جاباما
۱۴۷۴۵۲
۵۱۸۱
۵۱۸۱
پ

عجیب‌ترین پول های دنیا (۲)

هر کشور و سرزمینی پول رایج مختص خود را دارد. رنگ، طرح، چهره و سمبول های مختلف، بر اسکناس و سکه ها، به طور معمول مرتبط با فرهنگ هر کشور است، اما گاهی نیز به موضوعات دیگر مربوط می شود...

عجیب‌ترین پول های دنیا (2)
برترین ها: هر کشور و سرزمینی پول رایج مختص خود را دارد. رنگ، طرح، چهره و سمبول های مختلف بر اسکناس و سکه ها به طور معمول مرتبط با تاریخ و فرهنگ هر کشور است، اما گاهی به موضوعات دیگر از جمله رویدادهای خاص و یا جهت افزایش آگاهی افراد در یک زمینه خاص مربوط می شود. در هر صورت برخی از پول های رایج تم های عجیب و غریب، و یا حتی تم های نرمال را بطرزی عجیب و غریب بر خود نشان می دهد. این پول های عجیب و غریب، از اسکناس های پانچ شده «زئیر» گرفته تا سکه های مغولی، در تمام دنیا مورد استفاده قرار گرفته شده اند. آیا می توانید تصور کنید که مثلا با سکه های مغولی به بقالی بروید؟


۱۲. سکه یادبود جمهوری پالائو (Republic of Palau´s Commemorative Coin)

در سال ۲۰۰۸، جمهوری پالائوو (در غرب اقیانوس آرام)، به مناسبت پانزدهمین سالگرد تجسد «سنت برنادت» در لرد (جنوب فرانسه)، دست به تولید سکه یادبودی با تصویر سنت برنادت زد.

عجیب‌ترین پول های دنیا (2)

۱۱. اسکناس ۵ پوندی ایرلند شمالی (Northern Ireland ۵-Pound Bill)

بر روی این اسکناس، تصویر «جورج بست» (ستاره فوتبال منچستر یونایتد) را مشاهده می کنیم. این اسکناس در سال ۲۰۰۶ در «اولستر بانک» ایرلند شمالی، و به مناسبت بزرگداشت این بازیکن مرحوم، در ۱ میلیون نسخه به چاپ رسید.

عجیب‌ترین پول های دنیا (2)

۱۰. سکه نقره ۵۰۰۰ کواچا «زامبیا» (Zambia Silver Proof ۵۰۰۰ Kwacha)

این سکه ها با شکل عجیب، نخست به منظور یادبود بازی های المپیک ۲۰۰۰ سیدنی تولید شد. فرم غیرمعمول این سکه ها در واقع ترکیبی است از نقشه های استرالیا و زامبیا که بدلیل هم اندازه بودن سکه ها، تشخیص شان بسادگی امکانپذیر نیست. اندازه این سکه حدود ۵ سانتی متر است.

عجیب‌ترین پول های دنیا (2)

۹. قدیمی ترین اسکناس چینی (Oldest Chinese Bill)

اسکناس های کاغذی نخستین بار توسط چینی ها بکار گرفته شد. این اسکناس ها در چین، بیش از ۵۰۰ سال پیش از رواج یافتن در اروپا (در قرن ۱۷ میلادی)، مورد استفاده قرار گرفت. این اسکناس چینی، که قدمت آن به سال های ۱۳۸۰ باز می گردد، به عنوان قدیمی ترین اسکناس دنیا شناخته شده است.

عجیب‌ترین پول های دنیا (2)

۸. اسکناس ۱۰۰ میلیون میلیارد پنگو مجارستان (Hungarian ۱۰۰-million-Billion-Pengo-Billl)

در سال ۱۹۴۶، «پنگو» (پول رایج مجارستان)، بالاترین رتبه تورم را در کل دنیا داشت. در نتیجه، بانک ملی مجارستان دست به تولید اسکناس های ۱۰۰ میلیون میلیارد پنگو زد (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰)، و جالب است بدانید که برخلاف این رقم احمقانه، ارزش آن برابر بود با ۲۰ سنت آمریکا.

عجیب‌ترین پول های دنیا (2)

۷. سکه تندیس های جزیره ایستر (Easter Islands Pop-Up Head Coin)

شاخصه اصلی جزیره ایستر (در اقیانوس آرام و متعلق به شیلی) یعنی «تندیس های ۴۰۰ ساله»، به طرز جالبی بر این سکه ها الحاق شده است. این سکه نقره ای طوری طراحی شده است که می توان تندیس روی آن را به حالت افقی و یا عمودی تنظیم کرد، و در نتیجه این آثار باستانی را بصورت سه بعدی بر روی سکه ها مشاهده کرد.

عجیب‌ترین پول های دنیا (2)

۶. اسکناس موبوتو زئیر (Zaire´s Mobutu Bills)

در سال ۱۹۹۷، کشور آفریقایی «زئیر» (که امروزه به جمهوری دموکراتیک کنگو تبدیل شده است)، رژیم دیکتاتوری یوسف موبوتو (رئیس جمهور سابق زئیر) را سرنگون کرد. اما از آنجا که دولت جدید به اندازه کافی پول جدید تولید نکرده بود، با پانچ کردن چهره «موبوتو»، تصمیم به استفاده از اسکناس های ۲۰ هزار زئیری قدیمی نمود.

عجیب‌ترین پول های دنیا (2)

۵. سکه مروارید آب شیرین جمهوری پالائو (Republic of Palau´s Freshwater Pearl Coin)

یک مورد دیگر از سکه های جذاب پالائو: این سکه ها بر روی خود یک مروارید دارد، با صدف های مختلف دریایی تزیین شده، و بخشی از سری محدودی سکه است که به منظور افزایش آگاهی در حفاظت از حیات وحش دریایی طراحی شده است.

عجیب‌ترین پول های دنیا (2)

۴. اسکناس ۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ دیناری یوگسلاوی (Yugoslavian ۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰-Dinara Bill)

از سال ۱۹۹۴ یوگسلاوی دچار تورم اقتصادی شدیدی شد تا اینکه در سال ۱۹۹۴ اصلاحات ارزی صورت گرفت. بالاترین ارزش پولی در سال ۱۹۸۸، ۵۰ هزار دینار بود اما این رقم تا سال ۱۹۹۴ به ۵۰۰ میلیون دینار افزایش پیدا کرد.

عجیب‌ترین پول های دنیا (2)

۳. سکه تریستان با تکه ای از کنکورد (Tristan da Cunha´s Coin With Piece of Concorde Heat Shield)

تریستان (جزایر آتشفشانی دور افتاده در جنوب اقیانوس آرام)، به مناسبت بیستمین سالگرد کنکورد در سال ۲۰۰۹ اقدام به تولید سکه هایی جدید کرد. در این سکه از ورقه طلا و نیز تکه کوچکی از تیتانیوم هواپیمای کنورد به کار رفته است.

عجیب‌ترین پول های دنیا (2)

۲. پول پوست شیرماهی آلاسکایی (Alaskan Parchment Money)

شرکت روسی/آمریکایی تجارت خز در مستعمره روسیه، دست به تولید این اسکناس زد. این پول، مشهور است به اسکناس پوست خوک آبی یا شیرماهی، در سال های ۱۸۱۶ تا ۱۸۶۷ در گردش بود، و بدلیل آنکه بر کاغذ پوستی ساخته شده از خوک آبی و یا شیرماهی چاپ شده بود به این نام معروف شد.

عجیب‌ترین پول های دنیا (2)

۱. اسکناس ۱۰۰ هزار بیل پزوی فیلیپین (Philippines´ ۱۰۰,۰۰۰-Peso Bill)

این اسکناس در سال ۱۹۹۸ توسط بانک مرکزی فیلیپین به مناسبت گرامیداشت صدمین سالگرد استقلال فیلیپین تولید شد. این پول با ابعاد ۲۲*۳۶ سانتی متر، رکورد دار بزرگترین اسکناس رسمی دنیا در گنیس است.

عجیب‌ترین پول های دنیا (2)
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج