۱۴۹۲۶۶
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

نحوه سامان‌دهی عکس های دیجیتال

بعد از گذشت چند سال مجموعه عکس هایتان به چند صد هزار خواهد رسید و مدام مجبور هستید آن ها را از یک کامپیوتر به کامپیوتر/حافظه جانبی دیگری منتقل کنید. توصیه های زیر به شما کمک می کند تا در آینده بتوانید به خاطراتتان دسترسی بیابید.

نحوه سامان‌دهی عکس های دیجیتال

برترین ها: بعد از گذشت چند سال مجموعه عکس هایتان به چند صد هزار خواهد رسید و مدام مجبور هستید آن ها را از یک کامپیوتر به کامپیوتر/حافظه جانبی دیگری منتقل کنید. در طول سالیان، شما چندین بار دوربین خود را عوض می کنید، و نیز سیستم فورمت عکس ها به تدریج تغییر خواهد کرد. خوشبختانه ساماندهی عکس های دیجیتال، بدلیل نرم افزار های مختلف، رفته رفته ساده تر می شود. اما برای شما ضروری است تا از این امکانات آگاهی یافته و بتوانید از آن استفاده کنید. توصیه های زیر را دنبال کنید تا در آینده، علیرغم تمامی تغییرات، بتوانید به خاطراتتان دسترسی بیابید.

نحوه سامان‌دهی عکس های دیجیتال

۱. تاریخ و ساعت دوربین تان را تنظیم کنید

این قدم ساده به شما کمک می کند تا براحتی بتوانید عکس ها را با توجه به تاریخش پیدا کنید. اگر عکس های دیگران را نیز به کتابخانه مجازی خود اضافه می کنید، مطمئن شوید که ساعت و تاریخ دوربین آن ها نیز تنظیم و به روز است.

۲. عکس های «به درد نخور» را فوری پاک کنید

با این ایده که «هر عکسی ارزش خود را دارد» مبارزه کنید. زیرا «عکس های بد» در در عمل، علاوه بر اینکه فضای زیادی را اشغال می کنند، موجب درهم ریختگی می شوند و پیدا کردن عکس های خوب را برایتان دشوار می کنند. آن ها را از ابتدا (در دوربین) پاک کنید. به مرور زمان بخاطر این عادت مثبت از خودتان تشکر خواهید کرد.

۳. بدانید هر عکس را کجا می گذارید

تمام عکس های خود را در ۱ پوشه بگذارید؛ مثلا «پوشه تصاویر». در نظر گرفتن یک پوشه سالانه، به این معناست که در سال های بعدی براحتی می توانید به پوشه مورد نظر دسترسی یافته و یا آن را به کامپیوتری دیگر منتقل کنید.

۴. از سیستم «پوشه در پوشه» استفاده کنید

درون پوشه اصلی «تصاویر»، عکس ها را در پوشه های فرعی، ترجیحا با نام های سال قرار دهید (مثلا سال ۱۳۹۳، ۱۳۹۴...) و درون هر سال پوشه های فرعی تر ماه ها، و یا موضوعات مختلف (جشن تولد، عروسی، مسافرت و...) قرار دهید. و یا از سیستم tag استفاده کنید (در ادامه در اینباره توضیح بیشتری می دهیم).

۵. از فایل های خود نسخه پشتیبان (Back up) تهیه کنید

مطمئن شوید که تمامی عکس ها را حداقل در دو جای مختلف ذخیره می کنید؛ مثلا در کامپیوتر شخصی و در حافظه جانبی (هارد اکسترنال، فلش مموری، و لوح فشرده). همچنین برای اطمینان و امنیت بیشتر (در صورت سوختن و یا سرقت) می توانید عکس ها را در سایت های معتبر از جمله Shutterfly، SmugMug، یا Flicker، و یا خدمات پشتیبانی آنلاین مانند Dropbox و یا Carbonite ذخیره کنید.

۶. بهترین عکس ها را ستاره دار کنید

هر بار که عکس ها را از دوربین به کامپیوتر منتقل می کنید، بهترین عکس هایتان را ستاره دار کنید. اکثر بسته های مدیریت عکس، از سیستم امتیاز «۵ ستاره ای» استفاده می کنند. این امتیازها به شما اجازه می دهد که در آینده (با توجه به تعداد ستاره ها) به راحتی عکس دلخواه خود را پیدا کنید.

۷. از نرم افزار مدیریت عکس، برای پیدا کردن عکس ها استفاده کنید

بهترین نرم افزار های مدیریت عکس را می توانید بصورت رایگان از اینترنت دانلود کنید. مثلا نرم افزار Google's Picasa (که با ویندوز ۷ و ۸ کار می کند) و با Windows Live Photo Gallery، و نیز Apple's iPhoto که بر سیستم های مکینتاش قابل استفاده است. این نرم افزار به شما کمک می کند که با امکاناتی مثل برچسب زدن (tag)، مجموعه عکس هایتان را به راحتی هدایت و مدیریت کنید.

۸. از سیستم tag (یا برچسب) برای اشخاص توی عکس استفاده کنید

سیستم «تشخیص چهره»، یک امکان فوق العاده تکنولوژی است که در نرم افزار های مدیریت عکس وجود دارد. سیستم tag، نرم افزاری هوشمند برای پیدا کردن چهره ها در عکس و حدس زدن هویت صاحب عکس است. این امکان، بطرز قابل توجهی در وقت شما صرفه جویی می کند. نیازی به tag کردن، بصورت دستی برای هر نفر نیست. با استفاده از این قابلیت، بسادگی می توانید به آرشیو تمامی عکس های یک نفر دسترسی پیدا کنید.

۹. بهترین عکس های خود را سالانه چاپ کنید

عکس های ستاره دار را جستجو کنید و از سرویس هایی مثل Blurb، Shutterfly، و یا Snapfish برای چاپ عکس در آلبوم عکس سالانه استفاده کنید. صرفه نظر از تغییراتی که عکس های دیجیتال به مرور زمان می بینند، عکس های چاپ شده همواره دوست داشتنی تر، و در هر زمان و برای همه قابل تماشا کردن است.

۱۰. در این رابطه عادت های مثبت در خود ایجاد کنید

درست مانند عادت مسواک زدن روزانه و یا شستن لباس ها طبق برنامه، نگهداری عکس ها نیز به یک سری عادت های خاص نیاز دارد. ایجاد عادت مثبت، به معنای حفظ دسترسی به عکس هایتان در سال های بعدی است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج