۱۴۴۹۱۶
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

پروژه نابغه سازي را متوقف كنيد!

بي ترديد روزي خواهد رسيد خود و فرزندتان از اينهمه كلاس خسته شده ايد ، فرزندتان به سرعت روزهاي اول پيشرفت نمي كند و همين عدم پيشرفت شما و او را سرخورده و نا اميد كرده است .

خانواده ایرانی - عبداله نیکومنش: همه ما فرزندانمان را دوست داريم . آنها عزيزترين كساني هستند كه ما در زندگي خود داريم . برايشان بهترين آرزوها را داريم و عميقا مايليم فرزندانمان در همه ابعاد بهترين باشند و فردي موفق در زندگي خود .

همه والدين دوست دارند فرزندشان با بچه هاي ديگر متفاوت باشد ، بهترين باشد ، نابغه اي كه از همه همسالان باهوشتر است ، مورد توجه ديگران است و در ميان فرزندان اقوام و آشنايان و اطرافيان چون گوهري مي درخشد !

قسمت عمده اي از درآمد خانوارهاي متوسط به بالا نيز در كشور صرف تربيت فرزندان مي شود ، از كلاسهاي گوناگون فوق برنامه تا مدارس غير انتفاعي و بسته هاي آموزشي و تقويت هوش !

پروژه نابغه سازي را متوقف كنيد!

اما آيا تا كنون با خود انديشيده ايم كه اين امر واقعا تا چه حد امكانپذير است ؟

اينكه ما تمام تلاش خود را براي رشد و تربيت هرچه بهتر فرزندانمان بكار بگيريم هيچ ايرادي ندارد و اصولا يكي از وظايف والدين است .

اما اينكه بدون در نظر گرفتن استعداد و توان خدادادي و ظرفيت فرزندمان و صرفا با نگاه تك بعدي به امكاناتي كه در اختيار او قرار داده ايم ، از او انتظاراتي داشته باشيم كه در توان او نيست و يا اصولا لازم نيست كه فردي واجد همه اين شرايط و توانايي ها و استعداد ها باشد ، درست است ؟

حتما سراغ داريد بچه هايي را كه پدر و مادرهايشان آنها را از صبح تا شب از اين كلاس به آن كلاس و از اين آموزشگاه به آن اموزشگاه به دندان مي كشند ، و انتظار دارند نابغه اي بسازند كه هم فرانسه مي داند ، هم انگليسي ، هم استاد نقاشي است و هم پيانيستي زبده ، هم شناگري ماهر است هم واليباليستي در حد تيم ملي و از همه مهمتر ، در آينده اي نه چندان دور عكس او را درميان ده نفر اول كنكور سراسري خواهيم ديد !

شايد در ابتدا و در مراحل آوليه آموزش اين امر خوشايند به نظر برسد . و وقتي فرزندشان در ميان همسالان خود نتهاي موسيقي را مي داند ، آهنگ مبارك باد را مي نوازد ، يك اتود نقاشي ميزند و يا چهار كلمه به فرانسه مي گويد ،‌بسيار به خود و فرزندشان ببالند .

اما فكر ميكنيد تا كجا ميتوان ادامه داد ؟‌ بي ترديد روزي خواهد رسيد خود و فرزندتان از اينهمه كلاس خسته شده ايد ، فرزندتان به سرعت روزهاي اول پيشرفت نمي كند و همين عدم پيشرفت شما و او را سرخورده و نا اميد كرده است .

آرام آرام از تعداد كلاسها كم ميشود ، و كار به جايي ميرسد كه فرزند شما تمايلي به انجام امور درسي و آموزشي روزمره خود نيز ندارد ، زيرا نا اميد ،‌ بي اعتماد به نفس و سرخورده شده است . والدين اين را به راحتي درك نميكنند ، باز هم كلاس بيشتر وفشار مضاعف ، كه نتيجه اي معكوس در پي دارد .

كوچكترين اثر اين موضوع احساس شرمساري است كه بعدها و در ميان جمع براي شما و فرزندتان روي خواهد داد كه اصولا چندان مشكلي نيست .

مشكل اصلي اينجاست كه عدم موفقيت در همه اين زمينه ها ، كه طبيعي هم هست ، اعتماد به نفس فرزند شما را به شدت كاهش داده و او را از پيشرفت طبيعي در مسير زندگي خود نيز بازخواهد داشت .

دوستي را به ياد مي آورم كه خواهر و برادر بزرگترش دانشجوي پزشكي بودند . او با ما در دبيرستان فرزانگان همكلاس بود و مدام به او القا شده بود كه خواهر و برادر عادي تو دانشجوي پزشكي هستند ، تو كه در فرزانگان درس ميخواني خدا مي داند كه صاحب چه استعدادي هستي و به كجا بايد برسي .

بنده خدا از روز اول دبيرستان دغدغه كنكور و المپياد و هزار مسئله ديگر داشت . سال آخر دبيرستان به خاطر فشارها و استرس هاي وارد شده اختلال رواني پيدا كرد و نهايتا در يك رشته كارداني ، آنهم با مكافات ادامه تحصيل داد !

فراموش نكنيم :

۱- خداوند به هر كس به اندازه اي بهره اي از هوش و استعداد و توان يادگيري داده است . هيچكس نه ميتواند و نه اصولا نيت اين را دارد كه منكر اثر آموزش و پيگيري آن در افراد شود ، اما آيا ميتوان پذيرفت كه هر آموزشي در هر سطحي و براي هر كسي موثر باشد و او را در هر آنچه آموزش ديده توانمند سازد ؟

۲- ضرورتها را تشخيص دهيد و در همان حد براي فرزندان زمينه آموزش و يادگيري را فراهم كنيد . خوب است كه فرزند شما ورزش كند و يك رشته ورزشي مناسب را دنبال كند ، اما قرار نيست او مانند قهرمانان المپيك دوران باستان در همه رشته هاي ورزشي نام آور باشد !

به ياد داشته باشيد ورزش در يك رشته مناسب جهت حفظ سلامتي براي فرزند شما كافيست .دانستن زبان انگليسي يك ضرورت است . اما قرار نيست فرزند شما مثل بلبل انگليسي حرف بزند و همزمان آلماني و فرانسه را هم بداند .

مگر او كيست ؟ نكند چون فرزند شماست بايد حائز همه اين شرايط باشد ؟ ! ؟ بگذاريد كودكانتان قدري كودكي كنند !

۳- به فرزندان اجازه بدهيد شكست و ناكامي را در زندگي خود تجربه كند . اينكه شما مدام او را در سايه حمايت خود بگيريد ، جلوي شكست خوردن او را بگيريد و خرابكاريهايش را بدون اينكه آب در دلش تكان بخورد ترميم كنيد نمي تواند تا ابد ادامه پيدا كند .

هم توان شما محدود است و هم اصولا هميشه در زندگي او نخواهيد بود . فرزند شما روزي مستقل خواهد بود ، در اين جامعه زندگي خواهد كرد و بي ترديد طعم ناكامي و شكست را خواهد چشيد .

طوري رفتار كنيد كه ظرفيت ، آمادگي و توان مقابله با اين موضوع را داشته باشد ، در غير اينصورت با اولين تلنگري كه شما در كنارش نباشيد ، فروخواهد ريخت .

۴- و نهايتا فراموش نكنيد ، ما والدين فرزندانمان هستيم ، نه خداوند فرزندانمان . وظيفه ماست در حد توانمان در تربيت و موفقيت آنان كوشا باشيم . سهمي از موفقيت ها و ناكامي ها را براي فرزندانمان باقي بگذاريم .
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج