۱۴۹۴۳۴
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

دایره‌های سنگی اسرار آمیز در خاورمیانه

سازه‌های عظیم سنگی و دایره‌ای شکل در منطقه خاورمیانه که با تصویر برداری هوایی کشف شده‌اند همچنان با سردرگمی باستان شناسان درباره ماهیت اصلی این سازه‌ها پس از چند دهه همراه است.

ایسنا: سازه‌های عظیم سنگی و دایره‌ای شکل در منطقه خاورمیانه که با تصویر برداری هوایی کشف شده‌اند همچنان با سردرگمی باستان شناسان درباره ماهیت اصلی این سازه‌ها پس از چند دهه همراه است.

باستان‌شناسان در اردن با تصویربرداری هوایی با کیفیت بالا از ۱۱ دایره بزرگ با قطر ۴۰۰ متر هنوز نتوانسته‌اند به ماهیت این سازه‌ها که به نظر شباهت ظاهری تصادفی ندارند پی ببرند.

این دایره عظیم با ارتفاع کم دارای هیچ محلی به عنوان ورودی نیستند و افراد با پرش روی آنها می‌روند، اما باستان شناسان هنوز نسبت به علت و زمان ساخت آنها آگاهی ندارد.

به گزارش «لایو ساینس»، تحلیل عکس‌های هوایی و همچنین اشیاء یافت شده در اطراف این سازه‌های اسرار آمیز حاکی از آن است که قدمت ساخت آنها به حدود دو هزار سال قبل بازمی‌گردد که البته بنابر اعلام محققین ممکن است دارای قدمت بیشتری حتی ماقبل تاریخ و پیش از اختراع خط و نوشتار نیز باشد.

گرچه این سازه‌های عظیم دایره‌ای شکل برای اولین‌بار در دهه ۱۹۲۰ توسط هواپیما کشف شد‌، مطالعات زیادی روی آنها مترکز نشده است و حتی بسیاری از دانشمندان از وجود آنها مطلع نیستند.

علاوه‌بر این ۱۱ سازه دایره‌ای شکل، محققان یک سازه مشابه نیز در کشور اردن کشف کرده‌اند که تکمیل نشده است و تصاویر هوایی قدیمی نیز حاکی از دو سازه مشابه در کشورهای اردن و سوریه است که هر دو تخریب شده‌اند.

«دیوید کندی» که رهبری تیم باستان شناسی هوایی را در این پروژه از سال ۱۹۹۷ برعهده دارد معتقد است ساخت این سازه بسیار دشوار بوده است و گروهی از افراد می‌توانستند با کار طاقت فرسا یک از سازه‌ها را در مدت یک هفته ایجاد کنند. با این وجود ساخت این سازه‌های مشابه مطمئنا طراح و معمار داشته است و مستلزم آن بوده است که کسی با استفاده از یک طناب متصل به مرکز این دایره حرکت کرده باشد تا دایره‌ای دقیق در محل ساخت شده شود.

«کندی» در ادامه افزود: برای حل معمای این سازه‌های اسرار آمیز نیاز به مطالعات میدانی بیشتری است و گرچه تصاویر هوایی مفیدند اما هیچ چیز جای کاوش‌های باستان شناسی و حفاری را نخواهد گرفت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سیاوش

      یک عکس هم می گذاشتید بد نبود ، فقط به فکر آمار سایتتون هستید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج