۱۴۸۵۱۳
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

پیشرفت محسوس در مذاکرات ایران و ۱+۵

خبرگزاری کیودو به نقل از یک مقام ارشد ایرانی گزارش داد: رایزنی‌های هفته گذشته ایران و گروه ۱+۵ در وین پیشرفت‌های محسوسی داشته است.

خبرگزاری ایسنا: خبرگزاری کیودو به نقل از یک مقام ارشد ایرانی گزارش داد: رایزنی‌های هفته گذشته ایران و گروه ۱+۵ در وین پیشرفت‌های محسوسی داشته است.

یک مقام ارشد ایرانی که خواست نامش فاش نشود در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کیودو اظهار کرد: ایران و گروه ۱+۵‌ در نشست کارشناسی هفته گذشته در وین به پیشرفت‌های محسوسی در زمینه مسائل تکنیکی دست یافته‌اند.

بر اساس این گزارش این اظهارات مقام ایرانی، انعکاس سخنان وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا است که پنج شنبه گذشته گفته بود طرف‌های مذاکره کننده بر سر مسائلی که ابتدا غیرقابل حل به نظر می‌آمدند به پیشرفت‌های مهمی دست پیدا کرده‌اند.

شرمن هم‌چنین گفته بود که هنوز کار زیادی برای انجام دادن باقی مانده است.

به گزارش کیودو، نشست کارشناسی ایران و گروه ۱+۵‌ پس از آن برگزار شد که طرف‌های مذاکره کننده هشتمین دور از رایزنی‌های خود را ۱۶ اکتبر در وین پایتخت اتریش برگزار کردند. اما گمانه‌زنی‌ها درباره تمدید دوباره این مذاکرات افزایش یافته است.

این در حالی است که ایران به دنبال لغو تحریم‌های بین‌المللی است که به بهانه نقض معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان. پی. تی) علیه این کشور صادر شد. به گفته این مقام ارشد ایرانی تمدید دوباره مذاکرات اقدامی غیرضروری است.

او تصریح کرد: هیچ گفت‌و‌گویی درباره تمدید مذاکرات انجام نشده است و هر دو طرف ترجیح می‌دهند که تا پایان ضرب الاجل ۲۴ نوامبر به توافق برسند.

کیودو گزارش داد: این اظهارات دیپلمات ایرانی در واقع انعکاس سخنان حسن روحانی، رییس‌جمهور این کشور است که هفته گذشته در یک کنفرانس خبری تاکید کرده بود دستیابی به توافق نهایی در مدت زمان باقی مانده ممکن است.

ایران و گروه ۱+۵ شامل آمریکا،‌ روسیه،‌ چین، انگلیس، فرانسه و آلمان در ماه ژوییه پس از آن که نتوانستند به راه‌حلی نهایی بر سر مساله هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور برسند، مذاکرات را چهار ماه دیگر یعنی تا ۲۴ نوامبر (۳ آذر) سال جاری تمدید کردند.

ایران و شش قدرت جهانی به منظور پایان دادن نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران مذاکرات در این زمینه را آغاز کردند و به این منظور در نوامبر سال گذشته به یک توافق اولیه دست یافتند که بر اساس آن ایران متعهد شد در ازای کاهش تحریم‌های اقتصادی غرب بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را به حالت تعلیق درآورد.

وندی شرمن در یک سمپوزیوم در واشنگتن با تکیه بر این ادعا که ایران در تلاش برای دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای است گفته بود حرف آخر ما کاملاً واضح، شفاف و قطعی است؛ ایران نباید به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. چون ایرانی که به سلاح هسته‌ای تجهیز شده باشد المان‌هایی از بی‌ثباتی و خبر را به نقطه‌ای از جهان که خود هم اکنون درگیر این مشکلات است اضافه خواهد کرد.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا هم‌چنین تاکید کرده بود: اگر ایران به معنای واقعی خواهان حل اختلافاتش با جامعه جهانی و هموار کردن مسیر لغو تحریم‌های اقتصادی است هیچ فرصت بهتری از امروز تا ۲۴ نوامبر وجود ندارد. اکنون زمان آن است که به این کار پایان داده شود.

هم‌چنین رییس‌جمهور ایران در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل متذکر شد که هر گونه تاخیر در حصول توافق نهایی تنها موجب افزایش هزینه‌ها نه تنها برای ایران بلکه برای دیگر مذاکره کنندگان می‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج