جاباما
۱۴۷۷۷۲
۲ نظر
۵۰۱۳
۲ نظر
۵۰۱۳
پ

ارتودنسی به روش دیمون - دکتر درویش پور

با ارتودنسي به روش Damon بيشتر آشنا شويد

درمان ناهنجاري هاي دندان درکمترين زمان ممکن
ارتودنسي بهعنوان دانش پيشرو تخصصي در حيطه علوم دندانپزشکي، پيشرفت و تکامل گستردهاي در زمينه درمانها و دستگاههايي که در عرصه برطرف کردن ناهنجاريهاي دنداني- صورتي نقش بازي ميکنند، يافته است.
درمانهاي اوليه ارتودنسي عموما مبتني بر استفاده از يکسري پلاکهاي متحرک جهت رفع نواقص و ناهنجاريهاي دنداني- اسکلتي بود. اين پلاکها همواره در معرض مفقود شدن و شکستن بود و گاهي اوقات همکاري ضعيف برخي بيماران در استفاده از آنها سبب بروز معضلات درماني ميشد. از طرفي مکانيکهاي حاکم بر اين دستگاهها سبب ميشد که ارتودنتيست کنترل کافي روي حرکات دنداني نداشته باشد. اين مشکلات ارتودنتيست ها را برآن داشت که سيستمهاي درماني را از پلاکهاي متحرک به سمت سيستمهاي ثابت سوق دهند تا با کنترل دقيقتر حرکات دنداني و نياز کمتر به همکاري بيماران، لبخندي زيباتر را به کمپلکس صورتي- دهاني آنان هديه دهند. درادامه دکتر درويشپور، متخصص ارتودنسي در اينباره به شما نکاتي را ميگويد.

با عملکرد سیستمهای ثابت بیشتر آشنا شوید
در سيستمهاي ثابت، دستگاه ارتودنسي معمولا توسط يکسري مواد کامپوزيتي در سطح دندانها ثابت شده و حرکات دنداني توسط توالي دقيقي از سيمها، کاربرد الاستيکها و ساير ابزارهاي جانبي جهتدهي ميشود. در اين روش همه اين اجزا ثابت بوده و بيمار نميتواند به صورت دلخواه آنها را از دهان خود خارج کند.
اين روش معمولا براي درمانهاي دنداني قابل اجراست و علاوه بر حرکت دادن دندانها، ريشههاي آنها را هم حرکت ميدهد بنابراين ارتودنتيست کنترل بيشتري روي دندانها دارد. حرکات دنداني ممکن است در مراحلي از درمان سبب بروز درد و ناراحتي بيماران شود که ميزان آن بسته به سطح تحمل افراد متفاوت است.
ارتودنسی به روش دیمون - دکتر درویش پور

دوره درمان ارتودنسی چگونه کاهش یافت ؟
با پيشرفت فناوري و روي کار آمدن سيستمهاي نوين ارتودنسي ثابت (مانند Damon)، کاربرد الاستيکها محدود و نيروهاي وارده به دندانها در سطح فيزيولوژيک و مطلوب حفظ شده است. اين تغيير به نوبه خود راحتي و رضايت بيشتر بيماران ارتودنسي را به ارمغان آورده است. از طرفي در سيستمهاي جديد، تطابق سطح زيرين براکتها با دندان بهتر شده و ميزان جدا شدن براکتها کاهش يافته است؛ اين بدين معناست که طول دوره درمان هم نسبت به سابق کاهش يافته است.

با پيشرفت فناوري و روي کار آمدن سيستمهاي نوين ارتودنسي ثابت (مانند Damon) طول دوره درمان ارتودنسي هم نسبت به سابق کاهش يافته است

این دردها دیگر عادی نیست بلکه خطرساز است
اما ممکن است درد کمي بيشتر از حد معمول باشد که علت آن اين است که در سيستمهاي معمول درمان ارتودنسي ميزان نيروها گاهي از حد استاندارد بالاتر ميرود، شدت عوارض جانبي درمان مانند تحليل ريشه بيشتر مي شود و مشکلاتي براي بافت هاي حمايت کننده دندان ايجاد مي کنند. از طرفي سيمها در اين سيستمها معمولا توسط الاستيکها در محل حفظ ميشود که اين الاستيکها ممکن است تحت تاثير رژيم غذايي و شرايط داخل دهاني بين جلسات درماني دچار تغيير رنگ شوند و اين پيشامد ممکن است باعث نارضايتي برخي از بيماران شود

اگر این نکات را رعایت کنید، دیگر خبری از عوارض نخواهد بود
بيماراني که متقاضي درمان ارتودنسي هستند بايد بهداشت بسيارخوبي داشته باشند، اگر بيمار دقت و تمرکز کافي در رعايت بهداشت خود نداشته باشد، دندانها زير براکت و سيمهاي ارتودنسي ممکن است به سرعت دچار پوسيدگي شوند. نکته ديگري که بايد به آن توجه داشت اين است که احتمال برگشت درمان وجود خواهد داشت. اگر بيمار به دستورات متخصص از جمله استفاده منظم از پلاکهاي نگهدارنده بعد از درمان عمل نکند، اين اتفاق ممکن است رخ دهد. همانطور که گفته شد گاهي برگشتهاي شديد در درمان ارتودنسي فقط به خاطر عدم همکاري بيمار در استفاده از وسايل نگهدارنده است اما با همکاري خوب بيمار احتمال به وقوع پيوستن اين مشکل خيلي کم خواهد شد. در آخر توصيه ميشود براي گرفتن نتيجه بهتر و عدم برگشتپذيري درمان به يک متخصص مجرب در اين زمينه مراجعه شود.

ارتودنسی به روش دیمون - دکتر درویش پور

براکت ديمون: روشي جديد در درمان ارتودنسي
بهطور کلي نيروهاي ارتودنسي بهمنظور حرکت دندانها در جهت مطلوب توسط سيمهاي ارتودنسي از طريق براکتها که در سطوح دندانهاي مختلف قرار ميگيرند، اعمال ميشود. در سيستمهاي معمول ارتودنسي سيمها توسط الاستيکها درون براکتها قرار داده ميشوند و طي جلسات متوالي که معمولا هر چهار هفته يکبار است اين الاستيکها تعويض ميشوند. شايان ذکر است که هنگام تعويض اين الاستيکها بيمار ممکن است احساس ناراحتي کند. در ادامه دکتر درويشپور، متخصص ارتودنسي به معرفي روشي جديد در درمان ارتودنسي ميپردازد.

تاثیرگذاری کدام روش ارتودنسی بیشتر است؟
در سیستمهای معمول ارتودنسی طبق تحقیقات مرتبط با فرایند حرکات دندانی، تغییرات بافتی در نسوج دندانی بهدلیل اعمال نیروهای زیاد روی دندانها، تاثیرات جانبی تحلیل ریشه و آزردگی بافتهای پریودنتال بیشتر است، ولی درنهایت نتیجه درمان در طولانیمدت در روش معمول ارتودنسی و سیستم دیمون یکسان است البته طبق تحقیقات صورت گرفته در سیستم دیمون میزان کشیدن دندان به طور معناداری کاهش یافته است.
ارتودنسی به روش دیمون - دکتر درویش پور

آیا استفاده از ارتودنسی با براکت دیمون محدودیت سنی دارد؟
به طور کلی در هر سیستم درمانی ارتودنسی ثابت هیچ محدودیت سنی وجود ندارد و اگر شرایط مطلوب از لحاظ سلامت دندانی- لثهای و شرایط سیستمیک و بیماریهای موجود کنترل شده باشد، هیچ محدودیت سنی مدنظر نیست.

سیستم دیمون؛ یک گام جلوتر از روش های قدیم ارتودنسی
باتوجه به این مسائل و پیشرفت علم ارتودنسی درحال حاضر براکتهایی معرفی شدهاند که دیگر نیازی به تعویض الاستیک برای اعمال نیرو به دندان ندارند و سیمهای ارتودنسی توسط یک دریچه داخل براکت نگه داشته میشوند. مزیت این روش بهدلیل اینکه سیم داخل یک محفظه فلزی قرار میگیرد و دیگر نیازی به مراجعه هر چهار هفته یکبار ندارد و ویزیتهای ارتودنسی به مدت دو ماه یکبار کاهش مییابند بهدلیل اعمال نیرو بهصورت مداوم در سطح دندان و در سطح فیزیولوژیک حرکات دندانی بهصورت مطلوب با کمترین عارضه جانبی از قبیل درد و تحلیل ریشه اعمال میشود. فواصل طولانیمدت ویزیت در روش دیمون از مهمترین مزایای این روش بهویژه در بیمارانی است که از مناطق خاص مراجعه میکنند و بهدلیل مسافت یا مشغله کاری در هر ماه نمیتوانند برای تنظیمات به مطب ارتودنسی مراجعه کنند


عوارض جانبی و آسیبهای کدام روش ارتودنسی کمتر است؟
طبق مطالعات صورت گرفته، از آنجایی که اعمال نیروهای وارده به دندان و نسوج نگهدارنده دندان در سیستم دیمون در حد فیزیولوژیک است، عوارض جانبی و آسیبهای وارده از قبیل تحلیل ریشه و دردهای دندانی در این روش کمتر از سایر روشهای درمانی معمول است.
استفاده از دستگاه خارج دهاني براي رسيدن به هدف مطلوب نياز به همکاري زياد بيمار دارد که بهرهگيري از روش ديمون استفاده از هدگير را کاهش داده

آیا در روش دیمون نیاز به استفاده از هدگیرهست؟
هدگیر و سیله خارج دهانیاست که قسمتی از آن برروی سر یا پشت گردن قرار میگیرد که نیرو از تغییر بخشی دیگربهنام فیسبو(Facebow) به داخل دهان روی دندانها منتقل میشود. این وسیله کاملا به همکاری بیمارنیاز دارد و در معرض دید است. فلسفه استفاده از هدگیر در این جهت است که در درمانهایی که تصمیم صددرصدی جهت کشیدن دندان وجود ندارد را بتوان با افزایش طول قوس دندانی به سمت بدون کشیدن سوق داد. یکی از مزیتهایی که روش دیمون براساس آن پایهریزی شده، آن است که در این روش درصد کشیدن دندان جهت مرتب کردن دندانها کاهش مییابد و از طرفی استفاده از دستگاههای خارج دهان که نیاز به همکاری بیشتر بیمار را میطلبد نیز کم میشود. لازم به ذکر است که استفاده از دستگاه خارج دهانی برای رسیدن به هدف مطلوب نیاز به همکاری زیاد بیمار دارد که بهرهگیری از روش دیمون استفاده از هدگیر را کاهش داده و باعث راحتی و رضایتمندی بیشتر بیمار از پروسه درمان شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • پگاه

      خوب

    • نوشین

      من اگر نخام هدگیر بزارم مشکلی ایجادنمیکنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج