هفت میلیون دلار را بابت خسارت به بیمارانی پرداخت کرد که تصاویرشان در هارد کامپیوتر آن پزشک وجود داشت. این در حالیست که هیچ یک از فیلم‌های موجود در هارد کامپیوتر این پزشک در هیچ جا و هیچ شبکه‌ی اجتماعی منتشر نشده بود.

او افزود: در نتیجه اتفاقی که درباره‌ی پخش فیلم این بیمار در ایران افتاده است، در کشورهای پیشرفته‌ی دنیا بسیار مذموم است و با متخلفان برخورد قاطعانه قانونی انجام می‌شود. و در ایران نیز به دلیل موضوع رازداری و قسم پزشکان در این زمینه نیز این موضوع قابل پی‌گیری است که حقوق‌دانان می‌توانند در این زمینه اظهار نظر کنند که چه مجازاتی برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

این پژوهشگر انسان‌شناسی پزشکی درباره‌ی موضوع عمل این فرد در فیلم بیان کرد: در تمام ادیان کهن مخصوصا ادیان سامی که در خاورمیانه وجود دارند و شامل یهودیت، مسیحیت اسلام و زرتشتیت می‌شوند خودارضایی مذموم شناخته شده است. چون این ادیان توجه بسیاری به فرزندآوری دارند و معتقدند که باید فعالیت جنسی صرف فرزندآوری شود. بنابراین در این ادیان، سقط جنین، راه‌های جلوگیری از بارداری و خودارضایی مذموم شناخته شده است، چون معتقدند انجام این حرکت‌ها ممکن است موجب ناتوانی افراد در فرزندآوری شود.

او توضیح داد: امروزه با توجه به فضای جامعه مدرن و آشنایی زودهنگام افراد با مسائل جنسی و از طرفی فاصله افتادن میان بلوغ جنسی با بلوغ اقتصادی و ازدواج، در برخی جوامع خودارضایی بخشی از رفتار نرمال محسوب می‌شود و از نظر پزشکی امری غیراخلاقی نیست.

دانشور درباره برخورد مردم ایران با موضوع این فیلم توضیح داد: بحران‌های اجتماعی بروز‌های متفاوتی دارد. اگر فیلم جدایی نادر از سیمین را دیده باشید متوجه می‌شویم که در بخشی از این فیلم شخصیت مرد فیلم از همسرش می‌خواهد که برای دریافت پول دروغ بگوید و وقتی همسرش این موضوع را قبول نمی‌کند، این کاراکتر خود را کتک می‌زند. ما هنگام تماشای این فیلم در سینماهای ایران می‌بینیم که برخی از مردم در مواجهه با این حالت تاثربرانگیز می‌خندند. درواقع این افراد به یک صحنه دردناک و آدمی که دچار استیصال شده می‌خندند و من فکر می‌کنم که این به دلیل وجود نداشتن درک متقابل است.

از سوی دیگر در جوامعی که سرکوب اجتماعی رخ می‌دهد، ناتوانی انسان‌ها درغالب بحران‌هایی مثل شایعات، دست به دست شدن فیلم‌های خصوصی افراد و تمایل بیمار گونه به فیلم های پورنو گرافی بروز می‌کند.

این دانش‌آموخته‌ی انسان‌شناسی پزشکی بیان کرد: در جوامعی مانند جامعه ما که جنبش‌های اجتماعی امکان بروز ندارند و روابط اجتماعی هم نمی‌تواند حول موارد مشخص شکل بگیرند یعنی مسائل و مشکلات از راهکارهای قانونی و مشروع امکان بروز ندارند. مثلا NGOهایی وجود ندارد که حول ناهنجاری‌های اخلاقی و اجتماعی تشکیل شده و برای حل آن‌ها تلاش کنند.

در چنین جوامعی آدم‌ها هر روز از یکدیگر دور می‌شوند و این سبب می‌شود به مشکلات و بحران‌های هم بخندند. من مطمئنم که بسیاری از افرادی که این ویدئو کلیپ‌هارا را می‌فرستند و به آن می‌خندند در خلوت خود چنین رفتارهایی را انجام می‌دهند ولی به علت عدم آموزش صحیح و سرکوب جنسی با چنین افراد و چنین مواردی به صورت تحقیر آمیز و انگ‌زننده برخورد می‌کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کاربر

      واقعا جای تاسف داره که فقط دم از این می زنیم که مهد تمدن و فرهنگ هستیم و ....
      ولی خیلی راحت همه چی زیر سوال میره!!!
      فرهنگ ، انسانیت ، شعور ، درک متقابل

    • بدون نام

      اون دختر یه خطایی کرد که بین خودش بود و خدای خودش ... یه رازی بود بین خودش و خدا ... خودشون با هم کنار میومدن ... یا بعدها پشیمون می شد از کارش و طلب بخشش میکرد یا ادامه میداد .. در هر صورت خدا ستار العیوبه و خطاشو میپوشوند...

      کادر درمان سالهاست که دیگه قابل اعتماد نیست ... سالهاست که دیگه پزشک امین مردم نیست...

      خدا ببخشه همه مارو ... ما که خودمونو ازش بالاتر میدونیم و به خودمون این حقو میدیم که با آبروی مردم بازی کنیم ... ما که این حقو به خودمون میدیم و بدون اینکه پا تو کفش دیگران کنیم در مورد راه رفتتشون قضاوت کنیم ... ما که این حقو به خودمون میدیم رنج دیگرانو ببینیم و بخندیم ... ما که فراموش میکنیم بهتر از هم نیستیم و هر لحظه در معرض خطا هستیم ...

      اینا گریه داره عزیز من .. گریه...

      پاسخ ها

      • فروزان

        آفرین+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

      • بدون نام

        من ك حاضر نشدم اين فيلم رو ببينم ولي مطمئنم 90 درصد ائنايي ك به اين مطلب + دادند خودشون ن تنها ديدن اين كليپ رو بلكه نشر هم دادن و كلي هم مسخره و خنده كردند...خواهشا انقدر بازي نكنيم خدايي هست آخرتي هست

    • بدون نام

      من به كي بكم كه مردم ايران جنبه ازاديو وايبرو اينجور داستانارو ندارن ???
      بابا جون ما ايرانيا اسممون در رفته كه تمدن داريم
      الكي تمدن تمدن نكنين
      اون دكترو اون دستياراش بايد ممنوع كار بشن غرامت بدن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        از کجا معلوم که پزشک یا دستیارش عامل پخش فیلم بودن؟مگه فقط یک نفر توی اتاق عمل حضور داره؟قبل از هیجان زده شدن یه کم مکث،یه کم فکر...

      • بدون نام

        ناشناس 19:55

        شما هم یه کم تفکر، یه کم منطق جانم!
        مهم نیست که دکتر و دستیارش عامل پخش فیلم بودن یا نه، مهم اینکه که عامل فیلم برداری از این قضیه بودن و بدون اجازه شخص فیلمبرداری کردن ، و در نهایت حتی اگه خودشون پخش نکرده باشن(که بعیده) ،عامل اصلی این قضیه بودن. احتمالا دکتره واسه خنده و شوخی فیلمو واسه همکاراش یا نزدیکانش بلوتوث کرده و اونام واسه بقیه و همینطوری گسترش پیدا کرده.

        گناه اصلی از اون دکترست و باید مجازات شه، معلوم نیست با پخش این فیلم چه بلایی سر روح و روان اون زن اومده،

      • بدون نام

        عزيز من پرسنل بيمارستان حق ندارن موبايل ببرن تو بخش چ برسه به اتاق عمل

    • ایرج

      جناب دانشور شما که استادید چرا آخرش را خراب کردید؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اتفاقا کاملا درست و علمی گفت .اگه مجیز میگفت خوشت میومد .من خودم جامعه شناسم صددر صد راست گفت وعلمی گفت

    • بدون نام

      اولش خنده دار به نظر میومد و خیلی هامونم به جوکاش خندیدیم اما فکر که کردیم دیدیم چقدر گریه دار و ....

      آدم نمیدونه چی باید بگه!

    • بدون نام

      اولا صورت کسی تو فیلم دیده نشد که ابروی کسی ریخته بشه!!!شما هم زود جو گیر میشید فیلمو میبینید وسریع موضع میگیرید !!

      پاسخ ها

      • من

        توجیه ابلهانه ای به نظر میرسه

      • بدون نام

        چقدر با ساده انگاری نگاه میکنی دوست عزیز،

        اون زن حتما اطرافیان نزدیکش،پدر و مادر، خواهر یا همسرش از این اتفاق مطلع شدن، کسی که میره تو اتاق عمل ،تنها که قبولش نمیکنن!
        همینکه آبروش پیش نزدیکانش رفته، و اونا میدونن بولوتوس این عمل تو کل کشور دیده شده، و همینکه انقدر نظرات تحقیر آمیز یا مسخره آمیز نسبت به اون زن یا دختر گفته شده، مطمئن باش اون زن رو داغون کرده

        معلوم نیست چه بلایی سر روح و روانش اومده، بعد شما میگی چون صورتش دیده نشده عیب نداره؟!!!!!

    • الناز

      من واقعا متاسفم بابت كساني كه يه دختر بدبخت رو انقدر مسخره ميكنن حتي اون آقا پسرهايي كه كليپي مسخره هم براي اين موضوع ساختن. حالا چه صورت طرف ديده بشه چه نشه. شما به اصل اين كار فكر كن. راضي هستي خواهر يا مادر خودت اين بلا سرشون بياد حتي اگر صورتشون ديده نشه؟!!!

    • بدون نام

      از این بدترش داره اتفاق میوفته کجای کارید!!!???

    • اکبر

      چیزی که ارزش نداره تو این زمونه آبرو و اعتبار آدماست. راحت به بادش میدیم راحت!

    • بدون نام

      این چیزا رو داری واسه کی میگی؟
      تک تک ما این دردارو چشیدیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ...و صد البته خواسته یا نا خواسته بهش دامن زدیم...

    • شیما

      من اون فیلم رو ندیدم...یعنی نخواستم ببینم یا حتی راجع بهش چیزی بفهمم...کاشکی همه ما یه حریم هایی رو برای خودمون و دیگران قائل بودیم...کاشکی این فبلم رو نمیدیدیم...کاش بشه فرهنگمون انقدری بالا بره که دیدن فیلمای اینطوری رو تحریم کنیم اونوقت دیگه همچین فیلمایی هم در نمیاد...کاش یه روز بشه

    • شهروند تهرانی

      من از وقتی که این فیلم و البته ناقص دیدم واقعا متاثر شدم و تاسف خوردم از کادر پزشکی اون بیمارستان خدا.....

    • رهگذر

      من این فیلمو دیدم و الان واقعا خجالت زده ام از کارم. از اینکه فیلمو دیدم دختر بیچاره رو سرزنش کردم ولی نفهمیدم که شاید دردی در پس این فبلم هست که از اون بیخبریم. امیدوارم خدا منو ببخشه.

    • آرش

      خودتونم دیدین پس ...
      جالب همه میگن کار بدیه ولی همه هم میبینن. از خودمون شروع کنیم نبینیم بعد توصیه کنیم.

    • ناشناس

      بعد از انتشار این فیلم 5-6 مورد مشابه رو هم دیدم که هم با زبانهای عربی و انگلیسی و فارسی توش صحبت می شد.
      شاید این گونه فیلم ها برای بعضی ها هم بعد نباشه که اگر تا امروز یه همچین کارهای زشتی می کردند به خودشون بیان و دیگه از این کارا نکنند.
      بعد ترین بعد این قضیه این بود که قبح مسئله ریخت و اکثر خانوم ها رو به این دید نگاه می کنند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کار زشت؟!!!!!

        کارش به هیچ وجه زشت نبوده! این کار"فقط" یک کار خطرناک بوده و بس

    • بدون نام

      آقای دکتر دانشور جگر شیر داری آفرین که تونستی بی پرده واقعیات علمی رو بگید خیلی آقایی

    • بدون نام

      بابا طرف عین خیالشم نیست که این کارو کرده شما خودتونو درگیر نکنید مواظب خودتونو اطرافیانتون باشید!!!

    • ناشناس

      جالبه اكثر كساني كه ديدند و يا جوك ساختند خودشان تجربه اش رو داشتند. پس داريم به خودمون مي خنديم و به كارهاي زشتي كه كرديم و مي كنيم اين فيلم فقط يك بهانه است.
      خدايا تو ستار العيوبي. تويي كه فقط از گناهان ما در خلوتمون خبر داري. خدايا ما رو رسوا نكن. مسخره خاص و عام نكن. خدايا ما رو ببخش.

    • بدون نام

      كاملا مشخص است كه فيلم ضبط شده توسط يكي از بهياران يا خدماتي اتاق عمل كه برايشان جذابيت داشته بصورت مخفيانه گرفته شده است.

    • essi

      البته شايد هم ناخواسته و غير عمدي طي يه اتفاقي، حادثه ايي يا تصادفي اين كار صورت گرفته. چرا به اين قضيه توجه نمي كنيد .بيچاره...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ببخشید اشتباهی منفی دادم،
        احتمالات هستن، مهم اینه که ما حق نداریم قضاوت منفی یا تحقیر آمیز بکنیم.

      • بدون نام

        شاید هم به گونه ای موضوع آزار و اذیت در میان بوده است

    • بدون نام

      خب بد هم نشد حداقل دیگه خیلی ها از جمله خودم دیگه همچین کارایی رو نمیکنیم ادم از یک زاویه دیگه که میبینه به زشتی کارش پی میبره

    • الناز

      راست يا دروغ من شنيدم اين كار بصور ارادي توسط اين خانم انجام نشده و در پي يك خصومت خانوادگي اين بلا رو به زور سرش آوردن. البته اينكه اصل موضوع چي بوده شايد مهم نباشه من خودم كه فيلم رو نديدم و نميخوامم كه ببينم ولي نميددونم چرا اين چند وقته پخش اينجور فيلمها انقدر زياد شده چون يه فيلم هم راجع به يه آقا پسر پخش شده كه البته صحت موضوع رو هم شوهر دوستم كه آتشنشانه تائيد كرده فقط نميدونم چرا جوكها براي اون دختر بدبخت ساخته شد و از كنار موضوع اين آقا پسر خيلي ساكت گذشتن.....

    • user

      خب اونوقت عامل ضبط و نشر این فیلم نباید مجازات بشه؟ کسی از خانوادش از پرسنل بیمارستان شکایت نکرده؟

    • Malek

      اي بابا اين موقعها همه ميشن بى گناه و معصوم
      توى همين اجتماع اينقدر كثافتكارى ميكنن بعد خيلى شسته و رفته دراجتماع ظاهر ميشن و سرى تكون ميدن به اشتباهات جوانان

    • گمنام

      چرا ما ایرانی ها بجای اینکه پشت هم باشیم دنبال این هستیم آبروی همدیگرو ببریم و... و به نفع مخالفان اسلام و کشورمون عمل میکنیم؟
      چرا کسی پاسخگو نیست؟
      چرا کاری انجام میدیم که دشمن شادکنیم؟ غربی ها دنبال این هستن که ما ایرانیا بیفتیم بجون هم و خودمون خودمونو نابود کنیم...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج