جاباما
۱۴۷۲۸۲
۵۰۱۵
۵۰۱۵
پ

رنه بری؛ عکاس پرتره انقلابیِ آرژانتینی

رنه بری، یک عکاس اهل سوئیس و عضو آژانس عکاسی مگنوم که بخش عمده‌ای از شهرتش را مدیون عکاسی از چه گوارا و پابلو پیکاسو بود.

رنه بری؛ عکاس پرتره انقلابیِ آرژانتینی

برترین ها: رنه بری، یک عکاس اهل سوئیس و عضو آژانس عکاسی مگنوم که بخش عمده‌ای از شهرتش را مدیون عکاسی از چه گوارا و پابلو پیکاسو بود.

بری در سال ۱۹۳۳ در زوریخ به دنیا آمد کار خود را در ۱۳ سالگی با عکاسی از وینستون چرچیل، نخست وزیر وقت بریتانیا که به سوئیس سفر کرده بود، آغاز کرد. بری وارد مدرسه هنر این شهر شد. او سپس در یکی از فیلم‌های والت دیزنی که در سوئیس ساخته می‌شد، دستیار فیلمبردار شد. پیش از پیوستن به آژانس مگنوم در سال ۱۹۵۵ (عضویت کامل در سال ۱۹۵۹) برای نشریاتی چون لایف، نیویورک تایمز و پاری ماچ عکاسی می‌کرد.

رنه بری؛ عکاس پرتره انقلابیِ آرژانتینی

چه گوارا، پابلو پیکاسو یا آلبرتو جیاکومتی همه از سوژه‌های رنه بری بودند. او سال ۱۹۶۳ زمانی‌که سی‌ساله بود، با ثبت پرتره مردی انقلابی با سیگاری بر گوشه و نگاهی تحقیر آمیز، به شهرتی جهانی رسید. سوژه این پرتره چه گوارا انقلابی مشهور آمریکای لاتین بود.

در این عکس چه گوارا در حال کشیدن سیگار برگ است، ابروهای خود را بالا برده و نگاهش به نقطه مشخصی نیست.

رنه بری همراه با خبرنگار مجله آمریکایی «لوک» (Look) برای مصاحبه با چه گوارا به هاوانا رفته بود.

در این مصاحبه که شش ساعت طول کشید رنه بری بارها از چه گوارا خواست که پرده های اتاق را باز کنند تا بتواند از نور بهتری برای عکاسی استفاده کند ولی او به خواست عکاس توجهی نکرد و در تمام طول مصاحبه هیچگاه مستقیما به دوربین نگاه نمی کرد.

رنه بری در خاطرات خود از آن روز گفته است: «من شش حلقه فیلم سیاه و سفید گرفتم و می توانستم تمام زوایای شخصیت او، جذابیت، اراده و خشم نهفته او را به خوبی نشان دهم. ولی او حتی یک لحظه هم مستقیما به دوربین نگاه نکرد.»

او همچنین از شخصیت‌های سرشناس دیگری چون فیدل کاسترو، پابلو پیکاسو و لو کوبوزیه (معمار سوئیسی) عکاسی کرده است.

از او بیش از ۳۰ هزار قطعه عکس برجا مانده که در موزه الیزه در لوزان نگهداری می‌شود.

«مارتین پار» رئیس آژانس عکاسی «مگنوم» که «رنه بری» از سال ۱۹۵۹ عضو دائم آن بود در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بری» نه تنها یکی از بزرگترین عکاسان پس از جنگ بود بلکه از جمله سخاوتمندترین افرادی بود که تاکنون افتخار ملاقات با او را داشته‌ام.

رنه بوری در آغاز فعالیت حرفه‌ای خود برای تهیه مجموعه عکس‌های گزارشی به عراق، سوریه، برزیل و ژاپن سفر کرد و سپس با پرتره شخصیت‌های مشهور، از جمله پابلو پیکاسو و آلبرتو جیاکومتی نام‌آور شد.

عکس‌های بوری در تمام مجلات مشهور دنیا به چپ رسیده‌‌اند.

او همچنین سال ۱۹۶۰ مجموعه‌ عکسی با عنوان «آلمانی‌ها» تهیه کرد که شامل پرتره‌های‌ شهروندان آلمان غربی و آلمان شرقی بود. این مجموعه ابتدا در یک نمایشگاه و سپس به صورت کتاب عرضه شد و تا امروز یکی از مهمترین اسناد تاریخ معاصر آلمان به شمار می‌ر‌ود.

رنه بری در ۸۱ سالگی در زادگاهش زوریخ، چشم از جهان فروبست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج