۱۴۵۶۴۴
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

KLM نود و پنج ساله شد

چند روز پیش، KLM، سرویس مسافربری هوایی مشهور هلند، ۹۵ سالگی خود را جشن گرفت.

یک پزشک: چند روز پیش، KLM، سرویس مسافربری هوایی مشهور هلند، ۹۵ سالگی خود را جشن گرفت. KLM در ۷ اکبتر سال ۱۹۱۹، کار خود را آغاز کرده است و از آن زمان به جز در دوران جنگ جهانی دوم، بی‌وقفه و حتی بدون تغییر نام، کار خود را پی گرفته است و قدیمی‌ترین خط مسافربری هوایی دنیا محسوب می‌شود.

چنین سابقه طولانی و موفقی، قطعا ارزش جشن گرفتن را دارد.

این خط هوایی در حال حاضر ۳۳ هزار کارمند دارد.

به اسکرین‌شات‌هایی از ویدئوی شورانگیزی که KLM به همین مناسبت ایجاد کرده است، توجه کنید:

KLM نود و پنج ساله شد

KLM نود و پنج ساله شد

KLM نود و پنج ساله شد

KLM نود و پنج ساله شد

KLM نود و پنج ساله شد

KLM نود و پنج ساله شد

توجه داشته باشید که خطوط هوایی متعددی در همان دوران و حتی چند سال زودتر از KLM کار خود را شروع کرده بودند، منتها همه آنها یا کار خود را متوقف کردند یا با خطوط هوایی دیگر ادغام شدند و هیچ کدام نتوانستند به صورت مستقل تا کنون به کار خود ادامه بدهند. (+)

بنابراین اگر به صورت دقیق و تاریخی بخواهیم به قضیه نگاه کنیم، افتخار قدیمی‌ترین خط مسافربری هوایی دنیا از آن یک شرکت آلمانی با نام اختصاری DELAG است. این شرکت در ۱۶ نوامبر سال ۱۹۰۹ کار خود را شروع کرد و البته از کشتی‌های هوایی یا زپلین‌ها برای انتقال مسافران استفاده می‌کرد.

نخستین کشتی هوایی که برای این شرکت ساخته شد، LZ ۷ نام داشت و نخستین پرواز خود را در ۱۹ ژوئن سال ۱۹۱۰ انجام داد. این پرواز ۲۴ مسافر را با سرعت ۵۱ کیلومتر در ساعت جابجا کرد. مدتی بعد این کشتی هوایی سقوط کرد، اما خوشبختانه هیچ کدام از سرنشینان آن مجروح نشدند.

KLM نود و پنج ساله شد

KLM نود و پنج ساله شد

پروازهای اولیه صرفا درون شهری بود و مسافران با سوار شدن به زپلین، فقط از منظره هوایی لذت می‌بردند، اما با ساخته شدن‌ مدل‌های بعدی، کشتی‌های هوایی مردم را به مقصد فرانکفورت، دوسلدورف و برلین جابجا می‌کردند.

در سال ۱۹۱۴ کمی پیش از شروع جنگ جهانی اول، DELAG کلا توانسته بود بیش از ۳۴ هزار مسافر را در ۱۵۸۸ پرواز جابجا کند و کشتی‌هایی هوایی‌اش بیش از ۱۷۰ هزار کیلومتر را پیموده بودند.

در سپتامبر سال ۱۹۲۸، مدل LZ ۱۲۷ ساخته شد که برای جابجایی مسافران بین اروپا و آمریکا طراحی شده بود. در ۱۱ اکتبر سال ۱۹۲۸ نخستین پرواز طولانی بین‌قاره‌ای از مبدأ آلمان شروع شد و در ۱۵ اکتبر در نیوجرسی فرود آمد.

تا سال ۱۹۳۷، همین کشتی هوایی ۱۳۶ پرواز موفق بین‌قاره‌ای انجام داد.

تا اینکه در سال ۱۹۳۶ کشتی هوایی مشهور هیندنبرگ ساخته شد، متأسفانه این کشتی پس از ۳۶ پرواز موفق در ۶ می سال ۱۹۳۷ در نیورجرسی آتش گرفت و فاجعه معروف هیندنبرگ رخ داد.

KLM نود و پنج ساله شد

ممکن است سفر با این کشتی‌هایی هوایی را خیلی بدوی بدانید، اما نگاهی به این عکس‌ها نشان می‌دهد که مسافران از نظر فضا و سرویس‌های ارائه شده، در رفاه بسیار بودند.

KLM نود و پنج ساله شد

KLM نود و پنج ساله شد

KLM نود و پنج ساله شد

KLM نود و پنج ساله شد

KLM نود و پنج ساله شد

KLM نود و پنج ساله شد

KLM نود و پنج ساله شد

در سال ۱۹۴۰ فعالیت DELAG متوقف شد.

این خبر را می‌خوانم و در کنار شادی غیر قابل درکی قرار می‌دهم که چند وقت پیش بعد از به زمین نشتن یک ایرباس A۳۸۰ در فرودگاه امام در خبرگزاری‌های ایران به پا شده بود.

KLM نود و پنج ساله شد

KLM نود و پنج ساله شد

گرچه قطعا فرودگاه پذیرای این هواپیما باید دارای توان فنی و شایستگی‌هایی باشد که در هر فرودگاهی مهیا نیست، اما من آن ذوق بی‌حد را درک نکردم، تو گویی که خطوط هوایی ما ناگهان با فرود این هواپیمای مدرن پیشرفت کرده‌اند.

هنگام دیدن ویدئوی تبلیغی KLM آرزو کردم که روزی برسد که ما هم بتوانیم به سابقه و موفقیت خطوط هوایی خود افتخار کنیم و با حسرت به ویدئوهای تبلیغاتی خطوط هوایی کشورهای همسایه نگاه نکنیم.

هما (هواپیمایی ملی ایران) هفتاد ساله است. گروهی از بازرگانان ایرانی در سال ۱۹۴۲، نخستین شرکت هواپیمایی حامل پرچم ایران را با نام ایرانین ایرویز تأسیس نمودند. این شرکت به جابجایی مسافر و بار در مسیرهای داخلی و منطقه‌ای می‌پرداخت و علاوه بر آن یک پرواز هفتگی باری نیز به اروپا انجام می‌داد. ناوگان آن از تعدادی هواپیمای داگلاس دی سی ۳ تشکیل شده بود. بعدها تعدادی هواپیمای دی سی ۴ و ویسکانت نیز به ناوگان ایرانین ایرویز اضافه شد. نخستین هواپیمای استفاده شده داگلاس دی‌سی-۳ بود.

KLM نود و پنج ساله شد

اولین پرواز هما با هواپیماهای جت در سال ۱۹۶۵ با استفاده از یک فروند بوئینگ ۷۲۷-۱۰۰ در مسیر تهران-بیروت انجام شد. پس از آن شرکت تصمیم به تبدیل تمام ناوگان خود به هواپیماهای جت گرفت. با شروع دهه ۱۹۷۰ عصر طلایی هما نیز آغاز گشت. در سال ۱۹۷۱ تعدادی بوئینگ ۷۳۷-۱۰۰ و در سال ۱۹۷۴ تعدادی بوئینگ ۷۲۷-۲۰۰ وارد ناوگان شرکت شد. همچنین تحویل هواپیماهای گران‌قیمت بوئینگ ۷۴۷ از نوع ۱۰۰ و ۲۰۰ و اس پی از سال ۱۹۷۵ آغاز گشت.

در میانه دهه هفتاد میلادی، هما پروازهای بدون توقف بسیاری را به طور روزانه به قاره اروپا انجام می‌داد، در این دوره هواپیمایی ملی ایران تنها در مسیر تهران-لندن بیش از سی پرواز هفتگی انجام می‌داد. خط هوایی تهران به فرودگاه جان اف کندی نیویورک در سال ۱۹۷۵ با بهره‌گیری از بوئینگ ۷۰۷ و با یک توقف در فرودگاه هیث‌رو لندن آغاز شد. با خرید بوئینگ‌های ۷۴۷ اس پی، هما این هواپیماهای دوربرد را در مسیر تهران-نیویورک به کار گرفت و به این ترتیب طولانی‌ترین خط هوایی بدون توقف جهان را راه‌اندازی کرد.

KLM نود و پنج ساله شد

در ۸ اکتبر سال ۱۹۷۲ هما قرارداد خرید دو فروند هواپیمای مافوق صوت کنکورد را با کنسرسیوم انگلیسی-فرانسوی آن به امضا رساند. البته این هواپیماها هرگز به ناوگان هما وارد نشدند.

در سال ۱۹۷۸ هما ۶ فروند ایرباس مدل آ-۳۰۰ را برای به کارگیری در مسیرهای محلی از شرکت اروپایی ایرباس خریداری کرد و نخستین بهره بردار هواپیماهای ایرباس در خاورمیانه لقب گرفت. در پایان این سال هما به بیش از ۳۱ مقصد در داخل و خارج از ایران، از پکن و توکیو تا نیویورک به طور روزانه پرواز می‌کرد و در حال راه‌اندازی خطوط هوایی جدیدی به مقصد لس آنجلس و سیدنی بود.

در سال‌های پایانی دهه هفتاد، هواپیمایی ملی ایران به عنوان رو به رشدترین شرکت هواپیمایی جهان شناخته می‌شد و در عین حال یکی از ایمن‌ترین، مدرن‌ترین، و پردرآمدترین شرکت‌های هواپیمایی دنیا نیز به شمار می‌رفت. در سال ۱۹۷۶ هما پس از شرکت استرالیایی کوانتاس ایمن‌ترین شرکت هوایی جهان لقب گرفت. (تا آن زمان، تنها حادثه هما مربوط به سقوط یک فروند داگلاس دی سی ۳ این شرکت در سال ۱۹۵۲ می‌شد.)
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کنعان کیانی

      ممنون از مقاله خوبتون، اما ذکر یک نکته رو خالی از لطف ندیدم؛ اونم اینکه همان طور که نگارنده مقاله فرمودن فرودگاههای کمی در دنیا توانایی پذیرش هواپیمای ایرباس آ - 380 رو دارند، به قدری که که در میان هزاران هزار فرودگاه در سرتاسر جهان فرودگاه امام خمینی چهل و یکمین فرودگاهی که توانایی ارائه ی سرویس و پذیرش این هواپیما رو داره،در مورد شوق و ذوق عده ای از دوستان هم باید به عرضتون برسونم که صنعت هواپیمایی هم مانند بقیه ی شاخه های علوم طرفداران خاص خودشو داره که با توجه به این موضوع علاقه مندی یه عده به بزرگترین و خاص ترین هواپیمای مسافربری جهان کاملا قابل درکه در مورد پوشش رسانه ای این اتفاق هم کافیه بدونید زمانی که چند سال پیش برای اولین بار این هواپیما در کشور آلمان که صنعتی ترین کشور اروپا به شمار می رود به زمین نشست علاوه بر پوشش خبری، لندینگ این هواپیما به صورت زنده از طریق شبکه های تلویزیون ملی آلمان پخش شد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج