۱۵۰۰۰۷
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

تقویم برترین ها: روز رفع خشونت علیه زنان

برای نوشتن این مطلب، در گوگل واژه «زن» را جست‌وجو کردم. می خواستم در مورد زن هایی بنویسم که در میان اسیدهای مردان خدانشناس، صورت‌هایش سوخته بود. «آمنه»هایی که قصاص نکردند و «رهانا»هایی که یکصد نفر از متجاوزگران را به کام مرگ برده بودند.

تقویم برترین ها: روز رفع خشونت علیه زنان

برترین ها: برای نوشتن این مطلب، در گوگل واژه «زن» را جست‌وجو کردم. می خواستم در مورد زن هایی بنویسم که در میان اسیدهای مردان خدانشناس، صورت‌هایش سوخته بود. «آمنه»هایی که قصاص نکردند و «رهانا»هایی که یکصد نفر از متجاوزگران را به کام مرگ برده بودند.

می خواستم از کوبانی، از اصفهان، از ایزدی‌ها، افغان‌ها، پاکستانی‌ها و ... بنویسم. از آنهایی که سرهای بریده‌شان با موهای بافته شده در دست جلادان روزگار است. دختران و زنان ایزدی که قربانیان اصلی تروریست‌های «داعش»هستند. زنان جوانی که در اصفهان طعمه‌ی اسیدپاشی شده‌اند. پاکستانی‌هایی که در «خشونت خانگی» قربانی «اسیدپاشی» و «ازدواج اجباری» می‌شوند. و «آمنه»هایی که سوختند اما نسوزاندند.

همین شد که مطالب زیر را پیدا کردم و آمارهای جهانی را در مورد خشونت علیه زنان گردآوری کردم.

خشونت علیه زنان اصطلاحی تخصصی است که برای توصیف کلی کارهای خشونت‌آمیز علیه زنان به کار می‌رود. این شکل از خشونت علیه گروه خاصی از مردم اِعمال می‌شود و جنسیت قربانی پایه اصلی خشونت است. مجمع عمومی سازمان ملل متحد (مجمع عمومی سازمان ملل متحد) خشونت علیه زنان را «هرگونه عمل خشونت آمیز بر پایه جنسیت که بتواند منجر به آسیب فیزیکی (بدنی)، جنسی یا روانی زنان بشود» تعریف کرده است که شامل «تهدید به این کارها، اِعمال اجبار، یا سلب مستبدانهٔ آزادی (چه در اجتماع و چه در زندگی شخصی)» می‌شود.

اعلامیه رفع خشونت علیه زنان در سال ۱۹۹۳ بیان می‌کند که این خشونت ممکن است توسط افرادی از همان جنس، اعضای خانواده، و حکومت اعمال شود.

سازمان‌ها و کشورهای جهان می‌کوشند با برنامه‌های گوناگون با خشونت علیه زنان مبارزه کنند. سازمان ملل متحد روز ۲۵ نوامبر (معادل چهارم آذر) را روز جهانی رفع خشونت علیه زنان اعلام کرده است.

تقویم برترین ها: روز رفع خشونت علیه زنان

آمنه بهرامی قربانی اسیدپاشی بود که از قصاص صرف‌نظر کرد. چندین سال پیش، این خبر در جهان وب فارسی‌زبانان گشت و موجی از شادی و تحلیل و پیشنهاد یا انتقاد ایجاد کرد. خبر مثل برق پخش شد. «آمنه بهرامی، قربانی اسیدپاشی، مجید موحد، اسیدپاش، را بخشید». ویدیوی بخشش او هم سریع اینترنت را فتح کرد. زنی که نه تنها از صدایش که از بازمانده‌های صورت سوخته‌اش هم مشخص بود که جوان است، مجرم را می‌بخشد. او حکم «قصاص» را گرفت اما قصاص نکرد.

انواع خشونت‌ها علیه زنان رواج دارد که اسیدپاشی نوع افراطی آن است. اسیدپاشی زنجیره‌ای در اصفهان در ماه گذشته بسیار تلخ و درناک بود. «خشونت علیه زنان» بنا بر تعریف سازمان ملل متحد، هرگونه رفتاری است که می‌تواند منجر به آسیب بدنی، جنسی یا روانی زنان شود.

خشونت علیه زنان معضلی است جهانی. بر اساس ارزیابی‌های سازمان ملل متحد، حدود ۷۰ درصد زنان در سطح جهان، دست‌کم یکبار در زندگی‌شان هدف آزار جنسی، بدنی و روحی قرار گرفته‌اند.

میلیون‌ها زن و دختر در سراسر جهان تحقیر می‌شوند، کتک می‌خورند، مورد تجاوز قرار می‌گیرند یا حتی کشته می‌شوند. آنها در خیابان‌ها، در مدرسه، در محل کار و خانه یا در اجتماع، خشونت می‌بینند. بیش از ۷۰ درصد زنان جهان در زندگی خود خشونت جسمی یا جنسی را تجربه می‌کنند. یک چهارم زنان باردار در جهان با خشونت روبرو می‌شوند.

در سال گذشته، خبرگزاری «مهر» در گزارشی نوشت که نتیجه‌ یک پژوهش در محله‌های مناطق جنوبی تهران نشان داد که مهم‌ترین مصادیق خشونت علیه زنان در این مناطق، آدم‌ربایی، تجاوز جنسی، مزاحمت‌های خیابانی برای زنان و آزار و اذیت کلامی زنان در محیط خانه است.

پژوهش دیگری که در انجمن جامعه‌‌شناسی تهران به ثبت رسیده است می‌گوید که قتل‌های ناموسی در ایران در سال ۱۳۹۲ نسبت به سال ۱۳۸۶ دست‌کم ۱۰ درصد افزایش داشته‌اند.

همچنان بیشتر خشونت‌ها علیه زنان در پشت درهای بسته‌ی خانه به دست پدر، برادر یا همسر رخ می‌دهد. این تحقیق می‌گوید ۹۲ درصد خشونت‌ها علیه زنان در خانه روی داده‌اند. هشتاد و سه درصد زنان خشونت‌دیده، خانه‌دار و ۱۷ درصد آن‌ها شاغل و از نظر مالی مستقل بودند.

سازمان بهزیستی کل کشور نیز در یکی از معدود تحقیقات دولتی که در حوزه‌ خشونت علیه زنان انجام شد، در سال ۱۳۸۴ اعلام کرد که دست‌کم ۶۰ درصد زنان ایران تجربه‌ لااقل یک‌بار خشونت خانگی را دارند.

این مساله فقط به ایران محدود نمی‌شود. یک چهارم مردان حوزه آسیا-اقیانوسیه حداقل یک بار به یک زن تجاوز کرده‌اند. این نتیجه تحقیقی است که سال گذشته میلادی یک مجله پزشکی به نام The Lancet انجام داده است.

این تحقیق به سفارش سازمان ملل در کشورهای بنگلادش، کامبوج، چین، اندونزی، گینه نو و سری‌لانکا بین ۱۰ هزار مرد تا ۵۰ ساله انجام شده است. بیشتر این مردان به زنانی که با آن‌ها زندگی می‌کردند تجاوز کرده‌اند و یک دهم آن‌ها زنانی را که شریک زندگی‌شان نبوده‌اند نیز مورد تجاوز قرار داده‌اند. تقریبا نیمی از جامعه مورد تحقیق، عمل تجاوز را بیش از یک بار انجام داده‌اند.

بدترین موقعیت را در بین کشورهای محل تحقیق «پاپوآ گینه نو» دارد. در این کشور ۲۷ درصد مردان مورد پرسش، زنانی غیر از شرکای زندگی‌شان را مورد تجاوز قرار داده‌اند. این کشور جایی است که از تابستان سال گذشته دولت استرالیا پناهجویانی را که به طور غیرقانونی به استرالیا وارد می‌شوند به آن‌جا می‌فرستد.

مصر نیز به عنوان «بدترین کشور برای زنان» در جهان عرب معرفی شده است. تقریبا تمامی زنان مصری در زندگی خود مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته‌اند و بیش از ۹۰ درصد از آنان قربانی ختنه بوده‌اند. بر اساس پژوهش یک مؤسسه سرشناس بریتانیایی، مصر بدترین کشور دنیای عرب برای زنان است.

بر اساس پژوهش انجام شده از سوی مؤسسه تامسون رویترز‌، مصر از نظر شرایط زندگی، بدترین کشور جهان عرب برای زنان به شمار می‌رود. تقریبا تمامی زنان مصری (۳/ ۹۹ درصد) به استناد این گزارش در زندگی خود مورد آزار و اذیت جنسی واقع شده‌اند.

عربستان سعودی سومین کشور دنیای عرب به شمار می‌رود که زنان در آن با شرایط سخت و نامناسب روبرو هستند. هر چند زنان سعودی در سال ۲۰۱۵ برای نخستین بار اجازه شرکت در انتخابات را خواهند یافت اما با این همه حقوق زنان در عربستان به شدت پایمال می‌شود. بر اساس قوانین این کشور تجاوز جنسی در رابطه زناشویی جرم محسوب نمی‌شود. همچنین زنان اجازه رانندگی با اتومبیل را ندارد و برای سفر یا حتی انجام عمل جراحی روی آنان، به اجازه خویشاوندان مذکر نیاز است.

باید به سوریه هم اشاره کنیم. زنان سوری نه تنها با خطر جنگ و زندگی در شرایط جنگی روبرو هستند بلکه غالبا با خشونت جنسی نیز مواجه شده‌اند.

در قوانین کشور یمن، حداقل سنی برای ازدواج دختران در نظر گرفته نشده و به طور متناوب مواردی گزارش می‌شود که دختربچه‌ها از سوی خانواده‌هایشان به مردانی با اختلاف سن بسیار زیاد به عنوان همسر فروخته شده‌اند.

شاید بد نباشد بدانید، طبق گزارشات سازمان ملل متحد، هندوراس در بین کشورهای خارج از حیطه جنگی در دنیا، بیش‌ترین آمار زن‌کشی را به خود اختصاص داده است. مرگ خشونت‌آمیز زنان در هندوراس، این کشور را در جایگاه نخست بیشترین آمار زن کشی بین کشورهای خارج از حیطه جنگی در دنیا قرار داده است. خشونت علیه زنان و عدم رسیدگی به آن به عنوان امری رایج در هندوراس تلقی می‌شود.

خشونت علیه زنان فقط به کتک زدن و تنبیه‌های جسمی گفته نمی‌شود. کلمات توهین‌آمیز، شک، بدبینی که در جماعت مردانه آن را خوش‌غیرتی می‌دانند همان خشونتی است که بر زنان اعمال می‌شود و هیچ‌گاه هیچ‌کس نمی‌فهمد این زن چه می‌خواهد و چه رویاهایی در سر دارد.

خشونت عليه زنان در همه طبقات اجتماعی، اقتصادی، نژادی، سنی و جغرافيايی يافت می شود. اما در برخی از گروه ها شايع تر است. خشونت بازتابی از حس پرخاشگری است. خشونت خانگی نوع خاصی از خشونت است كه در سطح خانواده اعمال و منجر به آسيب يا رنج جسمی، روانی و جنسی می شود.

زنانی كه از جانب همسرانشان مورد خشونت قرار می گيرند پنج برابر بيشتر از ساير زنان در معرض آسيب های روانی و خطر خودكشی و شش برابر بيشتر در معرض اختلالات روانی قرار دارند.

در دنیا هر ۱۱ ثانیه یک زن مورد آزار قرار می گیرد و حتی بارداری نیز برای آنها مصونیت ندارد. در آمریکا ۳۳ تا ۳۵ درصد زنان مورد خشونت قرار می گیرند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج