۱۵۳۴۳۵
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

زندگی این سوپراستارهای ورزشی فیلم شد

این روزها مستند زندگی مهدی مهدوی کیا، کاپیتان سابق پرسپولیس و تیم ملی در حال تولید است. به همین خاطر مروری داریم بر مستندهایی که با محور زندگی سوپراستارهای ورزشی تولید شده است.

زندگی این سوپراستارهای ورزشی فیلم شد





روزنامه هفت صبح - احمد رنجبر: این روزها مستند زندگی مهدی مهدوی کیا، کاپیتان سابق پرسپولیس و تیم ملی در حال تولید است. به همین خاطر مروری داریم بر مستندهایی که با محور زندگی سوپراستارهای ورزشی تولید شده است.

در کشور ما هر چقدر مستندسازی پیشرفت داشته، کمیت «مستندهای ورزشی» لنگیده. حالا اگر جزیی تر نگاه کنیم و مستندهای پرتره را جدا ببینیم به موارد کمتری می رسیم. گویی ورزشکاران ما خیلی دوست ندارند خودشان را به دوربین عرضه کنند تا زوایای تاریک زندگی شان برای علاقمندان بازگو شود. حتی فوتبالیست ها که همیشه جایی ویژه روی جلد نشریات و برنامه های ورزشی دارند و توی چشم هستند، در برابر موضوعی به نام «مستند» گارد می گیرند و به لاک خودخواسته فرو می روند. دلیلش هر چه می خواهد باشد اینکه فعلا ما مستندی در حد و قواره نمونه های خارجی نداریم.

زندگی این سوپراستارهای ورزشی فیلم شد

حالا زمزمه هایی به گوش می رسد که گویا قرار است برای زندگی حرفه ای و شخصی مهدی مهدوی کیا این اتفاق بیفتد.

چندی پیش مستند آقای خاص با موضوع زندگی فیروز کریمی به شبکه نمایش خانگی آمد و قرار است مستندهایی دیگر درباره قهرمانان ورزشی ساخته شود. در آستانه جشنواره فیلم مستند پرونده ای درباره چهره هایی که سوژه فیلم مستند شده اند تدارک دیده ایم و سرنوشت هر کدام را مرور کرده ایم. خودتان متوجه می شوید که عمده این فیلم ها سرنوشت خوبی نداشته اند.

سلطان

کارگردان: مجید توکلی

موضوع: مجید توکلی در مستند سلطان از پنج منظر پروین و فوتبال، پروین و خانواده، پروین و مردم، پروین و اعتقادات مذهبی و پروین و تعصب، به زندگی این بازیکن و سرمربی باسابقه و دوست داشتنی فوتبال ایران پرداخته است.

روایت کارگردان: علاقه شخصی من از نوجوانی به علی پروین به اندازه ای بودکه این سوال را در ذهن من به وجود آورد که چطور چنین آدمی به این درجه از محبوبیت می رسد و لقب سلطان را به او می دهند. این فیلم شاید به گونه ای نگاه شخصی من به این زاویه از زندگی علی پروین است.

سرنوشت: مستند سلطان با وجود داشتن مجوز برای توزیع در شبکه نمایش خانگی همچنان بلاتکلیف است. مجید توکلی درباره سرنوشت آن می گوید: «به لطف بداخلاقی های جامعه فوتبال و نگاه دلارمنشانه خانواده پروین، فیلم در کشو است.»

زندگی این سوپراستارهای ورزشی فیلم شد

آقای خاص

کارگردان: مهدی بر نیل

موضوع: «آقای خاص» به زندگی ورزشی فیروز کریمی می پردازد که چندی پیش وارد شبکه نمایش خانگی شد. فیلم در سه فاز تولید می شود که فاز اول آن درباره زندگی شخصی، فاز دوم موفقیت های ورزشی و فاز سوم نیز در خصوص حاشیه های این مربی ورزشی است. بهنوش بختیاری، پژمان بازغی، سام درخشانی و مجید یاسر به عنوان مجری - راوی در فیلم حضور دارند.

روایت کارگردان: ما در این فیلم سعی کردیم زندگی شخصی، ورزشی، حاشیه ای و سخنان و موقعیت های طنزی که فیروز کریمی داشته است را برای مخاطب به نمایش بگذاریم.

سرنوشت: فیلم چندی پیش به شبکه نمایش خانگی آمد اما آنطور که باید مورد استقبال واقع نشد.

زندگی این سوپراستارهای ورزشی فیلم شد

ستاره زمین سبز

کارگردان: صادق پروین آشتیانی

موضوع: فیلم مروری است بر زندگی کریم باقری از دوران کودکی تا رسیدن به اوج در زمین فوتبال. این فیلم به شکل مستند داستانی ساخته شده.

روایت کارگردان: در این فیلم علاوه بر نگاهی به زندگی حرفه ای کریم باقری، تلاش می شود تا پنجره ای از تلاش انسانی دوست داشتنی و سختکوش به روی دنیا باز شود تا دوستداران و هواداران فوتبال و خصوصا کریم باقری، از رموز موفقیت او مطلع شوند. شاید این پنجره افق دید کسانی که امید خود را از دست داده اند و تلاش یک همنوع می تواند نقطه امیدی در زندگی شان روشن کند، گسترش دهد.

سرنوشت: «ستاره زمین سبز» به کارگردانی صادق پروین آشتیانی نیمه شعبان سال ۸۹ همزمان با بازی پرسپولیس و تراکتورسازی کلید خورد. فیلم بعد از خداحافظی باقری ادامه داشت و قرار بود چهره های مختلف درباره او صحبت کنند. تماس با جناب آشتیانی برای اطلاع از سرنوشت فیلم بی نتیجه ماند.

زندگی این سوپراستارهای ورزشی فیلم شد

من ناصر حجازی هستم

کارگردان: امید محمدنژاد

موضوع: فیلم درباره زندگی شخصی و حرفه ای زنده یاد ناصر حجازی است. تهیه کننده درباره موضوع آن گفته: «متاسفانه مجبوریم مانند یک مجسمه ساز که اضافات یک سنگ بزرگ را می تراشد تا به اصل مجسمه برسد ما هم از برخی جنبه های مختلف و ویژگی های انسانی و فردی مرحوم حجازی که در ارتباط با پیرامون خود، زندگی اجتماعی، فردی و خانوادگی او حتی بخش هایی که به رفاقت او با آدم ها مربوط می شود، صرفنظر کنیم تا به اصل زندگی او در این ۸۰ دقیقه بپردازیم که هم در شأن مرحوم حجازی و هم مورد قبول سینمای ایران باشد.»

البته قرار بود فیلم دیگری به کارگردانی حسن فتحی هم ساخته شود که در نهایت این اتفاق رخ نداد. در برهه ای از کیومرث پوراحمد، مازیار میری و کیانوش عیاری هم به عنوان جایگزین نام برده شد.

روایت کارگردان: در این مستند با افراد زیادی از جمله نیکی کریمی، حسن فتحی، کیومرث پوراحمد، جمشید مشایخی، تهمینه میلانی، سیامک انصاری، بهزاد فراهانی، بهروز رضوی، علی دایی، کریم باقری، پرویز مظلومی، سعید رمضانی، آتیلا حجازی، آتوسا حجازی، علی کریمی و ... مصاحبه و گفتگو کرده ایم.

سرنوشت: قرار است وارد شبکه نمایش خانگی شود.

زندگی این سوپراستارهای ورزشی فیلم شد

جادوگر

کارگردان: علی کلانتری

موضوع: فیلم درباره زندگی حرفه ای علی کریمی است.

روایت کارگردان: علی کریمی خاصیتی دارد که برای همه جالب است. او تنها کسی است که هرگز هو نشده. کریمی متعلق به مردم ایران و همه آنهایی است که فوتبال را دوست دارند. کریمی متعلق به رنگ خاصی نیست و حتی در خارج از ایران هم دوستداران زیادی دارد.

من مدت ها به دنبال یک کاراکتر جالب بودم و تنها کسی که مورد توجه من قرار گرفت علی کریمی بود. او جدا از مسائل ورزشی، در انجام امور انسان دوستانه و خیر هم بسیار فعال است.

سرنوشت: متاسفانه نتوانستیم جناب کلانتری را پیدا کنیم تا از سرنوشت فیلم مطلع شویم. در جست و جوهای اینترنتی هم جز گزارش چهار سال پیش روزنامه گل عایدمان نشد.

زندگی این سوپراستارهای ورزشی فیلم شد

سرو ساعی

کارگردان: مجید توکلی

موضوع: این فیلم مستندی است درباره زندگی هادی ساعی که در آن ابعاد مختلف زندگی او از جمله ورزش، خانواده، مشکلات شخصی، تنهایی ها و حضورش در شورای شهر به نمایش گذاشته شده. پژمان بازغی و بهاره رهنما هم راویان فیلم هستند.

«سرو ساعی» از مراسم خداحافظی ساعی شروع می شود و با آخرین مدالی که گرفته به پایان می رسد. توکلی این فیلم را بعد از «سلطان» ساخت و سعی کرد با نزدیک شدن به زندگی شخصی و حرفه ای هادی ساعی تصویری ملموس از این قهرمان برای مخاطب به تصویر بکشد.

روایت کارگردان: من قصد نداشتم مستندسازی را ادامه دهم چون در واقع تا پیش از «سلطان» هیچگاه یک مستندساز نبوده ام اما فیلم «سلطان» یک اتفاق بود و وسوسه اینکه یک اثر در مورد اسطوره ای همچون علی پروین ساخته شود، من را برای ساخت آن تشویق کرد.

موفقیت هایی که سلطان به دست آورد باعث شد تا پیشنهاد احسان دلاویز تهیه کننده این فیلم را پذیرفته و «سرو ساعی» را بسازم. بی شک «سلطان» ضعف هایی داشت که یکی از آنها مربوط به تصویربرداری بود اما در «سرو ساعی» این موضوع کاملا برعکس شد و از لحاظ تصویری، کار بسیار خوب از آب درآمد.

سرنوشت: فیلم چهار سال پیش در شبکه نمایش خانگی توزیع شد.

زندگی این سوپراستارهای ورزشی فیلم شد

احمدرضا عابدزاده/ علی دایی

در میان فوتبالیست ها چند بار نام احمدرضا عابدزاده و علی دایی به عنوان کسانی که قرار است زندگی حرفه ای و شخصی شان در قاب قرار بگیرد رسانه ای شد. با گذشت چند سال اما اتفاقی در این باره رخ نداد.

نوید نامور سال ۸۶ اعلام کرد مستند زندگی دروازه بان و کاپیتان پرآوازه تیم ملی فوتبال ایران را می سازد. او گفته بود: «اکنون مستند زندگی احمدرضا عابدزاده در مرحله تحقیقات و انتخاب عوامل است و سعی خواهیم کرد تصویربرداری این اثر را حدود یک ماه آینده آغاز کنیم.»

نقی نعمتی هم درباره مستند علی دایی اینگونه گفته بود: «یکی از دلایل ساخت این مستند، ارادت همیشگی است که به علی دایی دارم، ضمن اینکه او همشهری و هم محله ای من بوده است. از مدت ها قبل ایده ساخت این مستند در ذهنم بود اما اکنون به صورت جدی متمرکز روی این موضوع هستم. ساخت این مستند منوط به موافقت صددرصدآقای علی دایی است اما به دلیل مشغله هایی که دارند، هنوز امکان مذاکره جدی پیش نیامده است.»

زندگی این سوپراستارهای ورزشی فیلم شد
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج