۱۴۶۷۱۰
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

زمان آغاز ثبت نام عمره مفرده

رئیس سازمان حج و زیارت آغاز ثبت نام عمره مفرده را ۲۱ آبان ماه دانست و از افزایش هزینه اعزام زائران به عمره خبر داد و گفت: افزایش ظرفیت اعزام به عمره در شرایط فعلی امکان پذیر نیست.

خبرگزاری مهر: رئیس سازمان حج و زیارت آغاز ثبت نام عمره مفرده را ۲۱ آبان ماه دانست و از افزایش هزینه اعزام زائران به عمره خبر داد و گفت: افزایش ظرفیت اعزام به عمره در شرایط فعلی امکان پذیر نیست.

سعید اوحدی در نشست خبری روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: ثبت نام عملیات عمره امسال از ۱۵ محرم مصادف با ۲۱ آبانماه در سراسر کشور آغاز می شود و آغاز اعزام زائران به عمره مفرده نیز از ۱۰ آذر که مصادف با هشتم ماه صفر است خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه نیروهای ما در عربستان در حال فراهم کردن مقدمات لازم برای اسکان زائران هستند، گفت: تمامی اقدامات لازم برای اعزام زائران عمره انجام شده و آمادگی اعزام تعداد بیشتری از زائران را داریم و در صورت موافقت عربستان تا یک میلیون نفر زائر به عمره اعزام خواهند شد.

اوحدی همچنین در مورد افزایش ظرفیت اعزام به عمره تاکید کرد: توسعه فضای مسجد الحرام می تواند باعث افزایش حجم زائران شود اما در سالهای آینده در مدینه به دلیل تخریب و ساخت هتل های جدید با چالش مواجه خواهیم شد و افزایش تعداد زائران عمره گذار منوط به خدمات داخل عربستان و امکانات مدینه است.

رئیس سازمان حج و زیارت از افزایش هزینه عمره جاری خبر داد و گفت: با توجه به قیمت مسکن در مدینه و تخریب برخی هتلها هزینه اعزام به عمره افزایش خواهد یافت اما هنوز مقدار دقیق آن مشخص نیست.

به گفته وی، امسال موفق شدیم در مورد مسکن زائران با ۳ شرکت قرارداد قطعی امضا کنیم بطوریکه ۲ هزار و ۵۰۰ اتاق به ظرفیت اسکان زائران اضافه می شود که این تعداد برای ۵ هزار و ۵۰۰ زائر عمره و ۱۰ هزار زائر حج کافی خواهد بود.

اوحدی افزود: در اواخر عمره سال گذشته شاهد برخوردهای نامناسب از طرف سعودی ها با زائران ایرانی بودیم که به هیچ وجه قابل قبول نبود و اعلام کردیم که در صورتی که برخوردهای سلیقه ای با زائران ادامه پیدا کند و حقوق زائران ما تامین نشود تعداد زائران عمره را افزایش نخواهیم داد و در مجموع با شرایط فعلی علی رغم اینکه شرایط اعزام یک میلیون زائر را داریم اما اعزام تعداد بیشتر آنها امکان پذیر نیست.

وی در خصوص اعزام زائران به تمتع در سال جاری نیز گفت: در طول عملیات تمتع ۶۴ هزار زائر از ۱۹ ایستگاه پروازی به عربستان منتقل شدند و در حال حاضر مکه از زائران ایرانی خالی شده و مدینه نیز در حال تخلیه است.

رئیس سازمان حج و زیارت تاکید کرد: ۹۵ هزار تردد داخل شهری با ۷۵۰ دستگاه اتوبوس بین شهری در طی حج تمتع انجام شد به طوری که حادثه ای اتفاق نیفتاد.

به گفته اوحدی، معدل تاخیر پروازها ۱۷ دقیقه بود و فقط ۲ پرواز تاخیر ۲۴ ساعته داشتند که آن نیز برطرف شد و در مجموع تاخیرها نسبت به سال گذشته کم شد.

وی همچنین در مورد ارسال بار زائر از طریق پست نیز گفت: قرار بود بار زائرین در حج امسال از طریق پست به منازل آنها ارسال شود اما به دلیل تغییرات پستی و مشکلات دیگر این اتفاق رخ نداد اما تصمیم گرفتیم سالن ویژه ای را برای تشریفات زائر به آنها اختصاص دهیم که زائرین بتوانند در کمترین زمان بار خود را تحویل بگیرند.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: در حج امسال ۵۰ درصد اقلام از ایران منتقل شد و همچنین ۶ نوع میوه نیز به عربستان برای زائران ارسال کردیم و از سوی دیگر ۱۳۰ مطب و ۸۴ هتل به زائران خدمات درمانی ارائه می کردند و برای اولین بار ۶۰ پزشک متخصص و فوق تخصص زنان به عربستان منتقل شد که ۴۰ درصد سهمیه پزشکان به زنان اختصاص یافت و ۴۷ مطب شبانه روزی نیز برای زنان در نظر گرفته شد.

اوحدی با اشاره به اینکه در حج امسال آمار فوتی ها نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد کم شد، گفت: همچنین تعداد مراجعه کنندگان به مراکز پزشکی نیز ۴۰ درصد کاهش یافت و هیچ جنازه ای در عربستان دفن نشد به جز یک خانم ۴۱ ساله که در قبرستان ابوطالب نزدیک مزار حضرت خدیجه به خاک سپرده شد.

وی به سن زائران اشاره کرد و گفت: متوسط سن زائران ۶۷ سال و کوچکترین زائر ۹ ساله و بزرگترین آن ۱۱۱ ساله بوده است.

اوحدی از اجرای طرح ویلچر در حج امسال خبر داد و تصریح کرد: با هماهنگی سعودی ها ۶۵ دستگاه ویلچر در ایستگاههای اتوبوس مستقر کردیم و در مجموع ۴۵۰۰ مورد انتقال با ویلچر یعنی روزانه ۲۰۰ جابه جایی انجام شد.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه با ۲۳ درصد تعدیل نیروهای ستادی توانستیم سه کاروان از زائران پشت نوبت را اعزام کنیم، گفت: در حج امسال ۸ کارگروه تشکیل شد که نسبت به سال گذشته ۲ کارگروه اطلاع رسانی و صیانت از حقوق زائر افزایش یافته بود.

به گفته وی، ثبت نام حج تمتع در کاروان ها از این پس ۱۷ ربیع الاول هر سال انجام خواهد شد.

اوحدی با اشاره به اینکه در حال حاضر یک میلیون و ۵۰۰ هزار متقاضی پشت نوبت اعزام به تمتع هستند، اظهار داشت: با اعزام سالانه ۶۴ هزار نفر، اعزام تمامی پشت نوبتی ها ۱۸ سال زمان می برد بنابراین از زائرانی که یک بار مشرف شده اند درخواست می کنیم فیش خود را با سه عمره تعویض کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: از اول محرم امسال فاز سوم توسعه مسجد الحرام آغاز می شود و قرار است تا پایان حج ۹۴ این اقدام به پایان برسد بنابراین از سوی مقامات عربستان اعلام شده که برای سال ۹۵ به منظور جبران کاهش سهمیه و با توجه به دو برابر شدن فضای طواف، سالانه ۲۰ درصد کاهش جبران شود.

وی در خصوص اعزام نمایندگان مجلس به تمتع امسال گفت: با اطمینان می گویم که یک مورد سهمیه هم برای نمایندگان نداشتیم که البته آنها نیز درخواست نکردند و فقط دو کاروان برای اعزام جانبازان و یک کاروان نیز برای اعزام خانواده شهدا در نظر گرفته شد.

اوحدی گفت: در عملیات تمتع هیچ موردی از بیماری ابولا و کرونا مشاهده نشد که البته ورود زائران آفریقایی از سوی وزارت حج عربستان ممنوع شده بود و ما نیز تمهیدات خوبی در نظر گرفته بودیم به طوری که برای هر استان در کاروان ها ۲ پزشک موظف به معاینه زائران بودند.

رئیس سازمان حج و زیارت در مورد اعزام به عتبات و عالیات نیز گفت: اعزام زمینی زائران از ۴ مهر از مرزهای مهران و چذابه آغاز شده و همچنین هفته ای ۳۰ پرواز از ۱۲ فرودگاه کشور به عتبات مشرف می شوند و فراخوان برای اعزام های جدید نیز از ۲۲ آبان آغاز و تا ۱۰ آذرماه ادامه دارد و همزمان با اعزام عمره، اعزام های جدید عتبات نیز آغاز خواهد شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج