جاباما
۱۴۹۰۴۶
۱ نظر
۵۰۰۱
۱ نظر
۵۰۰۱
پ

خواندنی ها با برترین ها (۳)

در این شماره از خواندنی ها به معرفی کتاب تازه ای از امبرتو اکو فیلسوف و رمان نویس ایتالیایی، رمان تازه ی حسین سناپور، کتابی درباره ی مبانی سینما، نمایشنامه ای از برتولت برشت و ... می پردازیم.

خواندنی ها با برترین ها (3)





برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره از خواندنی ها به معرفی کتاب تازه ای از امبرتو اکو فیلسوف و رمان نویس ایتالیایی، رمان تازه ی حسین سناپور، کتابی درباره ی مبانی سینما، نمایشنامه ای از برتولت برشت و ... می پردازیم.


خواندنی ها با برترین ها (1)



از کتاب رهایی نداریم

اومبرتو اکو، ژان کلود کریر

ترجمه مهستی بحرینی

نشر نیلوفر

چاپ اول 93

این کتاب حاصل گفتگوی ژان فیلیپ دوتوناک با اومبرتو اکو فیلسوف، رمان نویس و نشانه شناس مشهور ایتالیایی و ژان کلود کریر فیلم نامه نویس مشهور فرانسوی است.

«هدف ژان کلود کریر و اومبرتو اکو از تبادل آراء و حکم کردن درباره ی ماهیت تغییرات یا اختلالاتی نیست که ممکن است از پذیرش کتاب الکترونیکی، چه در مقیاسی گسترده چه محدود، ناشی شود. تجربه ی این دو دوستدار و گردآورنده ی کتاب های نایاب و کهن، که مصرانه نسخه های چاپی پیش از سال 1500 را جستجو و دنبال می کنند، آن ها را به این نتیجه رسانده است که کتاب را، همچون چرخ، در نظام آفریدگان بشر، تکاملی به شمار آورند که فرا رفتن از آن ممکن نیست. چرخ از هنگامی که تمدن بشری اختراعش کرد، تا کنون ناگزیر، تکرار شده است.»

خواندنی ها با برترین ها (3)

دود (رمان)

حسین سناپور

نشر چشمه

چاپ اول ۹۳

نویسنده کیست؟ حسین سناپور متولد سال ۱۳۳۹، داستان نویسی و نوشتن نقد داستان و فیلم را از سال ۱۳۶۳ شروع کرد. رمان نیمه غایب او برنده ی جایزه ی مهرگان ادب و همین طور جایزه ی یلدا (به طور مشترک) شد و تا سال ۸۸ پانزده مرتبه تجدید چاپ شد. او چندین رمان و مجموعه داستان کوتاه دیگر دارد که همگی را نشر چشمه منتشر کرده است. دود جدیدترین اثر اوست.

برشی از رمان دود: تاکسی ها همه شان این جوری اند. نمی دانم چه جوری، اما همین جوری اند، گریزان اند، شتابان اند، موقت و فلاکت بارند. جایی میان هیچ کجای شهرند. بی اختیاری سرگردان و پر از منفعت؛ کمی برای خودشان، بیش تر برای آدمی که برای خلاصی یا گرفتاری اش زیاد وقت ندارد.....

خواندنی ها با برترین ها (3)

آشنایی با مبانی سینما و نقد فیلم

وارن باکلند

ترجمه پژمان طهرانیان

نشر معین

چاپ اول ۹۳

«مطالعات سینمایی را نباید فعالیتی نازل تر از مطالعات دیگر هنرها مانند تئاتر، نقاشی یا اپرا دانست: اول این که سینما جایگاه برجسته ای در جامعه دارد و از آن جا که رسانه ای پر طرفدار است باید به طور جدی مورد مطالعه و تحقیق قرار بگیرد؛ و دو آن که اگر دانشجویان سینما رویکردی جدی، مسئولانه و موشکافانه نسبت به سینما اتخاذ کنند، مطالعات سینمایی اهمیتی خواهد یافت هم پایه ی اهمیت دیگر انواع مطالعات»

خواننده ی این کتاب از طریق آشنا شدن با نمونه هایی از فیلم های مشهور و برجسته ی تاریخ سینما به درک و دریافت لازم از مفاهیمی مانند نما، ژانر، نظریه های فیلم و زبان فیلم دست می یابد.

«آشنایی با مبانی سینما و نقد فیلم» کتابی است که خواندنش برای هر کسی که می خواهد از رمز و رازهای پنهان پشت پرده ی نقره ای سر در آورد واجب است.

خواندنی ها با برترین ها (3)

ایران در بحران (زوال صفویه و سقوط اصفهان)

رودی متی

ترجمه حسن افشار

نشر مرکز

چاپ اول ۹۳

اثر حاضر درباره معمای پیچیده ی فروپاشی ایران در دورانی است که غالب ایرانیان و عده ی بسیاری از محققان آن را نه فقط مرحله ی تکوین سرنوشت سازی در تاریخ این کشور بلکه یکی از درخشان ترین روزگارانش می شناسند. روایت ناسیونالیستی می گوید صفویه نخستین سلسله بعد از مغول بود که ایران از هم گسیخته را یک پارچه کرد. سقوط ناگهانی اصفهان در سال ۱۷۲۲ و از هم پاشی ایران با شورش سپهسالاران ایلیاتی، ونیرومندتر از همه نادرشاه به هرگونه تردید در مورد آینده ی کشور پایان داد. هرج و مرج حدود یک قرن به درازا کشید.

این کتاب تلاش دارد که نشان دهد ریشه ی بحران ایران در آغاز قرن هیجدهم میلادی منشاء داخلی داشت ولو تاثیرناپذیر از جریان های بزرگ تر خارجی نبودند......

خواندنی ها با برترین ها (3)

در باب مشاهده و ادراک

آلن دوباتن

ترجمه امیر امجد

نشر نیلا

چاپ اول ۹۳

آلن دوباتن و نثر درخشانش را با «پروست چگونه می تواند زندگی شما را دگرگون کند؟» شناختیم و بعد در «هنر سیر و سفر» و «تسلی بخش های فلسفه» هم همان نثر ونگاه منحصر به فرد را دیدیم که چطور می تواند یک موضوع فلسفی را وارد زندگی روزمره کند تا همه توانایی درک و کاربرد آن را داشته باشند. در این کتاب کوتاه آلن دو باتن مقالات کوتاهی درباره ی لذت اندوه، رفتن به فرودگاه، اعتبار، کار و خشنودی و .... نوشته است

برشی از درباب مشاهده و ادراک

در باب مردان مجرد

هیچ کس عاشق مآب تر از آن کس نیست که کسی را ندارد تا عاشقش شود هنگامی که در قعر تنهایی به تنگ آمده ایم، و هیچ مشغله ی کاری یا حتی دوستی نداریم که حواس مان را به خودش جلب کند، در موقعیتی هستیم که طبیعت و ضرورت عشق را درست درک می کنیم....

در باب کار و خشنودی

شاخص ترین خصیصه ی یک محل کار امروزی هیچ ارتباطی به رایانه ها، هدایت خودکار سیستم ها و پدیده ی جهانی شدن ندارد، بلکه در این باور همه گیر نهفته است که کار باید شادمان مان سازد همه ی جوامع، موضوع کار را درست در مرکز خود جای داده اند،.......

خواندنی ها با برترین ها (3)

دایره گچی قفقازی

برتولت برشت

ترجمه حمید سمندریان

نشر قطره

چاپ اول ۹۳

«من برشت....
برای برقراری عدل در جهان بسیار اندیشه کردم. راه های چندی را آزمودم، که در پس آن بی راهه نمودار شد. دیده ام که رادمردان جاودانه ی تاریخ برای بشر کوشیده اند. با یک دایره ی ساده گچی، من دوستدار بشر بودم و از حامیان هنر، اما اندیشه هایم حتی با تمهید هنر نیز در تثبیت عدالت بشری کارساز نشد و ظلم هم چنان باقی ماند و زمانه عدل را دوباره به ظلم درآمیخت و سرنگون کرد...

من امروز در زیر خاک طنین صدای خود را در انعکاس بمب نا سالم و فریاد مظلومان و شیمیایی شدگان می شنوم.»

خواندنی ها با برترین ها (3)

خطای دکارت

آنتونیو داماسیو

ترجمه رضا امیر رحیمی

انتشارات مهر ویستا

چاپ اول ۹۲

نویسنده کیست؟ آنتونیو داماسیو، استاد علم عصب پایه، عصب شناسی و روان شناسی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی است و در آن جا انستیتوی جدید مغز و خلاقیت را مدیریت می کند. او در عین حال استاد مهمان در انستیتوی سالک و دانشگاه آیوا است. داماسیو جوایز متعددی دریافت کرده است (در مواردی با همسرش، هانا داماسیو او هم عصب شناس و عصب پژوه است) از جمله جایزه پرنس آستوریاس.

او نویسنده ی دو کتاب موفق دیگر «احساس کردن آن چه اتفاق می افتد» و « درجستجوی اسپینوازا» است که به بیش از ۳۰ زبان ترجمه شده اند.

درباره این کتاب: «خطای دکارت» روایتی فوق العاده از دیدگاه نویسنده درباره ی کارکرد مغز است برای کسانی مناسب است که شگفت زده اند که چگونه شگفت زده می شویم؛ برای پزشکانی که باید به آنها یادآوری کرد مغز چه آفرینش فوق العاده ای است؛ و برای دانشمندانی که می خواهند ببینند که یک فرضیه را چگونه باید آزمود.»

خواندنی ها با برترین ها (3)
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      برترینها تو بهترین سایتی. مرسی که خلاصه کتاب را با بیوگرافی کوتاه نویسنده میزاری

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج