۱۴۷۶۵۲
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

استفاده داعش از گاز کلر بر ضد عراقی ها

شبه نظامیان داعش ضد نیروهای عراقی از گاز کلر استفاده کرده اند.

واحد مرکزی خبر: شبه نظامیان داعش ضد نیروهای عراقی از گاز کلر استفاده کرده اند.

روزنامه واشنگتن پست در اینترنت امروز در گزارشی از بغداد نوشت: یازده افسر پلیس عراق ماه گذشته به علت سرگیجه، تهوع و مشکلات تنفسی بسرعت به یک بیمارستان دولتی در پنجاه مایلی شمال پایتخت منتقل شدند که علت آن مسمومیت با گاز کلر تشخیص داده شد. مقامات پلیس عراق افراطیون «دولت اسلامی» (داعش) را عامل آن حادثه معرفی کردند.

حمله با گاز کلر ظاهرا اولین مورد تایید شده از کاربرد تسلیحات شیمیایی توسط نیرویهای «دولت اسلامی» (داعش) در میدان جنگ بود. یک مقام وزارت دفاع عراق آن حادثه را تایید کرد و پزشکان گفتند علائمی که در قربانیان مشاهد شد،‌ مسمومیت را با گاز کلر را ثابت می کرد.

نیروهای عراقی می گویند، از زمان تصرف بخش های وسیعی از سرزمین عراق بدست افراطیون در تابستان امسال دو حمله دیگر با کلر خام صورت گرفته است اما جزئیات آن حوادث هنوز روشن است.

حملات گزارش شده نگرانی هایی را درباره تلاش شبه نظامیان برای تقویت توانایی شان در استفاده از تسلیحات شیمیایی برای تصرف سرزمین های بیشتر مطرح می سازد.

وجود یک کارخانه سابق تولید تسلیحات شیمیایی عراق در سرزمین تحت اشغال «دولت اسلامی‌» منجر به تشدید نگرانی ها شده است، گرچه مقامات رسمی و کارشناسان تسلیحات شیمیایی می گویند که بعید است دو هزار و پانصد راکت فرسوده حاوی عامل شیمیایی اعصاب که در آن کارخانه باقی مانده است، قابل استفاده باشد. بازرسان تسلیحاتی بیش از بیست سال قبل آنها را در یک محفظه بتونی انبار کرده بودند.

بنظر میرسد حملات گزارش شده «دولت اسلامی»‌ با گاز کلر در سطح وسیعی بی اثر بوده است. حمله به افسران پلیس در ماه گذشته تنها موردی است که رسما تایید شده است.

کلر یک عنصر صنعتی معمول است که قانونا خرید و فروش می شود اما استفاده از آن به عنوان سلاح ناقض کنوانسیون تسلیحات شیمیایی است.

سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی ماه گذشته گفت، از گاز کلر بطور روشمند به عنوان سلاح در روستاهای شمال سوریه استفاده شده است.

برای چند سال هیچ گزارش تایید شده ای از استفاده از گاز کلر به عنوان سلاح در عراق منتشر نشده بود. یک مقام وزارت دفاع عراق که خواست نامش فاش نشود این هفته تایید کرد در حمله شبه نظامیان در ضلوعیه از یک بمب مملو از بطریهای حاوی کلر استفاده شده بود. وزارت دفاع عراق تایید کرد که «دولت اسلامی» از این گاز به شیوه ای ابتدایی و غیرموثر در نزدیکی تصفیه خانه های آب که در آنجا به گاز کلر دسترسی پیدا کرد، و نیز در بمب گذاریهای کار جاده ای استفاده کرده است. محل دقیق آن حملات مشخص نیست اما چند تصفیه خانه در نزدیکی ضلوعیه در بخش های تحت کنترل «دولت اسلامی» وجود دارد.

وزارت دفاع عراق بر ضرورت مجهز شدن سربازان به ماسکهای ضد گاز به عنوان یک اقدام احتیاطی و آموزش داوطلبان و غیرنظامیان در مورد نحوه حفاظت از خود در صورت وقوع هر حمله ای تاکید کرد.

مقام دفاعی عراق گفت از جزئیات حوادث دیگر به غیر از حمله پانزده سپتامبر مطلع نیست و یک مقام آمریکایی گفت که هیچ گزارشی از استفاده «دولت اسلامی» از کلر (بر ضد نیروهای عراقی) دریافت نکرده است.

جنگجویان عراقی در ضلوعیه می گویند، این تنها مورد استفاده از کلر بر ضد آنها نبوده است. به گفته مقامات پلیس، حمله دیگری در این ماه جراحات سطحی بر جای گذاشت و جنگجویان در محل مداوا شدند.

همچنین سربازانی که ماه گذشته از تهاجم «دولت اسلامی» به یک پایگاه تحت محاصره ارتش در صقلاویه گریختند، از استفاده از گاز کلر در آنجا خبر دادند. در آن پایگاه صدها سرباز عراقی کشته شدند. گزارش های مختلفی درباره محل و محوه استفاده از این گاز منتشر شده است که قابل تایید نبوده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج