۱۴۵۵۱۵
۲ نظر
۵۰۰۶
۲ نظر
۵۰۰۶
پ

سیاسی ای که می گوید سیاسی نیست!

وقتی به دفتر نسبتا آنچنانی اش واقع در حوالی میدان آرژانتین رسیدیم کمتر از چند دقیقه برخلاف تصورمان از آن آرامشی که از او دیده بودیم، خبری نبود و صدایش در بالاترین حد ممکن از داخل اتاق به گوشمان می رسید.

سیاسی ای که می گوید سیاسی نیست!





همشهری تماشاگر - احد علوی: وقتی به دفتر نسبتا آنچنانی اش واقع در حوالی میدان آرژانتین رسیدیم کمتر از چند دقیقه برخلاف تصورمان از آن آرامشی که از او دیده بودیم، خبری نبود و صدایش در بالاترین حد ممکن از داخل اتاق به گوشمان می رسید.

رییس هیات مدیره پرسپولیس چنان بر سر مسائل مالی پروژه هایش انرژی و صدا می گذاشت که تصورمان از اینکه او از قشری است که ظرف چند سال گذشته به پول های آنچنانی رسیده اند غلط از آب درآمد.

حمیدرضا سیاسی یکی از جدیدترین چهره های غیرفوتبالی چند وقت اخیر فوتبال ماست که با برکناری دایی، چهره اش بیش از پیش رسانه ای شد. کسی که مدعی است حرف مخالف را هم می شنود را پس از دو ساعت معطلی توانستیم پاسخگوی سوالاتمان کنیم.

سیاسی ای که می گوید سیاسی نیست!

سیاسی که مدعی است از ۴۰ سال قبل پرسپولیسی است حرف هایی قبل از شروع مصاحبه زد که با اینکه فوتبالی نبود در نوع خود جالب به نظر می رسید. هر چند او مدعی بود آخر و عاقبت اش مانند رویانیان و زنجانی نمی شود.

حمیدرضا سیاسی از کجا آمده و فکر می کرد روزی سر از فوتبال دربیاورد؟

من کارمند شرکت اقلیم هستم که در کار ساخت تونل، پل و ورزشگاه هستیم و از همین اول هم بگویم کار ما به گونه ای است که نیاز به تبلیغ ندارد. همین الان بدون اینکه بدانیم، از استان های مختلف با ما تماس می گیرند و در مزایده ها شرکت مان می دهند. این را گفتم بدانید که برای من تبلیغات اصلا مهم نیست. فقط همین را بگویم گردش مالی این شرکت چند برابر بودجه وزارت ورزش است!

و چه شد وارد فوتبال شدید؟

من ۴۰ سال است پرسپولیسی هستم اما خیلی دنبال فوتبال نبودم. آمدنم به فوتبال سریع رخ نداد. من به فوتبال عشق داشتم، حالا هم فرصتی شد تا به تیم محبوبم کمک کنم. پیشنهادی از سوی خادم به من شد و چون دوستی از قبل با هم داشتیم قبول کردم و طی صحبت هایی که با یکدیگر داشتیم به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره منصوب شدم.

با خادم بر سر ماجرای پرسپولیس دوست شدید و رابطه تان با برادرزاده خادم به چه شکلی است؟

من از خیلی وقت پیش با خادم دوست بودم و آشنایی مان ربطی به ورزش نداشت. نه خادم و نه برادرزاده اش عضو شرکت اقلیم نبوده و نیستند و این حرف هایی که می زنند صحت ندارد.

خودتان را فوتبالی می دانید؟

نه؛ من فوتبال را مثل تمام مردم دنیا و ایران دوست دارم و وارد فوتبال نشدم، بنده در بخش لژستیکی فوتبال حضور دارم نه بخش تخصصی آن.

فکر می کردید وقتی وارد فوتبال شوید با این مسائل روبرو شوید؟

اینطور که شما فکر می کنید نیست و من از سال ها قبل برای حضورم در فوتبال برنامه ریزی نداشتم و نقشه ای هم برای آن نکشیده بودم. پیشنهاد شد و من پذیرفتم و با اینکه می دانستم مشکلاتی به وجود خواهد آمد اما قبول کردم.

یعنی پذیرفتید با اینکه دنبال شهرت و تبلیغات فوتبال برای شرکت تان نیستید از جیب برای پرسپولیس هزینه کنید؛ منطقی به نظر نمی رسد؟

موضوع این است که قرار بود اسپانسر جدید برای پرسپولیس تعریف شود و چند شرکت هم کاندیدا شدند، تنها یکی از شرکت ها شرایط وزارت ورزش را پذیرفت؛ همان زمان با خادم صحبت کردیم و قرار شد من مدیریت مالی قضیه را برعهده بگیرم تا چنانچه با اسپانسر به مشکل برخوردند ما جای خالی اسپانسر را پر کنیم.

با اسپانسر به مشکل هم خوردید؟

بله؛ به مشکل خوردیم. من تا حالا از جیب برای پرسپولیس هزینه کرده ام. بعد از اینکه چک های اسپانسر وصول نشد، نگذاشتم باشگاه وارد بحران مالی شود. حالا هم اسپانسر جدید باشگاه قراردادش را ببندد، هزینه هایی را که کرده ام از حساب اسپانسر کم می کنم. باید به دنبال این باشیم تا پرسپولیس به یک باشگاه پولساز تبدیل شود.

هر مدیری که به پرسپولیس می آید همین جمله را می گوید که پرسپولیس باید پولساز شود اما در نهایت پرسپولیس تنها به بدهی هایش اضافه می شود...

چون یکسری از قراردادها از قبل بسته شده است و نمی توان کاری کرد؛ اسپانسر جدید هم که می آید دست و پایش بسته می شود. متاسفانه اسپانسر و مدیریت مجموعه پرسپولیس همواره در جنگ با کسانی قرار می گیرد که از قبل قرارداد بسته اند، برای همین باشگاه نمی تواند به اهداف خودش برسد و موقعیت های خوب مالی را شکار کند.

مگر شما نیامده اید تا این شرایط را درست کنید؟

ما هم به دنبال راهکار هستیم تا از این بحران بیرون بیاییم.

آینده پرسپولیس را با این شرایط چطور می بینید؟

مسلما من به آینده پرسپولیس خوشبین هستم که قبول مسئولیت کردم. در حال حاضر مسیر را درست می رویم اما نباید هم انتظار داشته باشیم مشکلات یک شبه حل شود. آنچه الان برای ما مهم است، اینکه مسیر درستی را انتخاب کرده ایم.

برای این مسیر درست نقشه راه هم دارید؟

بله؛ اگر بخواهم وارد جزییات شوم باید بگویم برنامه ها به این صورت است که می خواهیم ساختار باشگاه را سیستماتیک کنیم. قبلا پرسپولیس اساس و پایه نداشت و حالا به دنبال این هستیم که در باشگاه ساختارسازی کنیم و هر قسمت یک چارت اداری داشته باشد با یکسری مشخصه ها که دیگر با رفتن هر کسی باشگاه تغییر روش ندهد و سیستم محور شود.

کسب شهرت در پرسپولیس چند میلیارد می ارزد؟

(مکث می کند) سوال سختی است. اگر بخواهیم شهرت را برای فرد در نظر بگیریم نمی توانیم روی آن قیمت بگذاریم چون شهرتی که به وجود می آید قابل ارزش گذاری نیست و نمی توان گفت مثلا یک میلیارد یا دو میلیارد می ارزد. خیلی ها هر چه هزینه هم بکنند نمی توانند در این باشگاه کسب شهرت کنند و از طرف دیگر کسانی هم هستند بدون هزینه و در کمترین زمان ممکن به شهرت می رسند.

اما خیلی ها مثل شما شهرت را دوست دارند و برای آن هزینه می کنند.

نمی شود گفت خیلی ها شهرت را دوست دارند و نمی شود هم این عشق شهرت بودن را به همه تعمیم داد. من اصلا دنبال شهرت نیستم. البته قبول دارم حضور در باشگاه پرسپولیس به خودی خود برای هر کسی کسب شهرت به همراه دارد اما اینکه من به دنبالش باشم هرگز اینطور نیست. خیلی ها معتقدند شهرت می تواند برای کارشان هم مسموم باشد. اینکه شما همیشه در ویترین باشید باعث می شود آسیب هم ببینید.

اما برخی ها معتقدند بدنامی بهتر است از گمنامی.

من به شخصه اینطور فکر نمی کنم. شهرت اگر با خوشنامی همراه باشد خوب است. من شهرت را به هر قیمتی نمی خواهم. می خواهم با خوشنامی از پرسپولیس بروم.

سیاسی ای که می گوید سیاسی نیست!

فکر می کردید وقتی وارد فوتبال شوید با چنین فضای متشنج و پرهیاهویی روبرو شوید؟

اصلا؛ من با چنین فضایی آشنا نبودم. البته برای من دور از انتظار هم نبود، آن هم پرسپولیسی که این همه هوادار دارد. پرسپولیس شرایط خاصی دارد و در حال حاضر چون یک وضعیت استثنایی دارد، واقعا نمی شود آینده آن را صددرصد پیش بینی کرد. پرسپولیس نیاز به بازسازی ریشه ای دارد و من انتظار شرایط فعلی را نداشتم. برای همین اتفاقات اخیر باعث شد تا روند ساختارسازی باشگاه با تاخیر پیش برود اما با اینحال همانطور که گفتم مسیر را درست می رویم و به آینده خوشبین هستم.

شما فکر می کنید اگر رحیمی مدیرعامل نبود می توانستید با دایی ادامه همکاری دهید؟

پرسپولیس دایی می توانست بدون رحیمی ادامه دهد. دلیل این تغییرات این بود که پرسپولیس به نتایج مورد نظر دست پیدا نمی کرد و در نهایت آن مسائل پیش آمد. رحیمی فاصله عمیقی میان ما و دایی ایجاد کرد.

فکر می کنید دایی قربانی رحیمی شد یا رحیمی قربانی دایی؟

هیچ کدام قربانی یکدیگر نشدند. دایی سبک خودش را در مربیگری دارد. او به شیوه پکیجی کار می کند. دایی با همین پکیج فصل گذشته جواب گرفت و نایب قهرمان شد اما امسال نتوانست توقعات هواداران و هیات مدیره را برآورده کند.

واقعا چه کسی به شما برای برکناری دایی خط داد و توانست متقاعدتان کند تا دایی را برکنار کنید؟

در ماجرای برکناری دایی بزرگترین عامل نتایج پرسپولیس بود نه فرد. به خدا هیچ کس به من نگفت دایی را بردارید یا اینکه من از او تایید گرفته باشم. دلیل برکناری دایی اجماع هیات مدیره و خود هواداران بود.

هواداران که طرفدار دایی بودند؟

منظور از هوادار تنها کسانی که به ورزشگاه می آیند و عده ای معدود که طرفدار دایی هستند، نیست. در طول چند هفته ای که دایی سرمربی پرسپولیس بود و نتایج خوبی به دست نمی آمد، در جامعه می شد یأس و سرخوردگی را دید و برای همین تشخیص دادیم باید تغییرات به وجود بیاید.

آن همه هیاهو بر سر برکناری دایی به نظر می رسید سرمربی آینده پرسپولیس بزرگتر از دایی باشد؛ چه شد به حمید درخشان رسیدید؟

در مورد انتخاب درخشان من با یکسری افراد که نمی توانم اسمشان را ببرم مشورت کردم اما در نهایت تصمیم هیات مدیره به برکناری دایی شد و درخشان هم توانست از هیات مدیره رأی اعتماد بگیرد و سرمربی پرسپولیس شود. اتفاقا درخشان مصاحبه هایی در مورد من انجام داده بود اما با اینحال من بیشتر منافع پرسپولیس را در نظر گرفتم تا اینکه در مورد من چه چیزی گفته بود. من اصولا با مخالفانم دیالوگ و گفتگو می کنم تا برخورد قهری. درباره درخشان من خیلی پرس و جو کردم و هیات مدیره هم موافق بود، یعنی من به تنهایی چنین تصمیمی نگرفتم.

خیلی ها می گویند آینده شما همانند بابک زنجانی یا مانند رویانیان می شود. خودتان وقتی به حضور این افراد در فوتبال نگاه می کنید، نمی ترسید از آینده تان؟

شرایط من با بابک زنجانی و رویانیان فرق می کند. بابک زنجانی و رویانیان به خاطر فوتبال به زندان نرفتند.

اما بعد از حضورشان در فوتبال زیر ذره بین رفتند و آن مسائل برایشان به وجود آمد؟

آنها مشکلات غیرفوتبالی داشتند.

شما به نهاد خاصی وابسته نیستید؟

من نه به دولت وابسته ام و نه از سوی نهادی حمایت می شوم که بگویند پولشویی کرده ام.

آنها هم اول می گفتند به دولت وابسته نیستند اما مسائل که رو شد معلوم شد با دولت قبلی در ارتباط بودند.

زنجانی مسائل خاص خودش را با دولت داشت و با دولت قبلی در تعامل بود اما من با هیچ دولتی ارتباط نداشته و ندارم.

پس رابطه تان با خادم چیست؟

قبلا هم توضیح دادم با خادم فقط دوستی دارم. اقوام خادم در شرکت ما پست ندارند.

می گویند حضور افرادی چون شما که فقط پول دارید، پرسپولیس و استقلال را نابود کرده است؟

من اصلا موافق این بحث که شما مطرح می کنید، نیستم. چه کسی گفته پرسپولیس و استقلال نابود شده اند. من که چنین نظری ندارم. به عقیده من این دو تیم در دولت جدید احیا شده اند.

اما برخلاف نظر شما اکثرا می گویند خادم عامل اصلی نابودی این دو باشگاه است؟

هر کسی نظر خودش را دارد اما خادم به این دو باشگاه سر و سامان داده و معتقدم پرسپولیس و استقلال با مدیریت خادم احیا شدند نه نابود.

البته از نقش دخالت های گودرزی هم نمی توان گذشت...

برعکس، وزیر هرگز در کار ما دخالت ندارد. من بر سر چند موضوع پیش وزیر رفتم تا با او مشورت کنم اما اجازه دخالت به خودش را نداد و و گفت من در ماهیت موضوعاتی که شما می گویید دخالت نمی کنم. حتی یادم است بعد از برکناری دایی ایشان گفتند من در ماهیت تصمیم گیری هیات مدیره در برکناری دایی دخالتی ندارم ولی از نحوه برخوردی که با یک اسطوره ورزش مملکت شد، گله مند هستم.

و شما چه کردید؟

به ایشان توضیح دادیم که چه مسائلی سبب شد تا چنین اتفاقی رخ دهد اما باز هم نپذیرفت و متقاعد نشد و گفت: مدیرعامل باشگاه هم عضو خانواده پرسپولیس است و شما باید پیش بینی می کردید تا این اتفاقات رخ نمی داد.

سرمربی ایده آل حمیدرضا سیاسی چه کسی است؟

انتخاب سرمربی در شرایط مختلف متفاوت است اما فصل بعد من نیستم تا بتوانم نظر بدهم.

مگر قصد خرید پرسپولیس را ندارید؟

من فصل بعد هیچ سمتی در پرسپولیس ندارم چرا که ماموریت من تا پایان فصل است.

حالا که طعم شهرت را چشیده اید نمی خواهید پرسپولیس را بخرید؟

در هیچ خرید پرسپولیسی شرکت نخواهم کرد. حکم من یکساله است. اگر عملکرد ما در این یک سال درست باشد و پرسپولیس به بخش خصوصی واگذار شود، دیگر کاری نداریم که بمانیم. شرکت ما در مزایده پرسپولیس شرکت نخواهد کرد.

اگر نمی خواهید ادامه دهید چرا از جیب هزینه می کنید؟

درست است از جیب هزینه می کنم اما پولم را از طریق اسپانسر درمی آورم. نگران نباشید ضرر نمی دهم.

نگفتید سرمربی مورد علاقه تان چه کسی است؟

اگر قرار بود شخصا سرمربی انتخاب کنم، کی روش را برای پرسپولیس انتخاب می کردم.

شما هم آبرو و آرزویتان را در پرسپولیس از دست می دهید؟

مسلما چنین اتفاقی برای من رخ نمی دهد که آبرو و آرزویم را در پرسپولیس از دست بدهم. آبرویم را از پرسپولیس به دست نیاوردم که بخواهم در پرسپولیس از دست بدهم. هر کسی در چارچوب قانون کار کند، نه آبرویش می رود و نه آرزویش.

سیاسی ای که می گوید سیاسی نیست!

رویانیان هم همین حرف ها را می زد.

من از اشتباهات رویانیان درس گرفته ام و با دیدن شیوه مدیریتی او سعی می کنم در مسیر مدیریتی رویانیان قرار نگیرم.

او هم از علم نوین مدیریتی صحبت می کرد اما سر از زندان درآورد.

مشکلات رویانیان ارتباطی به پرسپولیس نداشت و ما با رویانیان متفاوت هستیم.

به نظر شما مشکلات رویانیان در پرسپولیس چه مسائلی بود.

من راجع به رویانیان اظهارنظر نمی کنم. او نقاط ضعف و قوت خودش را داشت.

ولی شما هم از این شهرت لذت می برید وگرنه پرسپولیس هیچ سودی برای شما ندارد.

چرا نمی شود کمک کرد و دنبال شهرت هم نبود؟! من دوست داشتم در پرسپولیس بیایم و دنبال شهرت هم نبودم چون واقعا چنین سودی از شهرت نصیب من نمی شود.

پس چرا از جیب هزینه می کنید؟

گفتم که من هزینه نکردم که برندارم. طبق پیش بینی هایی که کردیم، پول هایی که هزینه کرده ایم برگشت دارد و اگر یک درصد هم نشد مثل تمام کارهای اقتصادی فکر می کنیم ضرر کرده ایم. پرسپولیس را به چشم یک پروژه عمرانی می بینیم که به سود می رسد و اگر نشد، ضرر کرده ایم.

پس مثل هدایتی دنبال هزینه کردن صرف نیستید؟

هدایتی خودش می داند چطور هزینه می کند اما من مثل او نیستم و شیوه خودم را دارم. سود هم می کنیم، استفاده هم می بریم و بعد از پرسپولیس می رویم.

چقدر از پرسپولیس سود برده اید؟

هنوز کارمان تمام نشده که بتوانیم سود و زیان را در نظر بگیریم. نظر و پیش بینی من این است که از این حضورمان منتفع می شویم.

شما که دنبال شهرت نیستید، فقط به پرسپولیس آمدید تا توهین و ... بشنوید. این موضوع را که می دانستید.

نظر هواداران برایم محترم است و باید با عملکردمان آنهایی را که علیه ما هستند متقاعد کنیم که در مورد ما اشتباه کرده اند.

هیات مدیره در این مدت چقدر به شما کمک کرده است؟

هیات مدیره در این مدت همگام و همسو بوده؛ آنچنان که گویی یک نفر هستیم.

در این مدت عصبانی هم شده اید؟

من اصولا زیاد عصبی نمی شوم. شخصیت من به گونه ای است که با آرامش مسائل را دنبال می کنم چرا که با آرامش می توان بهتر مسائل را حل کرد.

بزرگترین نقطه قوت حمیدرضا سیاسی؟

بزرگترین نقطه قوت من مشورت کردن است، حتی با مخالفان و منتقدانم مشورت می کنم. پرسپولیس به گونه ای است که وقتی وارد آن می شوید خواه یا ناخواه در آن شهرت پیدا می کنید اما برای من فقط کمک به پرسپولیس مهم است نه مطرح شدن در آن، چون نمی خواهم بمانم که برایم شهرت مهم باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد حسین

      میدونم پرسپولیس خیلی طرفدار داره و شرمنده که ناراحتشون میکنم ولی واقعا تیم مزخرفیه.همه اش درگیری - حاشیه - اعصاب خوردی.
      نه پول سازه نه بازیکن ساز 70 میلیارد هم بدهی داره. از در و دیوار تیمشون مشکل بالا میره بعد حدود یک ساله دارن برای بازی کردن با رئال مادرید وقت میذارن.اخه شما رو چه به رئال؟ برید سپاهانو بعد 11 سال تو اصفهان ببرید نمیخواد با رئال مادرید بازی کنید.

    • حسین از شهرری

      آقا سلیمی سلام

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج