جاباما
۱۵۱۱۲
۶ نظر
۵۰۴۴
۶ نظر
۵۰۴۴
پ

درباره عظیم ترین پروژه تاریخ سینمای ایران

روز رستاخیز با تصاویر جنجالی سه معصوم

آخرین خاطره و تصویری که از «احمدرضا درویش» در ذهنمان مانده، ماجرای دلخوری اش از رضا رشیدپور در «شب شیشه ای» است که برای اولین بار اسمی از برادر شهید او آورد و آقای کارگردان حسابی برآشفته شد. او در این هشت سال غیبتش ...

همشهری جوان : آخرین خاطره و تصویری که از «احمدرضا درویش» در ذهنمان مانده، ماجرای دلخوری اش از رضا رشیدپور در «شب شیشه ای» است که برای اولین بار اسمی از برادر شهید او آورد و آقای کارگردان حسابی برآشفته شد. او در این هشت سال غیبتش (بعد از پروژه ۵ میلیاردی «دوئل») مشغول ساخت «روز رستاخیز» بوده که به آن لقب «عظیم ترین پروژه تاریخ سینمای ایران» را هم داده اند.

فیلمی درباره حماسه عاشورا که درویش از یک دهه قبل می خواست آن را بسازد. در سال های میانی دهه ۸۰ سه سالی را صرف تحقیق و نگارش فیلمنامه اش کرد ولی ساخت آن تا سال های پایانی دهه به تعویق افتاد. در این مدت فیلمنامه چندبار بازنویسی شد و سرانجام فیلم برداری از ۱۶ بهمن ۸۸ همزمان با اربعین حسینی در بم کلید خورد.

روز رستاخیز با تصاویر جنجالی سه معصوم

آخرین فیلم درویش نزدیک به ۱۰۰ شخصیت دارد که حدود ۲۰ بازیگر، نقش های اصلی آن را بازی می کنند. حساسیت های پروژه آن قدر برای آقای کارگردان بالا بود که روزهای فیلم برداری بین ۸ الی ۱۲ ساعت طول می کشید ولی فقط بین ۴۰ تا ۵۰ ثانیه مفید فیلم برداری می شد.

بالاخره پس از پشت سر گذاشتن بیش از ۲۵۰ جلسه، فیلم برداری ۱۲ دی ۸۹ در حوالی تهران به پایان رسید. روز رستاخیز مقطع تاریخی مرگ معاویه تا شهادت امام حسین (ع) در روز عاشورا را با همراهی بکیر (فرزند حربن یزید ریاحی) روایت می کند و شهرهای مکه، کوفه، دمشق و بخشی از شهرهای مدینه، بصره و دشت کربلا، جغرافیای اصلی این فیلم را تشکیل می دهند. اگر مشکل خاصی پیش نیاید این فیلم ۵/۲ ساعته که این روزها مراحل صداگذاری و تدوین را می گذراند به جشنواره فجر می رسد و اکرانش هم سال ۹۱ خواهد بود.

حرف های کارگردان

نزدیک به ۱۵ سال از آن عهد فرخنده سپری شده است. کسانی از اهالی فرهنگ و سینما تولید فیلمی را آرزو کرده اند که برگرفته از حماسه عاشورا، از جوهر اندیشه امام حسین (ع) بهره گیرد. اثری برای شیفتگان حقیقت و چشمان پرسشگر. برای شکفتن نهال آن آرزو، تنها تکیه گاه عشق بود و نام کسی که بر فراز قلعه عاشقان، انسان را به کرامت، آزادگی و روز رستاخیز بشارت داد.

اکنون پس از سال ها تحقیق و تلاش، پایان فیلم برداری روز رستاخیز پس از یازده ماه و آغاز مرحله بعد از فیلم برداری، امید آن داریم که تا پایان سال امکان نمایش فیلم سینمایی روز رستاخیز مهیا گردد. روایت آنچه بر روز رستاخیز گذشت. شعری شنیدنی است ولی در مقابل قصیده بلند نهت امام حسین(ع) قطره ای از دریاست.

بازیگران

روز رستاخیز ۲۴ بازیگر اصلی دارد. اگرچه درویش نقش اصلی را به چهره ای جوان و ناشناخته داده اما در کنار او از بازیگران حرفه ای استفاده کرده. آرش آصفی بازیگر نقش بکیر، پس حربن یزید ریاحی، چهره ای است که با این فیلم به سینما معرفی خواهد شد و می گویند بازی او در این فیلم حیرت انگیز است و خیلی ها را انگشت به دهان خواهد گذاشت. آصفی البته در «روز رستاخیز» دومین تجربه بازیگری اش در سینما را پشت سر می گذارد. او چهار سال قبل هم در «مواجهه» به کارگردانی سعید ابراهیمی فر یکی از نقش های اصلی را بازی کرده بود که البته هیچ وقت اکران عمومی نشد. از دیگر بازیگران اصلی هم می توان فرهاد قائمیان در نقش حر و حسن پورشیرازی در نقش عمربن سعد را نام برد.

روز رستاخیز با تصاویر جنجالی سه معصوم

پوریا پورسرخ هم نقش پسر عمربن سعد را بازی می کند که حسابی هم بابت این راضی است: «آقای موسوی که از گریمورهای فوق العاده در داخل و خارج ایران هستند. گریم فوق العاده ای انجام دادند. واقعا سخت ترین دوران بازیگری ام را در این فیلم گذراندم. در آن گرمای آزاردهنده بم که خرماها از گرمای شدید آسیب دیده بودند. یک لباس تاریخی، روی آن زره، روی آن یک پتو که مثلا شنل است و روی آن هم عبا و روی سر هم کلاهخودی که از گرما داشت ذوب می شد و آن ریش سنگین. اما وقتی نتیجه کار را دیدم خیلی خوشحال شدم.

آقای درویش گوشه دفترش یک ترازو گذاشته بود و اگر وزنمان بالا و پایین می شد می گفت چرا ورزش نکردید. امکان داشت برای یک پلان ساده که ۱۲ ظهر شروع شده تا صبح روز بعد وقت گذاشته شود. آقای درویش با این وسواس کار می کنند. به خاطر همین وسواس هم کار خوب می شود.» از بازیگران اصلی دیرگ هم می توان (به ترتیب ورود) بابک حمیدیان، انوشیروان ارجمند و میرطاهر مظلومی را نام برد. از سه کشور سوریه، عراق و کویت هم بازیگرانی جلوی دوربین رفته اند.

لوکیشن ها

درویش، مجید میرفخرایی را به عنوان مدیر هنری و طراح صحنه و لباس انتخاب کرد تا خیالش راحت باشد. از ابتدای سال ۸۸ آنها برای پیداکردن لوکیشن ها به نقاط مختلف کشور سفر کردند. بیش از ۶۰ درصد فیلم برداری در اطراف بم و بقیه در شهداد، اصفهان، تهران، شاهرود و کشور سوریه انجام شد. ساخت لوکیشن مکه هم همزمان در اطراف ساوه انجام می شد تا با استفاده های از جلوه های کامپیوتری کار تکمیل شود. ظاهرا لوکیشن های «مختارنامه» برای فیلمبرداری قسمت های مکه به کار نیامده چون نوع دکوپاژ درویش متفاوت است.

روز رستاخیز با تصاویر جنجالی سه معصوم

میرفخرایی از کلیت پروژه رضایت دارد: «ما با تهیه عکس از دکورها در شهرهای مختلف، تلاشمان را برای حفظ یکدستی دکورها کرده ایم، البته سند تصویری چندانی برای شکل معماری آن زمان در دست نیست اما علائم تصویری موزه های مختلف را به عنوان پایه کار لحاظ می کردیم. همچنین برای القای کهنگی. اغلب از رنگ های ترکیبی استفاده کردیم که برایشان مستندات تاریخی داریم تا تفاوت رنگ بندی با رنگ های ایرانی و حتی اروپایی مشهود باشد.» او درباره استفاده از جلوه های بصری (CGI) در این پروژه می گوید: «روز ستاخیز یکی از معدود فیلم های سینمای ایران است که استفاده به جا و مناسبی از CGI کرده. نه با شیفتگی یا ناشی گری، بلکه با مطالعه و شناخت توانایی های این تکنیک. در این کار حرکت دوربین نقش بسیار مهمی دارد: بنابراین من باید در هر پلان و سکانس. براساس حرکت دوربین صحنه را طراحی کنم.»

حاشیه ها

* بعد از غائله اعتراض هایی که درباره نمایش دادن تصویر حضرت ابوالفضل (ع) در سریال مختارنامه داوود میرباقری به وجود آمد کورش زارعی، از بازیگران روز رستاخیز خبر داد که در این فیلم چهره حضرت عباس (ع)، حضرت علی اکبر (ع) و حضرت قاسم (ع) به طور کامل به تصویر کشیده شده و این سه بزرگوار از شخصیت های محوری قصه هستند. هرچند بعدش علی قلی زاده تهیه کننده فیلم همه چیز را به آینده محول کرده است: «در این مورد تفاوت آرا وجود دارد اما در صورتی که تصویر شخصیت معصوم به خوبی و هنرمندانه اجرا شود اجازه نمایش این چهره ها وجود دارد. چنانچه در ساخت فیلم دینی چهره های معصومین نمایش داده نشود فیلم محدود شده و دست هنرمند نیز بسته می شود.»

روز رستاخیز با تصاویر جنجالی سه معصوم

* آن طور که سازندگان فیلم می گویند این پروژه به سبک تمام دیجیتال با نماهای عظیم و هالیوودی فیلم برداری شده و ساختارش با «مختارنامه» فرق دارد. بالاخره پای عوامل جلوه های ویژه فیلم «ارباب حلقه ها» در میان است! از سوی دیگر قرار است فیلم همزمنا به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی دوبله شود.

* اوایلی که پروژه کلید خورده بود، اسم بازیگران هالیوودی به میان آمد که قرار است بیایند و در این پروژه بازی کنند. خبرهایی مبنی بر حضور شون کانری به گوش می رسید. حتی می گفتند آنتوی هاپکینز هم به ایران می آید تا در پروژه عظیم روز رستاخیز برای درویش بازی کنند که البته هیچ کدام به واقعیت نپیوست.

* محمد خواص صاحبی، دستیار فیلم بردار روز رستاخیز، ۱۳ اسفندماه موقع فیلم برداری یکی از صحنه های فیلم از کرین فیلم برداری سقوط کرد و با اینکه به بیمارستان پاستور بم انتقال داده شد اما پس از چند روز در کما بودن، چهارشنبه ۱۹ اسفندماه فوت کرد.

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

روز رستاخیز با تصاویر جنجالی سه معصوم

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • asal

      ooooo

    • محمود

      البته ممنون كه مطلبي جالب خوانديم اما بهتر است يادآور شوم كه حضرات عباس و علي اكبر و قاسم عليهم السلام معصوم نيستند بهتر است درنگ بيشتري داشته باشيد.

    • بهنام

      به نام خدای یکتا که یکتا تر از اونیست
      سلام.امام حسین برای تمام دنیاست کسی که عاشق حسین باشه دوست داره امامشو تمام دنیا بشناسه من یه سال بیشتره که منتظره این فیلمم به جای مخالفت های شدید به این فکر کنین کلیته فیلم برای چیه هدف ساخت این فیلم چیه.این فیلم برای شناساندن ابا عبدالله به تمام جهان ساخته شده .واسه همین باید فیلمی باشه که حرکت امام حسینو همونطور منطقی و عاقلانه که هست نشون بده امام از روی احساسات نرفتن شهید بشن چه طور وقتی مراسم تعزیه برپا میشه و هر کسی با هر سنی نقشا رو برعهده میگیره کسی اعتراض نمیکنه این واسه اینه که هدف شناسوندن امام حسینه خب این فیلمم واسه همین ساخته شده خیلی ها هستم حتی تو همین ایرانه ما که امام حسینو اصلا نمیشناسن همه هم اهل مطالعه و نشستن پا منبر نیستن.به جای مخالفت های احساسی و نادرست بهتره کلیت ساخته فیلمو درک کنیم تا امام حسین هم از ما راضی باشه.یه فیلم اگه با عشق به حسین ساخته بشه نمیتونه بد باشه اقای درویش این فیلمو با هدف پخش جهانی و شناسوندن امام حسین به تمام دنیا ساخته پس نمیتونه بد باشه.به نظر من لازمه که در هرمورد هر امام فیلمی در شان شخصیتشون ساخته بشه .اهل بیتو باید تمام دنیا بشناسن.سریال حضرت علی که هیچ کس هم مخالفت نداشت چون چهره نشون داده نشده بود..ولی خیلی ایرادات دیگه ای داشت که شخصیت حضرت علی رو پایین میاورد ولی کسی این ایرادارو ندید چون همه از روی احساس قضاوت میکنن..همه کارهای اهل بیت عاقلانه و به خاطر حفظ ارزش ها و اعتقاداته حتی سریال امام رضا هم باید بیشتر روش کار میشد.
      امید وارم تمام جهان اهل بیت بشناسن و ما مسلمونا ما شیعه ها به جای مخالفت ها به فکر ترویج اعتقادات و شناسوندن اهل بیت با هر روش و راهی به تمام دنیا باشیم.متاسفانه وهابی ها سریال هایی مثل/عمربن خطاب و حسن حسین و معاویه /رو ساختن که هم تاریخو تحریف کردن هم به اهل بیت توهین کردن خب اگه ماها تاریخ امامت و نبوت رو با پیشرفته ترین تکنولوژی های روز از طریق سریال و فیلم به تصویر بکشیم که همه بشناسن بهتر نیست.به نظر من باید با ساختن سریال های حرفه ای در وصف کامل اهل بیت و پیامبر اسلام جواب اقدام وهابیت رو بدیم همون طور که میدونین چهره حضرت علی به وضوح در فیلم عمربن خطاب که حرفه ای هم ش.ساخته شده نشان داده شد و این فیلم هم با دوبله فارسی پخش شد در شبکه های ماهواره ای.به امید اینکه مردم ما به جای نشون دادن احساسات و تعصبات به نشان دادن حقیقت مطلب به جهان فکر کنند.خیلی ها با فیلم شناخت پیدا میکنن.به نظر من تاریخ امامت و نبوت باید با تمام جزییات به تصویر کشیده بشه به صورت درست نه با ایراد گیری های جزیی.
      یا علی

    • سیدمهدی سیدی

      چه غلطا .فقط کسانی که این بزرگواران رو نمیشناسن میگن اینا معصوم نیستن

    • مسعود

      تو رو خدا بگذاری این سریال زود و بدون سانسور پخش شود به خاطر امام حسین هم که شده مشکل ساز نباشین!!.

    • habibziya

      ببینید ساخت این فیلم باعث ایجااد تصور غلط در ذهن ما و ددن روز عاشورا میشه..و از این پس هرکجا نام عاشورا باشه این فیلم یادمون میافته و دیگه گریه نمیکنیم ....برای از یاد بردمان عاشورا را همین بس ک حرمله در این فیلم وجود ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج