۱۴۷۳۲۹
۵۰۲۳
۵۰۲۳
پ

علایم راهنمایی عجیب و غریب آلمان +عکس

بعنوان ایرانی وقتی وارد آلمان می‌شوید دو چیز جلب توجه می‌کند: نخست اینکه هزاران اتومبیل تردد می‌کنند، اما صدای بوق نمی‌شنوید. دوم اینکه به قول آلمانی‌ها با «جنگلی» از تابلوهای عجیب و غریب روبرو می‌شوید.

علایم راهنمایی عجیب و غریب آلمان +عکس

به گزارش برترین‌ها به نقل از دویچه‌وله، بعنوان ایرانی وقتی وارد آلمان می‌شوید دو چیز جلب توجه می‌کند: نخست اینکه هزاران اتومبیل تردد می‌کنند، اما صدای بوق نمی‌شنوید. دوم اینکه به قول آلمانی‌ها با «جنگلی» از تابلوهای عجیب و غریب روبرو می‌شوید.

تابلو هنر است، هنر ارتباط!

«اتو نویرات»، متخصص اتریشی امور پرورشی معتقد بود که یک تصویر اغلب قدرت بیان بیشتری دارد تا ده‌ها جمله. او مبتکر «سیستم آموزش تصویری بین‌المللی» بین سال‌های ۱۹۲۴ تا ۱۹۳۴ بود. نویرات از بیم پیگرد نازی‌ها نخست به هلند و سپس به بریتانیا گریخت و در آنجا حاصل تحقیقات خود را در سال ۱۹۳۶ تحت عنوان زبان بین‌المللی تصاویر International Picture Language منتشر ساخت.

علایم راهنمایی عجیب و غریب آلمان +عکس

هری پاتر؟

هرچند «اتو نویرات» باعث شد تا به‌صورت بین‌المللی اطلاعات تاریخی، اجتماعی و تکنیکی از طریق نشانه‌های تصویری یا «پکتوگرام» مبادله شوند، اما منظور بسیاری از تابلو‌هایی که تولید شده‌اند برای همه مشخص نیستند. منظور این تابلو استفاده از عینک حفاظتی هنگام کار است.

علایم راهنمایی عجیب و غریب آلمان +عکس

مجاز یا ممنوع؟

نه‌تنها در آلمان بلکه در کشورهای دیگر هم تابلو با دایره قرمز در حاشیه به معنی ممنوع بودن است. در این تابلوها ورود سوارکار، موتورسوار و اتومبیل به این جاده خاکی ممنوع است. اما تابلو‌های «ممنوع» واضح‌تری هم با یک خط مورب در میان آن وجود دارند که در دیگر کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

علایم راهنمایی عجیب و غریب آلمان +عکس

تابلو «خیابانی که بچه‌ها در آن بازی می‌کنند»

این تابلو از سال ۱۹۸۰ وارد سیستم تابلوهای آلمان شد. کسی که این تابلو را نمی‌شناسد می‌تواند هر برداشتی از آن داشته باشید. اما منظور تابلو این است که :«شما وارد منطقه مسکونی شده‌اید و تردد در این منطقه با سرعت بسیار محدود مجاز است.»

علایم راهنمایی عجیب و غریب آلمان +عکس

"نزدیک قطار لیز نخورید؟"

این تابلو بیشتر در ایستگاه‌های قطار آلمان دیده می‌شود. منظور این نیست که «احتیاط کنید نزدیک قطار لیز نخورید»، بلکه «مراقب قطاری که دارد وارد می‌شود باشید». «نزدیک نشوید». «باد ناشی از سرعت قطاری که عبور می‌کند، می‌تواند شما را برزمین بزند». در سال‌های گذشته چند سانحه از مورد آخر و حتی واژگون شدن کالسکه بچه روی سکو به هنگام عبور قطار باعث شد تا اداره راه‌آهن سراسری آلمان این تابلو‌ها را نصب کند.

علایم راهنمایی عجیب و غریب آلمان +عکس

خوب! حالا چه‌کار کنم؟

تنها تابلوهای راهنمایی و رانندگی نیستند که حاوی نشانه‌های تصویری یا «پکتوگرام» هستند، بلکه بر روی دکمه‌های بسیاری از وسائل روزمره و الکتریکی نیز چنین نشانه‌هایی دیده می‌شوند. برای کشوری که یکی از بزرگترین صادرکنندگان جهان است، نصب علائم «همه فهم» بر روی کالاهای صادراتی مثل این ماشین لباس‌شویی از اهمیت زیادی برخوردار است. نحوه استفاده از برخی وسائل برقی خود نیاز به کلاس آموزشی دارد.

علایم راهنمایی عجیب و غریب آلمان +عکس

خودتان حدس بزنید!

بیننده باید اطلاعاتی که یک نشانه تصویری حامل آن است را بسرعت و با نگاه اول دریابد. منظور این تابلو چیست؟ «به هنگام آتش‌سوزی از آسانسور استفاده نکنید!». آیا واقعا این تابلو حاوی چنین اطلاعاتی است؟

علایم راهنمایی عجیب و غریب آلمان +عکس

جنگل تابلو‌ها

در گوشه و کنار آلمان انواع و اقسام تابلو‌ها با اندازه‌های گوناگون دیده می‌شود. خود آلمانی‌ها نیز برای این همه تابلوی «ممنوع» و «احتیاط» نام «جنگل تابلو» را برگزیده‌اند.

علایم راهنمایی عجیب و غریب آلمان +عکس

ترمز اضطراری

این یک تابلوی «ترمز اضطراری» بر روی یک پله برقی است. روی تابلو هم به زبان آلمانی «ایست اضطراری» نوشته شده. اما تصویر گرافیکی چه می‌گوید؟

علایم راهنمایی عجیب و غریب آلمان +عکس

شوخی با تابلو

گاهی دیده می‌شود که هنرمندان آلمانی با تابلو‌ها مثل این تابلو ورود ممنوع در برلین «شوخی» می‌کنند.

علایم راهنمایی عجیب و غریب آلمان +عکس

محل عبور اردک و جوجه‌هایش

هزینه تولید، نصب و نگهداری از این تابلوها کم نیست. در آلمان این تابلو «احتیاط» هم دیده می‌شود: «محل عبور اردک و جوجه‌هایش.»

علایم راهنمایی عجیب و غریب آلمان +عکس
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج