۱۵۲۹۰۶
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

مارادونا، اسطوره‌ای تکرار نشدنی

زندگی اسطوره فوتبال آرژانتین که بسیاری او را بهترین بازیکن تاریخ فوتبال می‌دانند، با حاشیه‌های فراوانی روبرو بوده و هست.

خبرگزاری فارس: دیگو آرماندو مارادونا یکی از بزرگترین بازیکنان تاریخ فوتبال است و بسیاری او را بدون رقیب بزرگترین بازیکن می‌دانند. مارادونا یک رهبر شجاع در زمین بازی با شخصیتی زیرک بود که در هر لحظه ممکن بود با توانایی‌های خارق‌العاده‌اش دست به جادویی در میدان مسابقه بزند. بازیکن کوتاه قد، چهارشانه و چپ پایی که مهارت‌های حیرت‌انگیزش در کنترل توپ، دریبل، پاسکاری و بازی‌سازی‌ مهار کردن وی را تقریبا غیرممکن می‌ساخت. دنیا در جام‌جهانی ۱۹۸۶ او را در اوج توانایی‌هایش دید. نقش او در رسیدن آرژانتین به قهرمانی را بیشترین تأثیرگذاری یک بازیکن در جام‌جهانی برای تیم ملی کشورش می‌دانند.

به سختی می‌توان موفقیت‌های مارادونا را زیر سوال برد. بیشتر مردم او را و نه پله مشهور و محبوب را بهترین بازیکن تاریخ فوتبال می‌دانند و در حقیقت برخی او را بهتر از پله می‌دانند. وی در یک نظر سنجی اینترنتی برای انتخاب بهترین بازیکن قرن بالاتر از پله قرار گرفت. به سختی می‌توان جایگاه او را در زمین مسابقه تعیین کرد زیرا مانند یک مهاجم گل می‌زد اما زمان زیادی را در خط میانی سپری می‌کرد و موقعیت‌هایی را برای هم‌تیمی‌هایش خلق می‌کرد. مارادونا اغلب در خط میانی بازی می‌کرد اما مهارت‌هایش به قدری کامل بود که در تمام زمین حاضر می‌شد. هیچ بازیکنی توانایی‌های او را نداشت و شیوه بازی‌اش نسل‌های بعدی را به شدت تحت تأثیر قرار داد. مثل خیلی از پدیده‌های بسکتبال که آنها را «جردن آینده» می‌خوانند، به بسیاری از فوتبالیست‌های برتر آرژانتین لقب «مارادونای آینده» می‌دهند. برخی بازیکنان مانند مسی پیشرفت زیادی کردند اما اکثر آنها نتوانستند انتظارات را برآورده کنند.

مارادونا، اسطوره‌ای تکرار نشدنی

ناعادلانه است که بازیکنان را با استانداردهای مارادونا قضاوت کرد زیرا او دنیایی متعلق به خودش داشت. با در نظر گرفتن اندام فشرده و به گفته برخی کوتاه وی، عجیب است که می‌توانست در زمین مسابقه تسلط داشته باشد. با این حال پاهایی به شدت نیرومند داشت. علاوه بر این مهارت‌های فوق‌العاده دریبل زنی وی که به او اجازه می‌داد با تمام سرعت به سمت دروازه حریف برود که یا شوت‌های مرگباری به توپ بزند و یا پاس دقیقی را برای هم‌تیمی‌هایش ارسال کند، او را از سایر بازیکنان متمایز می‌کرد.همان طور که از گل فوق‌العاده وی به انگلیس در جام‌جهانی (گلی که با دست نزد) پیدا است، مارادونا می‌توانست مدافعان را با سرعت تمام جا بگذارد؛ در حالی که به نظر می‌رسید توپ به پاهایش چسبیده است. مارادونا می‌توانست تله‌ها را پشت سر بگذارد و تکنیک «رابونا» را به محبوبیت رساند؛ وی همچنین کاشته‌های مرگباری می‌زد.

دیگو آرماندو مارادونا

آرژانتین؛ ۱۹۷۶-۱۹۹۷

آرجنتینوس جونیورز (۱۹۷۶-۱۹۸۱)

بوکا جونیورز (۱۹۸۱-۱۹۸۲، ۱۹۹۵-۱۹۹۷)

بارسلونا (۱۹۸۲-۱۹۸۴)

ناپولی (۱۹۸۴-۱۹۹۱)

سویا (۱۹۹۲-۱۹۹۳)

نیوولز اولد بویز (۱۹۹۳)

مارادونا، اسطوره‌ای تکرار نشدنی

مارادونا در بوینوس‌آیرس متولد شد و در شهر زاغه‌نشین ویا فیوریتو بزرگ شد. او فرزند پنجم یک خانواده هشت نفره بود و اولین توپ فوتبالش را در سن ۳ سالگی هدیه گرفت. مارادونا با بازی برای لوس سبولیتاس (پیازهای کوچک)، به دلیل مهارت‌های باورنکردنی‌اش به سرعت نام پسر اعجاب انگیز را برای خودش دست و پا کرد و رکورد استثنایی ۱۳۶ بازی بدون شکست را با این تیم به دست آورد.وی در سن ۱۰ سالگی با انجام حرکات خارق‌العاده با توپ بین دو نیمه بازی‌ها، شهرتی ملی به دست آورد. روزی یکی از گزارشگران تلویزیون گفت‌و‌گویی با او انجام داد و مارادونا گفت: دو آرزو دارم: بازی در جام‌جهانی و قهرمانی در آن.

مارادونا تنها ۱۵ سال سن داشت وقتی برای اولین بار با بازی برای تیم آرجنتینوس جونیورز، اولین تجربه‌اش در بالاترین سطح فوتبال باشگاهی را کسب کرد و فقط ۱۶ سال داشت که اولین بازی ملی خود برای آرژانتین را در سال ۱۹۷۷ مقابل مجارستان انجام داد. وی در آرجنتینوس پیشرفتی چشمگیر داشت و پنج بار به عنوان برترین گلزن آرژانتین انتخاب شد. وی در سال ۱۹۷۹ و ۱۹۸۰ به عنوان بهترین بازیکن سال آمریکای جنوبی انتخاب شد.

مارادونا، اسطوره‌ای تکرار نشدنی

اولین ناکامی بزرگ وی خط خوردن از ترکیب تیم ملی برای رقابت‌های جام‌جهانی در خاک آرژانتین در سال ۱۹۷۸ بود. سزار لوئیس منوتی، سرمربی تیم ملی فوتبال آرژانتین معتقد بود که مارادونای ۱۷ ساله برای رویارویی با فشار این مسابقات بسیار جوان است. او آخرین بازیکنی بود که از فهرست ۲۲ بازیکن تیم ملی خط می‌خورد. با این حال مارادونا سال بعد آرژانتین را به قهرمانی جام‌جهانی نوجوانان در ژاپن رساند.

انتقال یک میلیون پوندی به بوکاجونیورز در سال ۱۹۸۱ به مارادونا کمک کرد تا تنها عنوان قهرمانی خود در لیگ آرژانتین را به دست آورد و خیلی زود راهی اروپا شود. بارسلونا زمانی که پنج میلیون پوند برای جذب مارادونا در ابتدای فصل ۸۳-۱۹۸۲ پرداخت کرد، رکورد مبلغ نقل و انتقالات دنیا را شکست.

مارادونا، اسطوره‌ای تکرار نشدنی

پس از آن شهرت مارادونا با کاری که در جام‌جهانی ۱۹۸۲ در اسپانیا انجام داد، صدمه دید. او به دلیل خطای غیرورزشی روی باتیستای برزیلی از زمین مسابقه اخراج شد.

حضور او در بارسلونا تنها دو فصل دوام داشت و در هر دو فصل هم بیماری، مصدومیت و رسوایی‌های دیگری به سراغ مارادونا آمد. ابتدا او به دلیل بیماری هپاتیت ماه‌ها از میادین دور بود و فصل بعد نیز به دلیل شکستگی قوزک پا به خاطر خطای آندونی گویکوچه‌آ «قصاب بیلبائو» ماه‌های بیشتری نتوانست برای بارسلونا بازی کند. وی همچنین مدام با رئیس باشگاه بارسلونا مشاجره داشت. به هر حال در میان مشکلاتی که مارادونا همیشه داشت، لحظاتی به یادماندنی نیز برای بارسلونا خلق کرد؛ از جمله یک دیدار خارج از خانه مقابل رئال مادرید که هواداران در سانتیاگو برنابئو به احترام او ایستادند و تشویقش کردند اما دوران وی در اسپانیا با جنجال مقابل اتلتیک بیلبائو در فینال کوپا‌دل‌ری، زمانی که مارادونا در مسابقه‌ای که بیشتر شبیه به کونگ‌فو بود تا فوتبال، نقشش را ایفا می‌کرد، تلخ شد.

مارادونا موفقیت‌هایی در سطح باشگاهی داشت و توانست با بوکاجونیورز در سال ۱۹۸۱ قهرمانی لیگ آرژانتین شود؛ وی پس از آن به همراه بارسلونا در سال ۱۹۸۳ قهرمان لالیگا و کوپا‌دل‌ری شد. به هر حال این ناپولی بود که مارادونا در آن به یک اسطوره تبدیل شد. وی که با انتقال از بارسلونا به ناپولی با رقم ۶.۹ میلیون پوند در آن زمان رکورد زد، بهترین دوران تاریخ باشگاه ناپولی را رقم زد و دو قهرمانی تاریخ باشگاه در اسکودتو را برای این تیم به ارمغان آورد. مارادونا همچنین تیم را در فصل ۸۹-۱۹۸۸ به قهرمانی در جام یوفا رساند. وی به محبوب‌ترین بازیکن تاریخ باشگاه تبدیل شد و محبوبیت او به قدری بود که وقتی آرژانتین برای رقابت‌های جام‌جهانی ۱۹۹۰ به ایتالیا رفت، ناپولی تنها شهر ایتالیا بود که هنگام نواخته شدن سرود ملی آرژانتین، هواداران آن را هو نکردند.

مارادونا، اسطوره‌ای تکرار نشدنی

ناپولی که دوفصل گذشته در آستانه سقوط از سری آ قرار داشت، تصمیم گرفت که با پرداخت رقمی نجومی به ارزش ۶.۹ میلیون پوند در تابستان ۱۹۸۴ مارادونا را به خدمت بگیرد. در روز معرفی مارادونا به هواداران ۷۵ هزار نفر در ورزشگاه سن پائولو جمع شده‌ بودند. در سال‌های بعد باشگاه خودش را از قعر جدول تا تبدیل شدن به یکی از قدرت‌های مدعی قهرمانی در بهترین لیگ وقت دنیا بالا کشید و مارادونا اساس این پیشرفت بود.

درست در میانه این پیشرفت ناپولی مسابقات جام‌جهانی ۱۹۸۶ مکزیک، دوران کمال فوتبال مارادونا پیش آمد. مارادونا در مرحله یک‌چهارم مسابقات در بازی مقابل انگلیس دو روی خودش را نشان داد؛ یک متقلب باهوش و یک پدیده با استعداد. گلی که او با دست به ثمر رساند و بعدها نامش را «دست خدا» گذاشت و بعد از آن گل فوق‌العاده‌ای که با دریبل‌زنی از ۶۰ یاردی به ثمر رساند، به عنوان بهترین گل تاریخ جام‌جهانی انتخاب شد. مارادونا در بازی مقابل بلژیک در نیمه‌نهایی نیز دو گل به ثمر رساند تا این تیم در فینال به مصاف آلمان غربی برود و با پیروزی سه بر دو فاتح جام شود. مارادونا به عنوان بهترین بازیکن، جایزه توپ طلا را کسب کرد و در سال ۱۹۸۶ از سوی یونایتد پرس اینترنشنال به عنوان بهترین ورزشکار دنیا انتخاب شد.

مارادونا، اسطوره‌ای تکرار نشدنی

موفقیت‌ها در سطح باشگاه در ایتالیا ادامه یافت و ناپولی توانست برای اولین بار با پشت سر گذاشتن یوونتوسِ میشل پلاتینی به قهرمانی تاریخی در مسابقات لیگ این کشور در سال ۸۷-۱۹۸۶ دست یابد و در همان زمان قهرمانی در کوپا ایتالیا را نیز کسب کند.

جشن و پایکوبی‌ها در در شهر جنوبی و پرهرج و مرج ایتالیا ابعاد تازه‌ای پیدا کرد. قهرمانی در جام یوفا ۱۹۸۹ و یک قهرمانی دیگر در لیگ ایتالیا در سال ۱۹۹۰ پیش از جام‌جهانی ایتالیا به افتخارات آنها افزوده شد.

مارادونا با مصدومیت به مسابقات جام‌جهانی ۹۰ رفت و در سطح چهار سال پیش نبود؛ تیمش هم همان شرایط را نداشت. به یادماندنی‌ترین لحظه وی در جام‌جهانی پاس گل وی به کلودیو کانیجیا مقابل برزیل در دور دوم بود. آرژانتین در مسابقه نیمه‌نهایی که در ناپل برگزار شد، در ضربات پنالتی ایتالیا را شکست داد اما نتوانست مانع از قهرمانی آلمان غربی شود. مارادونا به عنوان سومین بازیکن برتر مسابقات انتخاب شد.

مارادونا، اسطوره‌ای تکرار نشدنی

پس از اینکه آزمایش کوکائین مارادونا در سال ۱۹۹۱ مثبت اعلام شد، دوران حرفه‌ای وی راه سراشیبی را در پیش گرفت. او به مدت ۱۵ ماه محروم شد و پس از بازگشت در تیم سویا و نیوولز اولد بویز به میدان رفت. وی در مسابقات جام‌جهانی ۱۹۹۴ آمریکا عملکرد خوبی داشت تا اینطور به نظر برسد که همه‌چیز به حالت عادی بازگشته است اما تست دوپینگ او مثبت اعلام شد.

دیگو مارادونا دوران حرفه‌ای‌اش را با حضور در بوکاجونیورز به پایان رساند. مارادونا در سال ۱۹۹۴ هدایت تیم ماندیو دی کورینتس را بر عهده گرفت و سال بعد روی نیمکت ریسینگ کلاب نشست. وی از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ سرمربی تیم ملی فوتبال آرژانتین بود و یک سال هم از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ هدایت تیم الوصل امارات را بر عهده داشت.

مارادونا، اسطوره‌ای تکرار نشدنی

معروف‌ترین بازیکن فوتبال آرژانتین پس از بازنشستگی هم نتوانست زندگی آرامی داشته باشد و مواد مخدر و چاقی همیشه زندگی او را تهدید کرد. او در سال ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ به دلیل مشکلات قلبی در بیمارستان بستری شد و دومین بار مجبور بود برای نفس کشیدن از دستگاه تنفس استفاده کند. سال بعد مارادونا تحت عمل جراحی قلب قرار گرفت. آخرین باری که کاراسطوره فوتبال آرژانتین به بیمارستان کشید، در سال ۲۰۰۷ پس از مصرف مشروبات الکی، کشیدن سیگار و خوردن بیش از حد بود.

وی از طرفداران فیدل کاسترو و هوگو چاوز است و در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: از هرچیزی که از سوی آمریکا می‌آید متنفرم. با تمام وجود از آمریکا نفرت دارم.

مارادونا و پله همیشه در مصاحبه‌ها و مراسم مختلف اختلافشان را آشکار کرده‌اند. یک نظرسنجی از سوی فدراسیون بین‌المللی فوتبال مارادونا را به عنوان برترین بازیکن قرن بیستم انتخاب کرد اما حتی این اتفاق هم با حاشیه‌هایی همراه بود. مارادونا تابلویی را که نشان می‌داد پله به صورت مشترک با وی صاحب این افتخار شده، خراشید و از حاضر شدن روی صحنه در کنار اسطوره فوتبال برزیل خودداری می‌کرد.

مارادونا، اسطوره‌ای تکرار نشدنی

اسطوره فوتبال آرژانتین، در سال ۲۰۰۵ یک برنامه تلویزیونی اجرا ‌کرد و میهمانانی از جمله فیدل کاسترو، مایک تایسون و حتی پله را دعوت کرد که با استقبال بسیار خوبی مواجه شد.

مارادونا در سال ۲۰۰۸ هدایت تیم ملی فوتبال آرژانتین را بر عهده گرفت اما این تیم که بازیکنان بزرگی مانند مسی را در اختیار داشت، در جام‌جهانی ۲۰۱۰ در مرحله یک‌چهارم نهایی با نتیجه چهار بر صفر مغلوب آلمان شد تا قرارداد مارادونا تمدید نشود.

حاشیه‌های مارادونا تمامی نداشت؛ وی یک بار پای یک فیلمبردار را زیر گرفت و به جای عذرخواهی به او گفت: «پایت زیر چرخ‌های ماشین من چه کار می‌کند؟» و در حادثه‌ای دیگر به تیراندازی به خبرنگارانی پرداخت که قصد مصاحبه با او را داشتند.

مارادونا در فوریه ۲۰۱۴ ادر حالی که به عنوان سفیر افتخاری ورزش دوبی مشغول بود، اعلام کرد که قصد دارد با بازی برای تیم دپورتیوو ریسترا، یک تیم آرژانتینی به دنیای فوتبال بازگردد.

با این حال حتی اگر قبول کنید که او یک شخصیت جنجالی داشت که بیشتر از آن که به فوتبالش کمک کند، مانع از پیشرفتش می‌شد، باز هم نمی‌توانید افتخارات و نتایجی را که کسب کرده نادیده بگیرید. خیلی ساده؛ مارادونا یکی از بهترین بازیکنان تمام دوران فوتبال بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج