جاباما
۱۵۴۳۲۱
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

روز شلوغ کتاب‌ بازها در تهران

اهالی فرهنگ دیروز همزمان با هفته کتاب و در راستای فراخوانی که احمد مسجدجامعی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس پیشین شورای شهر تهران داده بود، راهی کتاب‌فروشی‌ها شدند و همزمان با این حرکت، شاهد حضور گسترده اهالی کتاب و به خصوص کتاب‌خوان‌های حرفه‌ای یا همان کتاب‌بازها در کتاب فروشی‌ها بودیم؛ اتفاقی که این پنجشنبه را متفاوت با گذشته نمود.

تابناک: اهالی فرهنگ دیروز همزمان با هفته کتاب و در راستای فراخوانی که احمد مسجدجامعی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس پیشین شورای شهر تهران داده بود، راهی کتاب‌فروشی‌ها شدند و همزمان با این حرکت، شاهد حضور گسترده اهالی کتاب و به خصوص کتاب‌خوان‌های حرفه‌ای یا همان کتاب‌بازها در کتاب فروشی‌ها بودیم؛ اتفاقی که این پنجشنبه را متفاوت با گذشته نمود.

احمد مسجد جامعی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس پیشین شورای شهر با توجه به هفته کتاب و کتابخوانی طی فراخوانی از تمامی اصحاب فکر و فرهنگ خواست تا روز پنج شنبه ۲۹ آبان ماه برای ترویج این فرهنگ در کتاب فروشی ها سراسر کشور حضور یابند و همزمان از چهره‌های فرهنگی دعوت کرد تا در این زمینه مشارکت داشته باشند تا در این هفته یک اتفاق متفاوت در حوزه کتاب رقم بخورد.

مسجدجامعی در این فراخوان با بیان اینکه کتاب در سنت فرهنگی ما، ارزش بسیاری دارد و کتابخوانی در کلام بزرگان دینی به عنوان رفتاری پسندیده توصیه شده است تاکید کرد: «در دنیای جدید نیز «خواندن کتاب» از نشانه های پیشرفت جوامع شناخته می شود اما کتابخوانی در زندگی روزمره ما ایرانیان جایگاه چندان محکمی ندارد. از همه کسانی که نگرانی و دغدغه ای در این زمینه دارند می خواهم به عنوان حرکتی نمادین در روز پنج شنبه ۲۹ آبان با حضور در کتابفروشی های سراسر کشور گامی کوچک و ارجمند در راه تشویق به خواندن کتاب بردارند.»

مسجدجامعی در فراخوان خود نوشته بود: «به عنوان حرکتی نمادین همزمان با هفته کتاب از همگان بویژه جوانان علاقمند و پدید آورندگان و اصحاب فکر و فرهنگ و اندیشه دعوت می‌کنیم در روز پنج شنبه ۲۹ آبان با حضور در «کتابفروشی»‌های سراسر کشور، گامی کوچک و ارجمند در راه تشویق به خواندن کتاب بردارند.»

روز شلوغ کتاب‌ بازها در تهران

به دنبال این فراخوان چهره های متفاوتی پاسخ مثبت دادند و از مردم نیز خواستند تا روز پنج شنبه را در فضاهای فرهنگی بگذرانند. آیت الله ابراهیم امینی امام جمعه قم با استقبال از این حرکت فرهنگی، از نویسندگان، حوزویان دانشگاهیان و مردم این شهر خواسته که روز پنج شنبه در کتابفروشی ها حضور پیدا کنند.

آیت‌الله مصطفی محقق داماد با استقبال این فراخوان، روز پنجشنبه ساعت ۱۰ صبح در بنیاد موقوفه ایرج افشار و در محل کتابفروشی آینده، واقع در خیابان ولیعصر در کنار دکتر شفیعی کدکنی حضور می یابد و عصر پنجشنبه نیز از ساعت چهار در مرکز نشر علوم اسلامی، واقع در خیابان شریعتی حضور یافتند. آیت الله ابراهیم جناتی، آیت‌الله سیدمحمدجواد طباطبایی بروجردی، آیت‌الله سیدمحمد یثربی کاشانی و آیت الله سیدمحمد ابن الرضا خوانساری نیز برای تشویق و ترغیب مردم برای کتابخوانی در کتابفروشی ها حضور پیدا کردند.

در پی شکل‌گیری این موج، امروز کتاب فروشی‌های کشور به ویژه کتاب‌فروشی‌های پایتخت مملو از جمعیت بود و البته بخشی از این جمعیت نیز مدیون حضور چهره‌های فرهنگی و هنری و اندیشمندان در کتاب‌فروشی‌ها بود که باعث شد تا مردم به بهانه دیدار با این چهره‌ها به کتاب‌فروشی‌ها بیایند و علاوه بر شکل گیری دیدارهایی جذاب، شاهد تغییر فضای کتاب‌فروشی‌ها همزمان با هفته کتاب باشیم.

آمنه بهرامی میهمان ویژه احمد مسجد جامعی در برنامه کتابگردی روز پنج شنبه ۲۹ آبان بود. فراخوان مسجد جامعی به مناسبت هفته کتاب برای حضور اصحاب فکر و فرهنگ در کتابفروشی های، روز پنج شنبه را برای کتابفروشی های تهران یک روز خاص کرده است، اما این روز خاص با حضور برخی چهره های فرهنگی خاص تر هم شده است.

آمنه بهرامی یکی از آنها است که با حضورش در کتابفروشی ها این روز را به یادماندنی تر کرده است. آمنه بهرامی که کتاب زندگی و خاطراتش با عنوان "چشم در برابر چشم" به قلم مهدی سجودی روانه بازار نشر شده است، پنج شنبه و در پاسخ به فراخوان حضور در کتابفروشی ها، همراه با احمد مسجد جامعی در کتابفروشی های خیابان کریم خان حضور یافت.

علاوه بر این، لیلی گلستان مترجم توانا که چند روز پیش نشان شوالیه فرهنگ و ادب فرانسه را نیز دریافت کرد پس از بیش از دو دهه که کتابفروش گلستان را تبدیل به گالری کرد، امروز از ساعت ۱۴ تا ۱۵ در نشر ثالث حضور یافتند و به کتاب‌فروشی به شهروندان تهرانی پرداخت. سیدمحمد بهشتی، سیداحمد محیط طباطبایی، ابراهیم حقیقی، فرشته طائر پور، عبدالعلی رضایی، باران کوثری و سحر دولتشاهی اعلام کردند امروز در شهر کتاب فرشته واقع در تجریش، خیابان شهید دربندی (مقصود بیک سابق) حضور یافتند.

همچنین لیلی رشیدی ساعت ۱۶ به شهر کتاب آرین در خیابان میرداماد، دکتر علی موحد به شهر کتاب باهنر روبروی کامرانیه، دکتر توفیق سبحانی به نشر پارسه، دکتر یوسف اباذری و دکتر ضیا موحد از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به کتاب‌فروشی نیلوفر خیابان دانشگاه، فاطمه سالاروند به شهر کتاب هفت‌حوض، دکتر نجفقلی حبیبی به انتشارات حکمت، غلامرضا سحاب به دنیای جغرافیای سحاب و دکتر پوری‌سلطانی به انتشارات اساطیر، بهاره رهنما ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه به شهر کتاب نیاوران، فاطمه راکعی و زهرا شجاعی به انتشارات مروارید رفتند.

از سوی دیگر نشر چشمه نیز در پاسخ به فراخوان احمد مسجدجامعی، برنامه ویژه‌ای تحت عنوان جشن "پنجشنبه کتاب" تدارک دیده که بر اساس برنامه اعلام شده از ساعت ۱۰ تا ۱۳ چهره‌هایی چون احمدرضا احمدی، بهمن فرمان‌آرا، گلی امامی، احمد پوری، مصطفی مستور، حسین سناپور و گروس عبدالمالکیان در این کتابفروشی حاضر شدند و از ساعت ۱۷ تا ۲۰ نیز محمود دولت آبادی، مهدی غبرایی، ناهید طباطبایی، احمد طالبی‌نژاد، محمدحسین شهسواری، رسول یونان، پوریا عالمی در کتابفروشی نشر چشمه واقع در خیابان کریمخان یزد، نبش میزرای شیرازی حضور یافتند.

پس از شکل گیری این فضا، احمد مسجدجامعی در گفت‌وگوهایی تلفنی از آیت‌الله ابراهیم امینی، آیت‌الله علوی بروجردی، آیت‌الله سیدمحمد ابن‌الرضا خوانساری، سید عبدالله انوار و دکتر مهدی محقق که از فراخوان حضور در کتابفروشی‌ها حمایت کرده بودند، تقدیر و تشکر کرد. مسجد جامعی همچنین از فرزند آیت‌الله بهجت که به کتابفروشی آمده بود، نیز تشکر کرد و دقایقی با او به گفت و گو پرداخت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج