۱۵۳۰۹۸
۴۰ نظر
۵۰۱۳
۴۰ نظر
۵۰۱۳
پ

چه جوری کل ایران عزادار پاشایی شدند؟

این یک دوران تازه است، دوران شبکه های اجتماعی که مرگ دریغ آلود یک هنرمند جوان موسیقی به یک موج اجتماعی در سراسر ایران بدل می شود. موجی که در گذر از کانال این شبکه ها ابعادی غیرواقعی تر هم پیدا می کند.

چه جوری کل ایران عزادار پاشایی شدند؟





روزنامه هفت صبح - فرید عطار زاده: این یک دوران تازه است، دوران شبکه های اجتماعی که مرگ دریغ آلود یک هنرمند جوان موسیقی به یک موج اجتماعی در سراسر ایران بدل می شود. موجی که در گذر از کانال این شبکه ها ابعادی غیرواقعی تر هم پیدا می کند، آنگونه که شاید به این فکر بیفتیم که کل ایران عزادار این چهره جوان و محبوب موسیقی است.

این قدرت بزرگ نمایی شبکه های اجتماعی است، آنگونه که می تواند به شما اینگونه وانمود کند که با کل مردم طرف هستید.

چه جوری کل ایران عزادار پاشایی شدند؟

هزاران نفر در تهران، کرج، بوشهر، یزد و ... به یادمان این خواننده محبوب پرداختند اما در قدرت رسانه ها این هزاران نفر می تواند چندین برابر جلوه کنند... در عصر رسانه ها هستیم. عصر رسانه های جمعی. عصر شبکه های اجتماعی. و این سوال در ذهن مان شکل می گیرد که اگر در عصر این شبکه ها مثلا خسرو شکیبایی فوت می کرد یا مرگ مرحوم حاتمی یا حتی محمد علی فردین که چهره های سرشناس تری بودند در این دوران شکل می گرفت واکنش شبکه های اجتماعی تا چه اندازه شدید بود؟

در زیر پوست شهر در شبکه به هم پیوسته شبکه های اجتماعی یک موج احساسی و عاطفی متفاوت از دیگر حوزه های اجتماع امروز در حال زندگی است. این موج حتی به شکلی غیرمنصفانه فیلم لحظات مرگ این هنرمند را نیز به نمایش عمومی می گذارد. در موج شبکه های اجتماعی هیچ چیز پنهان نیست. هیچ چیز خصوصی نیست. چه بیماری، چه مرگ، چه عزاداری. اینجا قطعه ای جداگانه از زندگی ما ایرانیان است؛ در خط نهایت سنگدلی، در خط نهایت عطوفت، در خط نهایت نمایش.

مرگ این خواننده جوان باعث شد لایه های پنهان دیگری از جامعه و فضای شبکه های اجتماعی نمایان شود. گروهی که به طرفداران مرتضی پاشایی انتقاد می کنند چرا برای سایر هنرمندان و مشاهیر مبتلا به بیماری های متفاوت چنین توجهاتی صورت نمی گیرد. از آن طرف موج عجیب کمپین سازی برای اتفاقات مختلف تازگی ها حتی به بیماران هم رسیده و با انواع و اقسام موج سازی برای سلامتی فردی دعا می کنند که شاید خودش تمایل نداشته باشد بیماری اش اینچنین در معرض توجه قرار بگیرد.

از آن طرف عده ای یادآوری کردند که در میان این هیاهو چرا کسی یادش نیامد به جز مرتضی پاشایی، بیماران سرطانی زیادی دور و اطرافمان هستند و دلایل پیدا شدن این همه سرطان هولناک در دور و اطرافمان چیست؟

پرونده هفته صبح را به همه این حاشیه ها اختصاص دادیم و از مواردی نوشتیم که در روزهای گذشته بسیار خبرساز شده بود.

یک موج نامتناسب

اگر جزو کاربران شبکه های اجتماعی باشید، حتما با موج بزرگ و غیرقابل باوری که در سوگ از دست رفتن این خواننده جوان و با استعداد به وجود آمده روبرو شده اید. کاربران بی شماری در سوگ او نوشتند و عکس های خود را تغییر دادند، عده بی شماری به خیابان ها آمدند و برخی خودروهای در حال تردد در خیابان ترانه های او را پخش کردند.

چه جوری کل ایران عزادار پاشایی شدند؟

هیچ کس منکر آثار خوب و ارزشمند مرتضی پاشایی نیست اما آیا این حجم از واکنش ها از تعداد طرفداران و فعالیت های هنری اش بیشتر به نظر نمی رسد؟ اسطوره هایی مانند خسرو شکیبایی، ناصر حجازی و ... در میان همه قشرها شناخته شده و مورد احترام هستند و بروز واکنش ها در سوگ این عزیزان قابل درک است اما به آیا به نظر نمی رسد در ماجرای مرتضی پاشایی برخی کاربران روی یک موج سوار شده اند؟

چند درصد از این کاربران همه آثار او را گوش می دادند؟ چه تعداد از این افراد آلبوم های او را به صورت اورجینال خریداری کرده بودند؟ ترانه های غمناک و با کیفیت قابل قبول هنری و موسیقایی یکی از ویژگی های بارز آثار مرتضی پاشایی بود اما اگر این هنرمند عزیز و دوست داشتنی با بیماری سرطان دست و پنجه نرم نمی کرد و در سنین جوانی با مرگ روبرو نمی شد، باز هم این همه طرفدار وجود داشت؟

قرارهای وایبری

روز جمعه بار دیگر ظرفیت های عظیم و پنهان موجود در شبکه های اجتماعی نشان داده شد و انتشار خبر درگذشت مرتضی پاشایی همه طرفداران این خواننده را دور یکدیگر جمع کرد. درحالی که برنامه خاصی از سوی خانواده پاشایی تدارک دیده نشده بود اما طرفداران او از طریق وایبر و شبکه های اجتماعی قرار گذاشتند تا جلوی بیمارستان بهمن جمع شوند. فقط چند ساعت کافی بود تا جمعیت فراوانی جلوی بیمارستان جمع شوند و یادش را زنده نگاه دارند.

چه جوری کل ایران عزادار پاشایی شدند؟

این تمام ماجرا نبود. از حوالی بعدازظهر روز جمعه پیغامی دست به دست میان کاربران می چرخید که قرار شده بود طرفدارانش در مکان مشخصی دور یکدیگر جمع شوند و شمع روشن کنند. شاید کمتر کسی فکرش را می کرد مکان های مشخص شده در تهران و بسیاری از شهرهای دیگر در چنین فرصت کوتاهی مملو از طرفداران او شود...

عدم برگزاری برنامه از سوی سازمان ها

با مشاهده جمعیت فراوانی که در جلوی بیمارستان و خیابان دور یکدیگر جمع شده اند، یک نکته بزرگ به چشم می آید. جای خالی برگزاری مراسم بزرگداشت توسط سازمان های مرتبط با مضامین هنری. نباید این نکته را از نظر دور داشت طرفداران و علاقمندان یک هنرمند با شنیدن هر خبر ناراحت کننده درباره فرد مورد علاقه شان، بسیار زودتر از حد معمول به واکنش و ابراز احساسات می پردازند.

اتفاقی معمول در همه جای دنیا که سازمان ها و نهادهای مختلف سعی در مدیریت هر چه بهتر آن دارند اما در ایران هنوز چنین اتفاقی رخ نداده و معمولا مراسم های بزرگداشت در چند روز پس از وقوع حادثه و با حضور انواع و اقسام مقام های دولتی و عصا قورت داده برگزار می شود.

چه جوری کل ایران عزادار پاشایی شدند؟

منظورمان تعبیه مکان های مشخص و معین شهری از پیش تعیین شده برای عموم مردم است که با وقوع چنین حوادثی بتوانند به سرعت جمع شوند و به ابراز احساسات بپردازند.

مرگ خسرو شکیبایی، ناصر حجازی و مرتضی پاشایی نمونه ای از این موارد بود که خیل عظیم طرفدارانشان به صورت خودجوش دور یکدیگر جمع شدند. به نظر می رسد سازمان هایی مانند سازمان فرهنگی - هنری شهرداری، خانه سینما و موسیقی و ... می توانند در این زمینه وارد عمل شوند. در این صورت برای برگزاری برنامه هایی از این دست نه مشکل امنیتی و نه اتفاقی خارج از عرف به وجود خواهد آمد.

حمله کاربران به یکدیگر

این اتفاقات دیگر عادی شده است. با هر نوشته و جمله ای همه یکدیگر را متهم می کنند و با یکدیگر بحث می کنند. به نظر می رسد در شبکه های اجتماعی همه به دو دسته تقسیم شده اند؛ یا طرفدار پاشایی یا ضد پاشایی! از آن طرف کاربران بی شماری عنوان می کنند چرا کاربران شبکه های مجازی برای سایر هنرمندان چنین برنامه هایی تدارک نمی بینند و از آنها حمایت نمی کنند؟! مثلا عده ای می گویند نجف دریابندری مدتی است که در بیمارستان بستری است و کسی حالش را نمی پرسد، عده دیگری فلان هنرمند و اتفاق را مثال می زنند و در نتیجه به طرفداران مرتضی پاشایی حمله می کنند...

چه جوری کل ایران عزادار پاشایی شدند؟

کسی حواسش به سرطان هست؟

در بین همه این اتفاقات و ماجراها، عده دیگری تلنگر می زنند که حواسمان به سرطان هست؟ شاید در گذشت مرتضی پاشایی بهانه ای باشد بررسی کنیم آیا وقوع سرطان در کشور بالا رفته یا نه؟ آیا وقت آن نرسیده مسئولان در این باره یک اطلاع رسانی دقیق و صحیح انجام دهند و این موج نگرانی را از مردم دور کنند؟

«امیر مهدی ژوله» در صفحه خود نوشت: «من مرتضی پاشایی رو نمی شناختم، نه از نزدیک، نه از دور، نه آلبومش رو می خریدم نه با موسیقی اش زندگی کرده بودم نه مثل اهالی فیس بوک اسطوره زندگی ام رو از دست دادم. من ولی سرطان را می شناسم؛ هجوم بی رحم و بی امان و خانمان براندازش رو لمس کردم. دیدم این سال ها چطور هر کسی رو می بینی؛ دوستی، آشنایی، همسایه ای، فامیلی یا عزیزی داره که با سرطان درگیره یا جدال نابرابر داره. سرطانی که تا ۱۰ سال پیش کمتر می شنیدیم و می دیدیم و ازش می دونستیم حالا نقل هر جمع و محفلی شده. به نظرم به بهانه این جوون نازنینی که اینطور خوابید، اینطور تموم شد، اینطور حیف شد و به خاطر همه چند ده هزار نازنینی که هر سال با همین سرطان ها حیف و میل می شن، بیایم از تسلیت ها، روضه خوندن ها و هر کی بیشتر مرتضی رو دوست داشتن برنده ست بگذریم و یه کاری کنیم...»

چه جوری کل ایران عزادار پاشایی شدند؟

بچه های سرطانی را دریابید

کافی است به بنیادهای مختلف و بیماری های خاص سری بزنید تا با انبوهی از بیماران سرطانی روبرو شوید. بیماران کوچک و بزرگی که در بیمارستان بستری هستند و با مرگ دست و پنجه نرم می کنند. خیلی از آنها نه توانایی مالی مناسبی دارند و نه دوست و آشنایی برای کمک. کسی به فکر آنها است؟ آیا این امکان وجود ندارد همه این طرفداران مرتضی پاشایی که در شبکه های اجتماعی غوغا کردند و به خیابان آمدند به یاد مرتضی پاشایی به انجمن های مختلف حمایت از سرطانی ها کمک کنند؟

چه جوری کل ایران عزادار پاشایی شدند؟

موج سوءاستفاده از یک مرگ

با انتشار خبر مرگ مرتضی پاشایی برخی چهره های مطرح سوار بر موج شدند و از این ماجرا به نفع خود استفاده کردند. به نظر می رسد رقابت عجیب و پنهانی میان این دسته از افراد اتفاق افتاده و برخی از آنها برای جلب توجه بیشتر عکس های او را منتشر می کردند یا به ابراز همدردی می پرداختند. یک اتفاق ناخوشایند که انگار هر شخصیت لایک بیشتر بگیرد برنده است و هر شخصیتی هم که درباره پاشایی ننوشته باشد با اتهام کاربران روبرو می شود!

چه جوری کل ایران عزادار پاشایی شدند؟

همچنین به تازگی موجی راه افتاده که با هرگونه اتفاق ناخوشایند و ظهور علائم بیماری در یک فرد، سریعا همه چیز در بوق و کرنا می رود و همه برای سلامتی او از مردم طلب دعا می کنند؛ اتفاقی که حتی برای یکی از منتقدان مشهور سینما هم افتاد و در زیرنویس برنامه هفت از مردم خواسته شد برای سلامتی اش دعا کنند. آقایان و خانم ها لطفا کمی آرام تر و با منطق تر!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      طرز فكر آدما خيلي با هم فرق مي‌كنه! با پارت اول متنتون موافق نيستم. از نظر من حداقل 60 درصد اونايي كه نسبت به مرگ مرتضي واكنش نشون دادن از روي عشق بود و شايد بقيه واسه خودنمايي و اين جور مسائل. اين همه اشكي كه از سر عشق ريخته شد قطعاً ربطي به شبكه هاي اجتماعي نداره، سادگي، مظلوميت، صداي سوزناك و ترانه‌هاي ماندگار دليل محبوبيت بيش از اندازه مرتضي پاشايي بود ...

    • بدون نام

      مجله ديكه شورشو در اوردى، يعنى محبوبيت يه نفر اينقدر قلقلكت داده!؟؟؟ مرد نكونام نميرد هر ﮔز، مى دونم درج نمى كنى ﭼون جراتشو ندارى

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این مرحوم کجا نکونام بوده ؟ یک انسان معلومی که نیمچه صدایی داشته و هدفش سرگرم کردن بوده است .
        انسانهای نکونام کسانی هستند که به مردم خدمت کرده اند و گرهی از مشکلات خلق باز کرده اند . از احساس گرایی دست بردارید

      • بی تربیت جون

        در جواب کاربر دوم باید بگم در نکو نام بودنش همین بس که هزاران نفر به خاطر مرگش اشک ریختن . اینو بدون که یکی از ابعاد مهم انسان بعد عاطفی و احساسیشه .اولا که شما از کجا میدونی که آقای پاشایی تو زندگی شخصی خودش به مردم خدمت نکرده ؟ دوما به آهنگ هاش گوش دادی ؟ میبینی که چه متن زیبا و مفهومی داره ؟ همون آهنگ تیتراژ ماه عسل چه انسانهایی رو به زندگی امیدوار کرد و چه انسانهایی رو دوباره به خداوند نزدیک کرد ...

    • بدون نام

      سلام چه ربطی به شبکه های اجتماعی داره ؟ چرا ناراحتین از محبوبیتش .اون بغض هزاران نفر از نسل من بود و مظلومانه و زود رفت .مردم قدر شناسند کسی که محبوب باشد حتی تا دم رفتن نیز تنهایش نمی گذارند .مانند تختی - فردین -ناصر خان و مرتضی عزیز

    • بدون نام

      اگر واقعا کسی دلسوزانه غمگین میشه یک فاتحه برای آرامش روحش میخونه نه اینکه تصاویر و فیلمهای شخصیش رو بسط بده یا تجمع برای همدردی رو با کف و جیغ و سوت همراه کنه!!
      نوعی اغراق در ابراز همدردی وجود داشت که شبکه های اجتماعی دلیل مهمش بود

    • بدون نام

      پس چرا قدرت شبکه های اجتمایی برای بعضیها عمل نکرد

    • یه جوان مثل هم جوانهای مملکتم

      انقدر احساس مردم و دست کم نگیرید . هر مسئله ای را در زمان خودش بررسی کنید و به گذشته و آینده هی ربطش ندید . بابا دست از سر مردم بردارید . شادی که یه جور حرف درمیارید اینم از عزاداری

    • کاربر

      منم به خاطرسادگي، مظلوميت، صداي سوزناك و ترانه‌هاي ماندگارو شخصیت خوب وبی حاشیه بودن مرحوم پاشاییه که از همون اول طرفدارش شدم وبسیاری از ساعت های عمرم رو با آهنگ هاش سپری کردم .الانم خیلی سخته که رفتن همیشگیش روباورکنم این دوسه روز به سختی واسم گذشت ...خیلی ناراحتم فکرمیکنم هنرمندایی مثل پاشایی که همه چیز تما م باشن تعدادشون خیلی اندکه....من که یه طرفدارعادیش بودم انقد دارم بهم سخت میگذره خدا میدونه به خونوادش داره چی میگذره خداوند رحمتش کنه وبه خونوادش صبر بده

    • مهرداد

      فقط برای فروش روزنامه ببین چه چیزاری رو مینویسن! هه...

    • سارا

      به عکسهای مراسم تشیع مرحوم نگاه کنید.از هر 20 نفر 5 نفر براش گریه میکردن و ناراحت بودن.بقیه یا میخندیدن یا داشتن فیلم میگرفتن.آدم وقتی کسی رو که اینقدر دوس داره از دست میده حال ِ اینو داره که از مراسمش فیلم بگیره؟؟ نمیشه ازدحام جمعیت رو مبنای محبوبت قرار داد.مطمئنا شبکه های اجتماعی خیلی تاثیر داشته تو این قضیه.خیلیا فقط واسه اینکه وای مراسمی هست و همه هستن ما هم بریم 4 تا فیلم و عکس بگیریم جمع شده بودن.به جز عده ای که واقعا طرفدارش بودن

    • حامد

      هرچقد دنیای مجازی بزرگش کرد رسانه ملی سعی در کمرنگ کردنش داشت ولی نتونستید
      یه سوال میپرسم چرا عشق و قدرت این جوونا رو با دوربین رسمی ثبت نکردید دیروز یه دوربین سمت ماها نبود ولی خودمون دست به کار شدیم دم ملت و جوونامون گرم بعد خدا فقط ملت ایران و عشقه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خودت می گی دنیای مجازی ! دنیای مجازیتون اصلاً بازتاب واقعی از زندگی مردم و دغدغه های آنان نیست . این مرحوم پاشایی قبل از این جریان خیلی شناخته شده نبوده است .
        احساسات پوچ بعضی ها داره موج درست می کنه .
        والسلام

      • سميه

        دوست عزيز هرچند دير ولي همين ديشب شبكه آموزش يه مستند از تشييع جنازه پخش كرد و با اكثر آدمهاي معروف كه اونجا بودن مصاحبه كرده بود....

      • بدون نام

        خانم سمیه کجاش دیر یود؟وقتی تشییع جنازه ی ایشون همین دیشب بوده گزارشش هم دیشب پخش شده دیگه.پوشش تلوزیون به این موضوع خیلی خوب بود.

      • یه رهگذر

        کاربر گرامی: امیدوارم در زندگی تون همیشه به بزرگی بیندیشید و خوشی ها و خوبی ها در وجودتون باشه.اما فکر نمیکنید دارید اغراق میکنید!شما از رسانانه ملی دیگه چی میخواهید؟!آیا اخبار یا یرنامه ها رو درباره آن مرحوم ندید؟!
        انشاا... خداوند قرین رحمتشان کند,
        این روی سخنم با تمامی کاربران است:آیا بهتر نیست به علایق همه اقشار احترام گذشت؟!چه هنرمند,چه روحانی,چه ورزشکار و ... لطفا با تامل به همه چیز بنگرید!
        ممنون.

    • بدون نام

      چرا سعی می کنید مرتضی پاشایی رو با خسرو شکیبایی مقایسه کنید؟مرحوم شکیبایی هم از مشاهیر بودند ولی مرتضی طرفدارانش همه جوون بودند.مرتضی شریک لحظه های احساسی مون بود...لطفا درم کنید واسه از دست دادنش ناراحت باشیم

    • بدون نام

      بعضیها حتی چشم ندارند مردن کسی رو ببینند .دم همه هواداراش گرم .اونایی که تا آخرین لحظه تنهاش نذاشتن.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هوادارش هستی باش . براش غمگینی باش . اصلاً براش بمیر! ولی حق نداری این احساس را به همه جامعه تزریق کنی و کشور را عزادار یک انسان معمولی کنی . بسیار انسانهای با ارزش و خدمتگزاری از بین ما رفته اند و هیچکس برایشان این جور بازی ها راه نیانداخته بود .

      • بدون نام

        غیرمعمولی از نظر شما چیه ؟
        چرا مسائل قاطی میکنی؟

      • بدون نام

        یوزر اولی --- از حسادت امثال شماها دارید دق میکنید بدبختاااا--- خوب توام برای اونی که با ارزش و خدمتگزار بود در میاوردی---تشیع جنازه این مدلی نبوده و هرگز نخواهد بوددددد فدای صداش بشم -- همین که حرص امثال شمارو دراودره بسه-- برو خودتو اصلاح کن

    • زهره

      به نظر من مردم گاهی دیوانه وار به یک قضیه وارد می شوند منم برای از دست دادن هنرمند کشورمان ناراحت شدم ولی در حد یک هنرمند نه درگیر کردن چند روزه با این قضیه مرگ برای هر جوانی تاسف بر انگیزه

    • بدون نام

      خدا به خانوادش صبر بده برای شادی روحشون سعی کنید فاتحه بخونید .

    • سپیده

      الان سوختین از مراسم با شکوهش دارین دق و دلیتونو با این مقالات خالی میکنید؟مرتصی پاشایی آسمونی بود و آسمونی هم رفت با بدرقه همه جوون ها و یزرگ ترهای سرزمینم. یادش تا همیشه جاودان

    • علی

      با اینکه نظر هر کی محترمه و لی برای کوته فکریت متاسفم. فقط یه نیمچه صدایی داشت؟ من فقط یک ماه بود با این پدیده موسیقی پاپ ایران آشنا شدم ، تو این یکماه روزی حداقل یکساعت ترانه های فوق العادشو گوش میدادم. اون تو 30 سالگی این همه شیفته پیدا کرد .تو تو چند سالگی هستی که اینجوری جواب نظرتو میدن.مهم نیست مشکل IQ ؛ خیلیا به این درد دچارند.

    • محسن

      مثل اینکه عادت ما شده تا یکی بزرگ و عزیز میشه واسه مردم سریع سعی کنیم با خراب کردنش برا خودمون توجه بخریم.....حداقل تا چهلمش صبر میکردین.....بعد شروع به کوبیدنش میکردین

    • خانمی

      به نظر من ایشان فقط یک خواننده بودند. که طرفدارهایی داشتند. اما هرچند یک خواننده دوستداشتنی باشه و صدای خوبی داشته باشه، آدم نباید افراط کند. مراسمی مثل شمع روشن کردن و بلند ترانه خوندن های گروهی و ....دوایی را از مرده برطرف نمی کند. به جای این افراط بازی ها هرکسی دوستش داشته برایش فاتحه بخواند که به درد آن دنیایش بخورد.

    • حمید

      نمیدونم چرا وقتی اسم شبکه اجتماعی میاد بعضی ها می ترسن

    • محمد

      اشکالی نیست که ازیک جوان خواننده که مدتی است رنج بیماری کشیده تجلیل شود. واین نشان دهنده قدردانی مردم بود. اما سئوال اینجاست ....!!!!؟ اکثرا همچون آقای سیدجوادهاشمی مرحوم نمی شناختن چرااشک می ریختند.

    • بدون نام

      پاشایی یه حس بود.
      حتی اگه معروف نبود.
      الآن شاید افراد معروف تر از اون از بینمون برن اما تا این حد دل همه به درد نیاد.

    • فاطمه

      انگار بعضی ها نمی تونن باور کنن که یه خواننده این همه عاشق داره این همه محبوبیت داره
      چرا همه چیزو میندازین گردن شبکه های اجتماعی؟
      هرکسی که آهنگاشو گوش داده باشه دلش پر از احساس میشه و اون بغضی که مخفی مونده بود به راحتی میشکنه!!
      مرتضی کسی بود که باعث شد لحظه هایی رو توی تنهاییمون اشک بریزیم...
      سوز صداشو هیچ خواننده ای نداره...
      همه دوستش داشتن و از رفتنش ناراحت شدن

    • فاطمه

      ادامه ی حرفم:
      درسته که خیلی ها برای عزاداری کردن و همدردی کردن با استفاده از شبکه های اجتماعی به هم پیغام دادن...
      کجای این کار اشتباهه؟
      چرا تو این کشور تجمع کردن رو حرام کردن؟
      از چی میترسن؟
      بابا یه عده خواستن با هم یاد عزیزشونو گرامی بدارن
      کجاش بده
      خود من خیلی آهنگاشو دوست داشتم
      سر نماز برای سلامتیش خیلی دعا میکردم
      اما وقتی شنیدم که فوت کرد دست و پام شل شد
      کنار شوهرم خجالت کشیدم گریه کنم
      اما تو خلوت خیلی اشک ریختم
      چون حیف شد
      خیلی حیف شد
      خیلی هم دلم میخواست مراسمش برم اما نشد
      خیلی از دوستامم مثل من بودن
      خیلی از دوستامم مراسمش رفتن
      حتی کسی حوصله نداشت بیاد وایبر و با همدیگه حرف بزنیم
      همه گریه میکردن
      کجاش جو سازیه؟؟؟؟
      بیشتر از آهنگاش شخصیتش بود
      برید تحقیق کنید که چه مردی بوده واسه خودش!

      پاسخ ها

      • عسل

        عزیزم کاملا باهات موافقم
        همه ما جوونا پیرا مادرا و پدرا حتی خیلی از بچه ها از رفتنش غصه دار شدیم
        روحش شاد

    • حسین شاهی

      به شما ربطی نداره ........هههههههههههههههههههههههههههههههههههه

    • مرجان

      ادامه حرفم.شركت مخابرات ايران چند تا اپراتور داره چه طور بلدن بگن آهنگ پيشواز مرتضي پاشايي 3000 ريال
      كد آهنگهاي مرتضي پاشايي خواننده محبوب پاپ
      اين پيام از طريق اس ام اس براي تمام كاربراي همراه اول-ايرانسل و رايتل رفته اينا شبكه اجتماعي نيستن نه؟
      چند ميلوين كاربر داريم ضربدر 3000 كم ببين چه درآمدي ميشه؟نگارنده محترم اين مقاله يا صفحه به همه چيز موقع نوشتن فكر كن بعد بنويس

    • بدون نام

      سلام
      من معمولا تو سایت ها نظر نمیدم و حوصله این اینجور کارارو ندارم اما اینجا یک مطلب رو روشن کنم واسه دوستان عزیزم بد نیست
      ببینید عزیزان من ملت ما کلا جوگیره...حالا چه واسه شادی چه واسه عزاداری...یعنی حتی تو مراسمای محرم که واسه امام حسین هم میگیرن خیلی کاراشون از رو جوگیر بودن هستش و به درست انجام دادن کار فکر نمیکنن و حتی بدتر باعث گناه میشن...حالا عزاداری واسه یه خواننده محبوب به جای خود...!
      شما ها تو بیمارستان ها نیستید که بچه های 4-5 ساله رو ببینید که سرطان دارن و 6 ماه کمتر یا بیشتر فرصت زندگی دارن...پس کی دلش واسه اونا بسوزه؟ مردم کجان که واسه اونا دل بسوزونن...مرحوم پاشایی 30 سال زندگی کرد اما این بچه ها 4-5 سال یا کمتر و بیشتر فرصت دارن!!!
      مرحوم پاشایی(خدا رحمتش کنه) خب واسه طرفداراش محبوب بود(فقط طرفداراش) نه بقیه(ملت جوگیر)...پس حداقل نصف اون جمعیت واسه خودنمایی و از روی جوگیر بودن اومده بودن...
      یه جا نوشته بود اونایی که با آهنگای مرتضی پاشایی عاشق شدن بیان واسه تجمع شمع روشن کنن و این بحثا...(این حرف توهینه...چرا؟ عشقی که بخواد با آهنگ خواننده بوجود میاد آخرش میشه طلاق و کلا اسمش عشق نیست...حالا هر خواننده ای)
      درسته همه احساس دارن اما یادمون نره منطق رو بر احساس ترجیح بدیم...
      من حسودیم نمیشه که این همه جمعیت واسه مرحوم پاشایی اومد و کاش کل ایران میومد واسه مراسمش ،اما یادمون نره که بزرگ بودن آدما به موسیقی نیست(حداقل 80% طرفدارای اصلیش تو مراسمش بخاطر شنیدن موزیکاش بوده که اومدن)
      کلی شهید دادیم واسه این کشور اما تو تشیع جنازه شهدا کجان این سیل جمعیت مشتاق و اون جمعیت جوگیر؟!!!
      بجه حزب اللهی هم نیستم که بگین ریش دارم یا افراطیم یا هر لقبی که به اینجور آدما میدین...نه فقط منطق و بر احساس ترجیح میدم...
      تصمیم با خودتون
      موفق باشید

      پاسخ ها

      • علی

        سلام
        هموطنم نظر شما محترمه اما یدان که بکارگیری احساسات همیشه تحت کنترل آدمها نیست و قدرت اتفاقی که افتاده تاثیر گذاره و همه جا نمیشه منطق رو ارجح دانست وزن بکارگیری منطق و احساس نسبت به هم مربوط به شرایط و موقیته مثلا گاهی لازمه به همسر ، دوست یا فرزند و یا همکارت جهت دلداری از در احساس وارد بشی . مسائل رو نباید با هم قاطی کرد. برداشت من از مطلب شما این بود که برعکس شما تحت تاثیر این همه احساس پاک که صرفا به ترانه های زیبای مرحوم نبوده بلکه به استعداد از دست رفته مان نیز بود؛ مقداری جوگیر شدید.

    • arash

      فقط مرحوم مرتضی پاشایی عشقه بقیه رو بیخیال بقیه،تو دل مردم ایران بود. بعضی که دیدن سیل عظیمی در تهران وشهرستانها وحتی کشورهای خارجی براش مراسم گرفتند حسودی میکنن همیشه حق با اکثریت چرا برای هیچ کسی دیگه همچین مردمی در مراسم دفنش حضور نداشتند.... دوست داریم وخواهیم داشت روحت شاد

    • حامد

      مكه كسي كه خدمت ميكنه جيكار ميكنه كره باز ميكنه كه مردم ارامش داشته باشن,ارامش كه مرتضى واسه ما أورد ترانه هاش بودن.هيج وقت فكر نكردم اينقدر طرفدار داشته باشد

    • صبا

      - توی هفته گذشته به غیر مرتضی پاشایی دونفر دیگه هم از این دنیا رفتند.. چرا پس مراسم اونها مثل مراسم مرتضی پاشایی نشد.؟؟؟؟ چرا اینقدر به طرفدارش توهین میکنید .... باباجان عاشقش بودن.. چرا هی میخاید توجیه کنید که این ادما الافن- بیکارن-- خوب چرا بیکارا برای بقیه نمیرن-- چرای هی میخاید بگید دنیای مجازی اینکارو کرد...مگه دنیای مجازی برای بعدیها جریان نداشت... چرا پس اون اتفاق نیافتاد... بس کنید شمارا بخدا... زخم بر دل زخمی هواداراش نپاشیدد....همش تو اين فكرم كه دليل اين همه محبوبيت چي ميتونست باشه ؟ چطور ميشه تو اين سرزميني كه هنرمند و خواننده محبوب كم نداره، در كمتر از ٣ سال بياي، تو دل خيلي ها جا باز كني، عاشقشون كني ، براشون خاطره رقم بزني، به اوج برسي، جاودانه بشي و اسطوره تَركشون كني؟
      منكر قدرت فضاي مجازي و "اسطوره سازي" در فرهنگ كشورمون نيستم. اين رو قبول دارم كه طرز رفتنش، سختي كشيدن و اميد داشتنش، به بزرگ شدنش افزود. و اين رو هم قبول دارم كه به شخصه چون طرفدارش بودم، چون اهنگ هاش در بحبوحه اي از زندگي برام خاطره ساز شد، اين متن رو مينويسم.
      مدتي ميشه كه براي من ، مرتضي پاشايي حتي قبل از به اوج رسيدنش جاودانه شده بود. از "جاده يك طرفه" وارد زندگيم شد. كمي دير اومد ، زود رفت ولي اسطوره رفت.دوستان زيادي هستند كه قطعاً شنيدن اسم و اهنگش رو براي اولين بار از طرف من به ياد بيارن و تكرار شدن پياپي ترانه هاش در خانه ام رو از خاطر نبرن.
      نميدونم چي تو شعر و اهنگ هاش بود كه اين همه ادم رو سريع مجذوب خودش كرد؟ صداش غم داشت، حس داشت، يه جوري بود، خيلي خوب بود. اهنگ هاش رو پشت سر هم گوش ميدادي ولي خسته نميشدي. انگار فرمول دل همه نوع قشر سِنّي و مِلّيتي اين دوران رو يكجا با هم پيدا كرده بود. خيلي از ترانه هاش رو كه گوش ميدادي انگار قبلش اومده از دلت پرسيده چي برات بنويسم ؟ انگار خلاصه حرفاي دل طرفداراش رو يكجا ميدونست. اهنگ هاش رو كه زمزمه ميكردي احساس ميكردي از زبون خودت داره ميگه. ميومد توي يك سري لحظه هاي زندگيت وارد ميشد، بدون اينكه حس كني ضبطش ميكرد. حرف ها، فكرها و غصه هاي مشترك رو جمع ميكرد، و خلاصه اش رو جوري با احساس ميگفت "باز سر كلاس قلبم درس عاشقي شروع شد، دل دوباره زير و رو شد" كه كمتر كسي بود كه دلش زير و رو نشه ، يا دوباره عاشق نشه.
      اولش ميگه "يكي هست"، بعدش با گذر زمان مياد به همون ادمايي كه برده بودشون سر كلاس قلبشون از "روزهاي سخت" ميگه، اينكه "تو يه لحظه ادم دنياش رو ميبازه". اون ادم ها رو با اهنگهاش تو يه چرخه كامل از عشق و جدايي همراهي ميكنه و در اخرين روزهاي سخت زندگيش با ترانه اي به همين اسم كه ميگه: "اين روزا سخت تر از اونه كه باور كني، مگه ميشه با يه خاطره سر كني؟" اونا رو تنها ميذاره.
      ناراحت نيستم از اينكه بگم اين ادم بايد اينجوري ميرفت. به قول يكي از هنرمند ها "امروز با جسمش خداحافظي ميكنيم، نه با اسمش". اين رو هم از قول خودش به خودش ميگيم "دل دنيا رو خون كردي كه اينجوري تو رفتي".

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج