جاباما
۱۵۰۲۰
۱۹ نظر
۵۰۰۸
۱۹ نظر
۵۰۰۸
پ

دانستنی‌هایی در مورد تشنج کودکان

تشنج، تغییر ناگهانی فعالیت حرکتی در فرد است كه ناشی از اختلال در فعالیت الکتریکی مغز بوده و در کودکان شایع است. یکی از شایع‌ترین انواع تشنج در کودکان تشنج ناشی از تب است که البته معمولا سرنوشت خوبی دارد، اما گاهی نیز به علت یک بیماری خطرناک مانند مننژیت (التهاب و عفونت پرده‌های مغزی) ايجاد مي‌شود.

دانستنی‌هایی در مورد تشنج کودکان

تشنج چیست؟

تشنج، تغییر ناگهانی فعالیت حرکتی در فرد است كه ناشی از اختلال در فعالیت الکتریکی مغز بوده و در کودکان شایع است. یکی از شایع‌ترین انواع تشنج در کودکان تشنج ناشی از تب است که البته معمولا سرنوشت خوبی دارد، اما گاهی نیز به علت یک بیماری خطرناک مانند مننژیت (التهاب و عفونت پرده‌های مغزی) ايجاد مي‌شود. تشنج ناشی از تب معمولا در کودکان ۱ تا ۵ سال رخ می‌دهد، هرچند گاهی قبل از یک سالگی یا بعد از ۵ سالگی هم دیده می‌شود. در برخی خانواده‌ها تشنج بسیار شایع‌تر بوده که به علت استعداد ژنتیک است.

تشنج ناشی از تب معمولا با افزایش سریع درجه حرارت بدن رخ می‌دهد. البته گاهی نیز کودک در ابتدا دچار تشنج شده و پس از آن والدین متوجه وجود تب در کودک خود می‌شوند.

بعضی از والدین هيچ پيش فرضي درباره تشنج ندارند و حتی در صورت بروز علائم آن متوجه نمی‌شوند. بنابراين به طور خلاصه به بعضی از علائم آن اشاره می‌شود:

در گروهی از بیماران هنگام تشنج ابتدا هوشیاری آنان از بین رفته، سپس دچار انقباضات عضلات می‌شوند که معمولا حدود ۱۰ تا ۳۰ ثانیه طول می‌کشد. در این زمان بعضی از بیماران دچار کبودی صورت (به اصطلاح سیانوز) یا انحراف چشم‌ها به سمت بالا و عقب می‌شوند. انقباضات باعث خم شدن و قوس برداشتن بدن می‌شود و پس از آن بیمار به طور متناوب دچار حرکات انقباض و انبساط عضلات می‌شود که به صورت لرزش‌های پرشی تند دیده می‌شود. در انتهای این علائم معمولا وضعیت تنفس بیمار به حالت قبل بازگشته و کبودی بیمار نیز از بین می‌رود. بیماران بزرگ‌تر در پایان ممکن است دچار بی‌اختیاری ادرار شوند. پس از تشنج ممکن است بیمار دچار خواب آلودگی و بی‌حالی شود. آنچه ذکر شد کامل‌ترین و معمول‌ترین علائم تشنج به خصوص هنگام تب است وگرنه بسیاری از بیماران ممکن است این علائم را به صورت کامل یا بعضی از آنها را تجربه کنند.


هنگام تشنج چه کنیم؟

هنگامي که کودک دچار تشنج می‌شود به هیچ وجه استرس نداشته باشيد. آرامش خود را حفظ کرده و كنار کودک خود بمانید. کودک را به یک طرف بخوابانید تا در صورتی که استفراغ کرد، مواد استفراغی باعث خفگی او نشود و لباس‌های او را آزاد کنید. در صورتی که قبلا پزشک برای کودک‌تان دارویی به منظور استفاده در هنگام تشنج (البته فقط به صورت مقعدی) تجویز كرده آن را با آرامش به کار ببرید. نیازی نیست دندان‌های کودک را از هم باز کنید، فقط مطمئن شوید زبان کودک تحت فشار نباشد. بعضی از والدین هنگام تشنج به خصوص در همراهی با تب سعی می‌کنند او را پاشویه کنند یا زیر آب سرد بگیرند. به یاد داشته باشید هیچ کدام از این روش‌ها موثر نيستند. بعد از توقف تشنج اگر کودک‌تان تب داشته باشد، می‌توانید از شیاف استامینوفن استفاده کنید. از آنجا که تشنج ناشی از تب گاهی ناشی از علل مهم و خطرناک است و همچنین به دلیل این‌که بعضی از علل تشنج‌های بدون تب مثل کمبود قند و کلسیم نیاز به درمان اختصاصی دارد، بلافاصله پس از بروز تشنج به اورژانس زنگ بزنید یا کودک را سریعا به نزدیک‌ترین بیمارستان برسانید.


چگونه از تکرار تشنج پیشگیری کنیم؟

پس از ترخیص از بیمارستان اگر دارویی برای کودک‌تان تجویز شده است به منظور پیشگیری از تکرار تشنج آن را همیشه و به موقع مصرف کنید. فراموش نکنید داروی کودک را در مهمانی یا مسافرت به همراه داشته باشید. اگر کودک‌تان دچار تشنج با تب بوده در سایر موارد تب (به هرعلتی) درمان اولیه شما باید کاهش تب با استفاده از تب‌برهایی مانند استامینوفن یا در صورت نیاز پروفن باشد. همچنین استفاده از پاشویه با آب ولرم بدون استفاده از الکل یا نمک نیز مفید است. فراموش نکنید در مواقع تب یا تشنج در مورد استفاده از داروهای خاص مانند دیازپام به صورت خوراکی یا مقعدی قبل از ترخیص، از پزشک کودک‌تان یک دستورالعمل بگیرید و مطمئن شوید روش استفاده از آن را به خوبی فرا گرفته‌اید.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

دانستنی‌هایی در مورد تشنج کودکان


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      عالی بود

    • نغمه

      ممنون از توضیحاتتون
      دیروز پسر 2ساله من به خاطر تب بالا دچار تشنج شد...و من وپدرش نمیدونستیم باید چه کار کنیم؛ چون سابقه اش را توی فامیل نزدیک نداشتیم!
      کاشکی وزارت بهداشت یه پک اطلاعات در مورد بیماریها ی مهم را در اختیار هر کسی که صاحب بچه میشه قرار بده!

    • قاسمیان

      خیلی مفید بود.پسر دو ساله من هم دوبار تشنج کرد.خیلی سخت بود

    • بدون نام

      خوب بود ممنون دکتر هم همینارو گفت

    • الناز

      ممنونم مطالب خیلی مفید وکامل بود.

    • بدون نام

      سلام دیروز پسر 2 ساله نازم یکهو تب شدید کرد وار تشنج شد روی دستهای منو وباباش کبود شد من مردم از ترس نمیدونستم چه باید بکنم کاش زودتر این مطالب و میخوندم

    • بدون نام

      پسرم در مدت نیم ساعت که متوجه تبش شدم تشنج کرد منو پدرش خیلی هول شدیم و نمیدونستی چکار کنیم با اورژانس تماس گرفتم سریع آمدن و مارا به بیمارستان بردن

    • بدون نام

      خیلی مطالب مفید بود خداوند شما را زنده داشته باشد

    • نوید مظفری

      سلام خیلی ممنون بابت اطلاعاتی که دراختیار مردم میگذارید.دیشب پسرم دچارتب خیلی بالای ۳۹/۵ درجه شد با حفظ کردن خونسردیمون اونو رسوندیم درمانگاه و با زدن ۰/۵امپول دگزامتازون وشربت استامینافون تبش اومد پایین فقط خیلی نگران هستم مجدد تبش بالا بره ودچار تشنج بشه چکارکنم؟

    • بدون نام

      سلام دختردوساله من. یکباردراثرتب تشنج کرده الان داداشش آبله مرغان گرفته.دخترگلودردشدیدفکرکنم داره میگیره چکارکنم

    • بدون نام

      سلام خواهرزادم داره میره توپنج سال تاالان چندبارتشنج کرده توروخدابگین بایدچیکارکنیم تاخوب بشه ودیگع تشنج نکنه

    • بدون نام

      عالی بود

    • علیرضا کمندی

      سلام .دخترم حدود ۹ ماهشه تشنج کرد ماسریعا ب بیمارستان بردیم همین الان تحت درمان است بعد از مرخص شدن از بیمارستان چکار کنیم

    • شیرین

      سلام برادر زاده ی من در اثر تب یهو برای اولین بار تشنج کرد.۲سالشه.حالا تبشو با دارو پایین اوردن اما باید سی تی اسکن برا مغزش بده به نظرتون احتمال خطر چند درصده؟

    • حمید

      )پسر 2ساله من براثر تب تشنج کرد ماسریع به بیمارستان بردیم ٢روز هم بستری بود بعداز ترخیص دکتر گفت باید اونرو به بیمارستان کودکان مفید ببریم. یعنی هنوز معالجه نشده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سلام دخترم یک ساله پیش تشنج کرد چند بار درروز زیر نظر دکتر هست وبعد خوب شد العان بعد یه سال دوباره تشنج داره دیگه موندم چیکار کنم

    • امنه عزیزی

      سلام من دو تا دختر دایی دارم که یکیشون وقتی یک ساله بود تشنج کرد یکشیونم وقتی هفت ماهه بود تشنج کرد در موقع تشنج هیچ کدومشون تب نداشتن ولی یک هو تشنج میکردن البته تو خونواده مادریشون سابقه تشنج بوده هردوشونم بیمارستان رفتن وبستری یم شدن وهر جور ازمایش که بوده هم گرفتن ولی دکترا میگن هیچیشون نیست ولی بهشون دارو تجویز کرده که باید اونارو بخوره به نظر تون دلیلش چی میتونه باشه که یه نفر دو تا بچه داشته باشه بعد هر دوشونم تو سن قبل از یک سالگس تشنج می کنن

    • رضا احمدی

      سلام
      برادزادم حدودا 5 سالشه،از 6 ماهگی داره تشنج میکنه
      داروهای مختلفی رو امتحان کردن،هیچکدوم اثر نداشته و بازم تشنج میکنه
      دکترا میگن هیچ دلیل خاصی نداره
      هنوز نمیتونه خوب صحبت کنه و رو چیزی امروز کنه یا فعالیت های بچه های همسنشو انجام بده

    • بدون نام

      پسر من ۱۶ سالشه از ۶ ماهگی تشنج کرده و الان هم دارو مصرف میکنه و تشنجشم ادامه داره وباهیچ دارویی کنترول نمیشه به نظر تون علت چیست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج